Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:50

k_m schreef:
@Bigben nogmaals ik ben wel erg benieuwd hoe jij het verhaal van Janouk dan verklaart. Daar kon de medische wereld ook niks meer doen.. Ik snap het sceptische maar sommige dingen zijn toch gewoon echt gebeurd?

Sorry, maar ik heb nu even te weinig tijd.
Ben je vraag niet vergeten, en kom er later zeker op terug.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:46

k_m schreef:
@Bigben nogmaals ik ben wel erg benieuwd hoe jij het verhaal van Janouk dan verklaart. Daar kon de medische wereld ook niks meer doen.. Ik snap het sceptische maar sommige dingen zijn toch gewoon echt gebeurd?

Sommige dingen zijn gewoon gebeurd, maar de vraag is, wat is er precies gebeurd ?

HS is een ziekte waar de wetenschap nog heel weinig van af weet. Tegenwoordig wordt er verondersteld dat het gaat om een aandoening van de trigeminale zenuw. Dat is een breed vertakte zenuw die vrijwel het hele hoofd van gevoel voorziet. De theorie is dat bij headshakers de trigeminus om de één of andere reden overactief is, zodat het paard telkens weer pijn of jeuk voelt bij minimale, of zelfs onbestaande prikkels.

Het probleem is dat er ook nog andere oorzaken van HS bestaan, die niets met de trigeminus te maken hebben. Oorinfecties, infecties van de sinus, oormijten... Allemaal redelijk zeldzaam, maar het komt wel voor.

In dat verband vond ik het opvallend dat bij Janouk het headshaken een duidelijk beginpunt had. Janouk is gaan headshaken na een val in de duinen. Opvallend, omdat er meestal geen duidelijke aanleiding is. HS wordt idiopatisch genoemd. Het verschijnt ahw spontaan, zonder duidelijke oorzaak of aanleiding. Bij Janouk was dat anders.

Een paar maand terug kwam ik een studie tegen van Zuidafrikaanse dierenartsen over twee gevallen van HS na trauma. In beide gevallen werd met Rx vastgesteld dat stukjes van de nuchal crest (=achterhoofdsbeen) waren afgebroken. De nuchal crest is een stuk bot bovenaan de schedel, waar het nuchaal ligament (=de nekband) aangehecht is. Daarnaast werd een ontsteking van het nuchaal ligament vastgesteld. Beide paarden werden behandeld met een infiltratie met cortisone in het nuchaal ligament, ter hoogte van de afgebroken botstukjes. Headshaking stopte volledig bij het eerste paard. Dat was ook een jaar na de behandeling nog het geval. Bij het tweede paard verdween het headshaken voor 90%.

In beide gevallen ging het om blessures na trauma, maar de auteurs stippen aan dat dit soort blessures ook wel voorkomen bij paarden die regelmatig sterk bijgezet gelongeerd worden. Ongeveer dezelfde blessures vond Horst Weiler in zijn studie naar de veterinaire gevolgen van LDR. Misschien is het niet toevallig dat HS procentueel meer voorkomt bij paarden die al enige tijd dressuurmatig worden getraind, maar veel minder bij renpaarden op de baan.

Terug naar Janouk. Het is mogelijk dat Janouk bij de valpartij een gelijkaardige blessure heeft opgelopen. Gevolg: afgebroken stukjes van de nuchal crest, en niet-bacteriële ontsteking van het nuchaal ligament. Na verloop van jaren zullen de botstukjes dan ingekapseld, dan wel geresorbeerd raken. Vervolgens zal de ontsteking wegebben, de pijn gaandeweg verdwijnen, en uiteindelijk ook het headshaken ophouden. In die optiek was de CS behandeling niets meer dan een toevallige gebeurtenis, en was het headshaken ook zonder de behandeling verdwenen. Er zijn trouwens wel meer verhalen van headshaken dat zonder duidelijke reden begon, en zonder duidelijke reden ook weer ophield.

Ik zeg niet dat dit dé verklaring is van het Janouk-verhaal. Maar het is wél een mogelijke verklaring.

Ik zou hoe dan ook iedereen met een headshaker, zeker met een voorgeschiedenis van trauma, adviseren om rx-en van het achterhoofdsbeen en echo's van de nekband te laten maken. De kosten zijn niet overdreven hoog, en wie weet komt er meer uit dan je denkt.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:48

Ik stel geen diagnose.
Ik geef een verklaring,
waarvan ik duidelijk aangeef dat het niet de enig denkbare,
maar wel een mogelijke verklaring is.

Wat was er misschien gebeurd, bij die valpartij van Janouk ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:50

janouk schreef:
Bigben, ik heb geen behoefte aan een discussie met jou.

Destijds in de drie jaar lange zoektocht naar een oplossing tegen het headshaken had je misschien een positieve bijdrage kunnen leveren, op dit moment hebben Janouk en ik er geen behoefe aan.

@cranio aps mijn veearts kon mij niet meer helpen en was heel nieuwsgierig naar de ce behandling. Ze is er ook een keer bojgeweest, omdat ze wilde zien , ervaren en voelen wat er gebeurde tijdens de behandeling.

Ze heeft zelf ook een HS pony en heeft. Daarna ook de cs therapeut
Laten komen om haar eigen pony te helpen.

In NL gaat de medische wereld er van uit dat het een allergie reactie is, echter bij veel paarden blijken er hele andere oorzaken te zijn.

Het was ook niet de bedoeling om een discussie op te zetten.
Ik heb (op vraag van K_M) alleen willen aangeven dat er naast de CS behandeling,
nog een andere verklaring mogelijk is voor het herstel van Janouk.
Een verklaring die het voordeel heeft dat ze veel logischer en redelijker is.

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt,
en het blijkt dat de val van Janouk op zich niet veel voorstelde,
maar de gevolgen waren niet min.

Gescheurde borstspier, een soort spit, maar dan voor in de linkerschouder/borst/hals. Door het ontlasten mechnisch hoefbevangen geraakt achter en daar ook 'vastgeslagen'.

Het is maw niet zo ver gezocht om te veronderstellen dat het nuchaal ligament een stevige klap heeft gekregen, wat dan eventueel het headshaken zou kunnen verklaren.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 02-02-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:58

Cranio_APS schreef:
Cranio Sacraal therapie haalt spanningen (blokkades) weg en daardoor krijgt het lichaam weer de ruimte om beter te doorstromen, waardoor impulsen beter kunnen door worden gegeven. Dit is niet zweverig of iets dergelijks, maar gewoon logica.

Dat is gewoon kul.

Welke blokkades ?
Hoe breng je die blokkades in beeld ?
Hoe haal je die blokkades weg ?
Het lichaam moet stromen ?
Welke impulsen ?
Hoe breng je die impulsen in beeld ?
Enz.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:32

Horizonnig schreef:
Vind het onnodig hoe je reageert.

Het was misschien vrij scherp, jawel, maar wat mij stoorde aan de reacties van Cranio was het gebruik van compleet nietszeggende slogans.

Kijk, ik vind CS onzin, maar ik lees wél alle reacties, zowel van voor- als tegenstanders, en ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Alleen, verpruts mijn tijd dan niet met slogans, zoals "Cranio Sacraal therapie haalt spanningen (blokkades) weg en daardoor krijgt het lichaam weer de ruimte om beter te doorstromen", die geen enkele reële betekenis hebben.

Ik lees alles, maar ik verwacht dan ook van anderen dat ze zinnige dingen neerzetten, en geen verkoopspraatjes.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:24

janouk schreef:
In het voorbeeld van Janouk 3 jaar lang in het reguliere medische circuit pillen, puffers, zalfjes, injecties etc geëxperimenteerd op zoektocht naar verlichting van heádshaking voor mijn paard. Geen belofte, we proberen het.
Medische wereld zegt ook dat ze te weinig weten van oorzaken headshaken en op zoek zijn naar oplossing.
Trail and error.
Janouk heeft het niet geholpen, mijn portemonnee duizenden euros lichter.
Zeg jij het maar.........kwakzalverij? Opgelicht?

De veterinaire wereld heeft je heel duidelijk gezegd,
nee, we kennen de oorzaak niet, we hebben geen directe oplossing.
We kunnen wel iets proberen, gebaseerd op (min of meer) logische hypotheses en veronderstellingen.

In dat geval kun je eventueel spreken over kwakzalverij, maar zeker niet over oplichting.
Je wist op voorhand perfect hoe de vork in de steel zat.

De CS therapeut heeft je in dit geval al evenmin beloftes gedaan, en dat is ongetwijfeld een pluspunt.
Het is eerlijk gezegd ook een uitzondering.
Maar al te dikwijls kom ik alternatieve behandelaars tegen die claimen,
regulier heeft geen oplossing, maar wij hebben die wél.
En dat vind ik bijzonder kwalijk.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:37

Peetstap schreef:
Janouk: ik weet vrijwel zeker dat een aantal deelnemers aan dit topic niet eens de moeite zal nemen om bovenstaande simpele handeling es uit te testen bij hun eigen paard.
Zouden ze dat wel doen, gaat er een wereldje open :j

Ik heb al veel vroeger in dit topic een veel betere test voorgesteld.
Vraag me af of jij die hebt uitgevoerd.

BigBen schreef:
Natuurlijk is de beweging van de cerebrospinale vloeistof zichtbaar op MRI, maar dat iemand het zou kunnen voelen met de vingertoppen op de schedel is onzin. Ik heb het zelf uitgebreid geprobeerd bij vrienden en collega's, en ik garandeer je, je voelt helemaal niets. Iedereen in dit topic zou het eigenlijk zelf eens moeten proberen.

Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:02

Bloemetje75 schreef:
Mijn paarden hebben vanmorgen weer genoten van een cranio behandeling. Bij jongste paard mag ik altijd meevoelen op bepaalde plekken en valt het warmte verschil echt op (en die plek is groter dan het oppervlakte waar de behandelaarster haar hand/vingers plaatst.

Warmteverschil kan best.
Dat heeft te maken met de aanwezigheid van bloedvaten.
Maar heb je de beweging van de cerebrospinale vloeistof gevoeld ?
Op en af, eb en vloed ?
Neen dus.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:34

Nimber schreef:
BigBen schreef:
Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.

Ah omdat jij het niet kan voelen, is dat de waarheid. Er zijn talloze goede therapeuten die het dus wel voelen.

CS therapeuten hebben andere vingers of zo ?

Er is onderzoek gedaan waarbij een aantal CS therapeuten werd gevraagd om bij dezelfde patiënt het cs ritme vast te stellen. De onderlinge betrouwbaarheid was nagenoeg nul. Met andere woorden, iedere behandelaar 'voelde' een ander ritme.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door osteopaten (!), die vervolgens adviseerden cs zo snel mogelijk van het osteo curriculum te schrappen.

Maar ik stelde vraag eigenlijk aan iedereen in dit topic.
Probeer het zelf, maar dan wel op een eerlijke manier.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:03

Slmt9 schreef:
Ik wil wel voelen, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken.
Dat is net zoiets als: “ga je vinger zelf terug zetten die uit de kom is geschoten”.

Er ligt een grote naad overlangs de schedel,
en een andere van de ene oogkas naar de andere.
Maar Nimber kan ongetwijfeld vertellen waar je precies moet voelen.

Dat van die vinger heb ik trouwens ook wel een keer gedaan :+ .

Afbeelding

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:14

Ik moest al gapen alleen door te kijken.
Ik kan me precies inbeelden wat dat paard voelde.
En ik moet eerlijk bekennen, halfweg heb ik dat filmpje weggeklikt. Sorry.

Wat je moet voelen ?
Een pulsatie, maar die is er niet.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:34

Er zitten redelijk wat slagaders rondom de schedel, wat de zaken natuurlijk bemoeilijkt.
Niet alle aders zitten echter aan de oppervlakte.
Een paar plaatjes gevonden.
Maar goed, Nimber komt ons straks wel uitleggen waar we precies moet voelen.

Afbeelding

Afbeelding

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:33

Taffje schreef:
Het voelen van het ritme kan op verschillende plaatsen. Bij de mens het makkelijkst aan de voeten als de persoon op zijn rug ligt. De voeten maken een bijna niet zichtbare beweging naar binnen en naar buiten. Verder is het goed voelbaar in de schedel en bij sommige mensen met beide handen op de schouders.
'Bij het paard vind ik het het beste voelbaar met beide handen op de rug op de wervels.

Aan de voeten ? Op de schouders ? Op de wervels ? :D
Jij bent CS behandelaar ?
Sorry, maar je hebt er niet het flauwste idee van waarover je praat.

De cerebro-spinale vloeistof komt niet in de buurt van de voeten, de schouders, of de wervels.
Als jij daar het ritme voelt, is dat enkel en alleen te danken aan je fantasie.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:47

Janneke2 schreef:
...eh, Big Ben, please mind your language..
Dat cerebro SPINALE vloeistof niet in de buurt van de wervels komt, lijkt me toch wel stug.

Spaar me.

De cerebro-spinale vloeistof loopt rond de hersenen en de wervelkolom.
Niet rond de wervels.
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-02-19 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vloek verwijderd

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:49

Anoniem schreef:
Jeetje. Wat reageer je naar aanvallend bigben.
Ik ben ook benieuwd wat het nu precies is, dat wat je dan voelt en waarom op die plekken?
Ik hoop dat iemand dat wil uitleggen.

Naar ?
Ik wijs op een paar simpele anatomische feiten.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:59

Taffje schreef:
Maar even terug waar het over ging.
Je hart zit ook niet overal en toch kan je het in het hele lichaam voelen dit omdat het bloed pulserend door de aderen vervoerd wordt.
Het CS ritme wordt doorgegeven via de fascia (bindweefsel) door het hele lichaam, een vlies rond spieren, botten, gewrichten en lichaamsholtes. Het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten en maakt beweging in spieren en organen mogelijk. Het ritme verplaatst zich dus via de fascia door het lichaam als golvend water en komt dus overal. Op het moment dat er een blokkade ziet in het systeem voel je dit omdat de doorstroming anders is.

Eén van de problemen met cs is dat mensen zoals jij, die geen enkele kennis hebben van anatomie of eenvoudige biologie, ergens een cursusje gaan volgen, daar de meest krankzinnige ideëen krijgen aangepraat, zichzelf vervolgens cs therapeut noemen, en het evangelie gaan uitdragen.

Het hart en de bloedsomloop vormen één gesloten systeem.
Omdat ze één systeem vormen kun je de hartslag voelen op een beperkt aantal plaatsen (niet door het hele lichaam !!) waar aders (en niet venen) dicht bij de huid liggen.
En wat je voelt is eigenlijk niet de hartslag, maar wel de veranderende druk in het bloedvat, wat inderdaad met de hartslag correspondeert.

De cerebrospinale vloeistof vloeit rond de hersenen en het ruggemerg.
Er bestaat geen enkel, maar dan ook geen enkel verband tussen de cerebrospinale vloeistof en de fascia.
Het idee dat het ritme van de cerebrospinale vloeistof zich via de fascia door het lichaam beweegt is anatomische waanzin. Het is kul. Het is eenvoudigweg fysisch onmogelijk, omdat fascia en de cerebrospinale vloeistof nergens met elkaar in contact staan of komen.

Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven.
Neem een anatomische atlas.
Zoek een betrouwbaar plaatje van de bloedsomloop, en van het cerebrospinaal systeem.
Leer kijken, vaststellen, en denken !

Ondertussen begrijp ik wel waarom cs behandelaars niet graag vertellen waar precies ze het cerebrospinaal ritme kunnen voelen. Ze voelen dat ritme overal :D .

@Taffje
Als jij het ritme van de cerebrospinale vloeistof best voelt in de voeten, dan is dat omdat de voetrugslagader daar dicht bij de huid passeert. Als je werkelijk iets voelt, dan is het de hartslag.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:40

Myrth97 schreef:
Hee Bigben, dan even een vraagje aan jou. Hoe verklaar je dat mijn pony zo erg erop reageerde? Dat we de darmen te keer hoorden gaan, dat ze ineens mestte op de stenen wat ze nooit doet en het zo’n enorme hoop was, wat ik ook totaal niet van haar gewend ben. Waarom gaapte ze, likte ze, knarste ze? Doet ze niet bij gewone massage, fysio, osteopaat, of dierenarts. Sterker nog, ik heb haar nog nooit haar tong zo ver uit haar mond zien steken. Waarom viel ze in slaap bij de eerste de beste aanraking?

Kijk ik weet nog niet wat het gaat brengen, maar mijn pony leek er echt op te reageren.

Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idee van.
Als ik moest gokken, wat dat gapen en slapen betreft, pure verveling ?

Maar omgekeerd, ik heb nooit begrepen waarom mensen denken dat gapen, slapen, mesten of de tong uitsteken tijdens een behandeling het bewijs zijn dat de behandeling effect heeft. Ik bedoel maar, ik zie mijn paarden op de wei regelmatig gapen, slapen, mesten of hun tong uitsteken, maar ik heb nog nooit gedacht dat het gras op dat plaatsje dan wel een bijzondere medicinale werking moest hebben.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:54

BigBen schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idee van.
Als ik moest gokken, wat dat gapen en slapen betreft, pure verveling ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:09

elbony schreef:
BigBen schreef:
De cerebrospinale vloeistof vloeit rond de hersenen en het ruggemerg.
Er bestaat geen enkel, maar dan ook geen enkel verband tussen de cerebrospinale vloeistof en de fascia.
Het idee dat het ritme van de cerebrospinale vloeistof zich via de fascia door het lichaam beweegt is anatomische waanzin. Het is kul. Het is eenvoudigweg fysisch onmogelijk, omdat fascia en de cerebrospinale vloeistof nergens met elkaar in contact staan of komen.

Hier zegt Bigben dat er geen enkel contact is tussen cerebrospinale vloeistof en fascia.
Tom Myers (Anatomy trains) vindt dat je ongelijk hebt Bigben.
...
en dan heb ik de quote nog voortijdig afgebroken want eigenlijk vallen kraakbeen en bot ook nog onder de wijdere definitie van fascia.
Voor wie dat verder wil lezen link hier : https://www.anatomytrains.com/fascia/

Jij gebruikt de ene kwakzalver om de andere te ondersteunen :D .

Het maakt uiteindelijk weinig verschil hoor.
Je mag fascia nog extra ruim definiëren, dat verandert niets aan het feit dat de cerebrospinale vloeistof niet in contact komt met andere lichaamsstructuren, en nauwelijks in contact met andere lichaamssystemen.
Dat is ook vrij logisch.
Het centraal zenuwstelsel(hersenen-ruggemerg) is extreem belangrijk, en wordt dus zo goed mogelijk afgeschermd. Afgeschermd tegen beschadiging van buiten uit, maar net zo goed tegen eventuele infecties van binnen in.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:10

Clasical schreef:
Nee, een paard dat pijn heeft, bv. Koliek, en daardoor ten prooi kan lopen aan een roofdier kan ( tot op zekere hoogte ) deze pijn isoleren en daardoor ook de signalen die hij afgeeft isoleren.
Door te gapen geeft hij een contrasignaal af,( hij doet het tegenovergestelde van wat hij voelt ).
Hiermee red hij zichzelf van het roofdier, red zichzelf van het verstoten uit de kudde en red de hele kudde door de hele kudde op hun gemak te houden waardoor er ook geen signalen doorkomen voor het roofdier bij andere kuddedieren.
Een roofdier kijkt nl. niet alleen naar 1 zwakke maar naar de hele dynamiek van de kudde.

Ik heb er niet veel verstand van, maar dit klinkt mij wel erg vergezocht.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:34

BigBen schreef:
Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven.
Neem een anatomische atlas.
Zoek een betrouwbaar plaatje van de bloedsomloop, en van het cerebrospinaal systeem.
Leer kijken, vaststellen, en denken !

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:10

Peetstap schreef:
Bb heeft in ieder geval bijzonder weinig praktijk kennis van paarden , dat is mij wel overduidelijk geworden.
De meest simpele basis handelingen met daarop response van paard kent ie niet, laat staan de rest.

Ofwel moet je dit onderbouwen, ofwel ben je gewoon aan het schelden.
Mij raakt het niet, maar jij maakt er jezelf alleen belachelijk mee.

Peetstap schreef:
Ladingen boekjes wijsheid en/of eenzijdige info van internet geplukt komen er langs, echt meer is het niet.

Natuurlijk komt mijn kennis van boeken. Boeken zijn nu éénmaal dragers van informatie. En in mijn geval zijn het geen boekjes, maar dikke turven. En inderdaad ladingen, minstens honderden, waarschijnlijk duizenden boeken. Gelezen en bestudeerd. Vreemd dat jij dat negatief doet klinken. Er is geen tegenspraak tussen boekenwijsheid en praktijkkennis. Integendeel. Wat ik uit boeken opsteek kan ik in de praktijk brengen, en voor problemen uit de praktijk vind ik oplossingen in boeken.

Peetstap schreef:
Ik heb er verder geen zin meer in om mijn tijd hieraan nog te besteden.

Voor mij hoef je niet te vertrekken, maar als dat je beslissing is, salut, de kost, en de wind van achter.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:39

elbony schreef:
Ach Bigben je kunt het ook niet helpen: deze zogenaamde kwakzalver Tom Myers wordt in dit artikel wel gebruikt als basisuitgangspunt om te onderzoeken of zijn bevindingen over fascia ook zo werken bij paarden https://www.journals.ke-i.org/index.php ... e/view/125.

Tom Myers komt uit de school van Ida Rolf. Rolf is de bedenker van een massagetechniek die Rolfing wordt genoemd, met daarachter een theorie over de rol, positie en correctie van de fascia. Noch de theorie, noch de techniek zijn bewezen. Door de reguliere geneeskunde wordt Rolfing als kwakzalverij beschouwd.

Alleen, wat Myers denkt en vertelt heeft in deze discussie geen enkel belang. Waar het wél om gaat is dit: cs behandelaars hebben in dit topic verteld dat ze de beweging van de cerebrospinale vloeistof kunnen voelen (én corrigeren !) in het hele lichaam via de fascia. Dat is anatomisch onmogelijk, zoals ik eerder heb aangetoond. Ik wil graag een reactie van de cs behandelaars horen. Aangezien het anatomisch onmogelijk is, wat "voelen" jullie dan ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:48

k_m schreef:
Ik heb het idee dat callista in de stal minder schud dan eerst. Binnen 2 weken hebben we een vervolg behandeling, ben benieuwd of we meer verschil gaan zien!

Ik vraag me af of je hebt overwogen om een rx van de schedel (aanhechting nuchaal ligament) en een echo van het nuchaal ligament te laten maken. Ik weet natuurlijk niet of daar iets verkeerd zit, maar het is een mogelijkheid, en misschien de moeite waard om te onderzoeken.

Was er trouwens een duidelijke aanleiding voor het headshaken ?

il faut d'abord durer