[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:53

Monique1963 schreef:
hallo allemaal, ik weet niet of mijn paard Zomereczeem heeft, maar ze schuurt altijd op 1 plek aan haar manen, Ook in de winter, dus daarom denk ik dat het mogelijk geen maneneczeem is, nu woon ik wel in Frankrijk en het klimaat is hier veel warmer.

Ik heb het eerst behandel met anti-jeuk middelen diverse probeersels en uiteraard altijd anti-vlieg dingen. Ook anti-luis, want ik vermoed eerder dat het dat is. Ik krijg ook de indruk dat het een soort gewoonte is geworden om altijd die plek te schuren. Ze schuurt niet haar vel open gelukkig. Die plek heeft nu geen manen meer.

In de vier jaar dat ze nu ongeveer bij me is, zijn haar manen wel langer geworden maar het dunt enorm uit. Ze had aan 2 kanten een volle bos (tinker) en nu maar aan 1 kant heeft ze nog manen. De andere kant pieken wat zielige sprietjes. Nu schuurt ze haar staart en ja ze is ontwormd en wordt een keer of 3 a 4 per jaar ontwormd.

Dus nu zat ik toch te denken aan knutjes. Ze staat nu met een manenbeschermer op.

Ondanks dat hét middel toch niet gevonden is, lees ik toch wel het meest over cdb-olie. Nu kan ik dat niet zo snel vinden in Frankrijk maar denken jullie dat de hennepolie van Kramer ook goed werkt? Er staat immuunsysteem en huid op. Iemand ervaring mee?

https://www.kramer.fr/Cheval/Nutrition- ... =g2S50Bs5Z

Tweede vraag, vliegen kunnen niet op vettige oppervlakten bewegen. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de manenkam in te vetten met bijv uierzalf of zoiets? Of Vaseline?

Hallo Monique, eer ik de CBD olie zou proberen zou ik eerst 's kijken of je met de voeding wat kunt verbeteren.
In elk geval een vitamine/mineralenbrokje bijgeven omdat de bodem van weilanden steeds meer aan het verschralen is waardoor bijv. Magnesium en Selenium te weinig meer in de bodem zitten en onlangs las ik dat hetzelfde probleem ook steeds meer voorkomt met Koper en Zink.
Ze doen het hier heel goed op de Pavo vital. Die bevat als 1 van de weinigen bij de aanbevolen dosis een goed gehalte aan Selenium.

Verder een idee om wat vetten bij te geven in de vorm van Lijnzaad en/of Hennepzaad. Zelf geef ik Frans hennepzaad bij. Dat maal ik elke ochtend heel iets zodat het nog beter opgenomen wordt.
De jongste merrie wordt trouwens op de Hennepzaad heel relaxed. Werkt niet dat ze high worden of zo maar het doet toch iets in haar kersenpit waardoor ze veel makkelijker in de omgang wordt.

Tegen gespuis van buitenaf zou je half om half Listerine(mondspoelwater,cool mint/menthol) kunnen mengen met baby of huidolie en dat op de jeukplekken smeren. Zo heb ik het vorig jaar gedaan.
Dit jaar meng ik de Listerine half om half met appelazijn en spray het op de manen. Is niet vettig en werkt ook prima. Ook onder de buik bij de buiknaad.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:33

_KaWi_ schreef:
Heeft er toevallig iemand ervaring met vitamine c extra bijgeven? Of de effecten daarvan bij zomereczeem.

Ik voer dit sinds 3 weken bij en zie echt niks meer van jeuk. Het ging al heel goed bij staart en manen. Maar hij jeukte nog wel bij zn buik navel en liezen.

Yep, ik geef het ook bij. Voor paarden met leverproblemen is het zelfs aan te raden omdat ze zelf dan de vit. C niet goed kunnen aanmaken wat in de lever gebeurd.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden

Ik geef gewoon de vit. C/ascorbinezuur bij. Ik heb van die urine teststripjes die ik van tijd tot tijd bij de paarden gebruik om ze te testen. Hun PH waarde is prima dus ik neem aan dat de zure vorm van vit. C geen probleem is.

KaWi, hoeveel vit. C geef jij bij per dag ? Zijn die pillen 1000 mg. per stuk?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:13

assebassie schreef:
Hierbij het 'recept' :+ van mijn zelf verzonnen spray, de zeeuwse vliegen en muggen houden er absoluut niet van, maar misschien zijn dat watjes? of er gewend aan de frisse zeelucht O:)

Men neme een bos tijm, een bos citroenmelisse en een bos lavendel.
In stukken knippen en in een pan doen.
Kokend water erop.
Afgedekt laten afkoelen, dit duurt lang! zeker 6 tot 8 uur, je hebt dan een soort koude 'thee' , (urinekleur :)) )
Door een zeef in een kan gieten.
In flessen met spuitkop doen.
En klaar voor gebruik :D .

Ik maak elke week ongeveer 2 liter en spuit het op de paarden als het nodig is, dwz als er veel vliegen zijn, kan soms wel 4x op een dag zijn, ook over de vliegendekens en als ik ga rijden.
Is een soort paardendeodorant want ze ruiken er heel erg naar en hebben daarna echt minder last van vliegen, dus ik ben er tevreden over.
En mijn paarden vinden het volgens mij zelfs wel lekker, je ruikt het door de hele schuur :))
Ik ben erg benieuwd of het bij jullie ook helpt.
Je kan het ook sterker maken, dan meer kruiden erin en minder water.

Ik gebruik het hier ook nog steeds en de spray ruikt heerlijk fris. Ik heb zelfs het idee dat het na een paar dagen in de sprayfles nog sterker maar wel lekker gaat ruiken? Heb jij dat ook Assiebassie ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:52

abfab schreef:
Ik lees nog altijd mee.... Mijn oudje met alleen "buiknaadjeuk" :D , ging eigenlijk heel erg goed, totdat het warm werd -O- .

Nu weer heftige jeuk, steeds zijn achterbeen optillen als ik in de buurt en mij uitnodigen om hem vooral te krabben. Ik smeer voor nu even met hydrocortiderm en dat helpt hem. Ik hoop dat als de temperatuur iets minder extreem wordt, de jeuk ook weer een beetje minder wordt.

Ik las laatst op Bokt, weet niet meer welk topic, misschien deze wel :D dat het ook wel wil helpen om de buiknaad in te smeren met vaseline.

Vorig jaar deed mijn ruin het niet maar dit jaar begon hij ook geregeld met de buik over de grond te schuren. Afijn ik smeer die plek nu dagelijks tegen de avond in met vaseline en inderdaad hij doet het niet meer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:11

xZiva_ schreef:
Je kunt het dan iets vermengen met vaseline oid.? Of mentholgel?

Voor koeien bestaat er uiermint. Gewoon te koop bij de Welkoop e.d.
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... gLqQvD_BwE

Misschien werkt dat ook wel super voor jeuk bij de buiknaad? Iemand toevallig ervaring?

henny_w

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:31

Ik heb een vraag aan de Derfen gebruikers? Houd die stank ook dazen op afstand?

Ik baal echt dat de paarden hier overdag onder vliegendekens moeten staan vanwege die rotdazen. Anders zouden ze lekker zonder kunnen :(

In 2010 kwam er vlak bij ons een leliebollenbedrijf die enorme waterbassins achter het bedrijf hebben uitgegraven. Dat zijn bezinkbassins waar het spoelwater van de leliebollen in opgevangen wordt. Het hele jaar rond staat daar stilstaand water in en sindsdien stikt het hier zomers van de dazen :(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:07

wendy1987 schreef:
Bij die van mij echt hoofd weer plekken.. ook door die stomme zwarte vliegen. En op t hoofd kan ik niet zoveel.. is op der neus onder haar kap zeg maar.. en op stal heeft ze kap sowieso niet op natuurlijk..

Wendy op die kale plekken aan het hoofd werkt hier Sudocreme van de Kruidvat prima.

Ondanks de CBD olie kreeg het ruintje hier een paar weken terug ook weer kale plekken aan het hoofd. Vorig jaar met CBD olie geen probleem. Echter dit keer heeft het een andere oorzaak.

Even off-topic ... Vinquaro is op z'n 2e gecastreerd maar was 1 jaar oud toen hij vergiftigd werd. Inmiddels is hij 9 jaar maar hij heeft nog nooit echt lekker onder het zadel gelopen. Ik heb altijd lekker voorwaartse paarden zo ook zijn moeder en halfzus maar hij heeft dat niet en ik vroeg me steeds vaker af, is het gemakzucht of scheelt hem wat. Hij wordt om de reden nog steeds niet intensief gereden.

Een tijdje terug was ik bij een info avond die door de dierenartspraktijk georganiseerd werd en ging over beweging en kreupelheden bij paarden. Onze dierenarts noemde toen dat heel veel ruinen gevoelig littekenweefsel overhouden aan de castratie wat gevolgen kan hebben voor hun presteren.

Dus onlangs 's even op internet gespit en waarachtig 1 op de 3 ruinen schijnen verklevingen of teveel littekenweefsel door de castratie te krijgen. De manier van castreren maakt niet uit bij het ontstaan ervan.

Een vriendin van mij is cranio sacraal therapeute en ik heb haar gevraagd of zij met dat fenomeen bekend was. Inderdaad dat was ze.
Zij heeft Vinquaro 2x onder handen gehad en ontdekte inderdaad aan 1 zijde hoog in de lies verklevingen die ze ook behandeld heeft. Maar zij gaf ook aan dat hij volgens haar geen zomereczemer is maar wel nog steeds vol afvalstoffen zit waarschijnlijk nog door de vergiftiging. Met als gevolg dat waarschijnlijk na haar behandeling een boel afvalstoffen vrij zouden komen en dus meer jeuk.

En ja hoor dat gebeurde inderdaad :(
Wow ... dikke benen en schuren aan staart en manen plus hoofd. Dat heeft een week of 3 geduurd en nu wordt het gelukkig allemaal weer rustig.

Ik heb hem nog niet weer gereden want ik vond het de laatste weken véél te warm. Nu maar hopen dat hij binnenkort onder het zadel ook vlotter gaat lopen :)

Wat haar ook nog opviel was dat zijn darmwerking niet lekker was in het achterste deel van de darmen. Hij reageerde daar ook gevoelig op de behandeling. Ik heb Vinquaro nu op de EM-A gezet. Dat zijn Effectieve Micro organismen die zowel een pre- als probiotische werking hebben.
Ik geef het als vloeistof door het voer. Het heet Microferm. Daarnaast geef ik Syn-vital bij. Dat zijn met EM-A gefermenteerde zemelen die zorgen voor een betere fermentatie in de darmen. Vinquaro was altijd erg winderig maar is dat nu beduidend minder.

Ik denk dat zomereczeem en lever-/darmwerking in veel gevallen samen gaan. Als de darmen niet optimaal werken dan komen de afvalstoffen er via de huid uit. Het schijnt dat we een soort van CO2 via de huid uitscheiden die mugjes kan aantrekken. Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden die de stofwisseling niet oke hebben, door hun uitscheiden van die afvalstoffen aantrekkelijker zijn voor mugjes dan paarden die de stofwisseling wel goed voor elkaar hebben.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:28

ellepel schreef:
wat een rare snee?
ook best wel diep,maar ziet er schoon uit nu.
welke honingzalf heb je?
de gewone vind ik niet bijzonder,heb wel mesitran.
dat is wel goed.
maar ik smeer overal zinkzalf op,dat is mijn wonderzalfje :')

Ellepel, die zinkzalf, bedoel je daar sudocreme mee of bedoel je nog wat anders?

Ik heb net weer een aantal potten calendulazalf (goudsbloemzalf) gemaakt op basis van kokosvet, amandelolie en bijenwas.
In de tuin heb ik een hoekje waar ik de goudsbloemen zelf kweek. Hoe meer je plukt hoe meer bloemen je krijgt :) Ik vind het een ideale zalf maar kwam van de week ook een recept tegen om honingzalf zelf te maken. Die wil ik ook nog proberen.
Voor de liefhebbers hieronder het recept:

https://harmonycenter.nl/honingzalf/

Honingzalf kan ingezet worden bij wonden, maar ook bij brandwonden en schrammen.
Wat heb je nodig:

70 gram biologische olijfolie *
30 gram goede kwaliteit honing *
15 gram bijenwas
schoon uitgekookt glazen potje met deksel

* Omdat het om kleine hoeveelheden gaat is het handiger om het in gram te kunnen wegen. Daarom heb ik de vloeistoffen in het recept in gram weer gegeven.
Aan de slag:

Verwarm de olijfolie tezamen met de bijenwas in een pannetje au-bain-marie.
Wanneer de bijenwas smelt, roer het goed door de olijfolie heen, zodat er een geheel ontstaat.
Laat het nu in het pannetje afkoelen terwijl je regelmatig roert.
Je zal zien dat de was weer wat vastere vorm krijgt, doordat het aan de randen van het pannetje vaster wordt en een andere kleur krijgt. Roer het geheel goed. Nu is het moment om de honing toe te voegen. Mocht je een kookthermometer hebben kan je precies afmeten wanneer je onder de 45 graden kom(**).
Roer het goed door elkaar en schenk het in een schoon potje.
Laat de zalf afkoelen en sluit het potje dan af met een deksel.
Bewaar de zalf op een koele droge plek.

(**) Opmerking: honingzalf wordt vaak gemaakt door de honing op hoge temperatuur toe te voegen aan de gesmolten olie en bijenwas. Daarmee lost alles gemakkelijk op en krijg je een egale gladde zalf. Je verliest daarmee wel het grootste deel van de geneeskracht van de honing, omdat je honing eigenlijk niet warmer dan 45 graden moet maken. Ik vind dat jammer dus doe het anders. Als je bijenwas warm maakt (zodat het smelt en je het kunt mengen met de olie) en weer laat afkoelen (volgens onderstaand recept), zal deze bij ca. 50 graden en minder gaan stollen. Onder de 45 graden voeg ik de honing toe. Maar dat betekent wel dat de zalf minder glad is en een beetje korrelig wordt. Dit korrelige doet echter niets af aan de kwaliteit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:31

moonfish13 schreef:
Honingzalf zorgt voor een optimaal vochtig wondklimaat en doodt gelijk bacteriën.
Dat is gewoon magie voor het herstel.
Mijn ex had een huge jaap in zijn bovenarm die behandeld werd met betadine, enkel necrose elke dag weer het schoot niet op.
Verwachting een jaar minstens, waren kraters en het zag er ongezond uit.
Medsitran gehaald nav een topic hier en 10 weken en het was dicht.
Na 24 uur honingzalf waren de kraters prachtig gezond van kleur geworden en geen necrose meer.
Niemand verteld mij nog dat honingzalf niet werkt dan heb ik nog wel wat nasty foto’s voor ze lol.

Even in spoilers ze zijn vies, eerste niet voor zwakke magen.
Mislukte riblap gehalte is het, meeste mensen vinden hem ondanks de waarschuwing pittig.

Jeemig Moonfish, wat een heftige verwonding :oo

Toevallig heb ik honingzalf afgelopen week aangeraden bij een kennis die al 1,5 jaar aan het kwakkelen is met een diepe wond bij de heup. Dankzij een niet steriel injectiespuit eerder. In het ziekenhuis krijgen ze de wond maar niet onder controle. Ik zal jouw foto's ter illustratie ook even doorsturen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:46

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:22

assebassie schreef:
Een poosje geleden schreef henny over uiermint voor koeien, ik heb dat eens bekeken bij de welkoop, ruikt echt heel erg lekker, lijkt me fijn spul, ik zag dat dit wel meer voor paarden met jeuk wordt gebruikt.
Dus als ik iets nodig zou hebben zou ik dat gaan gebruiken!

Mijn koeienbuur gebruikt dat spul al jaren en onlangs heb ik het spul een keer in mijn handen gehad. Voelt best wel lekker zacht aan. Ik denk dat ik het hier ook maar 's ga proberen bij 1 van de paarden. Het ruikt ook best wel sterk dus wie weet gaan de mugjes wel naar elders :)

Alhoewel ik wel steeds meer het idee krijg dat het hier inderdaad niet de mugjes betreft maar toch echt nog de nawerking van de vergiftiging van 2011 betreft.
Ik heb de ruin nu al een aantal avonden tot laat zonder eczeemdeken had staan en geen centje last. Hij staat gewoon rustig 's avonds.

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:18

Slmt9 schreef:
Hier geen gifstoffen, maar wel afvalstoffen en uiteindelijk een minder werkende lever. Vaak vanaf het voorjaar. Er vallen steeds meer puzzeltjes op de plek. Allemaal sinds ik de hulp van holistische dierenartsen heb ingeschakeld.
Dit is het tweede jaar dat hij alleen onder een vliegendeken staat en als hij jeuk krijgt, dat gerelateerd is aan (vet)voer wat niet optimaal is bij een niet goed werkende lever.
Als de dazen en strontvliegen weg zijn gaat de vliegendeken ook af!

Hier hetzelfde verhaal. Sinds de leverschade bij de paarden verdragen ze zelfs geen koudgeperste lijnzaadolie meer terwijl ze dat voor de vergiftiging geregeld kregen zonder problemen. De vetstoffen worden bij leverproblemen minder goed afgebroken. Gevolg o.a. een dikke manenkam.

Gekookte lijnzaad gaat wel redelijk goed dus dat geef ik nu maar zodra de vachtwisseling weer op gang komt. Ook hennepzaad gaat goed als ik er niet te grote porties van voer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:42

Even wat anders. Op Bokt loopt momenteel dit topic; [MD] Allergie zwaluwpoep

Het gaat over eventuele allergieën tegen zwaluwenpoep of beter gezegd de Zwaluwwants.

Mijn oudste merrie heeft rare kale plekjes aan haar hoofd en hals. Het lijkt wel wat schimmelachtig maar ze schuurt ze zelf op stal langs de wand. Dat is begin zomer begonnen. Vorig zomer had ze het idem dito. Nou las ik via Google dat zwaluwnesten vaak vol wantsen zitten. Dat is een bloedzuigend klein beestje wat zowel in het nest als de ruimtes erom heen kan zitten.
Pal boven deze merrie zit een zwaluwnest in de stal wat al meerdere jaren elk zomer door de zwaluwen gebruikt wordt.
In het Bokt topic ging het erover of paarden daar allergisch voor kunnen zijn? Ik kwam een oud PDF bestand tegen waar al beschreven wordt dat dit soort wantsen heel lang zonder voeding kunnen leven en ook wel gaan bloedzuigen bij andere dieren zoals vee. Dat was in 1924 al bekend!!! De beten van deze wantsen kunnen jeuk geven.

Voor de zekerheid gaan we het nest een dezer dagen verwijderen want de laatste zwaluwen zijn inmiddels uitgevlogen. Ik meld het toch maar even hier voor het geval er hier meer mensen zijn die ineens een lichtje gaat branden ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:17

ellepel schreef:
henny, die wantsen zijn echt zeldzaam hier hoor.
zou toch een beetje uitkijken dat het niet allemaal te groot word gemaakt?

er is zo ontzettend veel wat voor plekjes op paarden kan zorgen.
zoveel mijt,of luis of schimmel of bacterie of wants of teek of zandvlooien,huisvliegen,dazen,horzels.
en zo veel meer wat vliegt,kruipt en bijt en prikt
en dus overal kan allergie voor zijn ..of reactie op zijn.

wij hebben altijd zwaluwen in de stallen, nog nooit zieke paarden er door gehad.
bij ons poepen de mussen juist veel in de voerbakken :+

zwaluwen zijn er weinig, ze zijn nuttig want ze eten insecten.
ik zou echt niet gaan verjagen...bij ons trouwens net weer een nestje met 2 jongen er in sinds 3 dagen <3

Ellepel, ik heb een paar zwaluwnesten in de stal waaronder een hele grote en al een aantal jaren oud nest pal boven een van de paarden. Dit nest zit ook aan de buitenkant vol zwaluwenpoep, het zit er al wel een jaar of 10 schat ik.
Naast de wants heb je inderdaad veel meer ongedierte want in vogelnesten zit ook vaak vogelmijt(bloedluis). Als het nest verlaten wordt overwintert dat ongedierte in het nest en wordt weer actief als in het voorjaar de vogels weer terug komen. Ik heb in de zomer de paarden op stal een heel dun ongevoerd dekentje op omdat ze anders vol zwaluwpoep zitten de volgende morgen. Echter door de extreme hitte afgelopen zomer heb ik dat dunne dekentje eraf gelaten. Op de lendenpartij en iets erachter zaten elke ochtend diverse zwaluwpoepjes. Echter Quinta heeft daar ook kleine plekjes, lijkt op rainrot. Ik vraag me dan toch af of ze allergisch is voor zwaluwpoep of eventueel ongedierte zoals mijt of wants?

De zwaluwen waren er dit jaar al vroeg en hebben 3 nesten met jonkies gehad in dat oude nest. Ik vind ze juist prachtig en zeer nuttig. Het nest is nu leeg en ik ga het toch echt weghalen. Wat mij betreft mogen ze komend jaar op die plek best weer een nest bouwen wat ook ongetwijfeld gaat gebeuren maar dan zit er in elk geval weer een schoon nest :)
Ik ga ze echt niet verjagen, vind ze veel te leuk :D

Ik las toevallig van de week nog in een oude Roots dat een zwaluw ongeveer 2000 insecten per dag vangt per jong. En in totaal vangen 1 zwaluw zo'n 50 tot 55.000 insecten per week. Alleen daarom al ben ik gek met ze maar ook het vrolijke gekwetter 's morgens op stal daar kan ik zo van genieten :)

Nog even een leuke anekdote, is wel errug offtopic maar mag vast wel even ;)
Wij hebben ook buitenkatten die over het algemeen alleen muizen vangen maar eentje wil af en toe wel 's een jong vogeltje pakken. Soms buitelen jonge vogels ook wel 's te vroeg uit een nest. Zo ook dit voorjaar. Katermans had 'm nog maar net en ik kon 'm afpakken. Het jonge vogeltje was duidelijk geschrokken maar nog helemaal ongedeerd. Ik had geen idee waar het uit een nest kwam. Het leek me een jonge mus of zo. Het was geen jonge zwaluw in elk geval. In 1 van de zwaluwnesten zaten 3 jongen van ongeveer dezelfde grootte dus toen besloten om daar dat jonkie maar bij in te zetten. Een paar weken later vlogen de jonkies van dat nest uit. Ze zaten geregeld op de rand van de carport tegenover de paardenstal. Zo grappig om te zien. Drie puber zwaluwen met daartussen een puber heggemus :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:07

Dartel schreef:
...
De poep van een zwaluw is scherp van zichzelf, dat brandt een beetje in op de huid. Met een deken kun je dat ondervangen. Mijn merrie stond onder een deken tegen de tijd dat de pups gingen uitvliegen, dan gingen ze op de rand van het nest zitten.

Precies Dartel, ik vermoed dat dat de oorzaak is van de kleine wondjes op de lendenpartij. Vogelpoep is over het algemeen vrij scherp. Bij sommige auto's kan zelfs de lak stuk gaan als je vogelpoep te lang laat zitten.
De paarden staan inmiddels alweer een paar nachten met een dunne deken op op stal. De nesten zijn allemaal leeg maar de pubertjes komen 's nachts nog in de stal overnachten op de balken boven de paarden :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:13

Ik maak al jaren zelf Calendula zalf. Het is vrij simpel te maken en ideaal voor allerlei wondjes en schrale plekken. Eerder maakte ik het op basis van vaseline en dit jaar heb ik het gemaakt op basis van kokosvet, amandelolie en bijenwas.

Als er liefhebbers zijn voor het recept dan wil ik het hier wel doorgeven :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:45

Okidokie :)

Je neemt 500 gram pure vaseline en 4 grote handen vol goudsbloem bloemetjes. Het liefst in de ochtend geplukt want dan zit er het meest van de werkzame stof in. Die bloemhoofdjes laat je minstens een dag drogen maar langer mag ook. Zo kan je over een paar dagen voldoende bloemetjes verzamelen. Ik heb zelf een stukje in de moestuin waar ik goudsbloemen zaai. Hoe meer je de bloemetjes plukt hoe meer nieuwe bloemen de plant aanmaakt.

Ik verwarm de vaseline in zo'n zwarte emaille braadpan zodat ze goed vloeibaar is maar niet kokend. Dan roer ik er de bloemetjes bij door. Vervolgens zet ik de pan op een theelichtje met een groot waxientje eronder en laat het mengsel lekker een aantal uren trekken tot de kaars op is. De volgende dag warm ik het mengsel weer even op op het gasstel tot de vaseline weer goed warm en vloeibaar wordt en vervolgens herhaal ik de handeling met de pan op het theelichtje en een nieuw waxientje eronder. Ik laat het waxientje gewoon opbranden. De volgende dag nogmaals alles een keer herhalen en je zult zien dat de vaseline al heel mooi oranje kleurt. Dus het mengsel minstens 3x een aantal uren laten trekken op een theelichtje. Daarna kun je het op het fornuis nog even flink opwarmen en door een keukenzeef het mengsel zeven. De bloemetjes blijven achter en de oranje vaseline kun je in schone potjes overgieten.
Het blijft heel lang goed.

Ik heb meerdere kennissen die elk jaar een paar potjes komen halen.

In plaats van vaseline kun je ook kokosvet gebruiken. Ik heb bij de Lidl biologisch kokosvet gehaald. 500 gram. Dat heb ik verwarmd met 200 ml. amandelolie maar olijfolie kan ook. Daarna 5 volle handen goudsbloemetjes erbij door en op een theelicht weer laten verwarmen. Dit mengsel wordt wel veel dunner als met vaseline. Bij een imker hier vlakbij heb ik een stuk bijenwas gehaald en vervolgens in kleine stukjes een brokje bijenwas toegevoegd aan het mengsel. Bijenwas was heel hard en geeft aan het totale mengsel een dikkere zalf. Verder is het recept hetzelfde als met de vaseline.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:43

madamecheval schreef:
henny_w schreef:

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.

Ik vind het niet kunnen dat een Cranio Sacraal therapeut een diagnose geeft, dit is iets voor de dierenarts. Hij/zij kan beter gewoon behandelen (en denken in haar/zijn hoofd) en dan zie je vanzelf of de behandeling werkt. Niet dat ik Cranio Sacraal therapie niet goed vind, hoor. Ik vind het een hele goede therapie met uitstekende resultaten. Alleen ik krijg kriebels, als therapeuten diagnoses gaan stellen en dat niet overlaten aan de dierenarts. En de therapeut mag alles denken, maar niet alles uitspreken, want dat is taak voor de dierenarts. En zeker als het nodig is moeten therapeuten doorverwijzen. En als het om afvalstoffen gaat, kan zeker kloppen. Maar daardoor kan je paard wel degelijk zomerexceem krijgen. Een reinigingskuur is altijd goed om te doen als je paard zomerexceem heeft. https://www.ecostyle.nl/paard/acht-tips ... omereczeem

Deze therapeute kent het verleden van onze paarden. En is op de hoogte dat ze voor de vergiftiging in mei 2011 geen van vieren zomereczemer waren. Tussen de 4 en 6 weken na de vergiftiging begon het zomereczeem gebeuren. Echter alle 4 paarden hebben verschillend gereageerd in de afgelopen jaren. Twee lijken het ergste gehad te hebben. Eentje krijgt elk zomer nog flinke huidproblemen en de jongste, ten tijde van de vergiftiging 1 jaar oud, heeft de grootste problemen gehouden. Hij is o.a. direct gestopt met zijn hoogtegroei. Die giftroep had heel veel bijwerkingen en is al jaren verboden in Nederland. Maar o.a. dus als bijwerking hormoonverstoringen. Bij hem hebben duidelijk de groeihormonen een optater gehad.

Daarbij komt nog dat de dierenartsen 'machteloos' staan. Twee verschillende praktijken hebben we gehad plus extra produkten van Den Hoek in overleg met Eric Laarakker.
Eén van de klinieken heeft een verklaring geschreven voor de rechtbank dat de paarden te vergelijken zijn met HIV patienten omdat hun immuunsysteem falikant om zeep geholpen is door die troep. De andere praktijk raadde me eind 2011 al aan om het alternatieve circuit maar op te zoeken omdat ze niet meer wisten wat ze met deze situatie nog aan moesten.

Ik hoefde maar te bellen als ik het niet meer zag zitten en dan zouden ze direct komen om de paarden in te laten slapen. Op mijn vraag begin 2012 of ik nog diervriendelijk bezig was om ze in leven te laten konden ze geen antwoord geven.

M.a.w. de dierenartsen konden visueel zien dat er heel veel mis was en konden dat middels div. bloedonderzoeken bevestigen. Uiteindelijk kregen we via 1 van hen contact met het hoofd Toxicologie van de GD Deventer en die heeft o.a. de diagnose gesteld zoals chronische leverschade ontstaan door chemische gifstoffen.
De ruin waar ik de Cranio therapeute bij gehad heb voelt qua vlees op zijn ribben raar aan. Het voelt een beetje blubberig ala jelly pudding achtig aan. De andere 3 hebben dat niet. Volgens de therapeute heeft dat te maken met dat zijn stofwisseling nog steeds niet weer op orde is. Als die stofwisseling gaat verbeteren is zij ervan overtuigd dat zijn eczeemklachten ook van de baan zijn. Wat de produkten van Ecostyle betreft. Ik heb meerdere keren de Darmbalans kuur aan alle 4 gegeven. En ben over dat produkt zeer tevreden. Daarnaast heb ik de ruin een jaar lang de Oerbalans gevoerd maar daar kreeg ik helaas geen verbetering mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:48

Froukje schreef:
Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.

Die indruk heb ik ook wel 's Froukje. De ruin die dag en nacht buiten staat heeft nog steeds zijn Horsegear eczeemdeken op. Met een regendeken eroverheen. Dat schuren om het schuren als gewoonte zie ik ook geregeld. Voorbeeld: ik heb naast het hek naar de rijbak waar hij staat een biels met rondom borstels staan. Als ik hooinetten aan het vullen ben duurt het hem kennelijk te lang en dan gaat hij meestal staan schuren aan de borstels terwijl hij er verder helemaal al niet meer naar kijkt. Echter de laatste jaren heeft hij nog net in deze periode zijn maanpluk voor de helft weggeschuurd. Aangezien er nu weer een mooie pluk aan zit wacht ik toch nog even met de eczeemdeken af doen tot het nog wat kouder wordt. De CBD olie ben ik mee gestopt eind september en dat gaat tot nog toe prima. Ook is zijn manenkam weer mooi soepel en dun.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:41

Ik heb gisteren de ruin ook onder een winterdeken gezet en de eczeemdeken eraf gedaan. We hadden hier in Twente vannacht al een ietsiepietsie nachtvorst. Mocht het toch nog weer een paar dagen echt een stuk warmer worden dan krijgt hij gewoon een losse hals er bij over.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:31

Schadows17 schreef:
Sorry zeer late reactie! was een tijdje niet actief hier.
Ja ben toch maar op Pavo vital gebleven, jeuk is nu ook weg dus denk toch dat het erdoor kwam dat ik redelijk vroeg de deken heb afgehaald ivm veel regen en wind....
en als de jeuk er eenmaal is kom je er niet goed vanaf.
Wel zonde van de manen weer, ging zo goed de hele zomer.
Maar zag op een ander topic dat velen jeuk met Pavo vital associeerden dus maakte me wat zorgen daarover.....
Ook omdat het paard van mijn zusje meer jeuk kreeg dan anders.

Ik heb de Pavo vital zo'n 1,5 jaar gevoerd en was eerst erg enthousiast. Echter vanaf afgelopen zomer begonnen de paarden hier plekjes op de huid te krijgen die ze vorig jaar niet hadden. Ook weer meer jeuk in de manenkam dan eerder. Het leek wel of ze op de een of andere manier weer gif binnenkregen. Het deed denken aan de plekken na de vergiftiging in 2011 met een mix van onkruidverdelgingsmiddelen. Ik heb op een gegeven moment de Pavo vital nog verhoogd qua dosering en toen werden de plekjes en jeuk nog erger >;)

Ik heb onlangs alles qua voer doorgenomen en kon eerst niets vinden, totdat ... ik als ingredient citruspulp las in de Pavo vital. Ik heb daar 's op gegoogled en het blijkt dat citruspulp een rest produkt is van bijv. citrusdrankjes en het vruchtvlees en schil samen vermalen worden tot pulp in veevoer. Echter die schil kan iets tot behoorlijk wat aan pesticiden bevatten wat dus in de citruspulp terecht komt. Ik weet natuurlijk niet of dat de oorzaak is maar ik vrees dat over de langere periode van voeren er toch een opbouw van gifresidue in de paarden terecht is gekomen waardoor ze die rare huid uitslag en vermeerderde jeuk kregen.

Ik ben direct begonnen met de Pavo vital af te bouwen en met een paar dagen is het op. Ik weet nog niet wat ik als alternatief ga geven. Op de Vitalbix dc wordt 1 van de dames erg rillerig en schrikachtig.
Produkten met soja erin valt hier ook verkeerd bij 2 paarden dus het wordt weer een uitzoekerij.