Second Opinion Aanvragen wel of niet

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

trysteffy

Second Opinion Aanvragen wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 20:28

Hoi,

Sinds april kreeg ik te horen van me da dat de bloedwaardes van mijn jaarling te laag zijn.
April wou ik hem castreren en heb meteen een mestonderzoek gedaan uit de mestonderzoek kwam uit dat ie bloedworm had en door de bloedworm bloedarmoede en hartruisje. Nou behandeld hij kon alleen niet gecastreerd worden door de bloedarmoede. 2 weken daarna opnieuw laten onderzoeken het bloed nog steeds niet goed kunnen nog steeds niet castreren. Maar het gekke is als ik zo lees hoe je bloedarmoede kan herkennen zie ik hellemaal niks bij mijn paard kwa kenmerken wat ie zou moeten hebben. Hij is gewoon super actief glimt mooi ect.
Maar nu een maand veder begint meneer enorm mannelijk te worden. En de mensen om mijn heen zeggen je moet hem echt castreren voor dat het erger word. Maarja mijn dierenarts had gezegd dat we in augustus weer moeten bloedprikken dat zijn bloed weer is hersteld en heeft de tijd gehad dus als dat in augustus goed is meteen castreren.

Nou kwam bij mij thuis van kan je geen Second Opinion doen.
Dus mijn vraag is dan zal dat zinvol zijn in de situatie waar we nu in zitten?

Oja ik geef nu ook supplement aan hem om de bloedwaardes te laten verbeteren

hwn

Re: Second Opinion Aanvragen wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:52

als je nu nog eens gaat bloedprikken, neem je nog eens bloed weg, dus wordt het nog armer. Ik zou idd het advies van de DA opvolgen, en desnoods grondwerkles nemen mocht ie echt onhandelbaar zijn.

Let er ook op dat de (bloed)wormen wel effectief weg zijn, anders blijft de bloedarmoede terugkomen.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 04:59

hwn schreef:
als je nu nog eens gaat bloedprikken, neem je nog eens bloed weg, dus wordt het nog armer. Ik zou idd het advies van de DA opvolgen, en desnoods grondwerkles nemen mocht ie echt onhandelbaar zijn.

Let er ook op dat de (bloed)wormen wel effectief weg zijn, anders blijft de bloedarmoede terugkomen.

Een paard heeft zo'n 60L bloed, als daar 50ml bloed voor wordt afgenomen, heeft dat echt geen impact, en vaak wordt er nog veel minder afgenomen.

Ter vergelijk: met bloed doneren wordt 500ml afgenomen bij de 6L bloed van een mens, dat is 100x zoveel.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:28

Heb ik hele slordige DA's (en dat al 40 jaar lang)? Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bloed geprikt werd vóór een castratie.
En wat voor bloedbad verwacht die castrerende DA eigenlijk? Als er íets bloedloos verloopt is het wel een castratie.

Ik zou echt niet weten waarom bloedarmoede daar zo'n enorm effect op zou moeten hebben dat iets simpels als een castratie daar voor moet worden uitgesteld. Tenzij het een klophengst is en het een buikoperatie wordt, dat is uiteraard een ander verhaal.

Maw, ik zou zéker naar een andere DA gaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:36

Zegt bloedarmoede niet meer over de samenstelling van het bloed, dan over de hoeveelheid er van?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:44

Ja en nee. Bloedarmoede is een gebrek aan rode bloedcellen. Als je daar al weinig van hebt en je verlies nog eens substatieel bloed bij een zware operatie, dan wordt de zuurstofvoorziening alleen maar nog problematischer.
Evt volume aanvullen met vloestof om iig de bloeddruk op peil te houden 'verdunt' het bloed alleen maar, dat klopt, maar wordt dus voor de bloeddruk wel gedaan (bij mensen iig).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:49

Oh ja zo zat het :)*

Ik zou nog een keer bloed laten trekken via een andere DA en wanneer nog steeds niet goed, in overleg met de DA iets van Red Cell ofzo gaan geven.

En uiteraard speuren naar de oorzaak van de bloedarmoede.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:57

LBLGypsyCobs schreef:
Oh ja zo zat het :)*

Ik zou nog een keer bloed laten trekken via een andere DA en wanneer nog steeds niet goed, in overleg met de DA iets van Red Cell ofzo gaan geven.

En uiteraard speuren naar de oorzaak van de bloedarmoede.

Paard heeft/had bloedwormen.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:58

Ik zou een andere DA laten komen, niets over bloedonderzoek zeggen, en vragen of hij je paard wil castreren. Als-ie ja zegt, dán pas het laatste bloedonderzoek laten zien, en 'm dan vragen of hij het met dat bloedbeeld nog steeds wil doen. Dan heb je een onbevooroordeeld antwoord.

Ik zou de hoeveelheid wormenbalen-jaarlingen die gewoon en probleemloos gecastreerd worden niet de kost willen geven...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 07:01

De oorzaak van de bloedarmoede komt door bloedworm.
Moet sowieso over een maand weer ontwormen tegen bloedworm.

Ik geef nu dan van naf energ wat ook voor bloedarmoede is. Uiteraard met overleg van de da die zei een ander product maar kreeg paar dagen daarna antwoord pas toen ik die fles al had gehaald en open had.

Mijn da durfde het gewoon niet aan om hem met bloedarmoede te castreren. Hij zou staand gecastreerd worden

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 07:02

Ibbel schreef:
Ik zou een andere DA laten komen, niets over bloedonderzoek zeggen, en vragen of hij je paard wil castreren. Als-ie ja zegt, dán pas het laatste bloedonderzoek laten zien, en 'm dan vragen of hij het met dat bloedbeeld nog steeds wil doen. Dan heb je een onbevooroordeeld antwoord.

Ik zou de hoeveelheid wormenbalen-jaarlingen die gewoon en probleemloos gecastreerd worden niet de kost willen geven...

Ik heb geen brief van de bloedonderzoek gekregen hoorde het namelijk telefonisch van mijn da :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:05

Ik vraag altijd alle uitslagen op papier.

Niet omdat ik de DA niet vertrouw, maar puur om alle gegevens per paard compleet te hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:13

Hoe heb je tot nu toe tegen de bloedworm ontwormt? Met welke middelen en hoe vaak op welke data? Een paard van 12 maanden weegt zo'n 70% van zijn volwassen gewicht en met 18 maanden al 80% van zijn volwassen gewicht. Met ivermectine zou ik sowieso gewoon zijn verwachte gewicht doseren en met moxidectine bij 18 maanden ook, met 12 maanden 90% van dat gewicht (dus bij 500kg voor 450kg doseren).

Wat geef je verder aan vitaminekorrel of krachtvoer? Bloedarmoede kan namelijk komen door bloedwormen, maar ook door een eiwittekort, een kopertekort of andere tekorten (een ijzertekort is zelden de oorzaak).

Ik zou daarnaast de uitslagen sowieso op papier willen hebben. Zowel van de bloedonderzoeken als van het mestonderzoek. Het mestonderzoek zou ik de komende tijd iedere 4 weken herhalen, vanwege de goede telling (en notering) doe ik het bij voorkeur bij Het Woud, dan zie je namelijk echt het verloop in EPG en niet alleen besmetting Ja/Nee (wat een hoop dierenartsen teruggeven).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:14

trysteffy schreef:
Ik heb geen brief van de bloedonderzoek gekregen hoorde het namelijk telefonisch van mijn da :+

Dan zou ik helemáál als de donder een andere DA nemen. Een DA die een castratie niet aandurft en die de onderbouwing daarvoor niet op papier geeft? -O-

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 07:24

Mizora schreef:
Hoe heb je tot nu toe tegen de bloedworm ontwormt? Met welke middelen en hoe vaak op welke data? Een paard van 12 maanden weegt zo'n 70% van zijn volwassen gewicht en met 18 maanden al 80% van zijn volwassen gewicht. Met ivermectine zou ik sowieso gewoon zijn verwachte gewicht doseren en met moxidectine bij 18 maanden ook, met 12 maanden 90% van dat gewicht (dus bij 500kg voor 450kg doseren).

Wat geef je verder aan vitaminekorrel of krachtvoer? Bloedarmoede kan namelijk komen door bloedwormen, maar ook door een eiwittekort, een kopertekort of andere tekorten (een ijzertekort is zelden de oorzaak).

Ik zou daarnaast de uitslagen sowieso op papier willen hebben. Zowel van de bloedonderzoeken als van het mestonderzoek. Het mestonderzoek zou ik de komende tijd iedere 4 weken herhalen, vanwege de goede telling (en notering) doe ik het bij voorkeur bij Het Woud, dan zie je namelijk echt het verloop in EPG en niet alleen besmetting Ja/Nee (wat een hoop dierenartsen teruggeven).

Toen ik hem net kocht 24 januari had ik hem de volgende dag gelijk ontwormt met strongid deze kreeg ik van de da bij de fokker die hem kwam keuren.
17 april is ie door mijn eigen da behandeld met eqeust volgende dag zag ik meteen allemaal dode wormen en niet zo’n beetje ook. Deze moet ik dus herhalen na 12 weken van die 17 april. Na die ontworming moet ik dan weer in het najaar ook weer ontwormen tegen spoelwormen.

Hij krijgt cavalor juniorix volle schep per dag en staat dus op de wei. En nou geef ik naf energ bij. Maar moest eigenlijk eqiutopforte geven kwam ik later pas achter.

Zou ze die nog hebben de uitslagen? Dat ik ze ondanks een maand en 3 maanden terug het te horen kreeg

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 07:25

Ibbel schreef:
trysteffy schreef:

Dan zou ik helemáál als de donder een andere DA nemen. Een DA die een castratie niet aandurft en die de onderbouwing daarvoor niet op papier geeft? -O-

Ik heb et zelf ook eigenlijk niet om gevraagd dat is het stomme van mij weer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:28

Als er bij ontworming echt massa's wormen afkomen, is pas weer na 3 maanden ontwormen (en ja, dat is de normale interval bij equest, dat wel) echt te laat. Dan zit je met een beetje pech weer aan dezelfde hoeveelheden wormen.

Ik zou eerder 5 dagen achtereen met fenbendazol ontwormen - om spoelwormen te behandelen is dat veel effectiever.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:41

Even los van de bloedarmoede, ik zou persoonlijk nu niet meer willen castreren. Niet eerder dan in het najaar. Er zijn nu al zoveel vliegen en dat gaan er de komende periode alleen maar meer worden, dat mij het risico op ontstekingen in de wond en vliegen in de wond veel te groot zou zijn.

De DA zou van dat bloedonderzoek gewoon de uitslagen nog moeten hebben. De meeste gebruiken een computersysteem en daar wordt deze dan ook ingegeven. Is ook zodat ze later na kunnen kijken hoe de waardes waren.

Met een bloedend hart (ze had nl mijn toekomstige rijpaard moeten worden) maar omstandigheden maken dat ik haar niet kan houden, en dus te koop: Strait Black N Magic. 2019 black tobiano merrieveulen (EE/aa/TT door de ouders). Meer info stuur PB.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 07:53

Ibbel schreef:
Als er bij ontworming echt massa's wormen afkomen, is pas weer na 3 maanden ontwormen (en ja, dat is de normale interval bij equest, dat wel) echt te laat. Dan zit je met een beetje pech weer aan dezelfde hoeveelheden wormen.

Ik zou eerder 5 dagen achtereen met fenbendazol ontwormen - om spoelwormen te behandelen is dat veel effectiever.

Zo zag 1 hoopje mest er uit met deze wormen allemaal dood

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:01

trysteffy schreef:
Mizora schreef:

Toen ik hem net kocht 24 januari had ik hem de volgende dag gelijk ontwormt met strongid deze kreeg ik van de da bij de fokker die hem kwam keuren.
17 april is ie door mijn eigen da behandeld met eqeust volgende dag zag ik meteen allemaal dode wormen en niet zo’n beetje ook. Deze moet ik dus herhalen na 12 weken van die 17 april. Na die ontworming moet ik dan weer in het najaar ook weer ontwormen tegen spoelwormen.

Hij krijgt cavalor juniorix volle schep per dag en staat dus op de wei. En nou geef ik naf energ bij. Maar moest eigenlijk eqiutopforte geven kwam ik later pas achter.

Zou ze die nog hebben de uitslagen? Dat ik ze ondanks een maand en 3 maanden terug het te horen kreeg

Als het goed is slaat de dierenarts deze resultaten op in het dossier van je paard, zodat deze zo nodig jaren later nog terug te halen zijn. Mestonderzoek wisselt, maken ze echt tellingen, dan wel. Ja/Nee-uitslagen worden niet altijd netjes opgeslagen is mijn ervaring.

Equest heeft een ERP, egg reapperance period, van minimaal 5 weken. Dat betekent dat je paard tot een volledige cyclus zonder ontworming heeft doorgemaakt. Ik zou dus zeker zo snel mogelijk nogmaals ontwormen en na een maand met ivermectine. Daarna iedere 4 weken mestonderzoek.

Een schep juniorix voldoet inderdaad helaas niet aan de mineralenbehoefte. Ik zou er nog 100g marstall force of pavo vital bijvoeren (er vanuitgaande dat het gaat om een paardje dat 500kg moet gaan wegen).

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 08:03

Ik wou overstappen eigenlijk naar vitalbix maar mijn da zei dat ik gewoon beter op cavalor blijf geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:22

Vitalbix DC mag ook ernaast. Doseer hem op 75g per 100kg verwacht volwassen gewicht - 150g (i.v.m. 1kg cavalor juniorix). Maar aan puur 1kg cavalor juniorix heeft hij bij een verwacht gewicht van 500kg niet genoeg.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:23

Als jij al zover bent met twijfelen dat je deze topic opent.. dan zegt dat eigenlijk wel genoeg toch?

Paarden hebben en houden is op gevoel. Als jou onderbuik gevoel zegt dat je een second opinion nodig hebt. Doe het alsjeblieft!

Mijn paard had een veel aandere ziekte dan die van jou. Maar bij dierenarts A zou hij vorige maand ingeslapen zijn. Mijn gevoel klopte er niet bij. Dierenarts B wilde toch behandelen. Mijn paard leeft en loopt weer in de sport!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+3~ Springen M+1~ SGW B+8

ItsmeElise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:10

Bloedwormen zijn echt rot dingen. Die kunnen veel langer blijven hangen dan je lief hebt. Symptomen van bloedarmoede kunnen enorm verschillen van elkaar en ook in sterkte.

Ik zou als ik jou was wel kijken voor een second opinion mbt je castratie. Het kan geen kwaad een tweede dierenarts ernaar te laten kijken. Als die dan ook zegt goh die bloedarmoede is wel dusdanig erg dat ik dit niet nu wil doen dan weet je dat ook en dan weet je ook zeker dat je eerst van die bloedwormen af gaat moeten voor de castratie kan en dat het niet 1 mening is zeg maar.

Talenten Team Stal Sibma
Stal Sibma's Indiana ~ L1+6
Zander ~ M1+10

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:01

Je zou je paard evt een ijzer supplement kunnen bijgeven. Redcel bijvoorbeeld.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie