Bultje op ruggengraat na rijden

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Peelie

Re: Bultje op ruggengraat na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:21

Zoals ik eerder al schreef. Dat is van de fanatieke bewegingsuislag die je paard dan maakt. Niks ernstigs.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:29

Mijne heeft het ook. Theorie van de osteopaat is dat het ook zou kunnen komen doordat dingen die vastzitten los komen door training. Hierdoor kunnen dan vocht/afvalstoffen e.d tussen wervels/gewichten hun weg naar de oppervlakte vinden.
Toch zie ik het liever niet, zo'n bultje.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 23:39

Oke, moet me er niet zo druk om maken dus denk ik :P Bedankt voor de reacties in ieder geval!

When was the last time you did something for the first time?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:29

finnens schreef:
Oke, moet me er niet zo druk om maken dus denk ik :P Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Die conclusie is helemaal aan jou.

Besef dat bokt-advies of -informatie niet deskundig is. Allerminst zelfs. Daar kun je stevig de mist mee in gaan. Bokkers kunnen alleen maar zeggen wat hun eigen ervaringen zijn met bultjes op zo'n plek, maar het ene bultje is het andere niet en beoordelen vanaf een foto kan ook flink mis gaan. Commentaar als "niks ernstigs" is heel gevaarlijk om te geven, want dat weet je niet.

Het bultje ( of de bult) heeft er niet altijd gezeten, maar is mogelijk ontstaan door een niet passend zadel. En verschijnt na het rijden. Voor mij reden genoeg om er even goed naar te laten kijken (i.c. DA) zodat je echt zeker weet dat het geen kwaad kan.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:37

Babootje. Je kan ook drama maken om niks.

Mijn paard heeft een poosje de zelfde bultjes gehad na het rijden. Ik ben er toen ook mee naar de zadelmaker geweest. Die gaf ook aan dat het met afvalstoffen en bewegingsvrijheid temaken had.

Als de bultjes nu echt dagen lang aanhouden, pijnlijk zijn, niet weg te drukken zijn enz. Dan zou ik er pas een DA voor langs laten komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:54

@Peelie. Je meet jezelf nogal wat aan om dan maar gelijk een 'diagnose' te stellen, zonder dat je het paard uberhaupt in levende lijve hebt gezien. Maar het is een paard van een ander en blijkt het wel een probleem, dan is het niet jouw probleem toch?

Persoonlijk hoor toch maar liever van een deskundige (en niet van een student fysio) of ik me zorgen moet maken.
Ik maak hier geen drama, maar ik ben zeker niet onder de indruk van jouw 'deskundigheid'.
Ik wijs TS er gewoon op dat bokkers geen deskundigen zijn, beoordelen vanaf een foto niet handig is en je een conclusie "niets aan de hand" op die basis gewoon niet kunt trekken.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:16

Ik ben ook zeker geen deskundige. Maar een beetje gezond boeren verstand zou niet misstaan ;)

Daarbij geef ik dit advies niet als fysio. Maar vanuit mijn eigen ervaring en wat mijn zadelmaker mij verteld heeft. Leek mij toch duidelijk....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:45

Peelie schreef:
Ik ben ook zeker geen deskundige. Maar een beetje gezond boeren verstand zou niet misstaan ;)

Met een beetje gezond boeren verstand begrijp het punt dat ik wil maken toch hoop ik wel?

TS trekt nu - op basis van het bokt 'deskundigen'-advies - de conclusie dat ze zich geen zorgen hoeft te maken. Ongetwijfeld leidt dat tot het niet consulteren van een echte deskundige. En dat is niet zo verstandig.

Overigens vindt ik ook een zadelmaker geen deskundige op dit gebied. Ooit gehoord van 'de slager die zijn eigen vlees keurt'? Zal je zadelmaker jou vertellen dat je zadel (dat hij in onderhoud heeft en je misschien zelfs wel heeft verkocht) eigenlijk niet zo goed ligt? Dat hij zijn eigen werk dus niet zo goed doet?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:47

Nogal off topic. Maar ja. Hij is bloed eerlijk tegen mij. Hij hoeft het ook niet te proberen mij onzin te verkopen. Hij weet dat ik er op terug kom en kritisch ben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:25

Hmmm...mijn beetje boerenverstand zegt dat dat vocht gewoon niet goed is. Vocht komt door trauma, irritatie of ontsteking. Dat vocht komt er niet zomaar voor de lol. Als het vocht iedere keer op dezelfde plek weer terugkomt zit daar dus iets wat niet goed is. Kan van buitenaf zoals zadel, kan van binnenuit. Als het mijn paard was haalde ik er geen zadelmaker, geen fysio maar gewoon een kundige DA bij.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:31

Heb ik in mijn geval gedaan maar ook dit gaf geen enkele oplossing helaas.
Soms moet je dingen nemen zoals ze zijn en er geen drama van maken en een beetje boerenverstand is niks mis mee.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:01

Beter even checken, want t hoort er gewoon niet, klaar. Stel het is een irritatie van de wervels, dan wil je verdere schade voorkomen. Lijkt me ook best logisch, aka boerenverstand :P

Bizzybijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:15

Stom misschien, maar trek je het dekje wel goed op in de kamer? En gebruik je niet te dikke dekjes?

If you like pina coladas
And getting songs stuck in your head

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:34

Mijn ruin had dit ook bij de overgang van een zadel dat wel ok lag naar een zadel dat fantastisch ligt. Na 3 maanden was het over. Net wat Peelie aangaf, waarschijnlijk afvalstoffen die verwerkt zijn.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 05:46

Je kan ook eens kijken wat er gebeurt door er een tijdje geen zadel op te leggen!..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:04

Ik zou het toch even checken. Better safe than sorry. :j

Second to the right, and straight on till morning

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:49

Zou er Idd ook zeker even door iemand met verstand van zaken naar laten kijken ..
Dat het bultje nou niet pijnlijk is en/of snel wegtrekt .. het hoort er gewoon niet te zitten ..
Dus , gewoon je va even bellen en naar laten kijken ..

Succes !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 09:11

Ik heb het er met de zadelmaker over gehad en die zei dat hij het vaker zag, en het afval stoffen konden zijn die vrij komen.

Maar misschien is het inderdaad verstandig iemand te laten komen kijken. Ik zag dat er hier meer waren die een da er bij hadden gehaald, wat doen die dan? Want er is bijna nooit iets aan zijn rug te zien, ook vaak niet na het rijden. Willen ze dan foto's maken, oid? Kan een fysio of osteophaat er ook wat mee?

Over de dekjes, die liggen prima, daar kan het niet aan liggen denk ik.

zonder zadel er op is met dit paard niet heel verstandig en comfortabel, beetje rondhobbelen zonder doel kab wel, maar dan krijgt hij de bultjes sowieso nooit.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:16

Ik heb het destijds ook aan fysio, da en osteo gevraagd. Geen hadden een idee over wat het kon zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:36

wwillemijn schreef:
Ik heb het destijds ook aan fysio, da en osteo gevraagd. Geen hadden een idee over wat het kon zijn.

Je kan dus beter naar de DA

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:49

Nou die had dus ook geen idee zoals ik al schrijf .....

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:55

TS; ik zou even kijken of hij het ook heeft als het wat minder warm wordt. Misschien hoopt de hitte teveel op onder het dek/zadel? En lekker afsponzen met lauw water (geen koud), kijken of het dan sneller wegtrekt? Ik zou het echter wel goed in de gaten houden. Als het eerste zadel van de CountryMill niet paste, waarom zouden ze dan geen fout kunnen maken met het tweede zadel? Wat je ook kunt doen, is een drukmeting (met een pad eronder, in verbinding met computer). Hopelijk dat je dan het zadel uit kunt sluiten als boosdoener?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 11:23

Als ik fanatiek getraind heb en hij gijn gelopen heeft hij het sneller, dan zweet hij ook meer. Van een stapritje krijgt hij gene bultjes maar van met zn kop omhoog racen en zich kapot zweten ook niet. Dus aan warmte licht het niet denk ik.

Countrymill kan best nog een keer wen fout maken, dat kan iedereen. Maar gezien hij zo fijn en goed onder dit zadel loopt in tegenstelling tot het andere niet passende zadel, denk ik dat dit zadel goed is. Hij geeft dat ook wel duidelijk aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:54

Omdat hij het heeft gekregen nadat het eerste zadel niet goed heeft gelegen, kan het zijn dat er iets (een blessure) zit dat nog niet helemaal over is.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat je zadel niet goed ligt. Maar het kan natuurlijk ook dat het zadel nog niet helemaal goed ligt, ook al loopt je pony er wel een stuk fijner mee.
Ik zou als je een DA laat komen of er naartoe gaat, wel je zadel meenemen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:55

Zo was t bij mijn ruin ook. Bosrit aan lange teugel niks aan de hand. Fijne training gehad, bultjes. En hij liep fantastisch onder dat zadel. Was een Tribal leenzadel.