[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

_MG

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:29

Wat een leukerd Shanna!

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:28

Herkenbaar. Mijn maandelijkse kosten zijn verdubbeld door de cushing, ook vanwege de hoefkanker waar hij nu gevoelig voor is.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:36

Shanna schreef:
Ik geloof niet in anti-cushing medicatie als vervanging van prascend. Niks heeft namelijk dezelfde werking als de werkzame stof van Prascend (pergolide). Dergelijke andere supplementen zouden wel de hormoonhuishouding meer op peil kunnen houden wanneer je paard niet op prascend kan, maar ik zou ze nooit aanraden om over te stappen van de prascend naar iets anders wanneer de prascend gewoon goed zn werk doet.

Stinkende plas (en veel plassen) is o.a. 1 van de kenmerken van cushing, dus dat betekend dat de prascend wel zn werk deed.

Helemaal mee eens! De ziekte van cushing is een sluipmoordenaar. Aan de buitenkant kun je bepaalde symptomen/veranderingen/kwalen zien, maar wat er van binnen gebeurd, daar heb je totaal geen zicht op. Dit is uiteindelijk wel ook het stuk waar prascend het verschil voor maakt.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:58

Gefeliciteerd voor de twee jarige knapperds! Wat een mooie leeftijd!

Ingrid_92, geen ervaring met verslechterd zicht. Echter, in een van mijn laatste berichten bemoemde ik al wel dat cushing niet alleen aan de ‘buitenkant’ zichtbaar is (dus veranderde vacht, zweten, hang buikje), maar dat er ook intern veel gaande is wat je dus niet direct ziet. Stoppen met de prascend kan dus inderdaad dit soort effecten hebben, maar ik zou dit sowieso met je dierenarts bespreken!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:27

Ik duim mee!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:43

Ik duim heel hard!!!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:34

tine10 schreef:
We mogen hem naar huis halen om hier verder te herstellen

Wat een fijn nieuws *\o/*

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:26

Fijn dat de kleine man opknapt tine!

Ik heb de knoop doorgehakt en ga eind mei verhuizen met mijn opa, die dan 23 is. Verschillende reden zijn de oorzaak dat ik me na twaalf jaar niet meer prettig voel op de huidige stalling. Ik ga verhuizen naar een iets luxere stalling waar hij dezelfde mogelijkheden krijgt qua wei en paddock (droog staan ivm straalkanker). Mentaal gezien is hij ontzettend fit waardoor ik de gok wel durf te wagen. Twee vriendjes staan inmiddels op de nieuwe stal, dus ik hoop dat hij daar aansluiting vindt.

Dit was afgelopen zaterdag tijdens een pittige uitrit! Flink aan het tempo en berg op/berg af gereden.
Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:28

xAnthea schreef:
Hoi allemaal :) Het is de eerste keer dat ik me meld in het topic.
In februari heb ik mijn pony laten testen op Cushing omdat hij enkele symptomen vertoonde die me direct aan Cushing deden denken, mijn DA dacht daar ook gelijk aan toen ik de symptomen opnoemde:
- Veel drinken en plassen
- Spierverlies op de rug (hij staat al enkele jaren op pensioen maar kreeg altijd complimenten over hoe bespierd hij was :+ Nu valt het mij op sinds vorig jaar dat vooral op de rug hij wat kaler wordt qua spier)
- Dikke buik maar ribben zichtbaar (geen wormen)
- Harde manenkam

Nu is er uit het bloed niets gekomen. Perfect bloedbeeld en ook voor Cushing zat hij ver onder de waarde. Is het mogelijk dat zo'n uitslag vals-negatief is en indien ja, wat kan ik dan doen?

Qua vacht is hij nog helemaal prima, glimt ook mooi en zit verder wel goed in zijn vel heb ik de indruk, het zijn alleen bovenstaande symptomen die sinds vorig jaar wat zijn beginnen optreden en die ik niet meteen kan plaatsen. Hij is sinds gisteren 16 jaartjes :)

Insuline resistentie misschien een optie? Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Mijn pony is 2x op cushing getest en sindsdien pas ik medicatie op klinisch beeld aan.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:48

Onze verhuizing is op korte termijn verschoven naar vandaag i.p.v. eind mei :’) ik ben sinds maandag druk in de weer met alle dekjes en dekens wassen. Auto is vol geladen met spullen die mee gaan naar de nieuwe stal, de rest gaat de kelder in.

Ik vind het hartstikke spannend. Mijn pony mag morgen meteen de wei mee op met zijn vriendjes (oud stalgenoten). Er zijn zo veel meer mogelijkheden op de nieuwe stal, ik kijk er inmiddels echt naar uit!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:36

De verhuizing verliep goed! Eenmaal aangekomen begon Gambler direct te eten. Gisteren wilde ik een stuk met hem wandelen, dat vond hij erg spannend en hinnekte veel, dat doet hij normaal echt nooit. Vandaag gezadeld en in de hal gereden, dat was prima. Twee vriendinnen staan op dezelfde stal dus we reden met z’n 3en. Ik kon zonder problemen alleen weg gaan, geen gehinnik, niet nerveus. Inmiddels heeft hij ook al twee keer op de wei gestaan.

Ik zal wat foto materiaal spammen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:37

tine10 schreef:
Ben ook benieuwd naar de verhuizing.

Amerigo eet nog steeds heel weinig, dus geef hem nog steeds krachtvoer bij, omdat hij zijn ruwvoer laat staan. Maar verder oogt hij goed. Vannacht voor het eerst ook maar weer gewoon buiten bij zijn vriendjes.

Eventueel zacht ruwvoer aanbieden? Of mag dat nog niet na de koliek?

Fibrebeet van Pavo bv?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:11

Pandora2 schreef:
Wat een mooie plek ! <3
Ik denk dat hij meer dan tevreden is :D

Jaa, dat denk ik inderdaad ook! De oude plek was ook erg fijn, maar dit is wel een upgrade!

Tine, valt hij af? Als ‘dikmaker’ kun je ook slobber maken van de 18+ muesli van Pavo. Ik doe er dan nog een schep grasmix, of luzerne door.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:08

AaronYve, volgens mij staat iets over Monnikspeper in de openingspost van dit topic.

Tine hoe gaat het met Amerigo?

Pandora, geen recente ervaring met Marstall. Ik voer Pavo :-)

Gisteren de eerste uitrit gemaakt sinds de verhuizing en Gambler is de rust zelfde gelukkig! Ik ben helaas ziek dus vandaag rijdt een vriendin hem (met wie ik samen verhuisd ben).

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:15

AaronYve schreef:
Wat in de OP staat is echt niet van toepassing hier :')
Betreft een ruin zonder hengstigheidsklachten :D

@ Pandora dat dacht ik ook idd, wist dat er iets was wat niet goed samen ging

Marstall heb ik gevoerd maar werd niet goed gegeten

Hahahaha sorry ik heb het zelf niet doorgelezen :+ :D

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:00

tine10 schreef:
Het weer laten werken van Amerigo lijkt een heel goede keuze. Hij eet inmiddels weer bijna zijn volledige porties.

Wat fijn om te horen *\o/*

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:58

Mijn pony is goed verhaard, maar ik merk dat er op sommige plekjes nog wat meer vacht is. Ik heb hem begin van de winter geschoren en in februari nog een keer een deel (tot scheerapparaat het begaf).

Foto van vanavond, De verhuizing heeft hem ontzettend goed gedaan! Ik heb mijn vrolijke, levenslustige lieverd terug <3

Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:33

AaronYve, ik heb dezelfde ervaring met voordroog! Mijn pony krijgt sinds de diagnose alleen nog hooi, op de nieuwe stal korte tijd (kwalitatief erg goede!) voordroog geprobeerd en na anderhalve maand weer terug op hooi omdat het niet te doen was.

Ik ben een tijdje niet op bokt geweest, maar heb wel meegelezen in het topic. Welkom voor alle nieuwelingen :-)

Helaas hier een wat mindere periode achter de rug. Tijdens de SR merk ik duidelijk dat het immuunsysteem het minder goed doet/meer moeite heeft. Mijn pony is inmiddels weer twee keer behandeld voor straalkanker. Smid en da zijn langzaam hoopvol dat het weer de goede kant uit gaat. Ik ben deze week begonnen met afbouw van medicatie (1 —> 3/4 tablet, uiteindelijk naar een halve).

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:40

Daan13 schreef:
Door blijven ademen werd deze week al een beetje lastig gemaakt op het werk.... :
(Wel een goed advies hoor maar soms ff moeilijk)

Ben inmiddels iets rustiger maar het was net even de druppel die de emmer deed overlopen.

Het is zo'n leuke lieve merrie en nu word ze zo snel "oud" in een half jaar tijd..

Morgen even een buitenritje maken om nog even samen te genieten.

De halve pillen gaan er nu redelijk in ( al ben ik de eerste halve pil al kwijt geraakt,zo klein zijn ze)

Het is wel een zinnige eter dus dat kan nog leuk worden in de toekomst :oo

Heel erg herkenbaar! Mijn pony knapte zichtbaar op door de medicatie (ik bouw op tijdens seasonal rise in herfst en begin nu langzaam weer met afbouw). Ik ben zo’n 6 maanden geleden nog van stal gewisseld en rij sindsdien weer zo’n 5 dagen per week (dressuur, springen, flinke buitenritten). Mijn ervaring is dat de beweging hem in zijn hoofd dit houdt. Vanaf april (als z’n wintervacht weg is) t/m augustus ziet hij uit als een 15-jarige i.p.v 23-jarige.

Dus blijf ademen, lees je in en houd je paard in de gaten. Jij kent hem het beste en merkt kleine veranderingen het eerst op.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:06

Nijntee, bij mijn pony hielp pavo fibrebeet heel goed, i.c.m. de juiste training.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:00

Ik geef zelden rond dezelfde tijd (niet mogelijk vanwege m’n werk en wisselende diensten) en heb er nooit problemen door gehad. Inmiddels afgebouwd naar een halve tablet en hij doet het goed!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:28

Toen mijn paard nog kuil of voordroog kreeg wel. Sinds hij hooi en grasmix krijgt niet meer.