Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:25

Mijn paard blijft wel symptomen van maagzweren tonen bij spanning, zo ook op de kliniek bij de controle maar scopie was toch echt goed.

Advies gekregen om bij grote spanning (bijv verhuizing om meerdaagse wedstrijd) preventief omeprazol te geven. Mocht van de dierenarts straks wel weer (met mate) op wedstrijd.

Rijden mensen hier wel gewoon wedstrijden met hun paard? Of andere momenten van stress (trainingen/clinics/trailerritten).

Libbylove

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:45

24/7 buiten zou ik nog kunnen proberen als laatste optie.. Alleen heb ik hier thuis dan een echtscheiding en 2 paarden op verschillende stallen. Die andere is namelijk wel een enorme stresskip en die is mega opgeknapt op de huidige stal.. De andere is dus de binnenvetter waarbij het luchtzuigen aan blijft houden. Hij moet zich natuurlijk wel goed voelen maar ik wil heel graag eventing met hem gaan rijden. Het bos in lijkt hij in ieder geval fantastisch te vinden maar verder doe ik nog weinig met hem

Daphne <3
Mr Argentik <3

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:47

Mijn paard heb ik intussen ook 24/7 buiten staan, onbeperkt hooi, twee maatjes, geen krachtvoer, probeer stress zo veel mogelijk te beperken.
Heel af en toe zuigt ze toch lucht..... ze doet het zeker 80% minder dan toen ze 's nachts nog op stal stond, maar ze doet het dus nog wel. Verder heeft ze buiten het luchtzuigen nergens last van. Eet prima, glanst, is eerder te dik, dan te dun, geen singelnijd, niet gapen enz enz.

Ik heb maar geaccepteerd dat ze soms lucht zuigt. Misschien aangeleerd gedrag? Ik kan eigenlijk niets anders bedenken.

Dus 24/7 buiten is helaas geen garantie dat ze stoppen met luchtzuigen

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:37

Nee precies dat is ook mijn overweging.. Van de ene kant is zoals het nu gaat geen permanente oplossing omdat ik me zo’n zorgen maak maar 24/7 buiten (en hiervoor verhuizen) gaat ook een hoop ellende met zich mee brengen..

Daphne <3
Mr Argentik <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:44

Mijn merrie zou echt doodongelukkig worden van 24/7 buiten.. die wil gewoon echt naar binnen, vooral als het minder weer is. Daarnaast vind ze eigenlijk alle paarden stom :') dus een schuilstal delen gaat ook niet werken, ze heeft ook plek nodig om tot rust te komen

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:43

Ik denk dat mijn jonkie het wel leuk zou vinden maar praktisch is het bijna onuitvoerbaar.. Ik kan alleen nog niet aan het idee wennen dat ik m gewoon laat staan en ook maar laat luchtzuigen. Duim nog steeds dat er een keer een oplossing komt

Daphne <3
Mr Argentik <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:20

Mijn paard staat in utrecht vanwege koliek. Koliek is al sinds gister over maar hij eet zijn hooi slecht. Als dat morgen niet beter is, willen ze of een scopie doen of medicatie starten.
Nu wil ik eigenlijk geen van beide.. scopie niet omdat ze daar zelf al maagzweren van kunnen krijgen en ik uberhaupt al wil behandelen. En medicatie niet vanwege de kosten, ik heb al abler medicatie voor hem. Hij staat er nog omdat is maandag geholpen wordt aan iets anders.

Wat zouden jullie doen?

Ik vind het ook gek, want meestal heeft slecht hooi eten niet echt te maken met maagzweren? Dat is mijn ervaring ook miet. Juist krachtvoer slecht eten.

Waarom ik hem zelf al wilde behandelen, is omdat hij luchtzuigt en voor ie bij mij kwam 2x 2 kilo merriebrok kreeg en amper kuil, en ook nog een verhuizing en castratie heeft gehad die heeft geresulteerd in een onsteking.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:44

@Geryon: Ik weet eerlijk gezegd niet of ze ook slecht hooi eten bij maagzweren. Maar het zou natuurlijk zomaar wel het geval kunnen zijn. Mijn merrie heeft nooit last gehad met welk voer dan ook. Slecht hooi eten kan ook met tanden te maken hebben bijvoorbeeld en doordat ze het slecht eten (en verteren) kunnen ze maagzweren krijgen..... Erg lastig om uit vinden waar het hem nu in zit.

Scopie zou ik ook niet doen. Misschien kun je zelf gewoon een kuur Abler geven als hij weer thuis is en kijken of dat verbetering geeft? Vooral goed afbouwen, is belangrijk, dus zorg dat je voldoende in huis hebt.

Citaat:
Ik denk dat mijn jonkie het wel leuk zou vinden maar praktisch is het bijna onuitvoerbaar.. Ik kan alleen nog niet aan het idee wennen dat ik m gewoon laat staan en ook maar laat luchtzuigen. Duim nog steeds dat er een keer een oplossing komt

Mijn paard vindt het in ieder geval heerlijk! Maar heeft net als het paard van MarjanB echt wel een stal nodig. Daarom heb ik een 2e schuilstal neergezet zodat de "jongens" daar kunnen staan en mijn dame languit in haar "persoonlijke" stal kan liggen, staan en eten. Zij is ook degene die bij veel regen, keurig netjes droog blijft :j .

Ik heb in de schuilstallen overigens een hele dikke laag vlas en dat vinden ze zalig. Een kale schuilstal zou ik echt niet aan beginnen. Ze maken er dankbaar gebruik van, dat kan ik zien aan het vlas dat op de ruggen ligt en in de manen en staarten blijft hangen.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:19

Maagzweren kunnen er zeker voor zorgen dat ze geen hooi eten. Vooral als het wat fijner is en daardoor meer prikt. Die van mij at krachtvoer prima als het heftig was, en ruwvoer alleen geweekt. Ik zou hem op de medicatie van de kliniek zetten de ulcergold. Het feit dat het een luchtzuiger is zegt eigenlijk al genoeg over de zweren. Kosten ga je sowieso maken. Ik zou het liever onder begeleiding van de da doen. Ik lees hier toch weinig succesverhalen die er met abler overheen zijn gekomen en ken er wel genoeg die er met begeleiding van da overheen zijn gekomen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:51

Ulcergold en Abler zijn allebei omeprazol. Abler is geen officieel geregistreerd geneesmiddel. Omdat behandeling met Ulcergold erg duur is, wordt er vaak te snel afgebouwd en komen de zweren weer terug.

En paarden eten sowieso slecht met maagzweren dus ook hun ruwvoer.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:06

Denk bij onbehandelbare maagzweren ook eens aan ppid. Kan ook op jonge leeftijd voorkomen.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:51

Het blijft een zeer lastige puzzel.
Citaat:
Het feit dat het een luchtzuiger is zegt eigenlijk al genoeg over de zweren.

Tja, dit is het enige symptoom dat mijn merrie vertoont. Eerlijk gezegd denken zowel ik als de d.a niet dat ze maagzweren heeft of heeft gehad. Ze is overigens voor maag en darmzweren behandeld, maar blijft af en toe luchtzuigen. Daarnaast krijgt ze geen korrel krachtvoer meer, hooi uit slowfeeders, staat niet langer dan 45 min zonder hooi. Krijgt tijdens het op en afzadelen ook altijd hooi.

Mijne doet het op fijn hooi juist beter (is in mijn ogen ook zachter). Lucerne gaat ze nog veel meer lucht zuigen.

Citaat:
En paarden eten sowieso slecht met maagzweren dus ook hun ruwvoer.

Mijne eet en heeft altijd heel goed gegeten. Daarom blijf ik het ook zo ontzettend lastig vinden.

Hebben ze stress, daardoor zweren en gaan ze luchtzuigen? Of krijgen ze stress van de zweren?
Geeft rijden stress (ik denk van wel), maar verveling geeft (bij mijn paard) ook stress.
Hebben ze last van hun maag en eten ze daardoor niet goed of is er iets anders waardoor ze niet goed eten (stress, tanden, slokdarm, pijn ergens anders in het lijf) en krijgen ze daardoor zweren en wederom stress? En zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

Persoonlijk denk ik dat een scopie als enige uitsluitsel geeft of er daadwerkelijk zweren aanwezig zijn, maar dat onderzoek is weer een stressvolle aangelegenheid...… Daarnaast wordt er veel gezegd over management (24/7 buiten e.d), maar er zijn ook paarden die daar niet gelukkig van worden.

Kortom het wel of niet hebben van maagzweren is niet zwart-wit. Zoals Sorbetje zegt zou ik het wel altijd in overleg met een d.a doen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:01

Ik volg deze discussie nu mee, maar weten jullie ook allemaal welke soort zweren jullie paarden hebben? In het bovendeel of onderdeel van de maag? Squamous of glandular dus? In de maag, of op de ring aan de uitgang ervan?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:12

Kirania schreef:
Ik volg deze discussie nu mee, maar weten jullie ook allemaal welke soort zweren jullie paarden hebben? In het bovendeel of onderdeel van de maag? Squamous of glandular dus? In de maag, of op de ring aan de uitgang ervan?

Ik weet het niet. Heb geen scopie gedaan.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:23

Kirania schreef:

Mijn paard had overal zweren, bovenin, op de rand en in glandulare deel. Na maand behandelen met volle spuit en verhuizen naar 24/7 buiten en ruwvoer + rust was alles weg. Zelfs geen littekens.

Had eerst ook mijn twijfels over de scopie maar dat ging echt heel netjes in Utrecht en het gaat om ongeveer 12 uur vasten, daarna meteen mee naar huis en weer eten. Ik begreep dat er 48 uur ongeveer nodig is voor het ontwikkelen van zweren?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:32

Ik denk idd dat het 48u was. Lijkt me sterk dat ze van die 12u meteen zweren krijgen... dat ze er buikpijn van krijgen lijkt me dan weer wel zeker, maar dat weten we niet.

Hier echt enkel en alleen heel heftige glandulaire zweren aan de uitgang van de maag. Maar niets heeft daarvoor geholpen, ze zijn er nog. Met de laatste DA gesproken die dinsdag komt, en zij zei wel iets van misoprostol, ipv enkel omeprazole en sucralfaat. Maar ja, omeprazole kan ik sowieso niet geven, daar reageert ze heel erg slecht op.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:10

Mijn paard had/heeft alleen zweren in het squameuze gedeelte, dat dus niet van een beschermlaag is voorzien. Heb 4 weken omeprazol gegeven. Het luchtzuigen verbeterde iets maar zo gauw ik moest afbouwen weer terug bij af. Na de scopie is hij een paar weken heel slecht geweest dus ik vraag me af of het zinvol is dat nogmaals te doen..

Daphne <3
Mr Argentik <3

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:30

Dan zou ik inderdaad ook opteren tegen een scopie... Geef je al supplementen die hem kunnen helpen? Misschien mastichorse eens proberen?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:19

Kirania was dat voor mij? Naast de omeprazol krijgt hij sucralfaat en pronutrin dus dat zou voldoende moeten zijn

Daphne <3
Mr Argentik <3

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:42

Heeft iemand toevallig ervaring met digesticur en de succeed testen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:20

Bedankt voor de reacties op mijn verhaal! Hij eet vandaag al wat sneller, maar nog niet zo goed als ze verwachten van zo'n paard. Ik weet niet of ze daarmee bedoelen dat hij niet alles op eet, of dat ie niet zo snel eet.

Omdat het wel al beter is, was het advies gelukkig geen scopie of behandeling, maar wel een aantal dagen op een preventieve dosis ervan omdat ie morgen ook nog geopereerd wordt aan zijn ballen.

Ze zei dat ze dan na de operatie gingen kijken hoe we verder moeten. Maar als ie daarna nog net zo eet als vandaag, dus wel gewoon 'oke', dan ga ik zeggen dat ik hem mee naar huis wil en daar ga aankijken en eventueel ga onderzoeken. Wellicht is het wel 'gewoon' vanwege de hele situatie, andere stal. Arm paard was nog maar een maand uit de opfok, niets gewend :+

En ik ga hem zelf sowieso al behandelen met abler, maar dat durf ik niet te zeggen :o , want gastrogard is de enige geaccepteerde medicatie natuurlijk.

Tanden zijn twee weken terug overigens al gedaan!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:26

biancaaaa schreef:
Mijn paard blijft wel symptomen van maagzweren tonen bij spanning, zo ook op de kliniek bij de controle maar scopie was toch echt goed.

Advies gekregen om bij grote spanning (bijv verhuizing om meerdaagse wedstrijd) preventief omeprazol te geven. Mocht van de dierenarts straks wel weer (met mate) op wedstrijd.

Rijden mensen hier wel gewoon wedstrijden met hun paard? Of andere momenten van stress (trainingen/clinics/trailerritten).

Misschien zou je kunnen kijken naar equine74 gastric voor dat soort situaties? Dat buffert de ph van de maag. Tijdje geleden veel over opgezocht, en als ik het goed heb onthouden, zorgt het zo'n 6 uur lang ervoor dat die ph hoog genoeg blijft.

En sowieso voor het rijden hooi of grasmix geven! Dan spettert het zuur veel minder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:04

Geryon je paard krijgt wel alles tegelijk voor z'n kiezen he, dikke knuffel voor hem!

darkchrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:36

Ik breek hier even in met een enkele vraag, hopelijk mag dat...
Hier zijn vast mensen die maagsupport voeren...
Geven jullie dit non stop of lassen jullie weleens een stopweek ofzo in?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:47

Bedankt voor de tip Geryon. Gelukkig werkt de omeprazole wel goed maar alternatief is altijd goed om te onthouden. Beterschap met jouw paard.

Wat betreft de maagsupport, ik voer meestal 2 bussen (circa 2 maanden) en dan een week pauze. Zo staat het volgens mij op het etiket.