Bultje op ruggengraat na rijden

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:58

wwillemijn schreef:
Nou die had dus ook geen idee zoals ik al schrijf .....

sorry, overheen gelezen :D :D

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:32

finnens schreef:
Als ik fanatiek getraind heb en hij gijn gelopen heeft hij het sneller, dan zweet hij ook meer. Van een stapritje krijgt hij gene bultjes maar van met zn kop omhoog racen en zich kapot zweten ook niet. Dus aan warmte licht het niet denk ik.

Countrymill kan best nog een keer wen fout maken, dat kan iedereen. Maar gezien hij zo fijn en goed onder dit zadel loopt in tegenstelling tot het andere niet passende zadel, denk ik dat dit zadel goed is. Hij geeft dat ook wel duidelijk aan.

Als je goed traint, bolt zijn rug dus meer, bij een stapritje of hoofd omhoog racen niet. Dan komt zijn rug dus meer naar het zadel toe. Misschien toch de drukmeting met computer doen? Die kan de druk meten tijdens een goede training/houding...

Femke_Tweety

Re: Bultje op ruggengraat na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:56

Mijn paard heeft dat ook een periode gehad.

Simpel ritje niets, stevige buitenrit niets.

Maar vooral als hij er wat meer dressuurmatig aan moest, en dan met name in de links rechts buiging soms wel.
Bultjes gek genoeg vaker wanneer ik echt met een supergevoel uit het zadel kwam.
Als het wat minder liep gek genoeg niet.

Hij was er nooit gevoelig op.

Ik heb me een poos afgevraagd of mijn kussenkanaal niet nét te wijd was.

Ik rij nu altijd met een traagschuimpadje, en hij is met actief pensioen. Geen echt werk meer dus.

Ook al lang geen bultjes meer gezien.

Bij mijn paard was het als het gebeurde altijd ongeveer halverwege de zadelplek, en dan midden op de rug (echt over de ruggengraat dus)

Heb me meer dan eens afgevraagd wat het nu precies was en waarom.
Ook wel met bijrijdster over gehad, en wel eens in een gesprek ter sprake geweest bij zadelmaker en bij veearts.
Nooit echt uitsluitsel gehad.
En hoewel ik me er wel iets zorgen over maakte, leek hij er echt nooit last van te hebben.

Inmiddels is hij dus 23 en met een actieve vorm van pensioen.
En komt is het ook al lang niet meer voorgekomen.

Ik ga er in ieder geval bij mijn paard geen langdurige of kostbare onderzoeken tegenaan gooien.

Geen last van, en op leeftijd. Dus het zit me niet echt in de weg.

Bij een jong paardje zou ik wel graag willen weten wat er nu precies speelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:15

finnens schreef:
Als ik fanatiek getraind heb en hij gijn gelopen heeft hij het sneller, dan zweet hij ook meer. Van een stapritje krijgt hij gene bultjes maar van met zn kop omhoog racen en zich kapot zweten ook niet. Dus aan warmte licht het niet denk ik.

Countrymill kan best nog een keer wen fout maken, dat kan iedereen. Maar gezien hij zo fijn en goed onder dit zadel loopt in tegenstelling tot het andere niet passende zadel, denk ik dat dit zadel goed is. Hij geeft dat ook wel duidelijk aan.

emil01 schreef:
Als je goed traint, bolt zijn rug dus meer, bij een stapritje of hoofd omhoog racen niet. Dan komt zijn rug dus meer naar het zadel toe. Misschien toch de drukmeting met computer doen? Die kan de druk meten tijdens een goede training/houding...

Dit dus. Het lijkt me toch dat het nog met het zadel te maken heeft; of dat er toch een blessure heeft gezeten die nog niet helemaal is hersteld.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:41

Wat gebeurd er al je het nat maakt? Vaak drogen drukkingen als eerste op. Simpel en effectief trucje voordat je alle toeters en bellen uit de kaats trekt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 19:47

Dan gebeurd er niks. Als het aan het zadel zou liggen zou ik dat gek vinden. Er hebben twee zadelmakers naar gekeken. Mijn instrctrice die er ook wel goeie kijk op heeft ziet geen problemen. Maar zou ik er nog een zadelmaker bij moeten halen?

Hij had het trouwens laatst na longeren ook heel erg klein. Ik gebruik geen longeerhulp.

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de da maar is zal bellen om te overleggen. Al vind ik het ergens lastig omdat hij niks geks vertoond en juist veel beter is geworden. Heb niet zoveel zin om een hele medische molen in te gaan (niet allemaal over me heen komen) als hij top loopt. Maar da bellen om het er over te hebben en evt bekijken ga ik wel doen.

Edit: dat ik geen zin heb in medische molen, betekend niet dat ik het niet zou doen als da het nodig acht. Wat moet dat moet, voor zn gezondheid.

When was the last time you did something for the first time?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:59

Kan ik me best voorstellen. Ik heb zelf het idee dat het een restantje is van toch wel een blessure. Je kunt het even aankijken. Geef de rug wat meer rust. Dus iets minder rijden maar wel bijgezet longeren, zodat ie zn rug goed gebruikt. Smeer goed in met bv traumeel
Gel en dan kijken of het minder wordt en weg gaat met een week of 4 - 6. Als de bulten blijven en t wordt niet minder zou ik echt even langs DA gaan

xLiez

Ik ben zondag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:33

Mijn pony had precies hetzelfde! Ik had ook net een nieuw zadel aangeschaft. Toen de osteopaat kwam heb ik haar gevraagd wat het was. Ook de osteopaat heeft mijn zadel nagekeken maar die lag goed. Haar conclusie was inderdaad ook afvalstoffen, dat kan door oude blessures komen of inderdaad van een nieuwe manier van trainen (ander zadel oid). En deze konden door haar behandeling ook nog wel meer vrij komen. Ze raadde toen aan om drainage compositun van groene os te druppelen in zijn voer. Na twee weken waren de bultjes weg en ze zijn ook niet meer terug gekomen!

Volg de avonturen van mij en mijn pony op http://www.instagram.com/the_mystery_diaries

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:57

Ik volg ook even.hier hetzelfde namelijk, ik heb het niet als ik met de barebackpad rijd maar wel met mijn zadel. Ook al rij ik daar niet actief mee,toch bultjes.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:30

Ik geef dit topic weer even een schopje omdat ik al een paar keer tegen precies dit probleem ben aangelopen zonder uitsluitsel. TS heb jij uiteindelijk helder gekregen wat er speelde? Of anderen?

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:42

Bij mij is het opgelost door een andere manier van rijden.

Voorheen bepaalde de nek/hoofd de buiging,stelling.
Terwijl soms de rug nog niet mee was of de andere buiging had.

En nu rij ik de buiging van de rug. En laat ook eerst vanuit de rug ombuigen en hoofd/nek volgen. En ik probeer te voorkomen dat ze steeds met haar hoofd als eerst in de andere buiging gaat.

Hierdoor heb ik geen bultje meer gehad terwijl als ik hier niet op let ik wel weer een bultje heb.

Lastig uit te leggen maar hopelijk snappen jullie het.
Marijke groos geeft mij nu les en het is echt een wereld van verschil.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:36

Ik zal er eens op letten!