Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:45

Ja het begint in september en stopt pas in februari. Paard heeft het al zolang ik hem heb, heeft in die tijd op verschillende stallen gestaan, stro, vlas, zaagsel, zonder bodembedekking, voordroog, kuil, hooi, verschillende soorten musli, verschillende soorten biks, geen krachtvoer, wel deken, geen deken, wel scheren, niet scheren..... -O-
Ik heb bloed laten trekken voor allergietest maar kwam niks uit, ook diepe weefselbiopten laten nemen en die wezen typisch allergische reactie uit. Ik deed deze test op Pemphigus foliaceus uit te sluiten, maar de test biedt geen zekerheid. Toch denkt mijn dierenarts niet aan deze auto-immune ziekte.
De behandeling van Pemphigus Foliaceus zou voor mij ook niet haalbaar zijn i.v.m. voeren via stalbaas etc. Maar voor nu is het te managen bij die van mij, die van jou ziet er wel ongemakkelijker uit. Heeft ze er zelf veel last van?
Nog een linkje naar Pemphigus foliaceus topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1902738&start=25

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:52

Is er trouwens aan leverbot gedacht?
Dat kan ook rare situaties geven, hier uitte het zich in regenschurft bij een paard op stal met deken op.
Zij werd ook slomig, stijf, en na fasinex knapte ze enorm op.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:38

Ladyson schreef:
Zeker! Eerst zijn ze klein, dan worden het er meer en groter, vervolgens wordt het een plakkaat en komen er kringen. "Gewoon" een reguliere allergische reactie qua hoe het eruit ziet.

[ [url=m/e7oIAu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/y6FL6C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ntMJbg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cf13de.jpg]Afbeelding[/url] ]

komt het niet door de deken, ik zag zoiets bij een vlogger op YouTube haar paard had hetzelfde verleden jaar na het scheren , kwam door haar deken .

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:47

horsiegek schreef:
Ja het begint in september en stopt pas in februari. Paard heeft het al zolang ik hem heb, heeft in die tijd op verschillende stallen gestaan, stro, vlas, zaagsel, zonder bodembedekking, voordroog, kuil, hooi, verschillende soorten musli, verschillende soorten biks, geen krachtvoer, wel deken, geen deken, wel scheren, niet scheren..... -O-
Ik heb bloed laten trekken voor allergietest maar kwam niks uit, ook diepe weefselbiopten laten nemen en die wezen typisch allergische reactie uit. Ik deed deze test op Pemphigus foliaceus uit te sluiten, maar de test biedt geen zekerheid. Toch denkt mijn dierenarts niet aan deze auto-immune ziekte.
De behandeling van Pemphigus Foliaceus zou voor mij ook niet haalbaar zijn i.v.m. voeren via stalbaas etc. Maar voor nu is het te managen bij die van mij, die van jou ziet er wel ongemakkelijker uit. Heeft ze er zelf veel last van?
Nog een linkje naar Pemphigus foliaceus topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1902738&start=25

Als je paard niet scheert heb je nergens last van en als je paard groot deels op stal staat wordt zijn vacht niet zo dik. En na het rijden goed afdrogen ( stro, handdoek) dan een half uur een goede zweet deken erop. Dan is ie droog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:59

Pompadour, wel of niet scheren maakt geen verschil schreef ze eerder.
Paard had eerder de bulten eerder dan er uberhaupt een deken op lag, dus ik denk niet dat ts hiet zoveel aan heeft.
Daarbij paard staat nu al kaal, ze kan de vacht er niet weer aan plakken.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:01

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:21

Ik kan je echt niet volgen.
Een furminator is voor dode haren, als deze er niet zijn doet zo'n ding niks. :+
Dan hebben ze het nog steeds warm.
Daarbij, paard is al geschoren nu.
Overigens is scheren soms gewoon beter.
Mijn spook doet niks, maar hij had zo'n vacht dat het niet meer schoon bleef.
Vies huidvet etc., en ik ben niet flauw als het gaat om een paard paard laten.
Maar dit moest met wassen, nou pony geschoren en dat had ik eerder moeten doen achteraf.
Hij vind het zoveel fijner!
En nee hij doet geen fluit, dus ik heb het gedaan omdat ik het idee had dat die vacht in de weg zat.
Niet voor mezelf, want ik kan zelf fysiek nu weinig met hem doen dus het is enkel meer gedoe met dekens.
Maar voor hem was het beter.

xSCWx

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:28

Kan je geen bloed test laten doen op allergieën? Ik weet dat het er voor honden wel is, misschien voor paarden ook? Dan nemen ze bloed af en gaan daar op testen.

Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:41

Zijn het merries toevallig?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:49

moonfish13 schreef:
Een furminator is voor dode haren, als deze er niet zijn doet zo'n ding niks. :+
Maar dit moest met wassen, nou pony geschoren en dat had ik eerder moeten doen achteraf.
En nee hij doet geen fluit, dus ik heb het gedaan omdat ik het idee had dat die vacht in de weg zat.
Niet voor mezelf, want ik kan zelf fysiek nu weinig met hem doen dus het is enkel meer gedoe met dekens.

er staan meerdere filmpjes van deze kam maar paarden met een dikke vacht werkt het ook. Hij is niet alleen voor verharen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 02:29

Zijn er qua medicatie al anti-histaminica zoals (des)loratidine of (levo)ceterizine geprobeerd? Ik weet niet of dit normaal gegeven wordt in de diergeneeskunde, maar weet van paarden die hier goed op reageren. Geeft nl geen risico op hoefbevangenheid.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:27

Hebben er in de eik soms processierupsen gezeten?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:02

pompadour schreef:
moonfish13 schreef:

er staan meerdere filmpjes van deze kam maar paarden met een dikke vacht werkt het ook. Hij is niet alleen voor verharen

Dit is niet de juiste plek om een discussie te beginnen over wel of niet scheren.

Paard heeft de bulten ook als ze zonder deken en ongeschoren staat.

Ik stel voor dat je het laat rusten pompadour

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:25

pompadour schreef:
horsiegek schreef:

Als je paard niet scheert heb je nergens last van en als je paard groot deels op stal staat wordt zijn vacht niet zo dik. En na het rijden goed afdrogen ( stro, handdoek) dan een half uur een goede zweet deken erop. Dan is ie droog

En dat weet jij omdat? :') :Y)

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 15:02

Horsiegek, oh dit komt wel erg overeen dan!

De allergietest kan ik dit jaar niet meer doen ivm dat ze 4 weken geen prednison meer gehad mogen hebben, staat wel voor oktober op mijn planning dan! Dierenarts gaf wel aan dat dit niet een heel betrouwbare test is bij paarden helaas (en is best prijzig), maar wel goed om te doen in dit soort lastige situaties. Vandaag trouwens nog een andere DA gesproken die zei dat het ook in theorie ook nog van overvliegende vogels bijv kan komen..

Antihistamine heb ik nog niemand over gehoord en vind ik een goede tip! Geen idee hoe dat werkt bij paarden maar ga ik uitzoeken.. Dat is veel prettiger dan prednison natuurlijk als dat werkt.

Nee geen processierupsen gelukkig gehad.

Leverbot is bij mij nog niet specifiek benoemd, ga ik me nog even in verdiepen.

Vitamine D vind ik ook geen rare gedachte, alleen de bulten komen dan denk ik te vroeg en verdwijnen ook weer te vroeg. (Zwaartepunt is dan eerder december/januari lijkt me?)

En het zijn beide merries ja!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:59

Mijn pony met hooikoorts werkt antihistamine geweldig!
10 mg loratadine per 100 kilo mogen ze, in het headshaker topic zijn er meer die het geven.
Mijn pony schuurde ook van de hooikoorts, hoesten, allemaal over met 20 mg loratadine voor 300 kilo pony.

Vitamine D weet ik niet exact, maar ik weet dat ik zelf met mijn reumaklachten en algeheel niet in orde de ellende begint in ongeveer eind september.
Als ik dan vitamine D toevoeg stabiliseert het, eerder was die dip veel langer.
Mijn ergste dip is dus niet in januari qua vitamine D.
Ik zou er wel op in durven zetten om daar iets mee te proberen.

Leverbot is ook echt een nasty ding, het word veel over het hoofd gezien en het is slecht te diagnosticeren.
De dierenarts hier zag regenschurft, maar in een situatie waarbij dat niet moet kunnen en daarvan ging er bij hem een leverbot alarm af.
Het tast de algehele weerstand flink aan, wat allerlei klachten kan geven.
Eigenlijk is mijn inziens de enige manier om het uit te sluiten behandelen.
Waar je wel op moet letten is dat er al resistentie is op fasinex, mijn verzorgpaard moest daarom elk jaar een spuit.
Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon telkens herbesmet werd, gezien er meerdere dieren daar op stal besmet waren, plus erg nat land én schapen.
Dat is een feestje voor leverbot..
Eerlijk gezegd is die stal voor mij uitgesloten dat ik daar ooit nog terug kom om die reden, voor mij geen stal meer met zo’n enorm hoog grondwaterpeil icm schapen.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 03:43

Ik heb je foto's bekeken en bij mijn paard was het echt anders. Je zag bij hem duidelijk dat de haren/vacht op de plekken van de wondjes overeind stonden. De plekjes jeukten heel erg en je kon er korstjes afkrabben.
Ik vermoed dat het klungelen met de deken, die niet altijd even waterdicht was en veel jeuk gaf, plus een bacterie of iets dergelijks de vervelende bultjes gaf.

Op die stal stonden alleen hoge hagen. En een treurwilg.
Op de huidige stal staat van alles. Een boom met besjes, een eik, allerlei struiken in de directe omgeving, kastanjes.

Dream it | Wish it | Do it!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 04:51

Hormonen zou ik niet uitsluiten. In de winter worden merries vaak niet hengstig en is de hormoonhuishouding anders. In het voorjaar komt de hengstigheid weer op gang mede door het toenemende daglicht. Vitamine D en een goede felle verlichting zou best wel eens een oplossing kunnen zijn.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:15

Ik heb 4 ponys. 1 van mijn ponys heeft het elke winter. Gelukkig niet zo erg als die van jou.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:57

Mijn merrie had dit voor een paar jaar geleden toen ik een partij hooi niet lang genoeg had laten liggen.

Ik dacht dat 6 weken voldoende was maar blijkbaar niet.
Vermoedelijk een reactie op de eiwitten of het proces van het drogen van het hooi na het maaien.

Zij kreeg toen een injectie en de bulten waren de dag erna helemaal weg.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:30

Hier ook 1 die al bijna 4jaar bulten heeft. Bij mijne blijven enkele bulten om zijn kont staan, heel het jaar door.
Dit jaar is het 1ste jaar dat het voorlopig onder controle is (hout vasthouden ;) )

Enige dat hier geholpen heeft:

- Dekens enkel wassen met hypoallergeen wasmiddel. Ander wasmiddel is meteen bulten
- Eten met lage suikers, hij doet het heel goed op nature's best en recupmash
- Opletten met supplementen vb. Pavo elyte was hierdoor ook meteen raak
- Mijn paard heeft humane medicatie gekregen en dit was het enige dat hielp ipv telkens spuiten
- Na het scheren meteen wassen met isobetadine. Ook als hij weer een kleine plek bulten krijgt meteen wassen
- Niet te zware dekens opleggen. Als hij het te warm heeft krijgt hij ook weer bulten
- Ook zien dat je dekjes en singels heel vaak gewassen worden. Hier gaat alles wekelijks in de was.
- Zien dat uw scheermessen goed ontsmet zijn! Als ik "vuile" messen gebruik, elke streep zijn bulten

En ja ik heb een seut van een paard :')
Hij heeft sowieso al een stof- en pollenallergie en is die ook allergisch voor insectenbeten
Dus hierdoor ben ik wel het hele jaar bezig met zijn bulten.

En vroeger nooit last gehad, is begonnen op zijn 6/7jaar.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:45

Hoe gaat het nu? Al iets gevonden wat helpt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 01:07

Ik moet denken aan een eikel allergie, misschien kun je daarop testen? In oktober worden die dingen toch rijp en vallen ze van de boom?

Kerstmuts

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:57

Ik heb het ook in de gaten gehouden. Hier lijkt het toch vooral irritatie van de deken zelf te zijn, en dan met name vanwege de warmte. Een zo dun mogelijke deken dus, liefst katoen gevoerd. Mijne is erg warm van zichzelf en heeft een gevoelige huid. Lastig om erachter te komen wat de trigger is hè. Ben je al verder gekomen?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:17

Lastig zeg..
De merrie die ik reed heeft dit ook een aantal jaar gehad (leeft nu niet meer). Het begon met bultjes, maar zag er al snel zo uit;
Afbeelding

Begon altijd rond oktober en trok weer weg in maart (wanneer ze weer het land op gingen). Ze had er extreem veel jeuk aan en krabte het dan ook open tot bloedens aan toe. Erg sneu en frustrerend voor haar.

Zijn er nooit achter kunnen komen wat het precies was. Dierenarts niet, kliniek niet, bloed afgenomen en ook biopten van de huid. Nooit iets duidelijks uitgekomen. Veel verschillende middeltjes geprobeerd. Altijd maar ingesmeerd met een soort paarden lotion, wat een beetje rust leek te geven.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~