PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 20:43

belle_boef: CAG in Duitsland biedt ook de PSSM1 test aan (naast de PSSM2 panel test); misschien is dat makkelijker? Dan heb je de resultaten ongeveer net zo snel.
https://www.centerforanimalgenetics.com ... p-1-pssm1/

BrittS: leuk je zo in het wild tegen te zijn gekomen :D . Ontzettend toffe paarden hebben jullie! En leuk dat er nog een paar westernruiters bij zijn gekomen in het dorp :-)

Relax. Nothing is under control.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:56

Mac schreef:
belle_boef: CAG in Duitsland biedt ook de PSSM1 test aan (naast de PSSM2 panel test); misschien is dat makkelijker? Dan heb je de resultaten ongeveer net zo snel.
https://www.centerforanimalgenetics.com ... p-1-pssm1/

BrittS: leuk je zo in het wild tegen te zijn gekomen :D . Ontzettend toffe paarden hebben jullie! En leuk dat er nog een paar westernruiters bij zijn gekomen in het dorp :-)

Heb jij hier ervaring mee? In het aanvraag formulier mis ik het betaalstuk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 21:13

Ik heb zelf nog nooit bij CAG getest (die zijn pas later de tests aan gaan bieden) dus ik weet niet precies hoe zij werken.

Heb net even bij iemand nagevraagd die recentelijk heeft getest en als je de online optie kiest kun je daar kiezen voor Visa of factuur via de email.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:09

Ik heb een vraagje aan degenen die hier meer ervaring met pssm hebben.

Als ik namelijk het symptoom lijstje afgelopen van pssm en kan ik vrijwel niets afvinken wb pssm.

Echter zie ik telkens zo'n spierverval zeker na inspanning. Zelfs na een trailerritje, buitenrit, dressuur, springen, eigenlijk altijd en overal na inspanning heb ik direct 50 kg minder paard weer mee naar huis.

Nu gaf een vriendin telkens pssm aan, kijk daar eens naar. Maar gezien de niet matchende symptomen wuifde ik het altijd weg, maar hoe is dat bij jullie? Zijn er ook positief geteste paarden met bijna geen symptomen?

Nooit spierbevangen, gekke manier van op rust staan, donkere urine (na inspanning), altijd loperig, erg soepel in bewegingen enz.

Enige match zijn, spierverval met name aan achterhand, zeker na inspanning en spanning met rijden.

Hij is overigens al eens op de rx geweest.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 14:38

Niet alle paarden met PSSM krijgen symptomen en sommige paarden hebben slechts hele milde symptomen die niet meteen aan PSSM doen denken. Sommige dingen lijken op PSSM maar worden door iets anders veroorzaakt, zoals een tekort aan een vitamine, de ziekte van Lyme of een worm besmetting (denk ook aan leverbot).

Welk ras is je paard?

mellamoshan

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:41

Kwpn. Ook daardoor niet echt het eerste waar ik aan dacht. Ik krijg hem ook gewoon niet dikgevoerd. Buik wel, maar altijd slecht bespierd...
En heeft echt niets met training te maken. Een paard dat gewoon in het land staat en hele dag onbeperkt te eten krijgt hoort er gewoon beter uit te zien. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:44

Hou oud is jouw paard? Die van mij werd pas met 11 echt symptomatisch en was p2/p2 n/p4 KWPN tuigpaard.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:55

Hij is nu 10.

Waren er eerder al voortekenen bij die van jou?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:00

Erop terug kijkend wel, veel moeite met galop. Een hekel aan longeren en met het voorbeen vooruit op rust staan. Een paar kleine divots, qua spieren leek t meer een quarter als een tuigpaard, dus daar geen klachten over. Dit weekend precies 2 jaar terug hadden we voor het eerst een dierenarts op het erf voor haar.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 16:16

PSSM vooral type2 komt idd meestal pas op volwassen leeftijd duidelijk tot uitdrukking.

Als je testen niet direct ziet zitten zou je kunnen overwegen meer eiwitten te gaan voeren. Dat zal bij een paard met dermate arme bespiering waarschijnlijk sowieso nodig zijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:32

Eiwitten krijgt hij al in stuk hogere dosering dan mijn andere paard.
Ik heb alleen nog niets gevonden wat hierin echt helpt.

Luzerne, bietenpulp, sojaschroot, merrie brok, sportbrok, senior priores, subli atleet, pavo topsport. Niets van dit alles helpt.

Enige waar ik heel voorzichtig over twijfelde over positief effect is whey poeder. Dit vond hij alleen echt heel vies. :=

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:36

Die van mij (PSSM1) heeft - afkloppen - geen enkele symptomen. Heerlijk soepel onder het zadel en nog nooit een pas stijf gezet.

Maar spierverval is wel verdacht. Misschien gewoon een keer testen?

Warning: High level of sarcasm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 17:25

Ik zou in geconcentreerdere vormen gaan denken mellamoshan: erwteneiwitisolaat of bruine rijsteiwit bijvoorbeeld. Qua eiwitten profiel vergelijkbaar met whey, waar niet alle paarden het goed op doen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:28

Kwam het inderdaad ook tegen in het whey topic, daar raadde iemand dat ook aan. Ik kom alleen niets daarvan tegen echt specifiek voor paarden, dus zijn er dan doseringen of bepaalde merken bekend van?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 20:46

Ik denk dat ik dat ook was :D

Ik koop het bij pitpit of bij bulkpowders. Dosering kun je ongeveer hetzelfde aanhouden als de whey. Het is niet specifiek voor paarden. Mensen die het hun paarden geven kopen het uit het humane aanbod.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:11

Oh haha sorry! Ik ga de bruine rijst eiwit eens opzoeken ook. Wat zijn er een hoop van deze suplementen zeg!

Dank voor het meedenken. Testen ga ik eens over denken. Bedoel, dan heeft het een etiketje, wordt er nog niet heel veel wijzer van immers :Y)
Twijfel twijfel.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:09

mellamoshan schreef:
Eiwitten krijgt hij al in stuk hogere dosering dan mijn andere paard.
Ik heb alleen nog niets gevonden wat hierin echt helpt.

Luzerne, bietenpulp, sojaschroot, merrie brok, sportbrok, senior priores, subli atleet, pavo topsport. Niets van dit alles helpt.

Enige waar ik heel voorzichtig over twijfelde over positief effect is whey poeder. Dit vond hij alleen echt heel vies. :=

En rijstzemelen?

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:57

Is er al eens bloed afgenomen zowel voor als na het rijden?

Wat krijgt je paard precies te eten en hoeveel?

Mijn pony haar spieren reageren bijzonder goed op 3 amino (er zijn prima kant en klare producten te koop), natrium standaard 1 eetlepel en na het rijden nog 1 eetlepel door de slobber, lijnzaad, rijstolie, vitamine c en b, magnesium en natuurlijke vitamine E. Dit krijgt ze door zemelen, bietenpulp en brok.
Als de R weer in de maand is komt er pavo vital bij.

Fleur ❤️

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:02

We hebben toevallig net hippalgo bodybuilder besteld. Lees dat die ook op basis van rijstzemelen is. :Y)

Wat hij nu precies krijgt is

Onbeperkt weidegang of onbeperkt voordroog hooi.

Twee scheppen bietenpulp, halve schep gastro plus, halve schep horsefood omega, magnesium, fir, rijstolie en pavo vital.

Op het moment kreeg ik grasbrok van iemand die haar paard had laten inslapen en eerlijkheidshalve, met deze temperatuur is de bietenpulp even vervangen voor de grasbrok. Hij werd erg snel ranzig anders die bietenpulp.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 00:08

Wat is de kwaliteit van het gras momenteel? Bij ons groeit het slecht wat ook te zien is aan mijn pony.

Ik weet niet wat fir is :x hoe veel olie krjjgt hij?
Ik zou meer eiwitten en vet voeren. Ik denk dat dat vooral het probleem is. Zout, vitamine e en 3 amino er ook bij. Ik denk dat je dan al aardig op weg bent.
Ik heb een arabier gehad die niet dik werd van bietenpulp. Mijn ervaring is dat je alleen buikvulling voert.

Fleur ❤️

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:07

Dank voor dit topic en informatie.
Onlangs werd ik geattendeerd door een stal genoot op pssm2.

Dit omdat mijn 8 jarige Kwpn - tuigpaard merrie regelmatig vage klachten heeft.
Dierenarts is al meedere keren gebeld voor koliek, was geen koliek, gebeld op vermoeden zand in de darmen, geen zand.
Extra ontwormt en tussentijds getest, geen wormen.
Geluisterd naar hartritme door da, geen klinische afwijkingen.

Haar vage maar zeker aanwezige symptomen lijken op koliek, opgeblazen/gespannen buik.
Spierspanning in achterhand maar ook aan voorhand.
Moeite om op gewicht te blijven, lijkt op mega snelle stofwisseling.
Schrikachtig en bouwt snel spanning op, ook fysiek.
Moeite met achterhand goed en ontspannen eronder brengen.
Moeite met inbuigen op de volte, zowel links als rechtsom.
Achterwaarts lopen maakt dr wat zuur.
Achterbenen optillen tijdens bekappen is soms niet mogelijk ivm verkramping.
Af en toe een soort aanvallen van kortademigheid en versnelde buik ademhaling met wijde neusgaten.
Dit uit zich met name in rust, tijdens training nog niet waargenomen.

Onlangs is ze uit het niks 'omgevallen' in de wei, waarbij ik echt even dacht dat ze dood neer viel.
Ze bleef even liggen en reageerde nergens op, eenmaal bij dr keek ze me wat versuft aan en stond weer op.
En ging verder met grazen alsof er niks aan de hand was.

Huisvesting :24/7 op grote bosweide met 14 kuddegenoten.
Voeding:gras en/of hooi + 1 maaltijd in de vorm van :coolstance gemixed met vitalbix daily plus brokje. Aangevuld met magnesium korte periodes, waar ze het wbt spierspanning goed op lijkt te doen. De overige klachten blijven hetzelfde.

Heb gelezen dat het vaststellen van pssm2 geen 100% betrouwbare uitslag geeft.
Mede omdat het een momentopname is tijdens afname.
Klopt dit?
Is er anderzins een mogelijkheid tot onderzoek om dit evt vast te stellen? Of alleen spierbiopt.

Ik ben niet thuis in deze materie dus vergeef het mij als ik wat dommig overkom.

"when we want solutions with horses it seems odd that we often walk away from our horses to seek answers from people"

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:23

Juist het spierbiopt is een momentopname. Er kan wel met zekerheid gezegd worden dat ze het wel heeft, maar niet dat ze het niet heeft. Ook kan er schade ontstaan door het nemen van het biopt.

Pssm2 door middel van dna- onderzoek is ook nog niet volledig betrouwbaar in de zin van sluit uit, maar niet-invasief (enkel staartharen met wortel nodig) en wel consequent.

Pssm2 is een verzameling van spierziekte die vergelijkbare klachten geven. Echter zijn nog niet alle dna-varianten van de ziekten die deze klachten geven bekend. Hierdoor kan je paard toch pssm2 hebben zonder dat deze nu uit de test komt (ze hebben nu 5 varianten die nog gevalideerd moeten worden en 2 varianten die ze in een gevorderde fase aan het testen zijn, zover ik weet).

De meest gebruikelijke varianten zijn echter dus wel bekend, al moeten ze nog wel gevalideerd worden zover ik weet (gebruik de zoekfunctie in dit topic voor meer informatie hierover), maar in de praktijk blijken degene die er lijder zijn volgens de test ook eigenlijk altijd positief te reageren op de voeding en het laat dan een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. De praktijk geeft dus aan dat deze testen zeer betrouwbaar zijn.

Wat sowieso nuttig zal zijn is flink eiwitten bijvoeren. Dat zou ik sowieso met het huidige dieet adviseren, maar met een pssm2- verdacht dier al helemaal. Ik gebruik er zelf het liefst pavo topfit of subli atleet voor, sojaschroot kan ook heel goed.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:31

Mizora schreef:
Juist het spierbiopt is een momentopname. Er kan wel met zekerheid gezegd worden dat ze het wel heeft, maar niet dat ze het niet heeft. Ook kan er schade ontstaan door het nemen van het biopt.

Pssm2 door middel van dna- onderzoek is ook nog niet volledig betrouwbaar in de zin van sluit uit, maar niet-invasief (enkel staartharen met wortel nodig) en wel consequent.

Pssm2 is een verzameling van spierziekte die vergelijkbare klachten geven. Echter zijn nog niet alle dna-varianten van de ziekten die deze klachten geven bekend. Hierdoor kan je paard toch pssm2 hebben zonder dat deze nu uit de test komt (ze hebben nu 5 varianten die nog gevalideerd moeten worden en 2 varianten die ze in een gevorderde fase aan het testen zijn, zover ik weet).

De meest gebruikelijke varianten zijn echter dus wel bekend, al moeten ze nog wel gevalideerd worden zover ik weet (gebruik de zoekfunctie in dit topic voor meer informatie hierover), maar in de praktijk blijken degene die er lijder zijn volgens de test ook eigenlijk altijd positief te reageren op de voeding en het laat dan een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. De praktijk geeft dus aan dat deze testen zeer betrouwbaar zijn.

Wat sowieso nuttig zal zijn is flink eiwitten bijvoeren. Dat zou ik sowieso met het huidige dieet adviseren, maar met een pssm2- verdacht dier al helemaal. Ik gebruik er zelf het liefst pavo topfit of subli atleet voor, sojaschroot kan ook heel goed.

Dank je wel voor je uitleg en tips wbt voeding.
Ik ga de zoekfunctie wbt dit onderwerp is raadplegen om er wijzer van te worden.

Wbt voeding heb ik haar in het verleden luzerne (van diverse merken) bijgevoerd.
Daar kwam ze mooi van bij, alleen kreeg ze een soort allergie in de vorm van bulten.
Dit krijgt ze nog steeds, dus ik ga de door jou gegeven merken/varianten bekijken.

Thnxs voor het meedenken!

"when we want solutions with horses it seems odd that we often walk away from our horses to seek answers from people"

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 14:40

Mizora, hulde voor je post van hierboven _/-\o_ !

Idd zou testen op PSSM2 je iig meer informatie verschaffen over of je paard al dan niet een genetisch bepaalde spierprobleem zou kunnen hebben maar je zou idd bij deze klachten sowieso kunnen proberen eiwitten bij te voeren in een andere vorm dan luzerne als je paard daar niet goed op reageert. Ik noem weer het erwteneiwitisolaat, bruine rijstisolaat, whey (al kunnen niet alle paarden daar tegen) al dan niet in combinatie met 3 amino.

Nou weet ik niet of er ook koudbloed in tuigpaard gefokte KWPNers zit, anders zou ik voor de zekerheid ook PSSM1 laten testen ivm het op de wei staan wat je dan misschien aan zult moeten/kunnen passen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:57

@cissie
Je kan ipsilonka hier op bokt een pb sturen. Haar KWPN tuigpaard had ook pssm 1/2
Misschien dat zij met haar verhaal jou kan helpen. Ik weet niet uit welke lijn jouw tuiger komt.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur