Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:40

Als ome Jan vandaag een glas melk drink, en morgen sterft, is dat glas melk dan de oorzaak van zijn dood ? Misschien wel, maar net zo goed niet. Misschien is ome Jan wel ondersteboven gereden door een vrachtwagen. Of eindelijk toch bezweken aan een hartkwaal. Of acuut gestorven aan de gevolgen van een trombose. Dat glas melk is dan puur toeval, omdat het geen verband houdt met ome Jan zijn dood.

Als B op A volgt denken mensen bijna automatisch dat A ook de oorzaak is van B. Alleen, dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Jij hebt je paard laten masseren door een cs behandelaar, en wat later kon je voor het eerst een goede piaffe rijden, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat het één het gevolg is van het ander. Integendeel, het is veel en veel logischer om aan te nemen dat die piaffe het gevolg is van training. Dat er een paar dagen eerder een cs behandelaar op visite kwam, is in dat verband gewoon toeval. Net zoals je een paar dagen eerder misschien je horloge hebt juist gezet, naar muziek van Bruce Springsteen hebt geluisterd, of eieren met spek, champignons en basilicum hebt gegeten. Dat voer je toch ook niet aan als de reden waarom die piaffe er uit kwam ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:12

Janneke, je maakt het veel te ingewikkeld.

Festeropre zegt, ik heb mijn paard laten masseren door een cs behandelaar, daarna kon ik een piaffe rijden, de cs behandeling is de reden waarom ik nu een piaffe kan rijden.

Ik zeg, het is niet omdat B op A volgt, dat A automatisch de oorzaak is van B. Dat is een logische denkfout.

En dat is alles.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 23:04

Elco schreef:
Als nou al die mensen die hier zo negatief reageren en er dus niet in geloven het nu eens gewoon een x uit proberen..Jullie hebben echt geen flauw benul wat het inhoudt..En kom dan hier eens terug en vertel je bevindingen.. :Z

Hoe merkwaardig.
Mijn ervaring is net dat sceptici doorgaans vrij goed weten wat een bepaalde alternatieve benadering inhoudt, terwijl believers meestal niet weten waarin ze nu eigenlijk geloven.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:42

Eerst eens leren lezen,
voor je mensen verwijt geen onderbouwing te leveren.
Dit is maar één quote, als je dat nodig vindt kan ik er nog een lange reeks geven :+ .

BigBen schreef:
Craniosacraal therapie is gebaseerd op twee hypotheses.

- De cerebrospinale vloeistof, dat is de vloeistof die tussen de hersenvliezen en rond het ruggemerg loopt, heeft een eigen uniek en onafhankelijk ritme. Je kunt het vergelijken met de hartslag. Ideaal is tussen de 10 en 14 bewegingen per minuut. (Bij een mens dan toch -ik vraag me af of de craniosacraal therapeuten ooit hebben onderzocht hoe dat bij paarden zit) Bij ziekte is het ritme van de cerebrospinaal vloeistof verstoord. Kun je het ritme herstellen, dan zal ook de ziekte genezen.

- Een therapeut kan met zijn vingertoppen op de schedel (of het sacrum) de beweging van de cerebrospinale vloeistof voelen. Hij/zij kan vaststellen of het ritme "juist" of "fout" is. Als het ritme fout is, kan hij/zij het ritme herstellen door de schedel te "manipuleren". De schedel bestaat namelijk uit een aantal botten, die pas tijdens de puberteit volledig aan elkaar groeien. Volgens cs therapeuten blijven ook bij volwassenen de schedelbotten beweeglijk. De therapeut kan met een zeer kleine druk (5 gram) de schedelbotten tov elkaar doen bewegen. Op die manier kan het ritme van de cerebrospinaal vloeistof beïnvloed en hersteld worden.

Ik moet toegeven, het hele verhaal klinkt goed, maar het is medische onzin.

(1) De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen onafhankelijk ritme. De vloeistof beweegt namelijk eenvoudig mee met de ademhaling.
Inspiration is the major regulator of human CSF flow.

(2) Aangezien beweging van de cerebrospinale vloeistof aangedreven wordt door de ademhaling bestaat er geen rechtstreeks verband tussen het ritme van beweging enerzijds, en ziekte of gezondheid anderzijds.

(3) Het is onmogelijk om met de vingertoppen op de schedel het ritme van de cerebrospinale vloeistof te voelen. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende therapeuten bij dezelfde patiënten telkens tot andere conclusies kwamen.
Intraexaminer and interexaminer reliability for palpation of the cranial rhythmic impulse at the head and sacrum.

(4) Bij een volwassen mens zitten de schedelplaten muurvast. Ze bewegen niet. Dat is net de reden waarom een interne bloeding, of een interne zwelling in de hersenen zo gevaarlijk kan zijn, en waarom in levensbedreigende gevallen de schedel (met een zaag !) wordt opengemaakt. Het idee dat cs therapeuten de schedelplaten met 5 gram druk van de vingertoppen kunnen doen bewegen is te belachelijk voor woorden.

Kort samengevat, craniosacraal therapie is nonsens, en heeft geen enkele therapeutische waarde.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:16

Arethe schreef:
Iets met erg hardnekkig je eigen mening blijven herhalen terwijl die hier niet zo op zijn plek is.

Kun je mij ook vertellen waarom mijn mening hier niet, en jouw mening wél op zijn plaats is ?
Dit is een topic in het forum 'Medisch', op het openbaar gedeelte van Bokt.
Als je alleen telkens opnieuw dezelfde mening wil horen, kun je dan niet beter naar de Huiskamer verhuizen ?

Janneke2 schreef:
Jouw boude stelling 'dat het medische onzin is' klopt helaas niet.

Het is medische onzin.
Geef mij drie, geef mij twee, geef mij één behoorlijk opgezet wetenschappelijk onderzoek waarin cs beter scoort dan placebo, en we spreken weer verder.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:07

Janneke2 schreef:
Craniosacraal therapie is 'ontdekt' door een hersenchirurg. Die dus met grote regelmaat 'blote' hersenen zag.

William Garner Sutherland, de bedenker van craniosacraal, was een osteopaat.
Hij is nooit hersenchirurg geweest,
heeft nooit hersenoperaties uitgevoerd,
en heeft nooit 'blote' hersenen gezien.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:18

Nimber schreef:
Ik geloof in Cranio, ik geloof in de theorie erachter.

Daar zit het hem juist.
Het is een geloof. Geen wetenschap.

Ken jij het verhaal van de Amerikaan in Vietnam ?
Ik heb nog wel ergens een link, maar het zou een authentiek verhaal zijn.
De man was als soldaat gevangen genomen door de Vietcong,
en werd opgesloten in een klein, smerig hok.
Hij werd mishandeld, gefolterd, en kreeg nauwelijks te eten.
Als jonge man was hij een fanatiek golfer,
en om niet compleet gek te worden speelde hij iedere dag een rondje op de golfbaan van zijn geboortestad, puur in zijn verbeelding.
Met alles erop en eraan. Iedere slag, het hele rondje van begin tot eind.
Na zeven jaar kwam hij vrij.
Eén van de eerste dingen die hij deed na zijn terugkeer in Amerika was een écht rondje gaan spelen.
Wat bleek ? Hij was in slechte fysische conditie, maar hij verbeterde zijn record over de baan met een kleine 20 slagen.

Mind over matter.
Het geloof verzet bergen.
Cranio heeft jou niet genezen van migraine.
Dat heb je zelf gedaan.

Wat is de theorie van cranio ?
1. Dat de cerebrospinale vloeistof een eigen, vast ritme heeft.
2. Dat verstoringen in dat ritme tot ziektes kunnen leiden.
3. Dat een cs behandelaar het ritme kan voelen door zijn vingertoppen op de schedel van mens/dier te leggen.
4. Dat de schedelplaten beweeglijk zijn.
5. Dat een cs behandelaar de schedelplaten kan manipuleren met een druk niet hoger dan 5 gram. Door de platen te manipuleren kan de behandelaar het ritme van de cerebrospinale vloeistof beïnvloeden en corrigeren, en op die manier ziektes genezen.

Wat is de realiteit ?
1. De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen ritme. Het ritme is puur passief, en wordt bepaald door a. de ademhaling en b. de hartslag.
2. Er bestaat geen (oorzakelijk) verband tussen ziektes en het ritme van de cerebrospinale vloeistof. Natuurlijk, als een patiënt koorts heeft gaat de ademhaling sneller, en verhoogt ook het ritme van de cerebrospinale vloeistof, maar het verhoogde ritme is een gevolg van de koorts en de versnelde ademhaling, niet de oorzaak.
3. Niemand kan het ritme van de cerebrospinale vloeistof voelen door de schedel heen. Dat is onzin. Er zijn proeven gedaan waarbij aan cs behandelaars gevraagd werd om het ritme bij één en dezelfde patiënt vast te stellen. Dat leidde telkens opnieuw tot verschillende uitkomsten.
4. Bij een volwassen mens/dier zijn de schedelplaten volkomen onbeweeglijk. Je kunt met een hamer een gat in schedel slaan, maar je kunt de schedelplaten niet onafhankelijk van elkaar laten bewegen, en al zeker niet met een druk van maximaal 5 gram.
5. Omdat de schedelplaten onbeweeglijk zijn kan een cs behandelaar het ritme van de cerebrospinale vloeistof onmogelijk beïnvloeden. Dat heeft trouwens geen zin, want dat ritme heeft geen oorzakelijk verband met eventuele ziektes.

Nimber schreef:
Als ik zie wat een ontwikkeling zich in mijn vakgebied heeft voorgedaan. Dingen waar 20 jaar geleden over gezegd werdt dat het zo een onzin was en wat nu doodgewoon is en wel wetenschappelijk is onderbouwd.

En dat is een zoveelste argument tegen craniosacraal.
CS therapie werd bedacht ca 1930 door Sutherland, en uitgebreid ca 1970 door Upledger.
We zijn 50 jaar later, en cs staat geen stap verder, en is er nog altijd niet in geslaagd om alleen maar de eigen basistellingen te bewijzen, laat staan verder te ontwikkelen.
Stel je eens voor dat hetzelfde zou gebeuren in de reguliere geneeskunde.
Stel je eens voor dat we kanker nog altijd zouden behandelen als 50 jaar geleden...

Jij klinkt als of je enorm gemotiveerd bent. Alsof je écht een verschil wil maken.
Ik zou je willen adviseren, steek geen tijd en energie in een waardeloos concept.
Gebruik die motivatie voor iets dat wél betekenis heeft en zinvol is.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:49

Janneke2 schreef:
Ik ben zo vrij jouw realiteit naar het rijk van het geloof te verhuizen. Vooral ook het hier niet geciteerde 'dat de schedelplaten volstrekt onbeweeglijk zouden zijn'.

Citaat:
Craniosacral therapy: the effects of cranial manipulation on intracranial pressure and cranial bone movement.
Downey PA1, Barbano T, Kapur-Wadhwa R, Sciote JJ, Siegel MI, Mooney MP.

STUDY DESIGN:
Quasi-experimental design.

OBJECTIVES:
To determine if physical manipulation of the cranial vault sutures will result in changes of the intracranial pressure (ICP) along with movement at the coronal suture.

BACKGROUND:
Craniosacral therapy is used to treat conditions ranging from headache pain to developmental disabilities. However, the biological premise for this technique has been theorized but not substantiated in the literature.

METHODS:
Thirteen adult New Zealand white rabbits (oryctolagus cuniculus) were anesthetized and microplates were attached on either side of the coronal suture. Epidural ICP measurements were made using a NeuroMonitor transducer. Distractive loads of 5, 10, 15, and 20 g (simulating a craniosacral frontal lift technique) were applied sequentially across the coronal suture. Baseline and distraction radiographs and ICP were obtained. One animal underwent additional distractive loads between 100 and 10,000 g. Plate separation was measured using a digital caliper from the radiographs. Two-way analysis of variance was used to assess significant differences in ICP and suture movement.

RESULTS:
No significant differences were noted between baseline and distraction suture separation (F = 0.045; P>.05) and between baseline and distraction ICP (F = 0.279; P>.05) at any load. In the single animal that underwent additional distractive forces, movement across the coronal suture was not seen until the 500-g force, which produced 0.30 mm of separation but no corresponding ICP changes.

CONCLUSION:
Low loads of force, similar to those used clinically when performing a craniosacral frontal lift technique, resulted in no significant changes in coronal suture movement or ICP in rabbits. These results suggest that a different biological basis for craniosacral therapy should be explored.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:34

Janneke2 schreef:
Soort van houdt in dat er beweging mogelijk is.

Hier val ik nu echt van omver.
Ik wil best discussiëren, maar wel met respect voor de feiten.
Lees de studie hierboven.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:38

janouk schreef:
Bigben: vraag iedere vrouw (mens en dier) die vlak voor een geboorte staat:..... je bekken, ooit aan elkaar gegroeid en stevig, de verbindingen verweken om de baby door het bekken te laten. Het lichaam is een prachtige uitvinding met hele mooie procedures etc waar wij mensen nog niet alles van begrijpen. Botten ooit aan elkaar vergroeid kunnen blijkbaar wel losser komen en bewegen.

Is dat in het hoofd het geval...?.. feit is dat de schedel langzaam sluit als wij ouder worden de fontanel het laatste. Kwetsbare plek voor een baby en peuter.
Ook vooe jonge paarden een kwetsbare plek

Jawel, maar het bekken is de schedel niet.
Voor de mens als soort was het belangrijk dat het bekken een bepaalde elasticiteit had, net zoals de schedel trouwens, om de geboorte mogelijk te maken.
Maar in verband met die schedel was het even belangrijk dat die zo snel mogelijk een stevige, onwrikbare kap ging vormen, als bescherming van de hersenen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:50

Nimber schreef:
Dat is jouw mening BigBen, maar waar zijn je wetenschappelijke feiten over dat mind over matter gaat? Waarom geneest mind geen kanker? Of spierziekten? Willen die patiënten volgens jouw bewering niet beter worden?

Het psychische heeft impact op het fysische, daar is ook wel wat onderzoek naar gedaan, maar ik wil absoluut niet beweren dat de mind kanker geneest, of dat andere patiënten niet beter willen worden. Absoluut niet. Ik heb alleen willen aangeven dat er ook andere verklaringen te bedenken zijn voor jouw genezing van migraine. Niets meer, maar ook niets minder.

Nimber schreef:
BigBen ik vraag me oprecht af waarom je zo anti bent. Ik snap dat je kritisch bent, das goed en dat mag uiteraard. Maar waarom mensen niet in hun waarde laten.

In hun waarde laten ? Dat snap ik niet. Cs is in mijn ogen waardeloos, en ik heb ook met duidelijke en feitelijke argumenten aangegeven waarom dat het geval is. Ik noteer trouwens dat jij mijn argumenten niet tegenspreekt. Dat neemt niet weg dat iedereen het recht heeft om te doen en te laten wat hij wil.

Nimber schreef:
Wie ben jij om voor mij te bepalen wat voor mij betekenis en zinvol zou zijn?

Ik bepaal niets. Ik heb je alleen een goed bedoeld advies gegeven. Dat is alles.

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:17

Janneke, pubmed is een database, geen evaluatieprogramma.
Zelfs Paracelsus heeft een vermelding op pubmed.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:27

Debby34 schreef:
Mijn pony is (cranio-sacraal) behandeld door Linda van Diepen. Ik zag duidelijk verbetering na haar behandeling. Zij is dierenarts en osteopaat. Dus niet iemand die zweverig is. Zij heeft ervaring en heeft goede, bewezen inzichten, zoals bv dat toestand vd kaak en gebit verband houdt met bekken.

Bij mijn weten bestaat er geen verband tussen toestand kaak/gebit en bekken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:57

k_m schreef:
Was heel interessant! Echter heeft mijn paard dus headshaking en zijn er 3 behandelingen nodig. Ik vond wel dat ze in de avond opvallend rustig was. Echter reageert de mijne fel op regen dus de afgelopen dagen zijn heel moeilijk voor haar, ze zou eigenlijk wat meer buiten moeten maar is niet te doen met de regen.

Ik begrijp dat je hoopvol bent,
maar eigenlijk zeg je hier dat de behandeling weinig of niets veranderd heeft.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:29

Lindor92 schreef:
Aangezien ik geen centraal topic kan vinden over cranio sacraal therapie, dacht ik laat ik er maar 1 openen.

Dit is de openingspost.
Ik denk dat discussie daar net zo goed in past als ervaringen.
En al dat getem altijd :r .

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:22

k_m schreef:
nee weet je wat om van te kotsen is? Hoe jij reageert, net zoals op mijn post. Dat is niet nodig, niemand vraagt daarom. Je maakt overal je eigen waarheid van en dat is echt gewoon niet oké. Je mag best je mening hebben maar om dan zo mensen hun woorden te draaien dat het jou past? Open toch gewoon een discussie topic en leef je daar uit. Maar laat mensen zoals mij gerust, je beseft niet hoeveel impact zo een domme reactie kan hebben op iemand die hier gewoon van afhangt of je paard kan blijven leven of niet.

Ach wat, zou je aub willen stoppen met dat hysterisch gedoe ?

Willen we samen mijn reactie een keer bekijken ?
Ik heb eerst gezegd

BigBen schreef:
Ik begrijp dat je hoopvol bent,

Begrip.
Ik begrijp dat je paard een headshaker is, ik begrijp dat er geen reguliere behandeling is, ik begrijp dat je naar alternatief grijpt.
Begrip.

En dan heb ik gezegd

BigBen schreef:
maar eigenlijk zeg je hier dat de behandeling weinig of niets veranderd heeft.

En dat is natuurlijk precies wat jij hebt gezegd,
na afloop van de eerste behandeling,
al heb je wat andere woorden gebruikt.

Wat is hier dan zo verkeerd aan dat jij compleet over je toeren gaat ?
Ik toon begrip, en ik stel vast dat de eerste behandeling weinig effect heeft gehad.
En dan ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:40

In dit topic wordt al sinds pagina 3 over de wetenschappelijke onderbouwing van cs gediscussieerd, en ik zie geen enkele reden om daar nu mee op te houden.

Laten we eerlijk zijn, het topic splitsen is alleen bedoeld om kritische stemmen monddood te maken.

Ik begrijp dat theoretische discussies vervelend kunnen zijn. Anderzijds geloof ik oprecht dat discussies een verrijking en verdieping vormen, waar iedereen, gelovig of sceptisch, zijn voordeel mee doet.

Het topic nu splitsen stinkt naar censuur, en nee, dat ruikt echt niet prettig. Ook de manier waarop vind ik niet kunnen. Het gaat niet op dat één gebruiker voor iedereen beslist hoe het nu verder gaat. Of zijn sommige Bokkers toch gelijker dan anderen ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:05

Wel, ik begrijp wat je zegt, maar er hebben ook al meerdere bokkers aangegeven dat ze discussies en ervaringen willen samen houden.
En als één enkele bokker denkt te kunnen beslissen dat het topic moet gesplitst worden, heeft dat natuurlijk wél met de gelijkwaardigheid van bokkers te maken.
Ik heb hierover tenminste nog geen mod mededeling gezien.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:32

k_m schreef:
Ik heb ook zilverwater meegekregen, iemand daar ervaringen mee? Heb het nog niet gebruikt voorlopig.

Colloïdaal zilver.
Het zou een antibioticum zijn, maar de werking werd nooit bewezen.
Kortom, kwakzalverij.
Het heeft ook bijwerkingen.
Als je het lang genoeg neemt verkleurt je huid (blijvend) blauw-grijs.
Zeldzaam, maar in Nederland zijn er toch een paar gevallen bekend.

Klinkt niet goed, als een therapeut dit adviseert.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:08

geerke schreef:
Met zilverwater heb ik wel ervaring.ik maak het zelf en voel mij stukken minder moe...en ben niet blauw.

Geerke, ik zou zilverwater absoluut niet innemen.
Zilver is eenvoudigweg een zwaar metaal, en het heeft geen plaats of functie in het lichaam.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:20

ninne1 schreef:
Ik ben heel tevreden over de cranio behandelingen bij mijn paard. Ze is nu 3 keer behandeld, en heb nog nooit zo'n los paard gehad. Ze heeft/had scheve bekken en kon moeilijk naar links buigen. Ze had ook last van haar blinde darm, daardoor kon ze ook moeilijker buiging. Bij alleen osteo behandelingen had ik nooit zoveel resultaat gehad. Ik geef nu wel tijdelijk iets voor der darmen om die weer rust te geven en ben suiker/granenvrij gaan voeren. Alleen dat is nog een probleempje, want dat vind ze echt niet lekker....

ninne1 schreef:
Ja ze zuigt nog steeds, maar heb het idee dat ze wel minder zuigt, maar ben natuurlijk niet heel de dag op stal

Jij hebt jouw verhaal verteld.
Mag ik je vertellen, hoe dat verhaal bij mij overkomt ?

Jij hebt een paard cs laten behandelen omdat het een luchtzuiger was.
Het paard is nog altijd een luchtzuiger.
Met andere woorden, de behandeling heeft geen succes gehad.

De cs behandelaar heeft je wel een nieuwe diagnose aangepraat.
Je paard heeft nu een scheef bekken, en "last van haar blinde darm", wat dat ook moge betekenen.
Het vreemde is dat je dierenarts nooit iets in die richting heeft opgemerkt.
Vervolgens heeft de cs behandelaar de nieuw ontdekte problemen aangepakt, en dat heeft tot super resultaten geleid.

In mijn ogen is dit een typisch voorbeeld van een behandelaar die eerst een probleem verzint,
en dat vervolgens met succes (natuurlijk met succes, want het probleem is er nooit geweest) behandelt.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:20

pien_2010 schreef:
Zo herkenbaar dit. Mijn oude dierenarts heeft ooit bij koliek de foute diagnose gesteld. De behandeling hier thuis liep hier zo uit de klauwen, ik bespaar jullie de details, dat het een godswonder is dat het paard nog leeft. Niemand zou haar een kwakzalver hebben genoemd. Gelukkig kwam mijn natuurgeneeskundige met de juiste diagnose gesteld met de lechner antenne op afstand (hoe bizar kun je het krijgen). Paard kreeg de juiste fyto medicatie en is gered.

Pien, ik vind het echt fantastisch hoe jij telkens weer verhalen weet op te vissen tot lering en vermaak van alle Bokkers.

Alleen, misschien moet je toch proberen om de details wat geloofwaardiger te houden.

Ik bedoel maar, een dierenarts die koliek niet herkent ? Koliek is zo ongeveer de meest duidelijke diagnose die je kunt bedenken. Iedereen ziet wel dat zijn of haar paard koliek heeft. Ik heb in ieder geval nog nooit op Bokt gelezen, help, mijn paard schraapt met de voorbenen, zweet verschrikkelijk, gaat af en toe heftig rollen, wat zou dit in 's hemelsnaam kunnen zijn ?

En dan, een natuurgeneeskundige die met een Lechner antenne van op afstand de juiste diagnose stelt. Dat klinkt zo'n beetje als die mop over de homosexuele neger die toevallig ook nog Joods was. Teveel van het zelfde, begrijp je wel ?

Over koliek genezen met fyto medicatie zal ik verder maar zwijgen.

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:28

Dat zou kunnen, maar vergeet niet dat ook het voerbeleid aangepast werd.
Als de verandering reëel is, zou ik de verklaring eerder in die richting zoeken.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:39

Voor één keer zijn we het helemaal eens :D .

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:18

pien_2010 schreef:
BigBen schreef:
En dan, een natuurgeneeskundige die met een Lechner antenne van op afstand de juiste diagnose stelt.

Juist, dat is wat er gebeurde. Ik had haar gevraagd nadat ik de dierenarts had gebeld, of ze paard wilde door meten met spoed daar we met een koliek paard zaten. Dierenarts was onderweg. Wij doen het liefst beiden.

Pien, je kunt bij een paard geen diagnose stellen op afstand.

Een diagnose is altijd hands on. Zien, observeren, onderzoeken, voelen, temperatuur meten, hartslag, ademhaling, darmgeluiden, rx, echo, enz enz. En dan nog blijft het moeilijk genoeg.

Diagnose op afstand, sorry, dat is gewoon nonsens.
Meer kan ik er niet van maken.

il faut d'abord durer