PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:20

Mac schreef:
Kirania, ik ben het ff kwijt: is je Haflinger al getest?
De meeste paarden met PSSM1 kunnen idd niet op de wei maar er zijn er ook wel bij die er geen problemen mee hebben.
De meeste PSSM2 paarden doen het juist b├ęter als ze op gras staan. Het is dan ook een heel andere aandoening. Beide versies komen voor bij Haflingers.

cissie: waar heb je je erwteneiwit besteld? Ik had hem van BulkPowders en als je dan die schepjes gebruikt die er bij zaten dan is een lage dosering 1 zo'n schep en een hoge dosering 2 schepjes (nog hoger kan ook als je paard daar behoefte aan heeft, maar teveel eiwit belast het systeem dus ik zou dat niet lukraak doen). Ik ben even kwijt hoeveel daar ook alweer inzit maar dat kan ik wel nawegen/navragen als je wil.
Als een paard nog vers groen binnen krijgt zal zijn behoefte aan extra vitE niet zo heel groot zijn.
In hooi zit niet zo veel meer en dan moet je denken in hoeveelheden van 5000 tot 10000IU als een paard symptomatisch is. Een niet symptomatisch paard kan met minder toe en een paard dat nog groenvoer krijgt heeft waarschijnlijk maar weinig tot geen extra vitE nodig.

Momenteel zit m'n bestelling ook bij Bulkpowders van de erwten eiwit isolaat al enkele dagen in de winkelwagen, :o.....
Ben aan het twijfelen ivm luzerne allergie /intolerantie bij m'n paard.
Heb ergens gelezen dat erwten en de luzerne een plant van dezelfde familie zijn en dus hetzelfde type eiwit bevatten.

Wbt de hoeveelheid vit e zal ik per periode moeten bekijken.
Als ze net verweid worden is er behoorlijk wat gras en dit wordt steeds minder. Totdat ze weer verweid worden.....
Dank voor je uitleg, erg fijn.

"when we want solutions with horses it seems odd that we often walk away from our horses to seek answers from people"

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 19:35

Mizora schreef:
Mac, kan jij de standaarddosering van 3amino geven voor pssm-paarden?

Voor een standaardpaard (wat in Amerika een Quarter is) 10 gram Lysine, 5 gram methionine, 2 gram threonine. De merrie versie is 10 gram lysine, 2 gram methionine, 2 gram threonine

Citaat:
Ben aan het twijfelen ivm luzerne allergie /intolerantie bij m'n paard.
Heb ergens gelezen dat erwten en de luzerne een plant van dezelfde familie zijn en dus hetzelfde type eiwit bevatten.

Als je paard een luzerne allergie/intolerantie heeft zou ik idd bruine rijst eiwit isolaat kopen ipv erwteneiwitisolaat.

Relax. Nothing is under control.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:27

Ik wil me hier ook graag melden.
Voor het paard van mijn dochter hebben we nl vandaag de uitslag van de PSSM2 test van het CAG binnengekregen: n/P4.
De merrie is een KWPN'er van nu 14 jaar (vader: Colander, vader vd moeder is Joost).
Mijn dochter heeft haar drie jaar geleden gekocht, en een jaar of twee geleden begonnen de symptomen. Gedokterd en gezocht, en nu dan hopelijk de reden voor alle vage klachten.
Gelukkig stond ze al aan huis, 24/7 buiten in een pp, met alleen ruwvoer en Vitalbix Daily Plus. Helaas hebben we maar een klein weitje.
Ik ben nu aan het zoeken welke supplementen allemaal nodig zijn en waar ze te kopen etc.
Ik lees dus graag mee hier, en heb ook al eea terug gelezen.

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 20:49

Hallo marionblo, welkom hier al is de reden waarom niet zo leuk.
In dit topic, op pssm.eu en in de PSSM - NL Facebookgroep kun je al heel veel informatie vinden, maar mocht je nog vragen hebben, dan stel ze gerust :-)

Relax. Nothing is under control.

marionblo

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:03

De fb pagina ken ik, daar ben ik al lid van. Pssm.eu kende ik nog niet. Bedankt!

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 22:01

Hallo, ik heb niet alles teruggelezen, dus mogelijk in herhaling. Vraag die ik heb: als een paard de combinatie van arthrose heeft met cpl en pssm. Wat zijn dan de ervaringen met glucosaminesupplementen? Voor de arthrose gunstig, maar ik vraag me af of het ongunstig is voor de pssm, daar t toch een suikerverbinding is en pssm een foutieve suikerstapeling in de spieren geeft. Hoor graag visies