Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:52

Cranio-sacraal is complete, absolute, gigantische kwakzalverij.
Het heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
De theorie achter cranio-sacraal slaat nergens op.
De technieken die door de zogenaamde 'therapeuten' worden toegepast hebben geen enkele werkzaamheid, en kunnen ook nog eens gevaarlijk zijn.
Cranio-sacraal is puur boerenbedrog.

Cranio-sacraal therapeut krijgt zes maand voorwaardelijk na dood baby.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:29

Taffje schreef:
BigBen schreef:
Cranio-sacraal is complete, absolute, gigantische kwakzalverij.
Het heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
De theorie achter cranio-sacraal slaat nergens op.
De technieken die door de zogenaamde 'therapeuten' worden toegepast hebben geen enkele werkzaamheid, en kunnen ook nog eens gevaarlijk zijn.
Cranio-sacraal is puur boerenbedrog.

Cranio-sacraal therapeut krijgt zes maand voorwaardelijk na dood baby.

Hier word ik dus zo moe van.....

Laat ik je vertellen waar ik dan weer verschrikkelijk moe van wordt.
Van al het bijgeloof op Bokt.
Ik kom maar hier maar zelden meer, maar als dat toch gebeurt, dan is het precies alsof ik van de 21ste naar de 13de eeuw verhuis.

Het gaat trouwens niet alleen om bijgeloof.
Zeg maar een totaal gebrek aan gezond verstand, aan logisch denkvermogen & aan simpele basiskennis.
Wat in dit topic, en trouwens in veel medische topics wordt vertelt, is gewoon achterlijk.
Iets anders kan ik het echt niet noemen.

Het heeft natuurlijk voor een stuk met hype te maken.
Zolang er maar een etiket "alternatief" of "natuurlijk" op hangt is driekwart van Bokt bereid om eenvoudigweg alles te accepteren. Tot en met een gebedsgenezer, een Kongolese medicijnman, of een craniosacraal therapeut.

Craniosacraal is pure kwakzalverij.
Zowel de theorie als de praktijk is te gek om los te lopen.

Om te geloven dat craniosacraal werkt moet je ofwel verschrikkelijk dom, ofwel verschrikkelijk lui zijn. Verschrikkelijk lui, want wie de moeite doet om een paar serieuze en betrouwbare bronnen op te zoeken, die weet metéén hoe de vork in de steel zit.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:25

Wat is aantoonbaar ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:09

Arethe schreef:
Of dmv foto's kan aantonen dat de mok verbeterd/weg is sinds de behandelingen? Zie mij bericht hier.

Mok is een probleem met x onderliggende oorzaken, wat betekent dat er ook x redenen zijn waarom het beeld eventueel wel of niet kan verbeteren. Daarnaast komt mok typisch voor in episodes. Het ene moment kan mok erg actief zijn, het volgende moment weer veel minder. Je geeft zelf aan dat het probleem niet helemaal verdwenen is, en dat doet mij denken dat je het natuurlijk komen en gaan van mok meemaakt. Dat de situatie nu beter is heeft met de cranio sacraal therapie niets te maken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:17

Rije schreef:
BigBen schreef:
Wat is aantoonbaar ?

Voor een getraind, onafhankelijk oog betere bewegingen. En dan heb ik het dus niet over het 'wishful thinking', of zo je wilt 'wishful feeling' van de ruiter, maar iemand die er volledig buiten staat die verbetering ziet. Zonder reguliere zorg/medicijnen/etc.

Ik geloof niet in een "onafhankelijk" oog. Als de beoordeelaar op voorhand weet heeft van een behandeling, is de kans groot dat hij/zij ook een effect zal zien. Dat is des mensen.

Om betrouwbare info te hebben kun je beweging alleen beoordelen door de paslengte, en de afdruk op een drukplaat te meten. Pas als de paslengte en afdruk blijvend veranderen is er een reëel effect. Meten is weten.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:30

jannico schreef:
Mijn reactie is wellicht wat voorbarig omdat ik hier pas net mee bezig ben.

Zeer voorbarig.
Klachten zijn dan wel verbeterd, maar nog altijd aanwezig.
En shaking is typisch een verhaal met ups en downs, waarbij het regelmatig voorkomt dat paarden tijdens de winter beter zijn dan tijdens de zomer.
Kijk, als je paard vrij blijft van symptomen over een maand of zes, dan kun je van resultaten spreken.
Nu nog niet.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:35

Festeropre schreef:
@Bigben; jammer dat je het zo ziet, ik heb nl. hele goede ervaring met deze therapie.
En als het de kracht is van de placebo dan is deze van harte welkom!
En zoals hierboven al genoemd, je bent altijd bijzonder negatief, jammer is dat

Het is wel degelijk placebo, en dat is een effect dat gemakkelijk onderschat wordt.
Nee, ik ben niet negatief, alleen objectief.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:09

Taffje schreef:
Een placebo werkt vooral door het opwekken van een verwachtingspatroon, dit is bij dieren niet mogelijk omdat zij niet beschikken over hogere cognitieve functies. Zij "geloven" niet in wat iemand komt doen of een therapie, het heeft effect of niet daarin reageert een dier heel helder.
Dit is ook de reden dat ik liever dieren behandel dan mensen, het beeld dat je krijgt is zuiver.

Heb jij na een behandeling al eens aan een paard gevraagd hoe het zich voelde ?
Nee, natuurlijk niet.
Die vraag stel je namelijk aan de eigenaar.
Hoe reageerde je paard op de behandeling ?
En de eigenaar is wél gevoelig voor placebo.
Dubbel en dik als het een Bokker is.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:11

Ninx schreef:
Je beantwoord eigenlijk geen vragen, maar ik waag nog maar eens een poging: waarop baseer je dat deze werkwijze onder kwakzalverij valt en dat resultaten als placebo beschouwd mogen worden?
Daar zul je onderbouwing voor hebben?

Craniosacraal therapie is gebaseerd op twee hypotheses.

- De cerebrospinale vloeistof, dat is de vloeistof die tussen de hersenvliezen en rond het ruggemerg loopt, heeft een eigen uniek en onafhankelijk ritme. Je kunt het vergelijken met de hartslag. Ideaal is tussen de 10 en 14 bewegingen per minuut. (Bij een mens dan toch -ik vraag me af of de craniosacraal therapeuten ooit hebben onderzocht hoe dat bij paarden zit) Bij ziekte is het ritme van de cerebrospinaal vloeistof verstoord. Kun je het ritme herstellen, dan zal ook de ziekte genezen.

- Een therapeut kan met zijn vingertoppen op de schedel (of het sacrum) de beweging van de cerebrospinale vloeistof voelen. Hij/zij kan vaststellen of het ritme "juist" of "fout" is. Als het ritme fout is, kan hij/zij het ritme herstellen door de schedel te "manipuleren". De schedel bestaat namelijk uit een aantal botten, die pas tijdens de puberteit volledig aan elkaar groeien. Volgens cs therapeuten blijven ook bij volwassenen de schedelbotten beweeglijk. De therapeut kan met een zeer kleine druk (5 gram) de schedelbotten tov elkaar doen bewegen. Op die manier kan het ritme van de cerebrospinaal vloeistof beïnvloed en hersteld worden.

Ik moet toegeven, het hele verhaal klinkt goed, maar het is medische onzin.

(1) De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen onafhankelijk ritme. De vloeistof beweegt namelijk eenvoudig mee met de ademhaling.
Inspiration is the major regulator of human CSF flow.

(2) Aangezien beweging van de cerebrospinale vloeistof aangedreven wordt door de ademhaling bestaat er geen rechtstreeks verband tussen het ritme van beweging enerzijds, en ziekte of gezondheid anderzijds.

(3) Het is onmogelijk om met de vingertoppen op de schedel het ritme van de cerebrospinale vloeistof te voelen. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende therapeuten bij dezelfde patiënten telkens tot andere conclusies kwamen.
Intraexaminer and interexaminer reliability for palpation of the cranial rhythmic impulse at the head and sacrum.

(4) Bij een volwassen mens zitten de schedelplaten muurvast. Ze bewegen niet. Dat is net de reden waarom een interne bloeding, of een interne zwelling in de hersenen zo gevaarlijk kan zijn, en waarom in levensbedreigende gevallen de schedel (met een zaag !) wordt opengemaakt. Het idee dat cs therapeuten de schedelplaten met 5 gram druk van de vingertoppen kunnen doen bewegen is te belachelijk voor woorden.

Kort samengevat, craniosacraal therapie is nonsens, en heeft geen enkele therapeutische waarde.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:51

tylando schreef:
Je hebt ook wel goede en minder goede therapeuten. Dat is in elk beroep. Soms zitten er vaak mindere tussen.

Te lui om te lezen.
Ik heb netjes uitgelegd waarom craniosacraal niet werkt.
Dat heeft niets met de behandelaar te maken.
Of het nu X of Y of Z is, speelt geen enkele rol.
Craniosacraal is pure nonsens, en kan eenvoudigweg niet werken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:17

tylando schreef:
Ik vind je behoorlijk vervelend reageren en beledigend.
Hoop dat je snel je eigen aan je reactie houdt en gewoon lekker weggaat op bokt. :evaw:

Wat ben jij negatief en irritant zeg
Get a life

Ik vind jou eerlijk gezegd behoorlijk dom reageren.
Let wel, voor je gaat temmen, daarmee zeg ik niet dat je dom bent, wel dat je dom reageert.
Ik heb netjes uitgelegd, of proberen uit te leggen dan toch, waarom craniosacraal niet werkt.
En waarom het eenvoudigweg niet kan werken.
Als enige reactie daarop begin jij over een 'goede' of 'slechte' behandelaar te praten.
Daar heeft het niets mee te maken, en als je de moeite had gedaan om mijn uitleg te lezen (pakweg 45 seconden werk), had je dat ook geweten.
Die moeite doe je niet, maar je wil wél respect krijgen, en je wil wél in je waarde worden gelaten.
Sorry hoor, maar bij mij moet je respect eerst verdienen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:21

jannico schreef:
Niet dat ik het er mee eens ben. Maar dat is exact de zelfde stellingname die Bigben hanteert. iets met oogsten en zaaien.

Dat heb je dan wel helemaaal verkeerd.
Ik sta niet voor regulier, en tegen alternatief.
Regulier of alternatief zegt mij eigenlijk helemaal niets.
Ik sta voor bewezen. Evidence based medicine.
En jawel, ik besef goed dat een deel van regulier evenmin bewezen is.
Omgekeerd is er van alternatief weinig, om maar niet te zeggen niets bewezen.
En bepaalde alternatieve behandelingen zijn zo belachelijk, en zo achterlijk dat het gewoon een belediging is van de menselijke intelligentie.

jannico schreef:
Maar laten we headshaking nemen voor de grap. De overgrote meerderheid van eerder onderbouwde behandelingen wordt niet of nauwelijks nog toegepast. En als ze al toegepast worden kennen ze een hoog percentage van terug val of zeer beperkt resultaat. Op een ingreep als het doorsnijden van infraorbital nerve is men door voortschrijdend inzicht al volledig terug gekomen. Als er hier meerdere mensen objectief meetbaar succes ( van heftig shaken naar vrijwel niet meer shaken bijv) hoe relevant is het dan te hameren op het wel of niet kunnen werken van een behandeling.

Het is relevant omdat het eenvoudigweg onmogelijk is dat craniosacraal ook maar enige invloed heeft op head shaking syndrome. Met andere woorden, als mensen na zo'n behandeling denken resultaat te zien, moet daar een andere reden voor zijn. Het is best mogelijk dat het resultaat aan toevallige factoren gebonden is. Of alleen in de beleving van de eigenaar bestaat. Maar toch kan het nuttig zijn dat verder te onderzoeken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:10

Taffje schreef:
De hartactie en de ademhalingsbewegingen hebben beide invloed op de bewegingen van het vocht maar ook het tempo waarmee het aangemaakt wordt. Het uiteindelijke ritme is dus anders dan de hartslag en ademhaling.

Beweging van de cerebrospinale vloeistof wordt pakweg voor 85% door de ademhaling, en voor 15% door de hartslag. Of maak er 90%/10% van. Of 80%/20%. Het heeft uiteindelijk geen enkel belang hoe de verhouding precies in elkaar zit. Waar het om gaat is dat de cerebrospinale vloeistof niet uit zichzelf beweegt. Het is geen onafhankelijk vitaal systeem, zoals bv. de bloedsomloop of de ademhaling.

Is de hartslag (te) hoog of (te) laag, dan betekent dat dat er iets grondig verkeerd loopt met het lichaam. Is de ademhaling te snel of te traag, idem ditto. Met andere woorden, de hartslag, de bloeddruk, de ademhaling hebben stuk voor stuk diagnostische betekenis. Dat heeft beweging van de cerebrospinale vloeistof helemaal niet. Die beweging is namelijk puur passief, en wordt uitsluitend veroorzaakt door de ademhaling/hartslag. Dus neen, aan de hand van de bewegingen van de cerebrospinale vloeistof kun je geen diagnose stellen. En al evenmin een ziekte behandelen.

Taffje schreef:
Het ritme is niet alleen voelbaar maar ook zichtbaar op MRI.
Het is overigens door het hele lichaam voelbaar maar de schedel en de voeten zijn het duidelijkst (bij mensen) bij het paard op de rug.
En bij de groepen waar ik deel van uit maakte zowel humaan als veterninair kwamen we op hetzelfde ritme.

Natuurlijk is de beweging van de cerebrospinale vloeistof zichtbaar op MRI, maar dat iemand het zou kunnen voelen met de vingertoppen op de schedel is onzin. Ik heb het zelf uitgebreid geprobeerd bij vrienden en collega's, en ik garandeer je, je voelt helemaal niets. Iedereen in dit topic zou het eigenlijk zelf eens moeten proberen.

Hebben cs therapeuten dan een bijzondere gave, of een speciale opleiding, waardoor ze de beweging van de cerebrospinale vloeistof wél kunnen voelen ? Niets daarvan. CS therapeuten voelen niets meer of minder dan om het even welk ander mens. Ze fantaseren eenvoudigweg één en ander bij elkaar. In twee afzonderlijke wetenschappelijke onderzoeken werd aan cs therapeuten gevraagd om een aantal patiënten te onderzoeken. De therapeuten kwamen telkens tot verschillende conclusies, en de onderlinge overéénkomst was zo goed als nul.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door twee osteopaten, die tot de volgende conclusie kwamen :
Citaat:
Our own and previously published findings suggest that the proposed mechanism for cranial osteopathy is invalid and that interexaminer (and, therefore, diagnostic) reliability is approximately zero. Since no properly randomized, blinded, and placebo-controlled outcome studies have been published, we conclude that cranial osteopathy should be removed from curricula of colleges of osteopathic medicine and from osteopathic licensing examinations

Ik bedoel maar, als osteopaten zélf al vaststellen dat craniosacraal waardeloos is, en metéén moet afgevoerd worden, waarover praten we dan nog ?

Taffje schreef:
De schedel beweegt wel degelijk, als hij zo hard zou zijn als jij zegt zou je bij flink stoten al een breuk hebben, juist door zijn "flexibiliteit" kan hij zo goed beschermen. Dat er beweging in zit betekend niet dat je het volume kan vergroten zoals bij een ballon dus bij een zwelling is er ruimte te kort, dit los je niet op met beweging maar hier is volume vergroting voor nodig.

Bij een volwassen mens/paard bewegen de schedelplaten niet tov elkaar. En al zeker niet bij een druk van 5 gram. Als je er met een hamer stevig op klopt sla je d'er een gat in, maar bewegen, in de zin van scharnieren zoals cs therapeuten vooropstellen, geen sprake van.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:13

piendumaitre schreef:
Yvankaxx schreef:
Jammer dat er zo'n discussie is ontstaan. Daarom ga ik helaas het topic ontstippen.

Jammer dat je dat doet, want is niet nodig. Je kunt mensen die je als onprettig ervaart gewoon negeren. Doe ik ook. En als iedereen dat doet, dan is er gewoon een fijn topic met af en toe een post waar je jezelf niet bij thuis voelt. Geeft niets toch? Dus gewoon negeren is mijn advies en mijn ervaring is hoe minder aandacht je geeft aan mensen waar je niets mee hebt of nog erger, hoe fijner Bokt voor je wordt/ is. Je kunt zelf ook teveel macht aan anderen geven die vaak daar ook op uit zijn. Dus gewoon niet doen. :j !

Misschien kun je ook eens oprecht proberen te begrijpen wat mensen die je als onprettig ervaart te vertellen hebben. Werkt misschien beter dan metéén je kop in het zand te steken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:00

Taffje schreef:
Cranio is een ondersteunende therapie die goed werkt bij bepaalde aandoeningen en in geval van revalidatie maar het is geen vervanging voor een dierenarts, net zoals een fysio, osteo of wat dan ook geen vervanging is maar in veel gevallen wel zinvol toegepast kan worden.

Eerst en vooral, ik apprecieer het dat je op een normale manier blijft reageren.
Mijn respect daarvoor.

Dat gezegd zijnde, nee, craniosacraal is geen therapie.
Nee, het heeft geen enkele therapeutische=helende waarde.
Het werkt eenvoudigweg niet, ook niet bij bepaalde aandoeningen of in geval van revalidatie.
Het idee dat je met craniosacraal aandoeningen zou kunnen genezen of behandelen is medische onzin.

Craniosacraal is hooguit een vorm van relaxerende massage, net zoals poetsen een vorm van massage is.
Misschien kan zo'n massage een rol spelen bij headshaking, zoals Askja al heeft opgemerkt.
Dat kan, en het is de moeite waard om het verder te onderzoeken, maar de hele craniosacrale hocuspocus is nergens voor nodig, en de eigenaar kan het volgens mij net zo goed zelf doen bij zijn paard.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:54

Ach Pien.
Hoe is 't in Godsnaam mogelijk.
Die Upledger was de uitvinder (niet ontdekker, uitvinder) van de craniosacraal therapie. En hij was dan in de jaren stillekens wel regulier opgeleid, maar hij heeft zich ontpopt tot één van de grootste kwakzalvers aller tijden. Het craniosacraal ritme bestaat niet. De cerebrospinale vloeistof beweegt wel, maar niet met een eigen ritme, maar onder invloed van de ademhaling en het hart. En wat Festerope aangaat, die heeft gewoon veel te veel fantasie.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:48

orion456 schreef:
Bij mij is Arine Kruyt geweest. Er ging een wereld voor me open.

Ik denk dat het eerder je portemonnee was.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:48

Janneke2 schreef:
:o
Ik ben een dag op stap geweest met een osteopaat.
Sindsdien zie ik bij nogal wat paarden ogen op ongelijke hoogte.
(Soms is dit aangeboren, maar doorgaans hangt het samen met "het bovenlijnsyndroom" en is het bindweefsel in rug, schouder, hals en dus ook tot en met het hoofd aan 1 kant verkort.)

Dus het ene oog komt omhoog, of het andere zakt omlaag, als gevolg van het zogenaamde bovenlijnsyndroom ? En als we dat niet geloven, maak je ons dan iets anders wijs ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:44

Janneke2 schreef:
Tongbeen - tja.
Wat ik er van weet is het tongbeen nooit 'het' probleem, wel is het een waardevolle indicator.
Bij de mens hangt het tongbeen aan (ik zeg even uit mijn hoofd) 8 kleine spiertjes, die informatie mbt lichaamspositie ed. geven aan het centrale zenuwstelsel.
Mijn osteo voelt het als eerste en roept dan 'rechts is haar stijve kant...?'(...of links, komt ook voor.)

Onzin. Het tongbeen heeft niets met evenwichtsgevoel of proprioceptie te maken.
Het tongbeen is een onderdeel van het hyoid apparaat, en dat dient vooral om voedsel van de keel naar de slokdarm te brengen, en slikbewegingen mogelijk te maken. Slikken is mechanisch een redelijk ingewikkelde beweging, vandaar dat er verschillende spieren nodig zijn om dat mogelijk te maken. Dat het bij de mens om acht spieren/spiertjes gaat wist ik niet, maar dat heb jij netjes gegoogeld.

Een paard heeft maar twee kanten. Als je osteopaat links of rechts roept heeft ie sowieso al 50% kans op succes, en aangezien 75% van de paarden rechts stijver is, kan iedereen wel zo'n diagnose stellen.

En neen, op de stand van de ogen heeft het tongbeen geen enkele invloed.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:10

BigBen schreef:
Onzin. Het tongbeen heeft niets met evenwichtsgevoel of proprioceptie te maken.

Naar aanleiding van jullie opmerkingen. Zo is het beter.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:37

Janneke2 schreef:
Sorry BigBen.
Had a rotten day in the office...?
Of een andere reden om je hier af te reageren...?

Wat bedoel je met afreageren ?
Ik had het fout. Simpel.
Dat kan gebeuren...

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:04

@Hoppit. Eerlijk, ik snap mensen als jou niet. Je laat een paard dat volmaakt gezond is "behandelen" door in jouw ogen een therapeut, in mijn ogen een kwakzalver in opleiding. Er gebeurt helemaal niets, en prompt kom jij tot de conclusie "dat het toch wel iets leek te doen", en dat je er nog eens drie "behandelingen" tegen aan gooit. Ik bedoel, het is natuurlijk helemaal je eigen keuze, maar ik zie de logica niet.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:44

Hoppit schreef:
Maar, ik vind het wel gek, dat hij zo anti het zelf proberen is. Baat het niet, dan schaadt het niet, toch? Ik geef haar geen gekke dingen, er is niet met rare voorwerpen in of aan haar lijf gezeten, kan me niet voorstellen dat ik hierdoor op welke wijze dan ook haar welzijn of gezondheid in het gedrang heb gebracht.

Iedereen doet natuurlijk wat hij zelf wil, maar ik ben tegen het uitproberen van dit soort "behandelingen" binnen een persoonlijke, toevallige stetting omdat het geen enkele betrouwbare informatie oplevert, en mensen er tegen beter weten in tóch conclusies aan vastknopen.

Jij komt bv tot de vaststelling "dat het toch wel iets lijkt te doen". Dat klinkt hoe dan ook licht positief, maar het heeft eigenlijk geen enkele betekenis. Natuurlijk doet het iets. Actie is reactie. Alles wat je met een paard doet heeft een bepaald effect. Maar is dat effect ook therapeutisch ? Dat is hier de vraag, en dat kun je binnen zo'n toevallige ongecontroleerde setting nooit beantwoorden.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:53

Janneke2 schreef:
En wat er precies zweverig zou moeten zijn aan cranio sacraal ontgaat mij.

Misschien het feit dat er van cs geen iota bewezen is, noch wat de uitgangspunten, noch wat het mechanism of action, noch wat de resultaten betreft ?

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:47

Natuurlijk is het toeval. Heel vreemd dat jij na acht jaar meer vertrouwen hebt in de behandeling van een kwakzalver dan in het effect van je eigen training.

il faut d'abord durer