Bultje op ruggengraat na rijden

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

finnens

Bultje op ruggengraat na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 23:50

Goeienavond

In februari heb ik een nieuw zadel gekocht. Hier heb ik echter maar drie keer mee gereden, omdat mijn paard een bult op zijn rug kreeg na het rijden.
Afbeelding

Ik ben terug gegaan met het zadel, en heb een ander zadel aan laten meten door de zadelmaker. (Beide zadels komem weg bij Countrymill). Met dit zadel rijd ik nu 2 maand. Hij loopt er fijn onder. Nu viel het me de afgelopen twee keer weer op dat hij een bultje op zijn ruggengraat had, heel minimaal. Veel minder groot dan bij het vorige zadel. Wel zelfde plek, net achter de schoft. Na een tijdje trok het weg. Hij heeft er geen pijn aan.

Zou dit (weer) door het zadel kunnen komen? Wie kan ik hier het beste naar laten kijken? Ik zal woensdag een foto proberen te maken, maar is erg minimaal.

When was the last time you did something for the first time?

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:29

Het zit echt op de ruggengraat. Het lijkt me niet dat het zadel op de ruggengraat ligt toch? Vertoont je paard ook anders gedrag tijdens het rijden? Ik zou eerder denken aan een irritatie van een wervel.

Rocamor

Re: Bultje op ruggengraat na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:30

Kan het geen irritatie zijn van een dekje of bontje ofzo?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:50

Ik volg even mee, ben ook benieuwd wat het kan zijn, aangezien mijn paard het ook af en toe heeft.
Zadel ligt goed, manueel therapeut kan ook niets geks vinden op de rug. Het zit er ook niet altijd.

Ik heb het zelf op irritatie van het dekje gehouden, al zie je geen irritatie in de vacht of zo

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:58

Het ligt niet op de ruggengraat maar ernaast en aan de haren te zien is het toch nog wel een vrij grote zwelling. Het kan een drukking zijn, maar Countrymill is volgens mij toch niet zo'n slechte zadelmaker?
Misschien eens met je zadel naar je DA of osteopaat ter beoordeling. Het kan natuurlijk ook zijn, dat je paard een rubblessure heeft die steeds opspeelt (spierscheurtje o.i.d.) ik zou er wel naar laten kijken.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:59

Als je je zadel + dekje op hebt liggen, is de ruggengraat dan volledig vrij?
Valt je tijdens het rijden iets bijzonders op?

Gigi's Tilia (Casirano Z x Royal Bravour) B+11 dressuur, BB springen
Cosmo Z (Chellano Z x Amulet) BB springen

BopjeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:08

Mijn paard heeft dat ook. Paard is aantal jaren geleden ook bij manueel therapeut/DA geweest en daar bleek de rugwervel-uiteindes irritatie te hebben door niet breed genoeg Hulsebos zadel. Heb daarna Wow zadel gehad met lucht maar daar kreeg hij het ook van, en de Custom daarna ook. Bleef terug komen ondanks alle zadels telkens aangepast zijn met heel veel zorg van de passers, kregen het gewoon niet goed. Heb er allerlei therorieen over gehoord, plek lag zeker vrij maar door druk op het weefsel ernaast zou het vocht opkomen.
Vreemde is nu ik over ben op Barefoot boomloos zadels hij err geen last meer van heeft. Het zou kunnen liggen aan de drukverdeling van een zadelboom in beweging, dat kan problemen geven omdat een paard heel veranderlijk is tijdens het lopen icm ruitergewicht.

Bo 08.06.2000 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * B+6

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:58

Hier hetzelfde mijn paard heeft dat ook en de ene keer zie ik niets dan weer wel en dan weer 1 bultje of een paar. Dierenhospitaal, twee zadelmakers 3 verschillende zadels en allerlei aanpassingen aan mijn zadels mocht allemaal geen baat hebben.
Nu heb ik een Albion zadel dat gewoon echt goed moet liggen en daar houdt ik het op.
Paard vertoont verder geen ongemak ook niet als ik na het rijden op het bultje duw of masseer en even later is het bultje ook alweer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Mijn theorieën hierover zijn op dus ik volg nog wel voor evt meer ideeën maar fijn te horen dat het dus wel gewoon vaker voorkomt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 15:56

Joolien, het bultje zit echt op de ruggengraat inderdaad. Met rijden merk ik niks geks. Met het vorige zadel liep hij wel duidelijk moeilijker, maar nu absoluut niet.

Rocamor, dat lijkt me wel gek. Ik rijd namelijk met verschillende dekjes, en hij heeft het niet bij de ene wel en de andere niet.

Tingu, gek he.. Hydalgo heeft het ook niet altijd. Soms treedt het ineens op, heel gek.

Babootje, op de foto is inderdaad ook een zwelling naast de ruggengraat, dit was bij het vorige zadel dat daar aangemeten is. Nu is het enkel op de ruggengraat en veel minimaler. Countrymill staat over het algemeen goed bekend maar het eerste zadel paste voor geen meter. (is ook wel aan die bult te zien)

Judith, alles ligt mooi vrij! Daar kan het naar mijn idee niet aan liggen. Merk niks geks aan hem.

BopjeBo, liet jouw paard ook merken dat hij er last van heeft? Ik reed hem hiervoor met Barefoot, daar had hij dit niet bij. Maar hij loopt een stuk fijner onder zijn nieuwe 'boomzadel' dan hij onder de barefoot deed..

Patt, hmm nog iemand die dus geen idee heeft waar het vandaan komt. Aan het zadel kan het niet liggen bij jou, lijkt het dus.

--

Ik heb wel vaker gelezen dat er geen diagnose voor gevonden heb. Daarom zit ik een beetje te twijfelen of ik dit nou echt door een da oid moet gaan laten onderzoeken, of het wel mee valt zolang hij goed loopt. Ik heb er nu twee verschillende zadelmakers bij gehad. Twee zeiden dat dit zadel goed lag. Daarom lijkt het me niet dat het daaraan ligt, maar weet het nooit.. Mijn instructrice vindt hem een stuk beter sinds hij dit zadel heeft. Kan een fysio/osteopaat hier iets mee denken jullie?

Lazarillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:04

Mijn paard heeft daar ook last van gehad, volgens mijn trainer en dierfysiotherapeut is het ophoping van afvalstoffen, en dus onschuldig (verdwijnt vanzelf of eventueel masseren) is niet gevoelig en in principe heeft het zadel er niet direct mee te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:00

Ik denk dat het toch wel goed is om vast te stellen wat voor "bultjes" het dan zijn. Het ene bultje is het andere niet en zonder meer zeggen dat het geen kwaad kan zou ik niet voor mijn rekening nemen.
Een bultje dat er niet hoort te zitten en altijd weer op dezelfde plek terug komt is toch wel een indicatie dat er iets gebeurt, dat niet hoort en waar het paard op reageert. Misschien dat het vorige zadel wel een probleem was dat genoeg tijd moet krijgen om te herstellen, maar dan moet je nog weten wat nu die bult veroorzaakt.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:02

finnens schreef:
Babootje, op de foto is inderdaad ook een zwelling naast de ruggengraat, dit was bij het vorige zadel dat daar aangemeten is. Nu is het enkel op de ruggengraat en veel minimaler. Countrymill staat over het algemeen goed bekend maar het eerste zadel paste voor geen meter. (is ook wel aan die bult te zien)

Ik neem aan dat de foto dan van de eerste bult is? Hoe ziet de bult er nu uit dan.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:13

Die van mij heeft het ook gehad. Wij kwamen erachter dat we de singel TE los lieten waardoor het zadel ging schuiven. Een gaatje strakker en geen bultjes meer.

BopjeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:22

Vreemd want m'n Custom zat heel erg strak aangesingeld en schoof niet.
Heb weinig gemerkt van gevoelligheid op het bultje. De verschillende zadelpassers van Wow en Custom hebben toendertijd ook gechecked op gevoelligheid maar dat was volgens hun niet zo. Advies was ook gewoon zo door te rijden. Maar in principe hoort het niet en ik stoor mij eraan. Mijn paard is rond die tijd ook met pensioen gegaan, ik rij hem 2x per week op buitenrit, dressuur doen we niet meer. Vandaar ik naar boomloos ben gaan kijken, en bleek dat alle problemen die we hadden met zadels allemaal opgelost waren met boomloos. Inmiddels is mij dat heel goed bevallen, kan er precies mee wat ik met dressuurzadel ook kan. Heb nu een dressuurversie Barefoot (London) voor m'n jonge paard gekocht om hem mee in te rijden, ideaal voor jonge paarden om onder te ontwikkelen, en kan er zelf ook goed mee overweg. Ben die ellende met zadels nu helemaal zat, als m'n jonge paard wat ouder is en uitgegroeit komt er misschien weer een boomzadel maar hoop me voorlopig te redden met boomloos omdat dat de minste problemen geeft.

Bo 08.06.2000 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * B+6

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:26

Lazarillo schreef:
Mijn paard heeft daar ook last van gehad, volgens mijn trainer en dierfysiotherapeut is het ophoping van afvalstoffen, en dus onschuldig (verdwijnt vanzelf of eventueel masseren) is niet gevoelig en in principe heeft het zadel er niet direct mee te maken.

Dit is ook de meest logische verklaring imdie ik kan verzinnen. Het is (als het goed is) ook weg te drukken.

Het is ook altijd de volgende dag of zelfs binnen een paar uur weer weg.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:32

Peelie schreef:
Lazarillo schreef:

Dit is ook de meest logische verklaring imdie ik kan verzinnen. Het is (als het goed is) ook weg te drukken.

Het is ook altijd de volgende dag of zelfs binnen een paar uur weer weg.

Het was bij mij niet echt wegdrukbaar, maar wel inderdaad binnen een paar uur weg. Vond het vooral lijken op een muggenbult.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 12:36

Hier inderdaad ook binnen een paar uur weg.

Ik wilde een foto voor jullie maken, maar 'helaas' had hij het nu niet na het rijden. Gisteren ook niet 8)7

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:42

finnens schreef:
Hier inderdaad ook binnen een paar uur weg.

Ik wilde een foto voor jullie maken, maar 'helaas' had hij het nu niet na het rijden. Gisteren ook niet 8)7

Was je paard daarvoor (toen hij het bultje had gekregen) fanatieker met rijden?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 12:50

Het viel me inderdaad op dat als er intensiever gereden was het optreedde. Maar gister een behoorlijk pittige les, en niks.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:02

Maar een pittige les betekend niet persee bijv losser door zijn lijf dan "normaal" of meer ruimte in de gangen als normaal.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:04

Mijne heeft dit ook af en toe...
Moet het dekje goed in de kamer trekken en dan komt het bijna niet voor.

Doet geen zeer en trekt vrij snel weer weg na het rijden.

En ook soms wel en soms niet aanwezig. Ik heb het maar opgegeven haha
Ligt aan het dekje denk ik dan maar!

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 13:08

Peelie schreef:
Maar een pittige les betekend niet persee bijv losser door zijn lijf dan "normaal" of meer ruimte in de gangen als normaal.

Nee, het was niet heel anders dan normaal. Wat ik probeer te zeggen met een pittige les is dat als ik hem echt aan het werk zet en ik hem goed aan het lopen heb, het eerder optreedt dan wanneer ik een beetje rondhobbel met mn gympen aan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:20

finnens schreef:
Peelie schreef:

Nee, het was niet heel anders dan normaal. Wat ik probeer te zeggen met een pittige les is dat als ik hem echt aan het werk zet en ik hem goed aan het lopen heb, het eerder optreedt dan wanneer ik een beetje rondhobbel met mn gympen aan.

Precies. ;)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:49

Hier juist andersom met een buitenrit waarin we veel stappen is het bijvoorbeeld eerder/erger dan wanneer we een vlotte buitenrit hebben gemaakt.
Niet te voorspellen dus.....pffff 8)7

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 23:09

Schopje, want het kwam weernaar boven en heb een foto kunnen maken. Dan is het beeld misschien duidelijker!

wel fanatiek gereden, liep erg fijn
Bultjes vertrokken snel kom ze ook weg 'drukken', dat zag ik hier voorbij komen. Dus wilde kijken of dat bij deze bultjes ook ze deed verdwijnen. Puur 1 keer, ga er verder niet aan prutsen.
Afbeelding