[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

XxLMMxX

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:42

Stoppen met lucerne in ieder geval

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:24

lisaguus schreef:
Lekker laat maar ik meld mij ook even :o Sinds vorig jaar heb ik een shetje. Vorige zomer was er niks aan de hand (ze was toen 1). Maar sinds dit jaar jeukt ze er op los. Echt overal heeft ze jeuk. Ze draagt nu een eczeemdeken van rambo, vliegenmasker van bucas en smeer af en toe met methol gel, was zo af en toe met betadine en doe wel eens klitwortel in haar staart en manen. Eerst werkte dat allemaal wel fijn maar begint helaas steeds minder te worden. Zodra ik me 2 seconden omdraai op de poetsplaatst staat ze alweer haar billen te schuren. Gisteren heb ik de derfen lotion besteld dus ik hoop dat dat al een beetje de jeuk verlicht want vind het zo naar voor dr :n. Hebben jullie misschien nog wat tips want ben hier best wel nieuw in.

Ze krijgt vitalbix breed&grow, wat luzerne en wat kruiden.

Zo min mogelijk suikers

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.

dylectie.

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:08

Ik heb dit jaar zelf echt irritant veel muggenbulten. Nou las ik in de Seasons de tip om Avon so soft te gebruiken, dit zou mugwerend werken en oa door het Britse leger gebruikt worden. Ik las dat er ook mensen zijn die het bij honden en paarden gebruiken. Heeft iemand van jullie er ervaring mee? Heb iig voor mezelf maar een flesje besteld

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:53

dat is al een heel oud middel :D
ik ken het van vroeger.
is een kwestie van proberen, wie weet werkt het hartstikke goed.

hier gaat het op zich wel goed met de eczeem,maar heeft appie wel weer veel plekjes op het hoofd.
maar is meestal zo in het najaar dat er dan nog ineens weer klachten komen.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:25

Gebruiken jullie ook deet (spray?) dat kreeg ik hier aangeraden van de dierenarts. Iedere avond over de deken heen sprayen voor de schemer invalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:33

die deken zorgt er toch voor dat ze niet geprikt worden,lijkt overbodig om dan ook nog iets er op te gaan sprayen.
ik zou het niet doen.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:57

lijkt mij dan inderdaad ook zonde van het geld :-)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:08

Ik wist niet dat er een topic was voor exceem
Maar als ik mag inbreken met een vraag, tot wanneer doe je de deken om?
Over een tijdje (of nu?) zijn er toch geen vliegjes meer?

ONDERSCHRIFTLOOS

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:42

Meeste volgens mij tot ongeveer oktober. Maar heeft met de temperatuur te maken. Ik ga als het wat kouder word normaal gesproken altijd op een halsdeken over, dus dan heb ik de eczeemdeken niet meer nodig. Maar nu ik toch niks meer met Harry kan doen, krijgt ze dit jaar ook alleen maar een gewone deken op zodat de manen wat kunnen aangroeien. Maar Harry staat door het sieraad nog steeds zonder deken, dus me is happy.

Harmony <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:43

Sieraad?

ONDERSCHRIFTLOOS

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:05

Ik heb een magneetsieraad in haar manen, lees mijn reacties even terug. :)

Harmony <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:10

de cullicoides mug blijft actief tot 5 graden boven nul.
dus tot dan blijft hier de deken er op.
is wel dat ik in de herfst wissel naar een regendeken met hals omdat met teveel regen de eczeemdeken echt te nat blijft en appie dan heel snel rainrot krijgt :j

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:49

ellepel schreef:
dat is al een heel oud middel :D
ik ken het van vroeger.
is een kwestie van proberen, wie weet werkt het hartstikke goed.

hier gaat het op zich wel goed met de eczeem,maar heeft appie wel weer veel plekjes op het hoofd.
maar is meestal zo in het najaar dat er dan nog ineens weer klachten komen.

Ik ben benieuwd. Het ruikt iig erg lekker. Ga het eerst maar op mezelf testen

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:49

Ik had een paar dagen gelee gezegd dat ik niet zeker wist van zomer eczeem en dat het tot nu goed ging maar sinds een 2 weken ongeveer ineens jeuk is opgekomen! Lijkt mij raar voor ZOMER eczeem? Maar nu is het nog erger sinds 2 dagen.. het is alleen bij de manen en staart.. de staart is echt wc borstel en bij de manen lijkt wel een ontsteking! Ik ontdekte 2 cirkels aan beide zeides op de haargrens/halsgrens precies opzelfde plek en daartussen een verdikking/ontsteking best groot . En nog wel op meer plekken op de hals op de haargrens precies te zijn cirkels en het jeukt ontzettend ze gaat helemaal krom als ik eraan zit... 1 rondje kwam zelf pus uit.

Ik twijfel nu ineens.. is dit dan toch zomer eczeem komen opspelen doordat ik voor het eerst heb gewassen 2 weken geleden? Of iets anders? Mijt of luizen? Kan dat elk jaar terug komen als het afkoeld? Klinkt dit bekend bij zomereczemers of juist helemaal niet? :( Morgen ga ik de dierenarts bellen.

Afbeelding

Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 21:54

Oef, dat is een vies plekje zo. Ik zou de DA toch wel willen verzoeken morgen nog langs te komen want als ze er zó duidelijk op reageert is er iets dat goed jeukt.

Is ze goed ontwormt? Vind het geen typische eczeem plekken namelijk.

Hier gaat het weer goed, geen geschuur met de dekens maar die heb ik ivm de aanhoudende regen vandaag toch maar afgetrokken. En ze wisten elkaar gelijk weer te vinden :=
Afbeelding

Ja die shet is veeeeel te dik. :x Staat met graasmasker en de kilo's gaan er langzaam maar zeker weer af.

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:00

Froukje schreef:
Oef, dat is een vies plekje zo. Ik zou de DA toch wel willen verzoeken morgen nog langs te komen want als ze er zó duidelijk op reageert is er iets dat goed jeukt.

Is ze goed ontwormt? Vind het geen typische eczeem plekken namelijk.

Hier gaat het weer goed, geen geschuur met de dekens maar die heb ik ivm de aanhoudende regen vandaag toch maar afgetrokken. En ze wisten elkaar gelijk weer te vinden :=
[ [url=m/Qvnvix.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja die shet is veeeeel te dik. :x Staat met graasmasker en de kilo's gaan er langzaam maar zeker weer af.

Ja ik ga der gelijk berichten! Ze is goed ontwormd.. maar ik begin nu overal aan te twijfelen. Als ik internet lees denk ik eerder aan mijt/schurft/luizen

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:21

Hier begint meneer stijf te lopen voor, en achter kreupel.. ben toch bang voor IR en dat hij daardoor eczeem heeft en nu tegen HB aanzit -O-

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst
Sophiebella's Ragnar

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:55

Vandaag dierenarts geweest. Bacteriele infectie denkt ze eerder aan. Geen zomer eczeem. Ook omdat het heel de zomer uitgebleven is en nu pas terug is gekomen. Ze heeft een antibiotica gegeven, wormenkuur gegeven en nog een kuur voor 5 dagen. Daarbij nog wat meegenomen om te controleren op mijt. Ik dacht zelf aan mijt en wou gelijk wormenkuur en eventueel een pour on maar dat leek haar niet goed. Hoop dat ze gelijk heeft want ik sprak toevallig iemand van stal een ogenblik later en die zij dat ze een paard waar ze vaak mee staat ook veel zag stampen de laatste tijd. En ze geeft zelf al tijdje Stronghold in de sokken van eigen paard tegen mijt. Als ik dat had geweten! Ik ga haar in ieder geval verhuizen anders heeft het geen nut met andere paarden met problemen en ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt. Daarbij toch nog wat extra vitamine bijvoeren ze is ook nog jong. Hopen dat het hierbij blijft! Ik had haar namelijk gekocht interessant geprijsd met het idee dat ze beginnend zomereczeem had maar als het een andere oorzaak zou zijn dan is dat toch een beetje geluk bij een ongeluk en wellicht makkelijker te verhelpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:50

mijt is anders niet zo besmettelijk vanuit de sokken..
die van jou heeft het in de manen toch?
dan is het geen mijt hoor.
die bacteriele infectie kun je vergelijken met regenschurft/rainrot.
en daar vind ik het ook op lijken...
mijn merrie heeft winters ook wel mijt, staat dan ook te stampen, maar geen enkel ander paard heeft het ooit van haar gekregen.

wacht even alle medicatie af, en inderdaad goed voeren :j

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:15

ellepel schreef:
mijt is anders niet zo besmettelijk vanuit de sokken..
die van jou heeft het in de manen toch?
dan is het geen mijt hoor.
die bacteriele infectie kun je vergelijken met regenschurft/rainrot.
en daar vind ik het ook op lijken...
mijn merrie heeft winters ook wel mijt, staat dan ook te stampen, maar geen enkel ander paard heeft het ooit van haar gekregen.

wacht even alle medicatie af, en inderdaad goed voeren :j

Oke! Fijn om nog een ervaring te horen. Dan zal het inderdaad wel zo kunnen zijn.. Het was dan alleen toevallig dat ze dat zij over de andere zei dan zie je overal spoken natuurlijk :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 18:15

Hoe gaat het nu je de medicatie gebruikt?

Hier blijkt wel weer dat ze echt niet zonder deken kunnen -O- De afgelopen dagen zoveel regen gehad dat ik de dekens af gedaan had maar nu vanmiddag de zon weer scheen gingen ze weer helemaal los. :\ Nadat ze uit geschuurd was kwam ze zelf haar deken weer halen, echt flink jeuk dus. :(:) De shet moest ik even dwingen maar ook die staat weer onder de deken. Laat die eerste vorstnacht maar komen, wij kunnen niet wachten.

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:50

hier begint het gras weer te groeien door de regen en dat is te merken ook.
altijd najaar dat er nog klachten blijven.
nog even geduld tot eind oktober denk ik :j

madamecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:58

henny_w schreef:
assebassie schreef:
Een poosje geleden schreef henny over uiermint voor koeien, ik heb dat eens bekeken bij de welkoop, ruikt echt heel erg lekker, lijkt me fijn spul, ik zag dat dit wel meer voor paarden met jeuk wordt gebruikt.
Dus als ik iets nodig zou hebben zou ik dat gaan gebruiken!

Mijn koeienbuur gebruikt dat spul al jaren en onlangs heb ik het spul een keer in mijn handen gehad. Voelt best wel lekker zacht aan. Ik denk dat ik het hier ook maar 's ga proberen bij 1 van de paarden. Het ruikt ook best wel sterk dus wie weet gaan de mugjes wel naar elders :)

Alhoewel ik wel steeds meer het idee krijg dat het hier inderdaad niet de mugjes betreft maar toch echt nog de nawerking van de vergiftiging van 2011 betreft.
Ik heb de ruin nu al een aantal avonden tot laat zonder eczeemdeken had staan en geen centje last. Hij staat gewoon rustig 's avonds.

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.

Ik vind het niet kunnen dat een Cranio Sacraal therapeut een diagnose geeft, dit is iets voor de dierenarts. Hij/zij kan beter gewoon behandelen (en denken in haar/zijn hoofd) en dan zie je vanzelf of de behandeling werkt. Niet dat ik Cranio Sacraal therapie niet goed vind, hoor. Ik vind het een hele goede therapie met uitstekende resultaten. Alleen ik krijg kriebels, als therapeuten diagnoses gaan stellen en dat niet overlaten aan de dierenarts. En de therapeut mag alles denken, maar niet alles uitspreken, want dat is taak voor de dierenarts. En zeker als het nodig is moeten therapeuten doorverwijzen. En als het om afvalstoffen gaat, kan zeker kloppen. Maar daardoor kan je paard wel degelijk zomerexceem krijgen. Een reinigingskuur is altijd goed om te doen als je paard zomerexceem heeft. https://www.ecostyle.nl/paard/acht-tips ... omereczeem

Blabla00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:17

Ben het met je eens dat zij geen diagnose horen te stellen madamecheval.
Heb je voor afvalstoffen groene leem kuur al geprobeerd? Werkt ook erg goed!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:43

madamecheval schreef:
henny_w schreef:

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.

Ik vind het niet kunnen dat een Cranio Sacraal therapeut een diagnose geeft, dit is iets voor de dierenarts. Hij/zij kan beter gewoon behandelen (en denken in haar/zijn hoofd) en dan zie je vanzelf of de behandeling werkt. Niet dat ik Cranio Sacraal therapie niet goed vind, hoor. Ik vind het een hele goede therapie met uitstekende resultaten. Alleen ik krijg kriebels, als therapeuten diagnoses gaan stellen en dat niet overlaten aan de dierenarts. En de therapeut mag alles denken, maar niet alles uitspreken, want dat is taak voor de dierenarts. En zeker als het nodig is moeten therapeuten doorverwijzen. En als het om afvalstoffen gaat, kan zeker kloppen. Maar daardoor kan je paard wel degelijk zomerexceem krijgen. Een reinigingskuur is altijd goed om te doen als je paard zomerexceem heeft. https://www.ecostyle.nl/paard/acht-tips ... omereczeem

Deze therapeute kent het verleden van onze paarden. En is op de hoogte dat ze voor de vergiftiging in mei 2011 geen van vieren zomereczemer waren. Tussen de 4 en 6 weken na de vergiftiging begon het zomereczeem gebeuren. Echter alle 4 paarden hebben verschillend gereageerd in de afgelopen jaren. Twee lijken het ergste gehad te hebben. Eentje krijgt elk zomer nog flinke huidproblemen en de jongste, ten tijde van de vergiftiging 1 jaar oud, heeft de grootste problemen gehouden. Hij is o.a. direct gestopt met zijn hoogtegroei. Die giftroep had heel veel bijwerkingen en is al jaren verboden in Nederland. Maar o.a. dus als bijwerking hormoonverstoringen. Bij hem hebben duidelijk de groeihormonen een optater gehad.

Daarbij komt nog dat de dierenartsen 'machteloos' staan. Twee verschillende praktijken hebben we gehad plus extra produkten van Den Hoek in overleg met Eric Laarakker.
Eén van de klinieken heeft een verklaring geschreven voor de rechtbank dat de paarden te vergelijken zijn met HIV patienten omdat hun immuunsysteem falikant om zeep geholpen is door die troep. De andere praktijk raadde me eind 2011 al aan om het alternatieve circuit maar op te zoeken omdat ze niet meer wisten wat ze met deze situatie nog aan moesten.

Ik hoefde maar te bellen als ik het niet meer zag zitten en dan zouden ze direct komen om de paarden in te laten slapen. Op mijn vraag begin 2012 of ik nog diervriendelijk bezig was om ze in leven te laten konden ze geen antwoord geven.

M.a.w. de dierenartsen konden visueel zien dat er heel veel mis was en konden dat middels div. bloedonderzoeken bevestigen. Uiteindelijk kregen we via 1 van hen contact met het hoofd Toxicologie van de GD Deventer en die heeft o.a. de diagnose gesteld zoals chronische leverschade ontstaan door chemische gifstoffen.
De ruin waar ik de Cranio therapeute bij gehad heb voelt qua vlees op zijn ribben raar aan. Het voelt een beetje blubberig ala jelly pudding achtig aan. De andere 3 hebben dat niet. Volgens de therapeute heeft dat te maken met dat zijn stofwisseling nog steeds niet weer op orde is. Als die stofwisseling gaat verbeteren is zij ervan overtuigd dat zijn eczeemklachten ook van de baan zijn. Wat de produkten van Ecostyle betreft. Ik heb meerdere keren de Darmbalans kuur aan alle 4 gegeven. En ben over dat produkt zeer tevreden. Daarnaast heb ik de ruin een jaar lang de Oerbalans gevoerd maar daar kreeg ik helaas geen verbetering mee.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.