[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

_MG

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:31

Iemand die ervaring heeft net vitalbix voor een paard met cushing? Is alleen via internet te bestellen. Zetmeel en suiker ligt onder de 3 procent. Ben er via een stalgenootje op gekomen en ga volgende week beginnen. Mijn paars heeft bevalve cushing ook hoefkanker en is hiervoor vijf weken in de kliniek behandeld. Op dit moment heeft hij voornamelijk stalrust, dus wil er zo min mogelijk energie in stoppen, maar wel ervoor zorgen dat hij alles binnen krijgt qua vitaminen en mineralen plus voldoende ruwvoer. Hebben jullie misschien nog tips?

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:08

Je voert er wel veel minder van! Ik zit nu op 250 gram p dag, dus 125 per keer, dat is een handje vol. Helaas tot nu toe nog niks gevonden dat vergelijbaar laag genoeg is, ook ivm boxrust nu dus.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:18

_Reneee schreef:
_MG schreef:
Je voert er wel veel minder van! Ik zit nu op 250 gram p dag, dus 125 per keer, dat is een handje vol. Helaas tot nu toe nog niks gevonden dat vergelijbaar laag genoeg is, ook ivm boxrust nu dus.

Oh, mijn pony krijgt nu een halve schep per keer, maar als ik vitalbix voer is dat dus een stuk minder?

Ja! Bij een pony 65 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag, met boxrust. Je zou hen ook een e-mail kunnen sturen. Ik kreeg een erg uitgebreid voeradvies met duidelijke uitleg erbij.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:19

Hebben jullie nog tips om in te schatten of de dosering medicatie te hoog is? Ik heb mijn pony laten testen, hij krijg nu 3/4 tablet (in de zomer 1/2) maar zijn waardes waren ligt verhoogd nog. De DA adviseert om op te bouwen naar 1 tablet en te zien hoe het met de bijwerkingen is. Hij vermoed nl. dat de bijwerkingen op korte termijn te hevig zullen zijn om een hele tablet te geven. Het gaat om een e-pony van ongeveer 400 kilo.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:40

Ik zag hierboven de vraag of dopamine geen hormoon is, maar dopamine (net als serotonine etc) zijn neurotransmitters die in de hersenen werken op de neuronen/axonen (signalen die verzonden worden binnen je hersenen). Dopamine enz zorgen min of meer voor de hoeveelheid hormonen die afgegeven gaat worden. Dus door de dopamine te beïnvloeden, beïnvloedt je dus de hormoon afgave die verstoord is door de ppid. Neuotransmitters regelen dus al t verkeer in de hersenen en sturen zo dus ook organen aan.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:04

Ik heb ook vital bix gebruikt toen mijn paard herstellende was van zijn operatie vorig jaar. Hij deed het daar in principe heel goed op en zat lekker in zijn vel. In de zomer merkte ik dat hij toch behoefte had aan meer en ben ik weer overgestapt naar de 18 plus muesli.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:35

Mijn pony is ook een lastige eter geworden sinds hij medicatie krijgt. In het najaar verhoog ik de dosis en lust hij bijna niks meer; vital bix daily en de muesli laat hij liggen. Het enige dat er op dit moment met smaak in gaat is de 18 plus muesli van pavo (zowel droog als nat), grasmix van hartog en de slobber mash van pavo. De rest laat hij staan, zelfs zo erg dat hij twee dagen niet eet.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:05

Heel veel sterkte idifix :(:)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:02

Ik ben ook erg tevreden over de 18+ muesli bij mijn cushing pony. Hij is eind 2016 geopereerd en heeft vijf weken in de kliniek gestaan. De eerste tien dagen was hij verschrikkelijk veel afgevallen en door de 18+ heb ik hem redelijk goed weer op gewicht gekregen in korte tijd. Daarna tijdje vital bix daily gevoerd omdat hij nog een half jaar bijna moest revalideren en veel boxrust had in die tijd. Deze winter weer overgestapt naar de 18+ omdat ik merkte dat vital bix niet voldoende was. Ik voer nu in de ochtend en avond ongeveer 1/3 schep met een flinke hand luzerne. Als hij veel beweegt wordt krijgt hij 1/2 schep per voer beurt. Mijn pony werd door de medicatie heel kieskeurig in voer: at geen grasbrok, liet luzerne regelmatig liggen ner als appels en mandarijnen waar hij eigenlijk dol op is. 18+ muesli is het enige dat hij ook met smaak eet als hii hoog/hoger in medicatie staat.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:34

Wat verdrietig! Heel veel sterkte!

_MG

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:47

Is er toevallig iemand in dit topic die ervaring heeft met olie therapie (i.c.m. Cushing)? Ik zag hier een bericht over langs komen, maar zou graag wat ervaringen willen horen voordat ik een smak geld neerleg :-)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:49

Mijn pony heeft ook straalkanket icm ppid gehad.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:14

Helemaal mee eens MiniMeLona!

Mijn cushie gaat redelijk ok! Twee jaar achter elkaar problemen gehad met (beginnende) straalkanker tijdens SR periode, dit jaar alles heel goed onder control weten te houden! Een enorme opluchting! Hij heeft wel wat last van diarree, medicatie daardoor weer afgebouw naar 3/4 pil ipv een hele. Hij wordt binnenkort geschoren en ik hoop dat ie dan weer helemaal lekker in zijn vel zit :-)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:53

Heeft iemand van jullie ervaring met cushing en tandproblemen? Mijn pony is blijkbaar een halve tand kwijt geraakt ergens in de afgelopen maanden en ik vraag me af of dit te linken kan zijn aan dr cushing.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:16

AaronYve schreef:
Mijn tandarts ohja die van mijn paard ;) geeft aan dat je er zo min mogelijk aan moet rommelen als ze ouder worden. Weet niet hoe oud die van jou is maar die van mij heeft 2 tanden uit, eentje getrokken en de ander is verdwenen.. Was al voor de cushing. Hij is inmiddels 22 en heeft voor de rest nog een goed gebit

Hij is nu 21 en 2 jaar geleden diagnose cushing gekregen. In principe wordt gebit een keer per jaar gecontroleerd en alleen het nodige onderhoud gedaan. Echter nu had hij gewoon flink pijn en last waardoor hij geholpen moest worden. Hij heeft een lichte sedatie gehad waarna binnen een kwartier alles gepiept was qua vijlen. Hij heeft geluk dat de tand niet volledig door is, alleen de boven kant is in 2en. In het verleden is hij vaker gesedeert geweest, maar vond het nu wel heftig. Da zei ook dat hij dit alleen bij hoge uitzondering deed omdat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is (pijn tegen sedatie).

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:59

Ik verhoog vanaf eind juli met een kwart (half naar 3/4) en dan probeer ik in september naar een hele te gaan. Dit jaar kreeg mijn pony flinke bijwerkingen waardoor ik dit maar drie weken gedaan heb. Ik december ga ik weer naar een half. Reden voor het ophogen is dat hij in de hersttijd wanneer het natter wordt heel gevoelig is voor het opnieuw ontwikkelen van straalkanker. Twee jaar geleden heeft hij vijf weken in de kliniek gestaan omdat hij aan alle vier hoeven kanker had, ik neem nu geen enkel risico meer. Dankzij aangepaste weidegang, goede stalhygiëne en ophoging medicatie heb ik dit jaar minimale problemen gehad in vergelijking met vorig jaar, toen ik veel later ging verhogen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:35

Hier ook eentje met diarre :( ben nu weer gezakt met medicatie naar een halfje, ik hoop dat diarree minder wordt. Invallen doet hij (nog) niet, echter wordt hij ook nog maar weinig gereden en staat hij vooral lekker op de paddock met zijn vriendje.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:48

Mijn pony is goed bijgekomen op de 18+ muesli van Pavo, strucomix senior heb ik ook erg goede ervaring mee. Die laatste heeft wel een redelijk hoog suiker/zetmeel verhouding.

Edit: ik voer ook dagelijks ongeveer 1,5 tot 2 scheppen grasmix, dat is een stuk eiwitrijker dan luzerne.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:34

Bij mijn pony is de kieskeurigheid begonnen met de prascend, met name als ik verhoog tijdens de SR. Succes met je zoektocht AaronYve! Ik ben trouwens sinds kort begonnenmet care4life van Pavo te voeren als beloning na het rijden, misschien is dat nog een optie voor je om te onderzoeken?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:34

Ik laat ook geen waardes bepalen. Aan hand van het klinische beeld verhoog ik vanaf midden juli t/m midden November.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:10

tine10 schreef:
Meerdere keren laten testen is in mijn ogen geld weggooien. De eerste test is nodig om te bepalen of je pony/paard het heeft, daarna moet je gewoon kijken naar je pony. Sommigen hebben heel hoge waarden maar weinig last en andersom. Geld kan je beter gebruiken voor andere zaken.

Precies dit. Gratis test is sowieso alleen tijdens SR en kan dus een behoorlijk vertekend beeld geven.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:28

Siersma schreef:
Ik moet mn pillendoos weer vullen. Heb sinds eind juli 3/4 gegeven vanwege de SR. Maar wat nu? Ga ik weer terug op een half of is de SR nog niet voorbij? Ik twijfel...

Ik heb afgelopen twee weken afgebouwd maar een halve :-) tijden de SR geef kk 3/4 of zelfs een hele. Ik merkte dat de bijewerkingen heftiger werden. Ondertussen weer mijn ‘normale’ vrolijke en energieke paardje terug!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:57

Zondebokje schreef:
Weten jullie of ze ook af kunnen vallen als ze te veel prascend binnen krijgen? Ik hoor jullie zo over het afbouwen in deze periode.. die van mij krijgt een half en heeft verder geen symptomen...maar vind er een beetje afvallen nu dus weet niet of dat kan komen dat ze mss te veel krijgt?

Bij mijn pony gebeurd dit wel, dit is een teken voor mij om de dosering aan te passen. Aan de andere kant is mijn pony een stuk smaller geworden sinds hij prascend krijgt. Ik vang dit op door bv. Grasmix bij te voeren.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:19

Mijn alles eter is inderdaad ook ontzettend kieskeurig geworden.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:39

Zijn er hier mensen die nog (actief) rijden met hun cushies? Hoe doen jullie dat met deze (koude) temperaturen? Ik rij meestal 2-3 keer per week, waarvan ik twee keer ga uitrijden. Nu zie ik dat het zaterdag flink koud wordt dus ik vraag me af of ik mijn pony daar een plezier mee doe. Hij is geschoren en zodra de temperaturen omlaag gaan krijgt hij een zweetdeken met daarover een waterdichte uitrijdeken op tijdens het uitrijden. Wanneer ik in de bak rij gebruik ik alleen zweetdeken of fleece uitrijdeken. Niet rijden zou ook een optie zijn uiteraard, maar voorkeur gaat naar rondje door het bos (3 kwartier stappen, stukjes draf tussendoor).