Sarcoïde verwijderen.

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Steffiee_

Sarcoïde verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:20

Beste medebokkers,

Vanmiddag is de DA weer langsgeweest bij mijn verzorgmerrie, en heeft besloten dat we de ''sarcoïde'' (tussen aanhalingstekens, want er is verder nog geen onderzoek naar gedaan) weg gaan laten halen.
Ze heeft twee vreemde bultjes ter hoogte van haar schoft, iets verder naar beneden, op de rand van haar schouder. Nu vind ik het allemaal vrij spannend, heb dit nog nooit meegemaakt, maar heb vaak gelezen dat zoiets áltijd terug komt? Omdat ik het dus zo spannend vond, heb ik het niet meer aan de DA gevraagd, omdat hij zei dat we komende vrijdag al de ingreep hebben gepland, moest ik me dat even laten bezinken :Y)

Nu is mijn vraag, zijn er bokkers met ervaringen, die er ook een weg hebben laten halen, die eventueel terug, of niet terug is gekomen?

Ik ben benieuwd... Mocht iemand graag foto's willen zien, ik heb ze op mijn mobiel, dus die kan ik altijd nog in spoiler in het topic zetten.

Op hoop van zegen iemand met ervaring!

Groetjes, Steffiee_

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

quintusgl

Re: Sarcoïde verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:23

Toen mijn merrie 2 was een melanoom weg laten halen (dachten eerst ook sarcoid). Deze is, tot nu toe, nog niet terug gekomen en ze is nu 8 jaar.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:23

quintusgl schreef:
Toen mijn merrie 2 was een melanoom weg laten halen (dachten eerst ook sarcoid). Deze is, tot nu toe, nog niet terug gekomen en ze is nu 8 jaar.

En hoe zag deze er uit? Heb je daar misschien een voorbeeldfoto van? :o

♥♥♥

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:32

Er zijn meerdere topics over.

Mijn paard heeft al zijn hele leven sarcoides.

Zou er in ieder geval nooit in laten snijden!

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:47

Zitten ze op een plek waar ze onder het zadel kunnen komen? Of zitten ze daar gewoon maar te zitten? Dan zou ik er niets aan doen zelf tenzij ze erg gaan woekeren. Hier op Bokt is een topic waar iemand goede resultaten heeft met Knottenbelt zalf. Naar ik begreep is wegsnijden een behandeling met het grootste risico op terugkeer van de sarcoiden.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 15:29

byjou1983 schreef:
Er zijn meerdere topics over.

Mijn paard heeft al zijn hele leven sarcoides.

Zou er in ieder geval nooit in laten snijden!

De DA vond ze er te onrustig uit zien, ze groeien vrij hard, en bloedden regelmatig.. Vandaar dat we samen met de DA de keuze hebben gemaakt om ze te verwijderen. We weten het dus niet zeker of het sarcoïden zijn, maar dat word naderhand opgestuurd naar Gent voor onderzoek.

Rizette schreef:
Zitten ze op een plek waar ze onder het zadel kunnen komen? Of zitten ze daar gewoon maar te zitten? Dan zou ik er niets aan doen zelf tenzij ze erg gaan woekeren. Hier op Bokt is een topic waar iemand goede resultaten heeft met Knottenbelt zalf. Naar ik begreep is wegsnijden een behandeling met het grootste risico op terugkeer van de sarcoiden.

Nee, maar wel waar de teugels regelmatig langs komen, ze zien er zoals ik zei erg onrustig uit, bloedden regelmatig.
We hebben aan de rechterkant van haar nu ook een plekje, daar is alleen haar weg, daar zouden we indd een zalf voor krijgen, kan me herinneren dat het zalfje zo heette.

♥♥♥

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:31

Bij mijn paard zijn ze weggesneden. Eerst hier thuis door de DA. Teruggekomen, dan is ze naar Merelbeke gegaan en zijn de sarcoides weggesneden. Niet meer teruggekomen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 15:39

Sclimpre schreef:
Bij mijn paard zijn ze weggesneden. Eerst hier thuis door de DA. Teruggekomen, dan is ze naar Merelbeke gegaan en zijn de sarcoides weggesneden. Niet meer teruggekomen.

Oké bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp, is ze dus eerst thuis ''geopereerd'', en daarna op een kliniek?

♥♥♥

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:06

Ja, DA had wel vooraf gezegd dat thuis minder goed is dan in de kliniek. In de kliniek is het volledige narcose en kunnen ze ruimer snijden. Ik schrok achteraf wel van de wonde, maar het is mooi genezen.
Paard is 5 dagen in de kliniek gebleven. Achteraf moesten we dan zelf de wonde verzorgen. Met wat uitleg van de DA is dat goedgekomen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 16:15

Sclimpre schreef:
Ja, DA had wel vooraf gezegd dat thuis minder goed is dan in de kliniek. In de kliniek is het volledige narcose en kunnen ze ruimer snijden. Ik schrok achteraf wel van de wonde, maar het is mooi genezen.
Paard is 5 dagen in de kliniek gebleven. Achteraf moesten we dan zelf de wonde verzorgen. Met wat uitleg van de DA is dat goedgekomen.

Oké, onze DA heeft verteld dat er ''maar'' 1,5cm omheen af moest, terwijl we op meer hadden gerekend.. Bedankt voor je ervaring! :)

♥♥♥

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:04

Ligt een beetje aan wat voor sarcoid het is volgens mij. Wegsnijden is eenvoudig maar kans is vrij groot dat het (ergens) weer terugkomt. Volgens mij geeft weg laseren (onder narcose) een beter resultaat.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:18

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:26

Ik zal er nog even wat dieper op in gaan;
Mijn merrie is overleden aan naar binnen gegroeide melanomen (in de bekkenwand), Uit de echo kwam een gezwel ter grootte van een meloen en 1 van een mandarijn aan het licht.. Ik heb meteen na dit onderzoek gevraagd aan de arts wat ik met mijn 2 jarige met sarcoid (dacht ik dus) moest doen. Hier was hij heel duidelijk in. Normaal (in de meeste gevallen) overleeft het paard de melanoom, maar met de leeftijd van 2 jaar overleeft de melanoom het paard. Weghalen was zijn tip. Dit dus gedaan.
Ik heb bij de toen 2 jarige en nu 8 jarige curcuma gevoerd, bietjes, smeersel met curcuma en coco'svet, homeopathie etc etc. Helaas zonder echt resultaat. Op haar wang zit er 1 en op haar been.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 18:30

quintusgl schreef:
Ik zal er nog even wat dieper op in gaan;
Mijn merrie is overleden aan naar binnen gegroeide melanomen (in de bekkenwand), Uit de echo kwam een gezwel ter grootte van een meloen en 1 van een mandarijn aan het licht.. Ik heb meteen na dit onderzoek gevraagd aan de arts wat ik met mijn 2 jarige met sarcoid (dacht ik dus) moest doen. Hier was hij heel duidelijk in. Normaal (in de meeste gevallen) overleeft het paard de melanoom, maar met de leeftijd van 2 jaar overleeft de melanoom het paard. Weghalen was zijn tip. Dit dus gedaan.
Ik heb bij de toen 2 jarige en nu 8 jarige curcuma gevoerd, bietjes, smeersel met curcuma en coco'svet, homeopathie etc etc. Helaas zonder echt resultaat. Op haar wang zit er 1 en op haar been.

Bedankt voor je duidelijke berichtje!
Zijn deze ook aan het doorgroeien, of zien ze er onrustig uit? Of is het gewoon een bultje en that's it?

♥♥♥

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 18:31

SETEFURII schreef:
JustLizz @ [MD] Werking Kurkuma bij Sarcoid
Ik zou dit proberen als mijn paard een sarcoid heeft..

We weten dus niet zeker of het écht een sarcoïd is, dat moet uit onderzoek nog blijken. Het is iniedergeval iets dat té onrustig is, en groeit, dus wat er af moet.

♥♥♥

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:36

Mijn paard had twee nodulaire sarcoides boven zijn koker (echt als een dropje onder de huid) en die zijn eraf gesneden door de dierenarts. Eentje werd zo groot dat hij ging schuren tegen de binnenkant van het achterbeen dus hij moest eraf. Nooit meer teruggekomen. Voor de liefhebber kan ik eventueel een foto uploaden.

Of je erin moet snijden, of eromheen, ligt denk ik aan het type sarcoide. Wat voor type denk je dat jouw paard heeft?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 18:39

Marise01 schreef:
Mijn paard had twee nodulaire sarcoides boven zijn koker (echt als een dropje onder de huid) en die zijn eraf gesneden door de dierenarts. Eentje werd zo groot dat hij ging schuren tegen de binnenkant van het achterbeen dus hij moest eraf. Nooit meer teruggekomen. Voor de liefhebber kan ik eventueel een foto uploaden.

Of je erin moet snijden, of eromheen, ligt denk ik aan het type sarcoide. Wat voor type denk je dat jouw paard heeft?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik écht oprecht geen idee heb. Ik kan wel een foto plaatsen, maar zal die even in een spoiler zetten.
Zou je jou foto naar mij willen PB'en?

Spoiler:
Afbeelding

Oh oeps, iets te snel op verzenden gedrukt.
Jetske kreeg eerst het bovenste bultje, en toen is de onderste erna gekomen, maar die is dus echt heel snel gegroeit..
Ook was het eerst gewoon zwart (zoals haar huid onder haar haren zegmaar) en nu liggen ze beide open... Verder is het geen plek waar een zadel ligt/teugels komen, maar toch bloedde ze geregeld. Wel als ik met lange teugel in of uit stap, komt het er wel eens langs.

♥♥♥

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:42

Mijn paard had een sarcoide op de buitenkant van zijn koker. Hij is 5 jaar geleden gecastreerd en toen hebben ze het weggesneden.
Inmiddels is het plekje weer terug aan het groeien, ik blijf dus even meelezen in dit topic.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 16:26

De operatie is afgelopen vrijdag goed gegaan!
Op papier houd ik een soort medical diary bij, mochten er bokkers zijn die dit interressant vinden, wil ik ook best wat foto's/updates hier neerzetten hoor! :)

♥♥♥

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:34

Mocht het weer terugkomen en je bent nog benieuwd naar andere behandelmethode. Hierbij die van mij:
Jotoma @ [MD] [VOLG] Behandeling sarcoid

2x behandeld met dermequin. Sindsdien niet weer terug gekomen. Zat bij mijn paard in zn lies.

Fijn dat het bij jullie goed gegaan is!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 16:44

Jotoma schreef:
Mocht het weer terugkomen en je bent nog benieuwd naar andere behandelmethode. Hierbij die van mij:
Jotoma @ [MD] [VOLG] Behandeling sarcoid

2x behandeld met dermequin. Sindsdien niet weer terug gekomen. Zat bij mijn paard in zn lies.

Fijn dat het bij jullie goed gegaan is!

Bedankt voor je topic, ik ga deze zoiezo even doorlezen! :)

♥♥♥

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:55

Bij mijn vorige paard heb ik ook behandeld met zo'n crème, werkte perfect! Het is wat naar spul en ze vond het niet fijn, maar het ding was snel weg en het is daarna keurig geheeld en voor zover ik weet niet meer teruggekomen.
Als je wilt kan ik morgen op stal even kijken hoe het ook alweer heette. :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 17:47

happypaardje schreef:
Bij mijn vorige paard heb ik ook behandeld met zo'n crème, werkte perfect! Het is wat naar spul en ze vond het niet fijn, maar het ding was snel weg en het is daarna keurig geheeld en voor zover ik weet niet meer teruggekomen.
Als je wilt kan ik morgen op stal even kijken hoe het ook alweer heette. :)

Als je dat zou willen doen heel erg graag :o!
Ze zijn nu succesvol verwijderd, maar er is natuurlijk altijd kans dat ze terug komen. Dan moeten we indd een alternatief gaan zoeken!

Bedankt voor je reactie :)!

♥♥♥

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie