PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:04

Testen ze EMS uit het bloed?
En IR?
Die zou ik beide ook nog wel een keer willen testen...

Ik heb overigens ook alle supplementen binnen, dus wij kunnen ook aan gang.

Heeft iemand hier ervaring met visolie bij paarden?
Hoog in omega 3, ik lees er goeie dingen over.

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-20 17:23

Ja, daar schijnen verschillende tests voor te zijn. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee trouwens. Iemand anders her wel toevallig?

Visolie vind ik tegennatuurlijk voor een planteneter al weet ik dat Ijslanders bv ook wel eens vis eten, maar dat is wel onder bepaalde omstandigheden. Ik hou het lekker bij gemicroniseerd lijnzaad :-)

Relax. Nothing is under control.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:24

Ja dat heb ik gisteren mee genomen toen ik mijn voer ging halen!
Maar ik kwam die viscapsules tegen met erwten eiwitten bestellen, dus ik heb een zakje meebesteld omdat ik er goede dingen over las...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:28

EMS weet ik niet, maar IR hebben ze destijds op (sober) bloed getest, dacht ik. Ze moest vasten, allesinds.

Zijn er hier meer die het dieet geven voor PSSM (1 of 2) zonder test? Hier is de laatste kans op een andere diagnose dinsdag, dus als er niets uit het gebit komt ga ik denk ik over naar het PSSM2 dieet. PSSM1 is ze op getest, en heeft ze niet. Voor PSSM2 kan ik na alle dierenartskosten niet testen, dan spendeer ik dat liever meteen aan een dieet dat kan helpen...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:05

Kirania schreef:
EMS weet ik niet, maar IR hebben ze destijds op (sober) bloed getest, dacht ik. Ze moest vasten, allesinds.

Zijn er hier meer die het dieet geven voor PSSM (1 of 2) zonder test? Hier is de laatste kans op een andere diagnose dinsdag, dus als er niets uit het gebit komt ga ik denk ik over naar het PSSM2 dieet. PSSM1 is ze op getest, en heeft ze niet. Voor PSSM2 kan ik na alle dierenartskosten niet testen, dan spendeer ik dat liever meteen aan een dieet dat kan helpen...

Ik heb mijn pony op het PSSM2 dieet staan zonder test. Hij is PSSM1 negatief getest, maar de dierenarts verdenkt hem sterk van PSSM2. Omdat zijn nierfunctie goed was durfde ze het wel aan om extra eiwitten te adviseren.
Hij krijgt nu BCAA van pharmahorse (die had ik nog staan), 3 amino van Horseflex,vitamine E olie van Horseflex,zout en 200 gram daily complete van vitalbix. Omdat hij ook eem magnesiumtekort had krijgt hij magnesiumchelaat van horseflex erbij.
Na 4 weken kan hij weer bewegen en zijn we om de 2 dagen aan het longeren.

Donovan (paarden) B+11 L1+10 L2+11 M1+10 M2+9
Donovan (pony's)B+11 L1+17 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:45

Hier aan het omschakelen naar pssm2 dieet zonder test
Test is nog niet beschikbaar voor ijslanders, dus dan Ben je Snel klaar ;)

Ik heb wel overlegd Met de DA, in de zin van de vraag gesteld of de dierenarts enige contra indicaties zag

En na beginnen omschakelen nog Met mijn oude paardenarts overlegd toen ze mijn hond kwam behandelen en Die was helemaal voor
Heb haar ook de uitslagen van de bloed testen van laatst laten zien en gecheckt hoe zij over andere opties dacht

Van daar uit ook besloten om zodra de testen voor ijslanders beschikbaar zijn
Te testen op pssm2 en dan ook EMS en PPID Mee te nemen

Of als het dieet dermate goed aanslaat en ze Er echt volle bak op bij komt
Dan is Er kans dat ik het bij PSSM2 houd

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:55

Ik verwacht eigenlijk bij die van mij ook EMS of IR erbij.
Zit te twijfelen, al testen of eerst aanpassing dieet afwachten...
Dat moet ook even een kans krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:06

Die keuze is hier door het ontbreken van een test vrij makkelijk ;)

Maar ook Met IR en EMS zit je qua voer een beetje in dezelfde richting natuurlijk
Behalve dan dat pssm2 niet hoeft te betekenen dat weidegang niet meer kan
Ik hoop van Harte dat Gull straks gewoon lekker Met de groep de wei op kan
De wei is hier ook minder rijk als op de oude stek
Dus fingers crossed

Ik heb gisteren de supplementen even flink terug geschroeft
Zout nog maar 5 gram
De rest net iets boven de helft van de dosering en de proteine op dik 25 gram

Even rustig aan opbouwen , vandaag zo waar haar bak leeg gegeten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:17

Die van mij is al wel PSSM2 positief getest, maar ik twijfel dus of ik EMS of IR bij moet testen.
Maar net wat je zegt, qua dieet zit het aardig in 1 lijn.
En hij moet sowieso afvallen omdat hij al als risico suikergevoelig is bestempeld door de dierenarts.
Dus dan voegt het testen buiten de zekerheid van een naampje niet heel veel toe.
Eerst dieet maar goed op rit en kijken hoe het gaat.

Ik hoop ook heel erg dat de wei nog kan, dat is zo belangrijk voor hem...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 11:04

Mijn PSSM2 paarden deden het juist super op de wei, maar toen had ik ze qua dieet wel al stabiel zeg maar. De eiwitten mn zijn erg belangrijk om ze ook qua gewicht stabiel te krijgen. Je hebt nu nog een paar maanden winter om dat voor elkaar te krijgen. Als tegen de lente alles onder controle is, is weidegang vanuit PSSM2 oogpunt dan waarschijnlijk wel een optie.

Ipsilonka
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:52

Vraag voor jezelf af wat het verschil maakt als je hem test op ems etc. Aan jouw dieet gaat dan denk ik weinig meer veranderen en aan zijn beweging ligt het ook niet toch?

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:19

Klopt, het zou alleen misschien het verschil maken wel of geen graasmasker, wel of niet op de wei...
Ik wil hem die wei eigenlijk niet afnemen, het betekent zoveel voor hem.
Graasmasker heb ik altijd geweerd, maar als het de enige oplossing zou zijn om hem op de wei te krijgen, dan moet het maar...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:05

Dit was het antwoord van mijn dierenarts, eigenlijk wat we hier zelf ook al bedacht hadden...

Citaat:
EMS zal je paard waarschijnlijk wel hebben.

Testen heeft echter weinig zijn. Er zijn geen medicijnen voor.

Het medicijn voor EMS is meer bewegen en minder eten. Als het paard dan een normaal gewicht heeft is het EMS bijna altijd weg.

Testen kan wel. We moeten dan bloed afnemen na een nacht vasten.

Iemand die veel van voeding af weet adviseerde chroom om de suikerspiegel te helpen in balans te komen, maar ze meende eens gehoord of gelezen te hebben dat PSSM paarden juist geen extra chroom mogen hebben, dat ze daar niet goed tegen kunnen.
Weet iemand daar toevallig iets over?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-20 18:43

Nouvel schreef:
Iemand die veel van voeding af weet adviseerde chroom om de suikerspiegel te helpen in balans te komen, maar ze meende eens gehoord of gelezen te hebben dat PSSM paarden juist geen extra chroom mogen hebben, dat ze daar niet goed tegen kunnen.
Weet iemand daar toevallig iets over?

Ja, maar dit is specifiek van toepassing op paarden met PSSM type 1. Chroom zorgt voor een makkelijke opslag van suikers in de spieren en dat is precies waar het bij een paard bij PSSM1 fout gaat: dat er teveel suikers op worden geslagen in de spieren. Een paard met PSSM1 dus geen chroom bijgeven; bij een paard met PSSM2 kan dat wel, want die hebben geen suikeropslagprobleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:53

Ah oké, dank je!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:02

Voor diegenen die bij bulkpowders bestellen, hebben jullie al gehad dat je geen betaalbevestiging kreeg (meteen)? Online shoppen voor supplementen is zowat de enige optie, maar bij Horseflex was het pief-poef-paf en de bevestiging zat al in mijn mail, en Bulkpowders stuurde me na betaling niet eens door naar een aparte pagina -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 07:54

Ik heb daar vorige week ook besteld en dat ging goed, misschien was de site even overbelast?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:01

Ik kreeg vorige week idd ook gewoon alle bevestigingen Binnen
In de spambox ook niks?
Anders even mailen?

Ik Ben vandaag blij met kleine victories
Vitalbix nutrimash Met alle poeders en active+ musli gingen schoon op
Was al weet even geleden dat de voerbak zo schoon leeg ging

Nu langzaam aan de supplementen Ophogen naar de beoogde hoeveelheden en pogen of de lijnzaad er dan ook mee op gegeten word
En even kijken hoe ze het op het voer zelf doet
Heb nu de active+ , Maar als de volledige dosering te veel is qua energie oid
Dan ga ik hem omlaag Schroeven en aanvullen Met daily complete
De mash is puur om de supplementen in te verbergen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:43

@Sonja_vR, Ik had een mailtje gestuurd, ze zeiden dat het eventjes in het systeem vastzat, maar dat ze het doorgeduwd hebben dus toen kreeg ik wel mijn mail :j Mijn Horseflex bestelling is verzonden!

Ben je overigens tevreden over de vitalbix? Ik hoor er veel goeds van, maar vraag me af hoe lang je over zo'n 15 kilo zak doet en of ze er inderdaad genoeg energie uit halen. Hier staan ze op agrobs wiesencobs, zit niet zoveel in.

@Nouvel, site eventjes geblokkeerd dus, oef! :De

Toen ik mijn merrie ging poetsen vandaag bibberde haar bil wel in respons op gewoon de zachte borstel erop te leggen, ben benieuwd of dat stopt met de supplementen. Via trainingsregime van de DA vandaag terug begonnen met aan de hand wandelen voor een week. Hoe hebben jullie je trainingsschema? Op de kliek-facebookgroep staat zowat dat je paard automatisch ten dode is opgeschreven als ze pssm2 hebben, vind dat naast veel Engelse bronnen wel heel dramatisch.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-20 22:11

Ik ben destijds ook begonnen met veel stappen, eerst aan de hand en toen onder het zadel. Stappen hebben ze overigens altijd gekund en oneindig zeg maar. Vanaf daar heel langzaam stukjes draf erbij pakken en dat steeds met een minuutje uitbreiden. En als je het gevoel hebt dat je paard last heeft: niet doordrukken maar stoppen. Paarden met pssm1 help je hun suikers verbranden door te bewegen maar pssm2 paarden lopen makkelijk meer spierschade op als je ze pusht.

Ik ben ook benieuwd of je merrie minder gevoelig op haar lijf wordt met de supplementen Kirania. Mijn merrie destijds wel.

Die van ons zijn wel weer berijdbaar geworden toen ik supplementen ben gaan geven maar dat heeft helaas niet lang mogen duren. Ik denk dat ze al teveel schade op hadden gelopen, ik toch te snel ben gegaan, toch te lange ritten heb gemaakt. Het is wel echt constant evalueren hoe het gaat is mijn ervaring
Bovendien had mijn ruin ook artrosebemerkingen op zijn voorbenen en mijn merrie had er Lyme bij. Ze waren 11 en 14 ten tijde van de uitslag n/P2 en dat is vrij "laat".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:22

Ik voer het sinds vandaag pas
Dus geen idee hoe het me in de praktijk bevalt
Op papier ziet het Er goed uit , prijstechnisch niet het goedkoopste voer, Maar qua hoeveelheden valt het allemaal wel weer mee

Zak daily zou ik dik twee maanden mee doen als ik de musli niet geef

Ik hoop straks grotendeels op de mash en de daily complete uit te komen
Met eventueel een kleine toevoeging van de muesli als ze wat extra’s nodig heeft

Maar dat is nu even lastig inschatten
Ze moet nu bij komen, dus heb ik toch voor de active+ gekozen
Maar vroeger, kreeg ze supplement en hooi
Dat was het en daar deed ze het goed op (inclusief isolatielaagje ;) )
Ik hoop dat ze Met de supplementen Die ze nu Krijgt
Voldoende bij komt dat ze terug kan op supplement (daily complete ) Met de pssm2 specifieke toevoegingen Die ik dan gewoon door de mash blijf doen

Ik merk nu Met een paar dagen wel iets soepelere bewegingen
Maar dat kan ook wishful thinking zijn natuurlijk ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:51

@Sonja_vR, dat ken ik ja :') het zal het 'mama placebo effect' zijn, we willen zo graag dat het werkt dat we wel iets zullen zien _O-

@Mac, bedankt! Klinkt inderdaad wel iets erger dan mijn merrie. Ze is nu ook 15, kreeg last na bloedwormbesmetting, maar begon pas te krampen met haar buik (soort permanente koliekaanval) toen ze na die besmetting op de nieuwe stalling maar drie (echt, helemaal gek eigenlijk) plakjes hooi kreeg van een kleine 15 kilo baal. Daar moest ze het maar mee doen. Ze werd graatmager, kreeg zelfs ataxie voor een periode. Nu is het gewoon het krampen dat is overgebleven sindsdien. Ze heeft maagzweren, maar reageert heel slecht op Omeprazole en op sucrabest reageerde ze gewoon niet. Ik denk dat de mogelijke PSSM2 variant die ze heeft (ze heeft twee putjes in haar bil, wel goede bloedwaarden en geen schade daarin) het hele gedoe in stand houd. Spierpijn = maagpijn = zweren = maag optrekken = terug spierpijn. Dus hopelijk werken de supplementen en kan ik de theoretische cirkel doorbreken.

Vreemd bewegen doet ze overigens niet. Hoogstens haar standaard 'kippenpasje' vanachter. Ze beweegt heel mooi en is heel soepel voor een haflinger, maar dat vooruitgooien van haar achterbenen en die extra hoog optillen heeft ze altijd gedaan. Op wandeling merk je overigens niets van spierpijn of last, eigenlijk. Die zou doorgaan tot ze er bij neerviel :')

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 11:33

Is ze ook gescoped voor maagzweren Kirania?
De spierwaardes in een bloz laten bij PSSM2 weinig tot geen afwijkingen zien itt een paard met PSSM1 dus dat is geen indicatie voor de mate waarin een paard last heeft van zijn/haar PSSM2. Wederom itt paarden met PSSM1, waar je ten tijde van een aanval wel verhoging ziet in de spierwaardes. Bij niet symptomatisch zijn dan weer niet.

Wat versta je onder een kippenpasje?

Mijn twee n/P2tjes hebben het waarschijnlijk geërfd van hun moeder. Dat was ook zo'n "doodloper", keihard voor zichzelf en geen makkelijk paard, maar oh wat een karakter, leidmerrie van onze kudde en wat was ik gek met haar! Zij is 23 geworden en haar hebben we tot haar 21e kunnen rijden. Terugdenkend aan hoeveel we met haar hebben gedokterd zonder dat er ooit een echte diagnose is gekomen aan de hand van röntgens, scans en andere tests is zij wel degelijk symptomatisch geweest, maar wisten we niet waar we mee te maken hadden. Zij was op het laatst afwisselend heel slecht en dan weer gewoon "goed" (bewust tussen aanhalingstekens). Nu ik weet wat ik weet kan ik dat ook wat beter plaatsen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:53

Oh, dat wist ik niet, dat PSSM2 geen afbraak in het bloed zou tonen! Is wel erg interessant. Ze had de laatste keer enkel verhoogde leverwaardes die toen opgelost waren met een supplement van ewalia. Ze was meteen veel happier. Ze is inderdaad gescoped geweest, waaruit glandulaire zweren kwamen aan de uitgang van de maag. Ze hebben die geprobeerd te genezen met sucrabest, maar dat ging niet. Omeprazole begint ze van te hyperventileren dus ook geen optie. Ik hoop nu gewoon door haar altijd goede kwaliteit hooi te verstrekken in slowfeeders en wat af te vallen ze betert, maar ja... Met kippenpasje bedoel ik dat ze heel ver onderzet met de achterhand en als ze draaft gaan die achterbenen een beetje in 'boogjes' omhoog, zeg maar. Alsof ze achteraan over imaginaire balken draaft :')

In die merrie van jou die je beschrijft zie ik die van mij ook echt. Welke symptomen had zij? Ik heb onlangs ook gehoord van een merrie van 10 die ze hebben moeten inslapen omdat ze 'seizures' kreeg, ik dacht meteen aan pssm, ze hebben nooit gevonden waarom ze ze kreeg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 15:07

Verhoogde leverwaardes zie je vaker bij een paard met PSSM2. Dat heeft te maken met de functie van de lever in het produceren en transformeren van eiwitten, waar een paard met PSSM2 chronisch tekort aan heeft. Vandaar dat het supplementeren van eiwitten paarden met PSSM2 helpt.

Mijn oude merrie was altijd stijf; had extreme sleepvoeten van achteren. Ze heeft een tijdje op spatbeslag gestaan, maar zelfs het ijzer sleet ze aan de toon zover dat het bijna doordemidden was. Singelnijd. Die symptomen waren er altijd. En dan hadden we periodes van echt kreupel zijn. Soms leek het van voor weg te komen; soms van achter. Ze is röntgenologisch helemaal doorgelicht maar daar kwam niks uit, wat op zich voor een (toen) 18 jarige al opmerkelijk is. Gebaseerd op haar manier van lopen dacht de dierenarts aan iets van spat, maar op de röntgens was dus helemaal niks te zien. Omdat er wel iets van een reactie leek te zijn op de rechterachterknie, hebben ze het destijds daar maar op gehouden. Een goede röntgen van dat gebied was niet mogelijk, aldus de arts. De laatste jaren zat de kreupelheid duidelijk linksvoor. In de tijd dat ik haar nog "fanatiek" reed kon ze heel opstandig zijn en als je haar echt onder druk zette kwam ze recht omhoog. Toen ze boven de 20 kwam heeft ze ook een paar aanvallen gehad waarvan de dierenarts aan de hand van mijn omschrijving dacht dat het epilepsie was; dit komt kennelijk meer voor bij oudere paarden. Ze kon in korte tijd van lekker gevuld naar graatmager gaan. Kwam standaard helemaal opgetrokken terug van buitenritten.

Opvallend was dat ze tijdens de bevallingen die we met haar hebben meegemaakt (drie stuks) op een gegeven moment verstijfde en "stil viel". We hebben haar dus altijd behoorlijk moeten helpen met de bevallingen en het duurde bovengemiddeld lang voordat ze in de benen was na de geboorte. Ze lag dan even verstijfd in haar box.