karper rug

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

stevendhas

karper rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 18:12

Afbeelding
Heeft er toevallig iemand ervaring met een karper rug?

heb sinds vorige week een springpaard van 3 gekocht,met een zeer goeie afstamming van zangersheide maar heeft enorm last van een karperrug en een bolle rug naar achter toe!!

zie foto's.

Hij moet nog zadelmak worden gemaakt,en mijn vraag is als hij daar eventueel pijn zou van hebben of last bij het opzadelen,de ene persoon zegt van wel en de andere niet,hij is nu 3 geworden,heeft een schofhoogte van +/-1m76 en zou blijkbaar nog kunnen groeien tot aan zijn 5 jaar en het probleem zou eventueel een deel kunnen opgelost worden doordat het schof nog zou toenemen van hoogte..

graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!

al dank bij voorbaat

steven

Secretly

Re: karper rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:28

Oeih, Ik vermoed dat je hier moeilijk een passend zadel op krijgt? Is wel een extreme karper rug. Of t nog een beetje in verhouding gaat groeien met de jaren is nog maar de vraag?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:30

Ik vraag me af of je überhaupt ooit op dit paard zal kunnen rijden..
Met welk doel heb je een paard met zo’n extreem slechte rug gekocht?

[FJ] [VOLG] Van wilde fjordenhengsten naar...

Viking (Briggen x Oswald) – 19 jaar
Ossip (Reinar x Stendis Bue) – 1 jaar

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:33

Ai. Vertekent de foto door de hoek of is het echt zo duidelijk aanwezig? Heb je hem laten keuren? Een passend zadel gaat echt een uitdaging worden ja... wil je er ook mee gaan springen of heb je andere plannen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:34

Ken ook een friese hengst die zo uit ze wei is gekomen. Dat paard is zo gepest in de weide. Ze sprongen er allemaal bovenop. Met kundig trainen en super begeleiding van dierenarts en fysios helemaal goed gekomen. Hoe zag het er uit toen hij jonger was?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:34

Beetje dom om eerst dat dier te kopen en je dan af gaan vragen of je er iets mee kunt. Dierenarts ook niets van gezegd of heb je helemaal niet laten keuren?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:39

Helaas verongelukt een jaar geleden, maar mijn 5 jarige had het ook (niet zo extreem als die van jou), door de jaren heen wel een stuk beter geworden door regelmatig osteopathie en een goede manier van rijden.

Als 5 jarige:
Afbeelding
Afbeelding

Als 3 jarige:
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:40

Geen haar op mijn hoofd die zou denken dat ik daar bovenop ga zitten.

Leuk paard voor de wagen misschien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:41

Daar kun je niet zo maar iets over zeggen; het ligt er aan wat de oorzaak is.
Ik vind je foto onduidelijk, ik denk/hoop dat de verhoudingen niet goed zijn doordat de foto schuin is genomen. Een goede standfoto geeft meer duidelijkheid.

Ik ben geneigd om op basis van je verhaal (jong groot ongetraind paard) te denken dat het misschien een kwestie is van bespiering en dat het alleen maar beter wordt in het werk. Ik zou nog wel een jaartje wachten met een zadel. Eerst goed aan de longe optrainen, rugspieren kweken. Ook de fysio er bij, vaak ontstaan er blokkades in de wervels vlak achter het zadel.

Wij hadden/hebben een merrie met een karperrug, ook erg groot (en lang). Zadelmak gemaakt op 4,5 jaar, nu sport-/fokmerrie, Elite, M-springen en zit super in de spieren. Het is voor een leek niet zichtbaar dat ze een karperrug heeft...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:47

Jeetje dat is ook niet een beetje bol op de lendenen.....
Wat wil je hiermee en waarom? Ik zou er gratis nog niet aan beginnen eerlijk gezegd.
Hier krijg je niet eens een zadel passend op. De bolling begint al vlak na de schoft.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-08-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:50

Foto is idd lastig te beoordelen maar het lijkt veel meer op lordose dan alleen een karperrug. Is het dier gekeurd en op heb je rontgenfotos laten nemen?

Mn het risico op kissing spines zou ik willen uitsluiten voor ik er een zadel opgooide..

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:50

Op een goede afstamming kun je niet rijden en op dit paard ook niet.

Het is de waarheid

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:52

troi schreef:
Foto is idd lastig te beoordelen maar het lijkt veel meer op lordose dan alleen een karperrug. Is het dier gekeurd en op heb je rontgenfotos laten nemen?

Mn het risico op kissing spines zou ik willen uitsluiten voor ik er een zadel opgooide..

Ik denk dat je kyfose bedoelt? Lordose is de bolling de andere kant op dus een extreem holle rug.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:53

Een betere foto van TS zou helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:55

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:05

Het laatste paard met zo'n extreme rug die ik gezien heb kwam zo uit de opfok en heeft daar waarschijnlijk z'n rug gebroken gehad waardoor het ontstaan is. Deze is met 3 jaar ingeslapen..

Ik ben ook wel benieuwd naar een goede standfoto.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:09

Ik zou een betere foto willen zien, maar t eerste wat in me op komt is, waarom zo een paard kopen? Waar begin je aan?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:15

troi schreef:

Ik durf er haast vergif op innemen dat dit dier niet gekeurd is(of je hebt een hork van een DA)
En ik durf ook bijna te zeggen dat het ongezien gekocht is aan de hand van het papier.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:20

Oei, waarom zou je deze uberhaupt kopen? een verborgen gebrek is het iig niet :=

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:24

Een goede afstamming wil niet zeggen dat het paard dan automatisch gezond of zonder gebreken is.
Heb je het paard van de fokker gekocht?

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:27

Ik denk niet dat dit een kwestie is van overbouwd staan, maar ik ben ook benieuwd naar een betere foto.
Is hij gekeurd? Want als je met dit paard verder wilt zou ik zeker de hele bovenlijn op de foto laten zetten.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:38

Een karper is vaak helemaal niet echt een probleem zolang je niet wil springen. Het gevaar hier zit hem in dat weke deel achter die korte stijle schoft als de foto dat niet vertekend.
Een karper hoeft ook met zadels geen probleem te zijn als hij ver genoeg naar achteren begint. Sommige paarden met een karperrug zijn zelf zeer sterk in de rug maar uiteraard weinig souplesse. Je moet er dus ook geen sport van verlangen want dat is forceren.

Als het stuk achter de de schoft echt zo zwak is dan zou ik dat minimaal op de foto zetten.

Dat je zo‘n paard gratis krijgt kan ik nog inkomen trouwens, kopen vind ik bijzonder.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:41

Is er bij een karperrug dan geen grotere kans op oa kissing spines?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:57

Cayenne schreef:
Is er bij een karperrug dan geen grotere kans op oa kissing spines?

Voor zover ik weet wel

[FJ] [VOLG] Van wilde fjordenhengsten naar...

Viking (Briggen x Oswald) – 19 jaar
Ossip (Reinar x Stendis Bue) – 1 jaar

Carol_Beer

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:04

Die rug lijkt meer dan doorgezakt. Weet je ook wat er allemaal mee gebeurd?
Ziet er niet bepaald gezond uit.

"Nawni?"