Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:16

Geryon schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ik gebruik nu 4 dagen Nexium bij mijn merrie en heb vandaag gekeken hoe ze reageerde op de singel, NIKS! Heel blij mee en een stuk goedkoper als omeprazol. Dit wil ik 40 dagen volhouden en dan rustig aan afbouwen.

Wauw super zeg! Hoeveel geef je?

3 tabletten van 20mg maar zou eventueel nog 4 tabletten kunnen geven voor nu gelukkig niet nodig! Wil alleen nog een apotheek zoeken die het iets goedkoper aan kan bieden als de Kruidvat. Het product is bij de Kruidvat redelijk duur vergeleken apotheek alleen bij de apotheek heb je een recept nodig.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'

Wildgirl

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:34

Ik heb eens gegoogeld naar nexium, werkzame stof is anders maar doet hetzelfde als omeprazol.
Hoe ben je hier zo bij gekomen, op advies da of?
Hoe verdeel je de 3 tabletten?

http://www.bouwenaanjepaard.nl
Voor (sport)massage & instructie

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:55

Wildgirl schreef:
Ik heb eens gegoogeld naar nexium, werkzame stof is anders maar doet hetzelfde als omeprazol.

Iemand hier in het topic heeft het er met mij in pb of hier zelfs over gehad en een facebook pagina aangeraden met veel Engelse. Die mensen op de Facebook pagina gebruikten nexium met veek goede resultaten. Zelf ook uitgezocht dat esomeprazol het zelfde doet als omeprazol. Op de pagina werd aangegeven dat ze 3 tabletten gebruikte en sommige in ernstige gevallen 4 tabletten. Wat mij heel erg opviel ol die pagina is dat echt iedereen een scopie heeft laten maken en als je dat niet gedaan hebt je min of meer als mishanddlaar neergezet word.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:56

Ik heb gelezen dat je bij een zuurremmend middel wel moet afbouwen. Het lichaam reageert erop door meer zuur te produceren. Dus als je ineens het zuurremmende middel stopt heb je een nog grotere kans dat de maagwand weer aangetast wordt.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita (V. Bachelor) 1996, met pensioen! Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan...je werd slechts 7 jaar. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:44

Klopt Manubres! Helaas gebeurt dit nog regelmatig niet als mensen omeprazol krijgen via veearts.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:59

Wat ik erg lastig vind met omeprazol is dat het inderdaad de spijsvertering flink in de war brengt. Maagzuur heeft nl een erg belangrijke functie. Goed en langzaam afbouwen is heel belangrijk. En daarnaast is het van belang om proberen te achterhalen wát nu de oorzaak van het ontstaan van de maagzweer is geweest. Want als je de oorzaak niet weg kunt nemen, dan zal er op termijn weer een zweer ontstaan.

Wat ik niet helemaal begrijp is, waarom Nexium gewoon vrij verkrijgbaar is en omeprazol recept plichtig. Iemand die mij daar iets meer over kan vertellen?

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:04

Interessant! Hoeveel omeprazole moet je eigenlijk geven?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:46

Aanbevolen dosering bij behandeling is 4.0 mg/kg per dag.

Ter preventie van maagzweren wordt 2.0 mg/kg per dag aanbevolen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:03

abfab schreef:
Wat ik erg lastig vind met omeprazol is dat het inderdaad de spijsvertering flink in de war brengt. Maagzuur heeft nl een erg belangrijke functie. Goed en langzaam afbouwen is heel belangrijk. En daarnaast is het van belang om proberen te achterhalen wát nu de oorzaak van het ontstaan van de maagzweer is geweest. Want als je de oorzaak niet weg kunt nemen, dan zal er op termijn weer een zweer ontstaan.

Wat ik niet helemaal begrijp is, waarom Nexium gewoon vrij verkrijgbaar is en omeprazol recept plichtig. Iemand die mij daar iets meer over kan vertellen?

Nexium is ook geen omeprazol maar esomeprazol. Het zijn dus 2 verschillende werkzamestoffen met dezelfde werking daardoor is het vrij verkrijgbaar. Alleen de 20mg is vrij verkrijgbaar de 40mg nexium is wel met recept.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:15

tirzasarah10 schreef:
abfab schreef:

Nexium is ook geen omeprazol maar esomeprazol. Het zijn dus 2 verschillende werkzamestoffen met dezelfde werking daardoor is het vrij verkrijgbaar. Alleen de 20mg is vrij verkrijgbaar de 40mg nexium is wel met recept.

Ah dat is duidelijk. Dank je.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:31

Het valt evenals omeprazol onder de protonpomremmers, evenals lansoprazol (minder bekend), pantoprazol en er is er nog 1 dacht ik. Gebruik het zelf helaas ook in flinke dosering

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:28

Hallo Allemaal,
Na een gastroscopie zijn we er achter gekomen dat mijn paard maagzweren heeft in het laatste deel van zijn maag, en hij krijgt daar omeprazol voor en sucralfaat.
Nu moet ik de omeprazol een half uur geven voordat hij sochtends gevoerd word.

Op welk moment geven jullie de omeprazol en wat is het beste? En kun je het ook op een ander moment geven. Niet sochtends?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:47

De omeprazol kan je op ieder moment van de dag geven. Maar wel iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip. Volgens mij moet je de sucralfaat een half uur voor het eten geven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:24

Mensen die geinteresseerd zijn in de nexium moeten even mijn laatste berichten bekijken!

Omeprazole (via de mond) werkt het beste op een lege maag. Dat is uit verschillende studies gekomen. Bij sommige paarden werkt het zelfs amper wanneer ze op onbeperkt hooi staan. Maar er zijn ook zat paarden waarbij het geen verschil maakt.
Mocht je het idee hebben dat de medicatie niet super werkt, zou ik zeker proberen op lege maag.

Aangeraden wordt in de ochtend geven omdat een lege maag snachts een stuk minder erg is dan overdags. Ik heb hier de studies zelf niet over gelezen, maar wel meerdere keren gelezen dat dit is geconstateerd.

Zelf probeer ik mijn paard zoveel hooi te geven dat als ik rond 12 uur smiddags aankom, hij een aantal uur zonder staat. Dan geef ik de medicatie en mag hij na een half uurtje pas weer eten.

Het is wel lastig, soms heeft hij nog wel hooi liggen, en soms lijkt het alsof hij het al langer op heeft dan een aantal uur.
Maar tot nu toe lijkt het goed te gaan!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:32

Interessant Geryon, over verschil tussen lege maag in dag of nacht. Enig idee waardoor dat kan komen?

De rust in de kudde is terug en mijn pony eet weer beter. Krijgt nog wel maagsupport. Ben er blij mee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:22

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:39

Interessant maar ik moet er voor gaan zitten zie ik haha.
Thanks!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:23

Hier na 4 dagen ulcergold 2 veranderingen: minder snel zweten bij de training en minder gevoelig op borstelen/aanraken buik.
I.o met de da zetten we de behandeling nog even voort.

http://www.bouwenaanjepaard.nl
Voor (sport)massage & instructie

itvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:09

tirzasarah10 schreef:
Wildgirl schreef:

Iemand hier in het topic heeft het er met mij in pb of hier zelfs over gehad en een facebook pagina aangeraden met veel Engelse. Die mensen op de Facebook pagina gebruikten nexium met veek goede resultaten. Zelf ook uitgezocht dat esomeprazol het zelfde doet als omeprazol. Op de pagina werd aangegeven dat ze 3 tabletten gebruikte en sommige in ernstige gevallen 4 tabletten. Wat mij heel erg opviel ol die pagina is dat echt iedereen een scopie heeft laten maken en als je dat niet gedaan hebt je min of meer als mishanddlaar neergezet word.

Kun je wat meer vertellen over het gebruik van Nexium bij paarden, heb je dit ook met je DA besproken?

The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Mae B+11 L1+10

Hoveler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:59

Hoipiepeloii schreef:
Ik voer ook de Agrobs Alpen Grün Mash (graan- en melassevrije slobber) en vind dat super spul!
Geef sowieso ons maag-paard geen 'hard' krachtvoer meer, alleen nog maar slobber en dat maakt een wereld van verschil.

De Höveler Pur wilde ik ook graag proberen, maar is hier niet te verkrijgen/bezorgen helaas.

Via de webshop op http://www.hoveler.nl kun je ook producten laten bezorgen. Vanaf 80 euro is het gratis bezorging. Voor meer vragen of informatie kun je altijd contact opnemen met info@hoveler.nl

Hoveler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:16

IngridM schreef:
Disconto_AF schreef:
Er is nu ook van Höveler een gastro brok, luzerne vrij. Dit is misschien iets voor paarden die schuren van de luzerne.
https://www.hoveler.nl/product/pur-gastro/

Interessant maar staat niet bij hoeveel ze ervan moeten en hoeveel suiker/ zetmeel erin zit...

Hoi Ingrid, als je het fijn vindt kunnen we je vrijblijvend een passend voedingsadvies geven. Mocht je hier interesse in hebben of andere vragen hebben, stuur dan een mailtje naar info@hoveler.nl

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:34

Ik ben op zoek naar tips..
Paard bleek veel maagzweren te hebben. 3x een scopie laten doen en 7 weken omeprazol. De laatste 2 weken deze afgebouwd en nu geef ik mastica van horse complete en naf pro biotica kuur.
Echter paard begon voller te worden tijdens de behandeling maar is daar mee opgehouden en ook zn eetlust is weer aanzienlijk minder.
Wat zouden jullie nu doen?

Hij ging echt beter en de zweren waren echt weg met de laatste scopie. Toen ben ik rustig de omeprazol af gaan bouwen iom da en ook de sucralfaat kreeg hij nog 2 weken.

Ik heb het voer aangepast naar speciaal voer (fibra Premium) en hij krijgt onbeperkt ruwvoer. Mega onbeperkt want hij eet het toch niet van harte dus heel zn stal ligt dag en nacht vol hooi en hij krijgt steeds vers bij. Hij eet liever het verse stro wat hijkrijgt in de ochtend :(
Nu is het wel al zo lang als ik hem heb een moeilijke eter.

Twijfel nu zo of ik me echt dikke zorgen moet maken?
Ga iig niet weer een scopie doen. En misschien is het ook wel gewenning na jaren niet echt veel eten maar hij was wel happiger op zn eten halverwege de behandeling.

Heb een mestonderzoek gedaan daar kwam niets uit maar hij had in september bloedworm dus heb hem vandaag toch voor de zekerheid nog maar een keer ontwormd.
Als die dingen ingekapseld zitten geloof ik nooit dat ze er net in die ene drol uit komen..
Heb er ook horse complete met een pijn meting en zelfs een paarden fluisteraar bij gehaald omdat ik het echt niet weet. Ben er erg verdrietig om.

Weet echt even niet waar ik het moet zoeken. Hoopte zó dat al mn struggles van de afgelopen 2 jaar over zouden zijn omdat alles aan de maag had gelegen maar nu is het leven dus nog steeds niet beter. Nog steeds net te dun en net te weinig eetlust |(
Zou hij toch meteen al weer maagpijn hebben? Of zou het gewoon gewenning zijn? Of???
Heeft iemand nog een idee?? Help!

Corazon ♡
dr:L2, spr:B, SGW:M

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:27

Herkenbaar verhaal. Enige wat ik nog kan bedenken voor je is het ruwvoer, is het voorverpakt? Staat je paard buiten in de kudde?

Hier hetzelfde verhaal komen ook steeds weer terug ondanks dat we er alles aan doen. Soms gaat het tijden goed maar dan weer iets stress door iets en dan heeft ze het weer. Blijft ook mager. Die van mij staat overigens niet meer in de kudde, maar met 1 paard en is hierdoor minder gestressed.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:01

Goed je management nagaan inderdaad, kan goed zijn dat er toch nog factoren zijn die stress veroorzaken. Stress door op stal staan, of juist door de kudde, te kleine weide of paddock waardoor vluchten niet goed mogelijk is... Zo veel dingen, wat het juist ook zo lastig maakt bij gevoelige paarden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:32

Ik ben bang dat je te snel hebt afgebouwd met de omeprazol. Het advies van veel dierenartsen wat betreft afbouwen is in mijn optiek veel te snel (ook ivm de hoge kosten van de medicatie wordt dat gedaan), waardoor de zweren weer terugkomen. Het feit dat je paard weer slechter is gaan eten zegt genoeg.