[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Siersma

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:03

In het najaar stijgen de waardes sowieso, dat is de Seasonal Rise. Ik geef van juli tot november zelf meer, puur vanwege de SR. Normaal krijgt de mijne een halve, in de SR 3/4.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:10

Met de monnikspeper gaan de waardes niet dalen.
Als de waardes dalen, is dat te danken aan de prascend. :)
Hier heb ik nog 1 keer hertest na 2 jaar pillen.
De waardes waren gedaald van tegen de 400 naar 150 en nog wadde.
Dus nog veel te hoog, maar paardje doet het goed.
Dus dat is nog het enige waar ik naar kijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:39

Wat is de werking van Monnikspeper? Ik ken dit alleen van iemand het geeft tegen de heftige hengstigheid van haar merrie dus ben nieuwsgierig :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:29

Monnikspeper verlaagt idd de ACTH waardes niet !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:35

Monnikspeper is iets of wat hormoonregulerend. Zowel bij vrouwen, mannen als bij paarden :D
Wordt dus idd voornamelijk gebruikt bij overdreven hengstigheid.
Producten tegen cushing bevatten naast monnikspeper nog tal van andere kruiden en deze samenstellingen hebben wel een ( tijdelijk ) gunstige invloed op de vacht.
Maar dus niet op de acth waarden.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:36

Dank voor de reacties! Bevestigd redelijk mijn gevoel. Gisteren de hele dag onkruid uit de wei lopen trekken en dus ook hele dag naar paard gekeken. Ik zie toch echt nog een blij en alert paard, hij is eigenlijk net zo actief en zelfs alerter als de jaarling waar hij mee loopt. Misschien kan ik zijn vorige eigenaar eens uitnodigen, die wilde toch binnenkort keer komen kijken en zij heeft hem echt een paar jaar niet gezien dus kan het wellicht beter beoordelen.

Vind het ook wel raar dat de ACTH gehalte weinig zegt over de symptomen. Misschien kan het ene paard het teveel aan cortisol beter verwerken ofzo? Mijn paard is sowieso al zijn hele leven snel nerveus en schrikkerig. Hij kan zich bijvoorbeeld uren druk maken als de buurvrouw de was buiten te drogen hangt en hij dat door een heg heen ziet (ook na maanden nog :+ ). Dus wellicht is hij gewend aan/ beter bestand tegen veel cortisol?

Volgens de dierenarts zou augustus-oktober de zwaarste periode moeten zijn voor mijn paard en voor mij voelt dit bij een paard met weinig symptomen als een niet zo'n best moment in de medicatie te starten. Er is toch een risico dat hij dan vooral last heeft van bijwerken en dat juist in oktober.

De cushinaze is tot vandaag in de aanbieding, beetje jammer dat de dierenarts net morgenochtend komt. Misschien bestel ik wel gewoon voor 40 dagen en ga ik dat eens aankijken. Stel hij komt op dat spul ineens heel snel door zijn vacht dan zijn de symptomen eigenlijk weg. Ben opzich wel blij dat ik het nu weet dat mocht hij toch meer klachten krijgen ik sneller medicatie kan geven en ik qua voeding rekening kan houden ermee.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:52

Hallo hallo,

Ik heb 10 september mijn pony op PPID laten testen, 2 dagen later was de uitslag binnen bij de DA en die vertelde mij dat hij licht positief was. Ik zou de uitslag per mail krijgen maar dat waren ze vergeten denk ik. Nu kreeg ik die dus vandaag binnen en op de uitslag stond dat mijn pony positief is op 226 PG/ml als positieve ondergrens van juli - half november word 100 PG/ml aangehouden. Behalve dat mijn pony slecht uit zijn vacht komt en al vroeg een dik pak haar aanmaakt (vind ik! hij functioneerd nu nog prima met een jacht modelletje) heeft hij verder nog nooit klinische problemen gehad (HB, krulvacht, kuiltjes boven zijn ogen ect) hij is ook nog niet oud, pas 11.

Nu kwam iemand ermee dat Idex misschien de test resultaten door elkaar heeft gehaald. heeft iemand hier dit al eens mee gemaakt?

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:21

Volgens mij is de grenswaarde nu 47, maar of dat pg/ml is weet ik niet. Ik heb de uitslag alleen telefonisch doorgekregen dus kan het ook niet nakijken.

Dierenarts vond hem er vanochtend heel goed bij staan, zeker voor 27 jaar. Hij heeft een vitamineinjectie gehad en ik kijk het even aan tot het voorjaar. Als er weer gras is starten we misschien met medicatie omdat dan het risico op slecht eten kleiner is. Dan kan ik ook meteen zien of hij met prascend wel uit zijn vacht komt. Omdat hij niet te dik is en geen vetbulten heeft zou gras geen probleem moeten zijn. Ik ga wel extra op zetmeel en suiker in voer letten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:31

Lillian__ schreef:
Hallo hallo,

Ik heb 10 september mijn pony op PPID laten testen, 2 dagen later was de uitslag binnen bij de DA en die vertelde mij dat hij licht positief was. Ik zou de uitslag per mail krijgen maar dat waren ze vergeten denk ik. Nu kreeg ik die dus vandaag binnen en op de uitslag stond dat mijn pony positief is op 226 PG/ml als positieve ondergrens van juli - half november word 100 PG/ml aangehouden. Behalve dat mijn pony slecht uit zijn vacht komt en al vroeg een dik pak haar aanmaakt (vind ik! hij functioneerd nu nog prima met een jacht modelletje) heeft hij verder nog nooit klinische problemen gehad (HB, krulvacht, kuiltjes boven zijn ogen ect) hij is ook nog niet oud, pas 11.

Nu kwam iemand ermee dat Idex misschien de test resultaten door elkaar heeft gehaald. heeft iemand hier dit al eens mee gemaakt?

Mijne heeft cushing maar heeft deze symptomen wat jij noemt ook niet.
Als je de test niet vertrouwd kun vraag de uitslag opvragen en eventueel een opnieuw testen.

Aaron
Elmar
Lucky

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:52

Het is hier al 100 keer gevraagd waarschijnlijk maar er worden zulke lange posten geplaatst dat terug zoeken lastiger is.
Ik wil m'n pony van de Pabo 18+ halen, heeft inmiddels 3 rode randen in z'n hoeven en knijp m voor HB. OP standaard brok gaat hij het niet doen, dan wordt hij te schraal. Wat voeren jullie bij? Graag wel iets wat goed aanvullend is voor oudere paarden.
Het liefste iets wat je niet-geweekt kan voeren. Hij staat samen met een shet die maar een klein handje basisbrok krijgt en die kan niet bij zijn voerbak maar vind het toch een beetje sneu als m'n andere pony een half uur over z'n brok doet en de shet 10 seconden :+

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:28

casperzazoe schreef:
Het is hier al 100 keer gevraagd waarschijnlijk maar er worden zulke lange posten geplaatst dat terug zoeken lastiger is.
Ik wil m'n pony van de Pabo 18+ halen, heeft inmiddels 3 rode randen in z'n hoeven en knijp m voor HB. OP standaard brok gaat hij het niet doen, dan wordt hij te schraal. Wat voeren jullie bij? Graag wel iets wat goed aanvullend is voor oudere paarden.
Het liefste iets wat je niet-geweekt kan voeren. Hij staat samen met een shet die maar een klein handje basisbrok krijgt en die kan niet bij zijn voerbak maar vind het toch een beetje sneu als m'n andere pony een half uur over z'n brok doet en de shet 10 seconden :+

Ik voer mijn pony de Pavo Vital en Luzerne, als ik weer zie dat ze een beetje invalt de Pavo Fibrebeet of Fibrenuggets. Daar doet ze het prima op!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:31

Hier ook Pavo vital.
De oudste krijgt ook FibreForce van Cavalor met Fibrebeet.

Vergeet ook niet je andere voer onder de loep te nemen. Gras of te rijk hooi zal schadelijker zijn dan de Pavo 18+.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:02

Is de nieuwe luzerne van Hartog misschien een idee?
Ik weet alleen niet hoe die zit kwa suikers enzo. En het is nog nieuw dus nog niet heel veel ervaring mee.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:28

Pandora2 schreef:
Hier ook Pavo vital.
De oudste krijgt ook FibreForce van Cavalor met Fibrebeet.

Vergeet ook niet je andere voer onder de loep te nemen. Gras of te rijk hooi zal schadelijker zijn dan de Pavo 18+.

De wei is straks toch ver gedaan en wordt komend jaar opnieuw ingezaaid dus dan kunnen we kijken voor wat minder rijk graszaad. Het rijke hooi is gelukkig bijna op en we zijn aan het zoeken naar een andere leverancier voor arm hooi :)

Waarom voert iedereen eigenlijk Luzerne bij? Voor zover ik weet is het eigenlijk niet meer dan maagvulling en heeft het goede invloed op de darmen.

Die van Pavo zat ik vanmiddag naar te kijken. Vital is eigenlijk als suiker arme vervanging voor basisbrok toch? Geloof dat ik FibreForce op het oog had voor m'n oudje zodat hij niet invalt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:34

Als ze nog veel op het land staan, heb je niks aan die Pavo18+ te vervangen als hij het daarop goed doet.
Dit maakt echt maar een heel klein deel uit van de totale hoeveelheid suikers die ze binnenkrijgen.
Consequent zijn hierin is de boodschap :+

Luzerne is eiwitrijk.
Vital is een balancer, geen basisbrok.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:10

Ik voer Vitalbix en mijn paard doet het hier nu erg goed op!

Nu een week op 1/4 medicatie en mijn paard is erg vrolijk (zelfs iets te met rijden haha). Heb hem al geschoren en hij kwam er glimmend onder vandaan. Toch een beetje een trotse baas

Ik had net de veearts aan de lijn om even de specifieke bloedwaarden op te vragen.
Ze gaf aan dat deze 21 was en boven de 11 is het cushing. Ik lees bij jullie hele andere waarden; snap het dus even niet meer.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:14

Pavo Vital is soort van mineralen/vitaminebrokje, je hoeft maar heel weinig te geven (ik geloof 70 gram voor normaal paard). Ik vind ook de vitalbix breed & grow fijn, hoef je naar verhouding weinig van te voeren, veel eiwit en laag in zetmeel en suiker. Die van mij krijgt ook luzerne en ‘zijn’ pony ook, die doet stuk langer over zijn handje muesli als ik er bv. 60 gram luzerne bij doe.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:23

Romeo, je moet eigenlijk vragen of ze je de uitslag kan mailen/appen, dan kun je de referentiewaarde zien en dan is het wel duidelijk.

Ik voer een beetje luzerne bij voor het eiwit, ze krijgt erg arm hooi vandaar.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:15

Hoe doen jullie het met weidegang?
Ik zoek een nieuwe stalling. Maar veel is overdag buiten (wei) en snachts op stal. Ben bang dat dat te veel is, aangezien we bekend zijn met hoefbevangenheid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:00

Tijdje terug waren wat mensen hypo balance van Laarakkers aan het testen.
Maar dit jaar niets meer van gehoord.
Zijn er nog testers of iedereen inmiddels afgehaakt of weer over op de prascend?

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:18

Mijne staat 24/7 in een weide met gras. Niet bekend met HB

Aaron
Elmar
Lucky

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:05

Nandos schreef:
Hoe doen jullie het met weidegang?
Ik zoek een nieuwe stalling. Maar veel is overdag buiten (wei) en snachts op stal. Ben bang dat dat te veel is, aangezien we bekend zijn met hoefbevangenheid

Mijn ene cushie en ex-hb'er mag enkel heel beperkt gras. Anders gaat het na 3 dagen helemaal fout :+
De andere zonder hb staat jaar rond op het land maar wel met strookbegrazing vanaf juni tot oktober.
Rest van het jaar moet ze het doen met haar kaalgevreten land.

Heb inmiddels ondervonden dat het slank houden toch wel een heel groot voordeel heeft bij cushing paarden.

Isapaardje Hypobalance nooit geprobeerd hier.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:29

Mijne is nooit dik geweest. Ik denk echt dat hij een andere vorm van cushing heeft dan wat ik hier allemaal lees :Y)
Staat op gras, heeft geen lange vacht, niet bekend met HB, hoef niet te scheren..
Laat alleen maar zien dat iedere cushie weer anders is.

Aaron
Elmar
Lucky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:50

De kenmerken die jij noemt komen vaak ook pas na jaren. Eerst sluimert de ziekte, de uiterlijke kenmerken worden vaak pas na jaren zichtbaar.

Die van mij is ook niet dik, maar kan wel puur van de cushing HB worden. Hij staat enkel op het zand met hooi, eerder ondergewicht dan te dik, en toch is hij nu 2x bevangen geweest.. -O-

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:14

Hmz hier zei de dierenarts dat hij gewoon de wei op mocht omdat hij niet te dik was, geen vetbulten enzo en ook geen sober type is. Ik zou het hem ook liever niet ontnemen want hij vind grazen zo ongeveer het leukste dat er is.
Ik geef voorlopig ook geen medicatie ivm amper symptomen. Overweeg van het voorjaar te starten omdat enige symptoom trager verharen is, wellicht helpt het dan ook met het voorjaarsgras.
Het gekke is trouwens dat hij nog nooit zo kort in zijn vacht heeft gezeten rond deze tijd als nu. Hij staat sinds half juni aan huis en heb het idee dat hij het met andere manier van voeren erg goed doet.