Wie denkt er met mij mee

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Loody

Wie denkt er met mij mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 12:17

Afgelopen juni 2018 werd mijn paard kreupel, van de een op de andere dag voelde ik dat ze niet lekker liep.
Hoe raar het ook klinkt, ik had meteen een raar onderbuik gevoel die mij. :(
Aantal mensen op stal zagen inderdaad dat ze haar pas niet afmaakte maar ze liep niet slecht, of mega kreupel.
Dus ik dacht misschien heeft ze zich verstapt. Ik heb toen een weekje gestapt aan de hand om even wat rust te geven. In stap zag je trouwens niets.
Na een weekje weer even aan de hand gedraafd met haar op het harde en ze toonde echt vreselijk kreupel. ;(
Dus paard in de trailer en hoppa naar de kliniek.
hier is een kreupelheidsonderzoek gedaan, en bleek dat inderdaad rechtsvoor kreupel toonde hierop ook meteen besloten om Röntgenfoto's te laten maken van haar onder been rechtsvoor. De foto's gaven aan dat zij een fragmentje had bij haar kogel. maar er as nog twijfel of het hierdoor zo plots zou kunnen ontstaan.

Afbeelding

Dus ook haar hoefgewricht in gespoten en naar huis, 2 weken rust en 2x per dag stappen aan de hand.
Prognose? Gunstig.

Om een lang verhaal iets korter te maken liep ze nog steeds niet goed en werd het alleen maar erger. Dus besloten om een MRI van haar rechterhoef te maken om uit te sluiten dat het daar eventueel vandaan zou kunnen komen.
De MRI wees uit dat er weinig noemenswaardig aan de hand was ( voor geïnteresseerde wil ik deze best opsturen via PB)

Dus conclusie na veel bezoekjes aan de kliniek, het ligt toch echt aan het fragment in haar kogel.
In augustus is deze er dus uitgehaald. Operatie is goed gegaan, kraakbeen iets beschadigd.
Maar volgens kliniek zou ze na 3 weken boxrust en 2x 10 min stappen per dag weer gaan opknappen.

Eind oktober stapte ik weer voor het eerst op mijn paard. Ze liep prima op zachte bodem dus mocht heel langzaam wat gaan opbouwen.
Stappen ging perfect, draf soms nog niet helemaal lekker, dus in overleg met de kliniek, de fysio laten komen. ( in Nov en Dec is ze gekomen)
Paard zat inderdaad vast. Rechterschouder en linksachter, die is behandeld, en na de tweede bezoek van de fysio was ik helemaal happy. ze liep weer rad, stap draf, zelfs een galopje geprobeerd en dit ging goed :j

Maar ze bleef niet goed lopen op het harde.
Maar ik mocht wel steeds verder iets opbouwen met haar.

Nu heb ik afgelopen week weer contact gehad met kliniek en fysio.
Filmpjes gestuurd van onder het zadel. Helemaal rad :)
Filmpjes op harde ondergrond, wereld van verschil.. echt kreupel rechtsvoor. ;(

Wie heeft er nog tips/ideeën? Ik weet het even niet meer :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:21

Is dat het enige wat op de foto is gegaan of ook andere delen (hoef zelf, knie, schouder)?

Eindelijk een klein beetje boerin!

Loody

Re: Wie denkt er met mij mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 12:25

Van de hoef is een MRI gemaakt en van de kogel zijn er foto's gemaakt.

Niet van de dr schouder of knie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:03

Maar er is uitverdoofd met het onderzoek neem ik aan? Het probleem zat in de ondervoet? Dus ze liep goed toen ze uitverdoofd werd in de ondervoet?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 14:38

Suzanne F. schreef:
Maar er is uitverdoofd met het onderzoek neem ik aan? Het probleem zat in de ondervoet? Dus ze liep goed toen ze uitverdoofd werd in de ondervoet?

Ja klopt, sorry ze is inderdaad uit verdoofd en ze liep daarna goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:33

Loody schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja klopt, sorry ze is inderdaad uit verdoofd en ze liep daarna goed.

Oké dus het probleem zit laag. En een weke delen probleem? Geblesseerde hoefbandjes en dat soort dingen? Aanhechting van de pees aan het hoefbeen? Is daar al naar gekeken? Of hadden ze dit op de MRI moeten zien?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 15:46

Als ze daar last van had, dan hadden ze dat kunnen zien bij de MRI. Hoefbandjes e.d. waren allemaal prima. al ze gekeurd zou worden voor de verkoop op haar been en hoef, was ze geslaagd ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:19

Misschien lees ik er overheen, maar heb je opnieuw kreupelheidsonderzoek laten doen?

Xara je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
20-03-2003 ~ 18-05-2018

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 08:45

Tessebes schreef:
Misschien lees ik er overheen, maar heb je opnieuw kreupelheidsonderzoek laten doen?

Yes, is inderdaad gedaan en ze was iets verbetert maar nog steeds kreupel

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:12

Waar is die MRI gemaakt? In Utrecht? Heb je contact nu gehad met je eigen DA of de kliniek in Utrecht? Wat is de reactie van de kliniek? En van de fysio?

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:52

Loody schreef:
Tessebes schreef:

Yes, is inderdaad gedaan en ze was iets verbetert maar nog steeds kreupel

Ik bedoel inclusief uitverdoven vanaf het hoefgewricht naar boven?

Xara je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
20-03-2003 ~ 18-05-2018

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie