[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:45

Veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(
Mooie leeftijd, maar dat maakt het verdriet er natuurlijk niet minder om.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:02

Misty12 schreef:
Ik ga deze groep verlaten. Gisteren was de dag waarvan je hoopt dat die nooit komt, maar waarvan je weet dat die ooit komt. Gisteren hebben we ons allerliefste paard, mijn maatje, Irma in laten slapen op 29 jarige leeftijd. Ze was savonds in de wei gaan liggen en kon en wilde ook niet meer in de benen komen. Ik werd gebeld door mijn dochter die op stal was en toen ik kwam gaf ze amper nog een teken van herkenning. Toen was de beslissing snel gekomen en de dierenarts laten komen. Ze is echt heel rustig en kalm in geslapen, zonder gekke stuiptrekkingen of andere nare dingen. Voor ik er was hadden de andere paarden uit de groep al afscheid genomen. Ik heb het niet gezien, maar mijn dochter vertelde dat dit heel bijzonder was. Tot aan het einde toe heeft ze genoten van alle ritjes samen met haar grote vriend Rakesh. Ze is bijna 14 jaar lang bij ons geweest. Samen met mijn dochter hebben we heel veel fijne herinneringen aan alle gekke dingen die we samen gedaan hebben.

Ach nee, jij ook al. Heel veel sterkte! Ik weet hoe je je voelt, ook ik heb namelijk gisteren de moeilijke beslissing moeten nemen om mijn allerliefste laten inslapen. Ook een Itje Indigo en 29 jaar oud. 27 jaar heb ik hem mogen hebben

Dennis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:23

Sterkte Misty en Ogidni.

Mijn I/J-tje (bij het NSPS samen getrokken) doet het wel heel goed, die is vandaag 25 geworden.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:28

Sterkte dames, ze hebben beiden een mooie leeftijd bereikt, maar het verdriet is er natuurlijk niet minder om... ;(

Mijn pony gaat super, ze loopt echt weer goed en is vrolijk en alert. Ze staat zelfs 2 tot 3 uurtjes per dag op de weide (wel met green guard). Alleen het verharen gaat nog wat lastig, dus toch maar wat lijnzaadolie bijvoeren. Dus nogmaals dank voor het meedenken rondom het verhogen van de medicatie. +:)+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:34

Ach Ogidni, bij jij ook? Ze hebben idd beide een mooie leeftijd behaalt. Mogen we trots op zijn, want de meesten halen dat niet. Dan wens ik jou ook heel veel sterkte met het verlies van jouw maatje.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:41

Dank jullie wel. Ze hebben inderdaad een hele mooie leeftijd behaalt. Je zou ze zo graag bij je willen houden maar helaas dit is de zwarte kant van dieren houden. Aan de andere kant is het mooi dat je bij dieren mag zeggen dat het leven geen lijden moet worden.
Dank zij de prascend heeft hij nog een aantal mooie jaren gehad. Tot een maand geleden liep hij nog senioren gym onder het zadel, stapritjes buiten (altijd voorop, want hee, je moet even laten weten dat je er bent) en in galop naar het land.

@Dennis, geniet van haar
@xjitskee, het verdriet is niet minder inderdaad maar ik heb er wel vrede mee. Wat fijn dat jouw pony zo goed gaat. Dan weet je weer waarvoor je het allemaal doet

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:36

Sterkte Ogidni en Misty!
En mooi Ogidni dat hij nog zo lang fit is gebleven! En je hebt helemaal gelijk dat het ook mooi is dat we dit voor onze dieren kunnen doen.
Hier ook vorige week mijn 27 jarige merrie met PPID in laten slapen, al jaren was ze dampig, de laatste jaren ook nachtblind en vorig jaar hoefbevangen geweest en haar rug was helemaal doorgezakt, nu liep ze weer zó ontzettend slecht en heb ik geen foto's meer laten maken, maar de knoop doorgehakt om haar te laten gaan.
7 jaar geleden werd ze heel ziek en is ze uiteindelijk door de pergolide er weer bovenop gekomen, eigenlijk ben ik alleen maar dankbaar dat ze er zo lang nog heeft mogen zijn, ze was mijn grote vriendin, maar het is goed zo.

Wel meteen een afspraak gemaakt voor haar vriendje, die is 23 en heeft ook PPID en liep al een aantal maanden niet goed.
Die blijkt flinke artrose in zijn voorbenen te hebben.. hij is nu ingespoten en hoop ik dat hij nog een tijd(je) pijnvrij door kan, aan de andere kant moet hij erg wennen zonder zijn vriendin en moet hij echt veel beter lopen wil ik hem bij een groepje met jongere paarden zetten.
Soms is het ook moeilijk wat voor veranderingen nog te verwerken zijn voor een oudje en wanneer het gewoon genoeg is, ik heb al wel besloten niet verder te gaan dokteren als dit niet voldoende werkt.

Have I Gone Mad? I'm Afraid So. You're Entirely Bonkers. But I'll Tell You A Secret. All The Best People Are.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:17

Heel veel sterkte! Zo moeilijk maar de tijd komt ooit helaas. Liefst hou he ze gewoon je leven lang.

Die van mij is gisteren naar de kliniek geweest voor zijn eorth. 1 tand is gelijk getrokken en meneer was in de avond alweer helemaal in zijn nopjes. En dat terwijl ik er vorige week nog aan dacht om mijn zadel te verkopen, zo slecht stond hij erbij.
Ik ben benieuwd hoe hij zich voelt als hij helemaal van de pijnstilling af is.
Maar ik heb nu gewoon een drukke 3 jarige zoals ik hem ook ken. <3

Aaron
Elmar
Lucky

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:28

Ogidni ook veel sterkte Y;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:09

Ach Ogidni en Misty |( . Hoe oud ze ook worden, het is altijd te vroeg. Heel veel sterkte Y;(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:52

Ik heb ook vrede met de situatie. Irma gaf duidelijk aan dat het nu echt genoeg was. De laatste 2 weken liep ze niet lekker, dus heb ik ook niet gereden. Ik heb gewandeld, gepoetst, geknuffeld, lekker verwend. Maar tijdens haar laatste buitenrit met haar grote vriend liet ze nog even zien dat ze nog even mee kon. Even drammen omdat je wil draven en dan net een neus lengte voor want je moest toch echt voorop. Ook al kon Rakesh stukken harder, hij moest genoegen nemen met de 2de plaats en dat deed hij ook. En zelf aangeven dat je nog een galopje wil maken. Ook Irma was bijna tot het eind fit en vrolijk. Natuurlijk wil je ze nog niet missen, maar dan wel fit en gezond. Ik had zelf de beslissing al genomen dat ik haar deze zomer nog wilde laten lopen en lekker genieten. En dan afscheid nemen in de herfst. Ik wilde haar niet nog een winter mee laten maken. Ze vond het zelf goed zo.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:37

Sterkte!!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:03

Misty12 schreef:
Ik heb ook vrede met de situatie. Irma gaf duidelijk aan dat het nu echt genoeg was. De laatste 2 weken liep ze niet lekker, dus heb ik ook niet gereden. Ik heb gewandeld, gepoetst, geknuffeld, lekker verwend. Maar tijdens haar laatste buitenrit met haar grote vriend liet ze nog even zien dat ze nog even mee kon. Even drammen omdat je wil draven en dan net een neus lengte voor want je moest toch echt voorop. Ook al kon Rakesh stukken harder, hij moest genoegen nemen met de 2de plaats en dat deed hij ook. En zelf aangeven dat je nog een galopje wil maken. Ook Irma was bijna tot het eind fit en vrolijk. Natuurlijk wil je ze nog niet missen, maar dan wel fit en gezond. Ik had zelf de beslissing al genomen dat ik haar deze zomer nog wilde laten lopen en lekker genieten. En dan afscheid nemen in de herfst. Ik wilde haar niet nog een winter mee laten maken. Ze vond het zelf goed zo.

Ik ben het hier zo mee eens. Van de winter was Leo ineens heel kreupel. Werd mager en hij had geen zin meer. De da moest toch komen voor een andere pony, dus meteen bij Leo laten kijken. Ook meteen besproken, dat ik niet heel lang blijf dokteren met hem. Hij geniet nu heerlijk van mijn pensioen en ik ga hem geen beroerd einde geven. Natuurlijk spuit ik m niet voor ieder wissewasje af. Maar ik blijf niet proberen. Gelukkig was hij na een AB kuur weer goed. Dus hij staat nog. En hij vermaakt zich. Dus dan is het goed. Hij is net 28 geworden. Ik hoop dat hij de 30 gaat halen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:43

Dat heb ik met de mijne ook. Kleine ongemakken worden natuurlijk opgelost, grote ingrijpende dingen moet ik toch even heel hard over na denken.
Dennis heeft alleen cushing en is verder fit dus wil ik nog wel verder voor gaan. Een aantal jaar geleden heb ik bij hem al voor de keus gestaan om een koliek operatie te doen, toen gekozen voor niet. Niet ivm het geld of de operatie zelf, maar ivm het traject daarna. Een half jaar opsluiten op stal voor een pony die zijn hele leven 24/7 buiten in een koppel gelopen heeft vind ik niet eerlijk. Hij is er toen gelukkig toch super doorheen gekomen na een aantal dagen kliniek (en mijn dierenarts was heel blij dat ik zo stellig was in niet opereren).
Judith zit onder de melanomen, heeft een flinke saicroid en een atactisch been naast haar cushing, en is panisch voor vreemde aan haar lijf.
Van het najaar had Juudje een flinke winkelhaak in haar hoofd, dat word (natuurlijk op zaterdag ochtend) met alle liefde dicht geniet. Dat lijkt mij niet meer dan logisch.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:07

Ik heb nog bijna 3 strips over gehouden. (29 tabletjes). Stuur maar een prive bericht als je belangstelling hebt.

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:36

Sterkte meiden. Mooie leeftijd

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:17

Oei beide heel veel sterkte!

[o]Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:05

Wat heftig wanneer je je geliefde paardje toch moet laten gaan. Ik weet dat ik die knoop ook ooit zal moet doorhakken, maar kan daar nu al wakker van liggen.
Veel sterkte!

Hoever zijn de andere cushies nu met vacht en scheren? Ik heb de mijne zo'n twee maanden geleden in een jachtpatroon geschoren omdat de extreem lange wintervacht op die plekken één plak vilt werd. Wintervacht is er gelukkig wel al een maand helemaal afgeruit, maar de vacht groeit door en heeft de lengte van een normale wintervacht.
Denk dat ik nu opnieuw een jachtpatroon ga scheren vanavond, met oog op dit hete weekend. Pony is al eens oververhit geweest een paar jaar geleden en dat was geen pretje. Maar vind alles eraf dan wel weer een grote stap. Zeker omdat haar longen ook niet top zijn.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:11

Mijn overgebleven cushie heeft weinig problemen met zijn vacht, iets voller dan zijn vroegere zomervacht, maar denk dat alle oude paarden dat wel iets hebben?
Jachtpatroon zou ook mijn keuze zijn in jouw situatie!

Have I Gone Mad? I'm Afraid So. You're Entirely Bonkers. But I'll Tell You A Secret. All The Best People Are.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:58

Mijne is nog aan het verharen. Hij is al wel korter als vorig jaar qua haar. Dus wacht nog even af.
Normaal heeft ie jachtmodel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:44

Heb nog 6 strippen stuur maar pb als je interesse heb.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:46

Mijne heeft nog wat wintervacht op de ribben en bovenop zijn kont. Is het eerste jaar dat het wat langer duurde met verharen maar hij krijgt gelukkig wel nog zijn korte zomervacht

Aaron
Elmar
Lucky

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:05

Die van mij komt nooit helemaal uit zijn vacht. Heb er gisteren wel weer een berg haar af gehaald. Maar ik ben nu wel blij dat hij weer een laagje op zijn ribben krijgt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:57

Dank voor het delen van jullie ervaringen. Uiteindelijk is het een half jachtpatroon geworden, want het scheerapparaat stopte ermee. Ziet er niet uit, maar pony zit daar niet mee. Hopelijk kan ik het deze week afmaken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:09

Afbeelding

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.