[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:29

Ik kom even binnen vallen in dit topic en zie dat er gesproken wordt over schilfertjes/jeuk.
Mijn oudje van 29 heeft op haar buik 2 kleine plekjes die jeuken met kleine schilfers. Voor de rest heeft ze nergens last van. De dierenarts zou haar graag voor PPID willen testen, maar mijn gevoel zegt dat het niet dat is. Bij mijn les dermatologie van het paard (ik studeer diergeneeskunde) is PPID besproken en er is nergens iets over jeuk gezegd.

Hebben jullie paarden last van jeuk? En de schilfers, zitten die overal of enkel thv bepaalde plekjes?
Mijn DA komt morgen eigenlijk om een afkrabsel te nemen (op mijn aanvraag), maar ze neemt voor de zekerheid bloedbuisjes mee voor de PPID test. Ik kan tot morgen er nog over nadenken wat ik wil doen.

CarinaRJarig

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:41

Mijn pony heeft alleen in de winter last. En is de vacht enorm lang en van slecht kwaliteit (als in, niet zoals een winternacht hoort te zijn) jeuk, schilfers en korsten. Hij gaat binnenkort kaal, messen worden geslepen en dan mag t er af.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

CarinaRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:41

Ik zou gewoon testen. Better safe...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:43

CarinaR schreef:
Mijn pony heeft alleen in de winter last. En is de vacht enorm lang en van slecht kwaliteit (als in, niet zoals een winternacht hoort te zijn) jeuk, schilfers en korsten. Hij gaat binnenkort kaal, messen worden geslepen en dan mag t er af.

Is het veralgemeende jeuk, dus overal een beetje? Of ook beperkt tot enkele plekjes? En heeft die overal schilfers?

CarinaRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:57

Hij heeft vooral het gedeelte waar het deken ligt veel schilfers en korsten. Onder zn manen (dus zn hals) veel minder maar daar is zn vacht ook niet zo dik door zn dikke bos manen.
Dus dat sws over zn hele lijf.
Jeuk durf ik niet goed te zeggen. Hoofd sws, hij heeft een deken op en toont daar geen jeukplekken. (Anders zou zn deken wel gesneuveld zijn vrees ik)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:53

Zou een lichte overbelasting in de pezen (vocht geen ontstekingen) ook mede veroorzaakt/verergerd kunnen worden door PPID? Paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en nu inene dit. Is sowieso dikke pech maar vroeg mij af of PPID een aandeel er in zou kunnen hebben..

Youtube: Klik Instagram: Klik

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:09

CarinaR schreef:

Hier precies zo. Ook ppid, en komt echt van zijn dikke vacht.

Dus jij werkt met scheren en dekens in de winter? Ik wil proberen zonder vol te houden als het niet erger wordt, waarschijnlijk begin lente als het warmer wordt weer scheren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:45

paljaslaura schreef:
Zou een lichte overbelasting in de pezen (vocht geen ontstekingen) ook mede veroorzaakt/verergerd kunnen worden door PPID? Paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en nu inene dit. Is sowieso dikke pech maar vroeg mij af of PPID een aandeel er in zou kunnen hebben..

Geen idee maar die van mij heeft kort achter elkaar 3x een peesblessure gehad terwijl hij altijd kurkdroge sterke benen had.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

CarinaRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:47

Ja, ik scheer m al jaren. Zn vacht is niet te doen zo sneu. Hij zweet anders ook standaard, hoe koud t ook buiten is. Ook niet helemaal oké.dus dan maar kaal

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:09

Terug van weggeweest met een vraag:
Heeft iemand ervaring met blindheid bij/door PPID? En zou er verbetering mogelijk zijn qua zicht wanneer er gestart zou worden met prascend?

Maatje van mijn paard lijkt ineens blind/slechtziend te zijn. Hij (ruin) vertoont al langer wat symptomen die bij PPID zouden kunnen passen (is hele leven af en toe hoefbevangen, lange vacht, spierverlies rug), maar is nooit getest. Beestje draait nl volledig door bij DA. Laatste keer heeft hij (weegt ong 150 kg) voor 600kg aan sedatiepasta gehad en daarna ook nog volle dosis sedatie iv om hem enigszins te kunnen behandelen. Is dus echt een probleem.
Twee weken geleden dacht ik te zien dat zijn zicht slechter is geworden, vandaag zag eigenaar het ook. Hij was in paniek omdat hij dacht dat hij zich had vastgelopen naast omgevallen waterbak, terwijl hij gewoon weg had kunnen stappen.
Heb vandaag bij eigenaar benoemd dat bij PPID blindheid kan voorkomen, dus dat dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Andere oorzaken van blindheid zijn volgens mij sowieso niet behandelbaar bij een shet op leeftijd, of wel?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:25

Mijn pony is zo goed als blind. Zonder de medicatie zou dit naar mijn mening allemaal veel sneller zijn verlopen. Maar het is niet zo dat het slikken van de medicatie dit zou opheffen, slechts het vertragen van het proces.
Mijn pony slikt al denk ik zon 8 jaar prascend. Voor we daarmee begonnen was hij heel schrikkerig, snel in paniek. Nu is hij veel rustiger.

Mijn pony draagt bij zonlicht (zomer en winter) een vliegenmasker om zijn ogen te beschermen, want bij fel licht krijgt hij snel ontstoken ogen.

Als hij zo in paniek is van da, zal de uitslag ook niet eenduidig zijn, want stress beinvloedt de waardes.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 27 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 10 jr

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:46

Goedemiddag allemaal, mag ik mee lezen/praten? Denk dat mijn oude shet toch ook cushing heeft, hij is niet te zwaar of geen verandering van voer en staat ineens bevangen. Hij heeft een dikke vacht maar ja dat is ook wel beetje shet eigen denk, hij loopt nu slecht en heeft ook verdikking boven zijn ogen. Mijn hoefsmid denkt dat het PPID is. Nu las ik dat het voor shetjes heel moeilijk doseren is qua Prascend, dus ik heb nu eerst Naf Cushinaze gekocht en duivelsklauw, schijnt dat daar erg goede resultaten door zijn. Hoe is jullie ervaring met Prascend en shetjes? Weet nog even niet waar ik goed aan doe...er moet nog bloed geprikt worden maar eigenlijk zijn alle symptomen wel duidelijk.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:34

Doseren gaat bij mijn shet prima heeft eerst een jaar op 1/8 gestaan, dat ging prima met een pillensnijder.
Nu 1/4 dat gaat helemaal prima

Shetland bokker #7

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:26

tine10 schreef:
Mijn pony is zo goed als blind. Zonder de medicatie zou dit naar mijn mening allemaal veel sneller zijn verlopen. Maar het is niet zo dat het slikken van de medicatie dit zou opheffen, slechts het vertragen van het proces.
Mijn pony slikt al denk ik zon 8 jaar prascend. Voor we daarmee begonnen was hij heel schrikkerig, snel in paniek. Nu is hij veel rustiger.

Mijn pony draagt bij zonlicht (zomer en winter) een vliegenmasker om zijn ogen te beschermen, want bij fel licht krijgt hij snel ontstoken ogen.

Als hij zo in paniek is van da, zal de uitslag ook niet eenduidig zijn, want stress beinvloedt de waardes.

Dank voor je ervaringen. Het is idd de vraag waar je de pony zelf nog het meeste plezier mee doet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:00

Astorga, als hij zo bang is voor da, wordt het heel erg lastig om bloed af te tappen. Aan de andere kant, als hij PPID heeft en door medicatie minder paniekerig wordt, en de andere klachten ook onder controle kunnen komen, kan hij nog een goed leven hebben. Hoe oud is hij? Hoe is hij verder? Heeft hij nog plezier in het leven? Dat kunnen jullie zelf het beste beoordelen.
Mijn pony (nu 26) was behoorlijk depressief, schrikkerig en is nu weer een vrolijke pony die nog 4 a 5 x per week met jonge ruitertjes aan het werk is.

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:15

Hallo iedereen
Ik heb een fokmerrie te koop gevonden die anders naar het slacht zou moeten van de handelaar. Nu wil ik haar graag kopen om haar te ‘redden’ maar ik zou het ook leuk vinden als ik er nog 1 veulentje uit kan krijgen voor ze op pensioen gaat op de weide. Dan heb I keer ook wat van teruggekregen. Nu gaan we haar normaal morgen ophalen, maar ik keek nog eens naar haar foto’s en zag dat ze in de nek wel krulhaar heeft. Nu ben ik aan het twijfelen of ze cushing zou hebben en naar de kostprijs die we gaan hebben aan pillen elke maand vraag ik me ook af wat de kans zou zijn dat we haar überhaupt nog vol krijgen als ze cushing zou hebben. De deal is eigenlijk al gesloten, maar er is nog niks getekend of betaald. Nu begin ik het me meer en meer af te vragen of het wel een goed idee is zo’n oude merrie te gaan halen, ze is 22 jaar oud.

CarinaRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:45

Testen dat is t enige wat je kan om te weten komen of ze t heeft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:47

22 en nog mee fokken lijkt me ook niet zo'n goed idee. Ze is bejaard!

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:12

heb beslist om het niet te doen! Bedankt voor jullie antwoorden. Ik hoop gewoon voor haar dat ze niet naar de slacht gaat...

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:13

tine10 schreef:
22 en nog mee fokken lijkt me ook niet zo'n goed idee. Ze is bejaard!

Dat dacht ik ook, maar de dierenarts zei dat als ze gezond is en nog mooi rond staat het eigenlijk geen probleem zou zijn. Maar ik ga het inderdaad niet doen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:22

tine10 schreef:
Astorga, als hij zo bang is voor da, wordt het heel erg lastig om bloed af te tappen. Aan de andere kant, als hij PPID heeft en door medicatie minder paniekerig wordt, en de andere klachten ook onder controle kunnen komen, kan hij nog een goed leven hebben. Hoe oud is hij? Hoe is hij verder? Heeft hij nog plezier in het leven? Dat kunnen jullie zelf het beste beoordelen.
Mijn pony (nu 26) was behoorlijk depressief, schrikkerig en is nu weer een vrolijke pony die nog 4 a 5 x per week met jonge ruitertjes aan het werk is.

Pony is ook tweede helft twintig, heeft een heerlijk eigengereid karakter en lijkt niet te lijden. Is alleen wat meer onzeker nu wanneer hij rondloopt, maar zeker niet constant angstig oid.

Wat fijn dat de jouwe nog zo lekker aan het werk is! Hier hebben de pony's vooral functie van knuffelpony en geitenhoeders. :o

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:28

Eliana schreef:
Doseren gaat bij mijn shet prima heeft eerst een jaar op 1/8 gestaan, dat ging prima met een pillensnijder.
Nu 1/4 dat gaat helemaal prima

Morgen komt de dierenarts, had de naf cushinaze besteld, maar dat lust hij dus echt niet...zelfs niet door voer...baal wel maar ja

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 07:16

T is "helaas" geen cushing...dus puur bevangen, vindt dat wel heel heftig. Geen verandering in voer en helemaal niet op het gras...

Dus mocht iemand nog op zoek zijn naar een pot naf cushinaze waar een paar schepjes uit zijn? pb maar, maak ik een leuke prijs...

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 07:58

Heb je je ruwvoer laten testen? Kunnen ze ook bevangen van raken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:38

dan zou er toch een verandering in het ruwvoer moeten zitten als hij er daarvoor geen last van had?
Dat zit er niet, ook overlegd met de DA of dit nodig was, hij vond van niet...

Ik kreeg gisteren de tip me eens in te lezen in winter laminitis...dat ziet er wel allemaal bekend uit idd