Wat is er toch aan de hand?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Ababe

Wat is er toch aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 20:13

Hii,

Afgelopen zondag heb ik het topic "koliek gevoelig en spierbevangen paard?" geopend. Echter zijn we nu een paar dagen en een hele hoop vraagtekens verder. Omdat het vorige topic de lading niet meer dekt, maak ik de nieuw topic aan. Ik hoop dat dit geen probleem is.

Mijn paard is al een hele tijd af en aan 'niet helemaal lekker'. DA er een x aantal weken geleden bij gehad om haar op te voelen, maar ze zat voor de verandering niet verstopt. Opgelucht, pijnstiller, darmverslapper just in case en toen ging het weer een tijdje 'goed'. Waarom ik koliek verdacht, kun je uitgebreid terugvinden in bovengenoemd topic. Lang verhaal heel kort: ze heeft echt een mega koliek geschiedenis.

Maargoed, nu het probleem. Ik begin even vanaf afgelopen zaterdag maar zoals hierboven aangegeven is zij pak en beet al ruim twee maanden wisselend heel goed en mwah...

- Zaterdag begin van de middag ligt ze in de wei. Ze ligt NOOIT in de wei, behalve met koliek. Even gewandeld, verder niks geks. Zaterdag einde middag ligt ze weer, behalve dat ziet ze er prima uit. Ik besluit haar even op te zadelen en wat los te werken. Ze had er hele goede zin in (ook wisselend de laatste tijd), oortjes erop en deed erg haar best. Verder zaterdag geen gekkigheid meer, dus we kijken het even aan.

- Zondagochtend rij ik haar weer, deze keer gaan we naar de binnenbak. De buitenbak is heel nat. Met rijden wederom hele goede zin (opvallend want nogmaals; dat is heeeeel wisselend de laatste tijd). Echter na een half uur begint ze overduidelijk heel moe te worden. Doet gigantisch haar best maar het moet met de minuut van verder komen. Haar uitgestapt en naar huis gebracht. We hebben lekker getraind maar ze is zeker niet nat (op de singel plek na). Thuis van de trailer is ze zeiknat, vocht? Zweet? Vaag, dit heeft ze nooit. Even in stal laten staan met hooi en zweetdeken. Na een halfuurtje op stal oogt ze prima en gooi ik haar inloop stal weer open (kan ze naar buiten). Buiten ligt ze binnen een kwartier... Niet oke, paard weer naar binnen. Ik trek haar dekens af en zie haar spieren in haar achterhand en bij haar flanken heel erg rillen.. Ook staat ze raar, alsof ze moet plassen (gestrekt) maar onrustig wisselend op haar benen. Temp opgenomen: 38,9. Dierenarts gebeld.
Terwijl wij staan te wachten begint ze onrustig te draaien en steeds opnieuw gestrekt staan. Na een kleine hartverzakking begon ze gelukkig te plassen. Echter was de urine vrij donker, bijna bruin van kleur....

Dierenarts geweest. Koliek is niet waarschijnlijk, ze mest en de flinke verhoging passen daar niet bij. Ook ik ken deze combinatie van symptomen bij haar niet als zijnde koliek. Spierbevangen is de volgende gedachte. Just in case een darmverslapper en voor haar gemak een pijnstiller gehad en bloed afgenomen. Nu dus wachten op de uitslag.

- Maandag hebben we haar inloop stuk verkleind. Er is een vervolgafspraak voor maandag gemaakt omdat we even willen weten wat we nu wel en niet mogen qua beweging en voeding. Uiteraard heeft zij onbeperkt hooi tot haar beschikking en is de inloop van de wei iets verkort. Ze kan naar buiten en bewegen maar niet helemaal naar achter. Verder toont ze oke. Dierenarts komt in de middag. Doet nog een onderzoek, temperatuur 38,5. Geen koorts maar wel te hoog. Dit past wederom niet bij spierbevangenheid maar we moeten de uitslag (die pas donderdag komt) afwachten. Wel krijgt ze weer een pijnstiller. Besloten om qua voeding en beweging niets te veranderen (zeker in het kader van de koliek gevoeligheid). Dus gewoon eten en op de wei. Natuurlijk ga ik niet met haar aan het werk, tot ik weet wat er mis is.

- Dinsdagochtend, ze heeft niks gegeten van haar hooi vannacht. Staat achterin stal. Na een half uur wordt er slobber gevoerd, normaal hinnikt ze maar ze is stil, ze ligt. Overeind gehaald en slobber aangeboden. Ze wil er niks van weten maar wil heel graag naar buiten. Deuren open en ook daar gaat ze weer liggen. Even gewandeld en temp opgenomen; 39 graden. Weer de dierenarts gebeld.
Terwijl ik aan het bellen ben, gebeurt er iets aparts (vond ik). Mijn merrie komt namelijk nooit zomaar in je ruimte en ze loopt al helemaal nooit ongevraagd haar stal uit. Nu stond ik te bellen bij de uitgang van haar stal, richting de wei. En terwijl ik aan het bellen was probeerde ze mij te passeren. Als een soort zombie links rechts links rechts ' ik moet er langs '. Tot ik haar zachtjes bij haar neus vastpakte, toen leek ze een soort van wakker te schrikken en ook te schrikken van haar afstand tot mij. Ze stapte meteen netjes achteruit. Omdat ze echt gigantisch beleefd en ook altijd heel bewust is naar en van anderen om haar heen, stond ik hier echt even gek van te kijken.

Maargoed, andere dierenarts. Denkt hetzelfde als de vorige twee. Symptomen kunnen koliek en een spier probleem zijn. Maar de verhoging pas niet in het plaatje. Toch kunnen we niet veel tot de uitslag van het bloed bekend is. Wel verdenkt hij mogelijk een infectie of bacterie? Iets dat de koorts veroorzaakt. In overleg besloten wel antibiotica te spuiten (t/m donderdag). Daarnaast wederom een pijnstiller. Deze keer knapt ze heel snel op.
Dat laat ze dan ook zien op de wei en gaat in de middag even goed tekeer. Ze lijkt zich een stuk beter te voelen en eet haar verdere slobber de rest van de dag op. Echter om 19 uur gaan de paarden op stal, ik kom om 19:30 weer bij haar kijken. Ze staat achterop stal, heeft haar hooi niet aangeraakt en temp is 38,3. Ik wil onder haar deken voelen bij haar flank, waar ze heel kwaad op reageert (gisterenavond ook). Ik leg mijn hand bovenop haar flank en weer hele heftige spiertrillingen.. Ik snap er helemaal niks van, wat is dit? Waar komt dit vandaan? De dierenarts geeft aan niet veel te kunnen doen nu. De pijnstiller zou nog ruim moeten werken.. Uiteraard moet ik bellen als ze weer koorts krijgt, maar op dit moment kunnen we even niets doen...

Sorry het is toch een lang verhaal geworden maar ik wil niets weglaten; vooral in de hoop dat iemand dit herkent. Want ik weet echt even niet waar ik het zoeken moet met haar en ik ben stiekem ook bang dat er donderdag niks uit het bloed komt, en we dan nog met lege handen staan. Vandaar dat ik dit topic nu open, ik de hoop dat we donderdag sowieso naast het plan A ook niet een B, C t/m Z hebben..

Symptomen sinds zaterdag:
- Veel liggen buiten, wat ze nooit doet
- Spiertrillingen, spasmes? Geen idee hoe ik het noemen moet
- Duidelijk pijn
- Eten weigeren
- Veel zwaaien met de staart (dit is 1 van die dingen die ze al een tijd doet)
- Staart houdt ze veel af, iets opgetild (vooral de punt)
- Gestrekt staan
- Diagonaal benen ontlasten (linksvoor met rechtsachter en andersom, wisselt heel veel)
- Boos als je richting haar flanken gaat (ook als je op die plek blijft staan, erg alert op wat je doet)
- Heel rustig/timide
- Wil liever niet aangeraakt worden, normaal knuffelkont nummer 1
- Aan de buitenkant geen opvallende dingen
- Mest goed
- Urine, op zondag na, verder ook goed
- Spiertrillingen alleen na meer dan stap? Dit had zij zondag na het rijden, vandaag na het idioot doen op de wei? Verder niet opgevallen? Het is ook niet direct na de beweging maar beduidend een stuk later en het gaat erg lang door..

Ik dacht koliek, toen bevangen, toen infectie, maar nu denk ik weer spieren? Baarmoeder? Eierstokken? Het lijkt in ieder geval vanaf achter het zadel tot de staart niet goed (ergens in dat gebied).

Ik zit mezelf op te vreten. Ik wil haar van de pijn af hebben want ik vind dit verschrikkelijk om te zien. Ik zie het ook totaal niet zitten om nog twee dagen op die uitslag te wachten terwijl ze duidelijk vergaat van de pijn. Echter lijkt de pijnstiller zelfs onvoldoende te doen. Ze knapt ervan op maar hij zou 12 uur sterk moeten werken en dan tot 24 uur ongeveer nog uitwerken. Nou heeft ze iets voor 11 vanochtend de pijnstiller gehad en om 19:30 stond ze alweer te vergaan van de pijn..

Wie o wie herkent dit? PSSM is in het andere topic genoemd, hier ga ik na meer duidelijkheid zeker naar kijken. Maar volgens mij past hierbij de aanhoudende koorts en weinige verbetering ook niet?

Ze heeft een inloopstal, 's nachts op stal en verder kan ze de hele dag in en uit. De deur staat zeker 12 uur per dag open. Ze heeft onbeperkt hooi, in een hooinet en op de grond. Water uit automatische drinkbak, altijd gehad. Geen eikels of gekke planten in de wei. Ze krijgt totaal over de dag verspreid in 3 porties: halve schep pulp, iets meer dan een halve schep slobber. Handje vitaminebrok van Marstall en 75 gram linamix (laatste alleen op dagen dat ze werkt). Er zijn geen grote of eigenlijk ook geen kleine veranderingen geweest sinds het voorjaar.

Ook als iemand tips heeft om haar pijn te verzachten, zijn deze zeer welkom!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:19

Naar de kliniek brengen? Naar Inwendige ziekten? Bodegraven heeft een goede afdeling. Welke regio zit je?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:21

pssm test inderdaad, en geef je toevallig iets van supplementen?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:22

Er schoot botulisme door mijn hoofd maar daar zitten toch nog wat andere symptomen bij welke niet overeen komen.
Ik denk toch dat je het in de richting van spierbevangenheid moet zoeken.
Waarom is je DA daar niet preventief voor gaan behandelen?
De donkere urine, klinisch beeld en gedragsverandering past hierbij.
Is atypische myopathie ook ter sprake gekomen? Of vergiftiging in het algemeen? Hoe waren haar leverwaardes?

MariekeTV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:25

Eerste waar ik toch ook aan dacht is PSSM.

Casca

Re: Wat is er toch aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:34

En ik moet juist denken aan het milt-nierbandje. Bij ons op stal had eens een paard een gelijksoortig beeld. Kan dat het niet zijn?

*\o/* Duchess of Esbi Z1+18 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:39

Spierbevangenheid klinkt ergens logisch, maar ze heeft eigenlijk veel meer symptomen dan alleen dat. Klinkt wel als iets ernstigs waar snel iets aan moet veranderen.

Nog weer een andere dierenarts? Ik hoop dat iemand je snel kan helpen.

Sterkte

*Heb je soms ook filmpjes van haar gedrag? Misschien is dat duidelijker.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:07

Spierbevangen is ook het eerste dat bij mij opkomt. Maar ook de hier eerder genoemde weide myopathie is een mogelijkheid. Ik zou het paard niet op de wei zetten in verband met de mogelijkheid dat het spierbevangen is of er sprake is van weide myopathie. Dat ze uit haar dak gaat is echt niet goed. Totdat er uitslagen zijn, zou ik dit paard alleen in een paddock laten met ruwvoer en niet op de wei zetten en ook geen krachtvoer geven. Goed warm houden en aan hooguit aan de hand stappen .

vbu1016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:37

Ga je nu echt moeten wachten tot donderdag voor de uitslag van een bloedonderzoek? Kan je niet naar een kliniek?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 21:48

Bedankt voor jullie reacties! Morgen neem ik wat meer tijd om alles rustig door te lezen en te reageren. Reacties worden heel erg gewaardeerd!

Kliniek zag ik voorbij komen maar zij zagen daar nog niet het nu van in. Kom hier bij mijn update zo wel nog even op terug. Daarnaast leek mij dat in geval van spierbevangen helemaal riskant. Ook omdat zij vanaf de binnenbak naar huis met geen mogelijkheid op de trailer te krijgen was (helemaal vergeten te vermelden). We hebben er een flinke tijd over moeten doen en ze kwam er zeiknat vanaf, of stress of teveel voor de spieren? Maar dat maakt die optie wat lastiger.

Vergiftiging is aan gedacht maar niet echt iets in de buurt waardoor dat kan komen. Maar we sluiten het zeker niet uit. Uitslagen van bloed allemaal donderdag pas...

Update
Nou als zij niet naar de kliniek moet straks, dan ik wel #) . Madame heeft net een hartverzakking veroorzaakt bij mij. Ik kijk elk uur even bij haar. Ze stond rustig, alleen had het hooi niet aangeraakt. Ik dacht toch even temp opmeten; 39,5. Huh nee klopt niet, nog een keer: 39,7. Nee dit kan niet, nog een keer; 40 graden. Binnen iets meer dan een uur. En het maffe is helemaal dat ze er beter uitzag dan de vorige keer dat ik keek.

Nou was de DA eigenlijk blij hiermee. Hij gaf aan dat bij een bacteriële infectie bijvoorbeeld een abces in de buik o.i.d. kan zitten (noemen even iets ernstigs). En koorts rond de 39 duidt schijnbaar eerder op iets bacterieel. Koorts rond de 40 past meer bij een virus (dat ook de symptomen kan verklaren). En een virus zou een redelijk gunstige uitkomst zijn. Hij heeft ook de temp opgenomen; 40 graden. Ze heeft weer een pijnstiller gehad en we moeten vooral haar gedrag in de gaten houden. Verder zoveel mogelijk ondersteunen en rust geven. Ze is inmiddels weer druk hooi aan het eten.
Dierenarts gaf aan dat de temp nog iets kan stijgen, maar donderdag beduidend lager moet zijn. Anders duurt het te lang en moet ze wel naar een grote kliniek (mijn idee daarover lees je in het andere topic, maar ik kan er nog over nadenken en wie weet niet nodig). Overigens gaat hij morgenochtend achter het bloed aanbellen al is het maar om bepaalde stukken van de uitslag al te weten.

Voor nu blijf ik haar de nacht in de gaten houden. Hopelijk verloopt hij rustig. Morgen zal ik eens kijken of ik e.e.a. kan vastleggen.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties!
Overigens toont ze de symptomen niet non stop en allemaal tegelijk (staat er niet heel duidelijk). Dan had ik haar allang weggebracht. Gros van de tijd staat ze gewoon in zichzelf gekeerd in stal op rust. Soms even zwiepen, dan even wisselen van benen. De symptomen zijn heel duidelijk aanwezig een x aantal uren(?) na werk/druk doen. Gelukkig niet non stop. Ze straalt doorgaans duidelijk ongemak uit, met een blijf van mijn lijf blik en op rust.

Edit; ik vergeet nog iets! Goed warm houden zag ik ook voorbij komen. Dat doe ik inderdaad. Gekke is wel dat ze alleen een regendeken op had in de wei en nu met 500 gram staat en nog totaal niet warm is. Ze is goed nu, maar gek dat ze dat schijnbaar nodig heeft? Ook zaterdag na het rijden waren de spieren onder het zadel zelfs bijna koud. Vond ik toen ook zo gek? Kan toch niet nadat je bewogen hebt.
Laatst bijgewerkt door Ababe op 22-10-19 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:51

Kan je DA niet een spoedje op het bloed zetten?
Ik snap eigenlijk niet dat je er 4/5 dagen op moet wachten.
Sowieso lijkt me de behandeling die hij/ zij nu inzet een beetje "gokken ". Preventief AB spuiten, pijnstillers erin en afwachten maar... je kunt bij een spierbevangen paard beter voor andere opties kiezen.
Geen verwijt naar jou hoor ts en vanuit je andere topic doe ik de aanname dat je geen traject met klinieken in wil gaan?
Is een andere DA een idee? Op deze wijze kost het je bakken met geld.

Edit, m.n het beeld ná beweging geeft een heel duidelijk beeld richting spieren/pssm

Edit 2, die koude spieren kan zéker wel. Op het moment dat de suiker/spierstofwisseling zo over de kop gaat dat de spieren afbreken of blokkeren is de doorbloeding ook vele malen slechter.
Nu onder 500 gram op stal en niet warm? Hoe is haar hartslag, bloeddruk, slijmvliezen en ademhaling?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:13

Ik denk ook echt heel hard aan PSSM. Er kunt heel veel Info vinden op pssm.eu

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:00

ze had dus koorts,en dan krijg je het koud.
dan is die 500 grams deken juist wel lekker :j

die koorts moet absoluut zakken hoor,hou dat goed in de gaten vandaag

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 12:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik probeer globaal overal op te reageren. Mocht ik iets vergeten dan hoor ik het graag!

Alles wat hoorbaar/voelbaar vanaf de buitenkant is, is goed. Gek genoeg. Longen normaal, pols goed, slijmvliezen ook. 100% niet verstopt. Ze heeft met de koorts nog een goede warmte aanval gehad (giga pompen, hele lijf heel warm ineens), gelukkig stond de DA erbij. Het lichaam is keihard aan het werk, het schijnt positief te zijn? Koorts zakte na de aanval met 2 graden naar 38,1. DA weet zeker dat er een ontsteking is, de vraag is wat en waar. Ik weet niks zeker en sluit voor mezelf nog niks uit. DA geeft ook aan dat er nu sowieso een ontsteking zit maar dat betekent niet dat er niet meer aan de hand is. Maar voor nu die ontsteking eruit krijgen, is stap 1.

Maargoed, ze mag nu niet meer verslechteren. Dan moet ze inderdaad naar een kliniek want blijven spuiten heeft geen zin. Als het een ontsteking is kunnen ze op de kliniek uitzoeken waar en een infuus eraan hangen.

Iemand benoemde inderdaad terecht dat ik dit eigenlijk niet wil. Wat ik vooral niet wil is weer eeuwig dokteren, vage klachten houden en nog meer moet aanpassen dan al nodig voor haar. Ook nu weer laat ze zich met veel tegenzin behandelen. Ik heb op dit moment besloten voor mezelf dat we haar bij verslechtering opladen. Ik wil dan weten wat er aan de hand is en wat nu verder. Ik ga haar niet op de kliniek achterlaten en tig onderzoeken laten ondergaan omdat ze niks kunnen vinden. Ik ga natuurlijk even van het slechtste uit, excuses hiervoor. At the moment staat ze er ‘goed’ bij. Wel binnen inderdaad, met onbeperkt hooi en we bieden haar vaak kleine porties van haar eten aan ipv 3x een grote portie.

We lopen elk half uur naar haar toe, vooral om haar lichaamstemperatuur in de gaten te houden omdat deze zo schommelt. De dekens gaan dag en nacht gewoon op en af. Alles om haar het zo aangenaam mogelijk te maken.

Om ook hier even in te haken op het kliniek verhaal. Deze merrie ben ik al jaaaren mee aan het dokteren. Waarop je op een bepaald moment komt dat probleem 1 aan de beterende hand is. En dan probleem 2 al tevoorschijn komt. En omdat ze vooral zulke ernstige kolieken heeft gehad, heeft ze duidelijk zoveel extra tijd nodig om te herstellen. Die tijd krijgt ze ook van mij. Maar omdat we het over herstelperiodes van bijna een jaar hebben, is het niet zo heel gek als er een keer een mokje, schimmeltje of virusje voorbij komt. Probleem bij haar is dat ze op dat moment nog niet helemaal aangesterkt is en ze daardoor zieker wordt dan normaal. Beetje vaag uitgelegd misschien maar ik denk dat jullie het wel snappen. Virus en bacterie kan gebeuren, keertje kliniek kan nodig zijn. Maar weken vechten voor leven en dood en dan nog niet helemaal zeker hoe of wat.. nee daar pas ik voor.. dat heeft ze nu te vaak voor mij gedaan. Lieve merrie, je zou er nu een zadel op kunnen gooien en ze zal voor mij sjouwen. Dat breekt nog het meest mijn hart. Want ik wil hetzelfde voor haar doen alleen kan zij mij niet vertellen wat ze wil.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:39

Ik denk heel sterk aan pssm, denk dat je daar echt even op moet testen want het de symptomen staan echt gelijk aan de paarden die hier hebben gestaan met pssm. Mocht het erger worden zou ik haar toch opladen naar de kliniek, dan kun je wat sneller onderzoeken doen en weet je ook waar je staat.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:49

Wat een akelig verhaal.
Ik moest ook eerst aan pssm denken maar de koort past er niet bij. Echt geen esdoorn in de buurt?
Pas op met dekens: een paard met koorts mag juist niet onder een deken omdat het dan z‘n warmte niet kwijt kan.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:11

Ababe is er bloed getest op tekenziekte zoals bijvoorbeeld piroplasmose?
In Nederland komt deze ziekte niet veel voor (wel vaker en vaker!) maar hierin Frankrijk wel en ik vind het veel lijken op wat mijn paard had.
Ik quote:

Citaat:
In acute gevallen wordt er hoge koorts, benauwdheid, ernstige bloedarmoede, geelheid, donkergekleurde urine (rood bruin) en soms lichte koliek. https://www.paardenarts.nl/teken-gerela ... het-paard/

Mijn paard lag ook regelmatig (ze zijn vermoeid), had regelmatig lichte koliek (kreeg ik altijd zelf weer over), pieste donker en wij waren er vroeg bij en hoge koorts heeft ze niet echt gehad ook al voelde ze regelmatig warm aan. Onze dierenarts liet gelijk bloed prikken en de uitslag klopte.
Omdat wij veel natuurgeneeskundig doen, hebben we de ziekte natuurkundig behandeld en dat werkte goed.

Waar ik ook aan denk is misschien lichte hoefbevangenheid want ze wisselt van voeten, rode pies→ kan afvalstoffen niet kwijt, verhoging past daar dan niet echt in, spier stijfheid.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:20

Blaasontsteking misschien?
Heeft onze ruin gehad en die ging steeds gestrekt staan, hij liep daarbij ook erg wijdbeens. Daardoor 2 overbelaste meniscussen. Hij ging ook vaak liggen in die tijd.
Zijn blaas zat helemaal vol met gruis toen.

Heeft wel een tijd geduurd voordat we erachter kwamen, 2 dierenartsen daarvoor al aan het zoeken geweest in een hele andere hoek.
Was dat hij in de zomer helemaal bevangen was door de hitte, daarna heb ik hem opgeladen naar de kliniek en aangegeven dat hij pas weer mee naar huis ging als ik wist wat er was.

Succes ermee! Hopelijk knapt ze gauw op.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:29

Welk ras is jouw paard?

Je gaat denk ik pas meer weten na de bloeduitslag. Neem aan dat er uitgebreid bloedbeeld onderweg is? Zou naast spierwaarden ook zeker lever, nieren en rode/witte bloedbeeld mee nemen. Ook eiwitten. Dan kun je daarna gerichter zoeken.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 23-10-19 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 13:30

Pssm zit de DA ook mee in zijn hoofd. Dus die staat zeker op de lijst om iniedergeval uit te sluiten als we zo ver mogen komen.

Esdoorn hebben we nog voor gekeken maar niets in zicht om de wei heen (je kan best ver kijken). Of is het wijsheid even een rondje door de buurt te rijden? Geen idee hoever dat kan vliegen/dwarrelen? Ook hoort daar onderkoeling bij las is?

Ze staat binnen wisselend tussen niets en een dunne zweetdeken momenteel. Omdat we inloop stallen hebben komt de koude wind soms nog ergens naar binnen, vandaag soms even het dekentje als het lijf af koelt.

@piendumaitre dat ken ik niet maar ik zit dicht bij de Duitse grens en las begin dit jaar idd e.e.a. over reuzen teken. Ik denk niet dat ze hier op testen maar ik ga dit wel navragen! Misschien kunnen ze het nog uit het bloed halen en anders nieuw bloed afnemen. Plassen en wisselen is vandaag gelukkig niet aan de orde. Vanaf gisteren staat ze eigenlijk rustig. Ze is wel alert maar je merkt dat ze het het prettigst vindt om zo min mogelijk prikkels te hebben.

Niet de beste foto’s maar even snel genomen tussendoor. Zo staat ze er nu het gros van de tijd eigenlijk bij. Soms wat knabbelen. Ik zie in haar ogen duidelijk geen fit paard. Maar ik ben wel blij te zien dat ze rustig op 4 benen staat en ook niet steeds meer anders wil gaan staan.
Afbeelding

Afbeelding
Stal lijkt wel heel klein zo haha, dat is niet zo hoor. Ik sta er zelf middenin. Ze staat wel steeds daar achterin. Beide paarden naast haar staan voor haar ook binnen, wel zo prettig voor haar.

@Jasmijn159; kwpn’er (springbloed) en ze is 10 jaar. Volgens mij heb ik dat ook nog nergens vermeld.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 13:33

romyvs schreef:
Heeft onze ruin gehad en die ging steeds gestrekt staan, hij liep daarbij ook erg wijdbeens. Daardoor 2 overbelaste meniscussen. Hij ging ook vaak liggen in die tijd.

Heeft wel een tijd geduurd voordat we erachter kwamen, 2 dierenartsen daarvoor al aan het zoeken geweest in een hele andere hoek.
Was dat hij in de zomer helemaal bevangen was door de hitte, daarna heb ik hem opgeladen naar de kliniek en aangegeven dat hij pas weer mee naar huis ging als ik wist wat er was.

‘Grappig’, de dierenarts vermoedt dit of een nierontsteking ook sterk. Alleen zou daar moeite met plassen en vaak kleine porties plassen bij horen. Dat hebben we niet gezien maar dat is inderdaad naar zijn idee ook waar de ontsteking zit. Hebben ze dit bij jou met een echo kunnen vaststellen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:33

PSSM komt meer voor bij koudbloeden toch? Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Is daarnaast aangeboren dus had dan ook al wel eerder verschijnselen verwacht.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:53

Ik zou ook denken aan blaas of nier ontsteking!
Veel sterkte!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:55

Ababe schreef:
romyvs schreef:

Inderdaad met een inwendige echo, onze ruin paste ook geen kleine beetjes. Die schacht alleen niet uit met plassen (nu nog steeds niet nu het over is).

‘Grappig’, de dierenarts vermoedt dit of een nierontsteking ook sterk. Alleen zou daar moeite met plassen en vaak kleine porties plassen bij horen. Dat hebben we niet gezien maar dat is inderdaad naar zijn idee ook waar de ontsteking zit. Hebben ze dit bij jou met een echo kunnen vaststellen?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:56

Jasmijn159 schreef:
PSSM komt meer voor bij koudbloeden toch? Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Is daarnaast aangeboren dus had dan ook al wel eerder verschijnselen verwacht.

Pssm1 komt veel voor bij koudbloeden en kruisingen ervan. Pssm2 ook warm en volbloeden. Beide valt te testen via: https://www.centerforanimalgenetics.com ... and-pssm2/

Maar als er geen koudbloed in (verre) familie van paard zit heeft pssm1 weinig zin om te testen. Pssm2 dus wel.