karper rug

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:07

Cayenne schreef:
Is er bij een karperrug dan geen grotere kans op oa kissing spines?

De kans is inderdaad groter, maar het hoeft niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:08

Ik zou op deze rug niet met een gerust hart gaan zitten laat staan denken aan parcours rijden.
Ik vrees dat groeien hier ook weinig aan gaat verbeteren.

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:10

bigone schreef:
Beetje dom om eerst dat dier te kopen en je dan af gaan vragen of je er iets mee kunt. Dierenarts ook niets van gezegd of heb je helemaal niet laten keuren?

Nou zo denk ik ook...

Bij de keuring van mijn bijrijpaard zeiden de artsen meteen dat je een karperrug had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:23

trysteffy schreef:
bigone schreef:
Beetje dom om eerst dat dier te kopen en je dan af gaan vragen of je er iets mee kunt. Dierenarts ook niets van gezegd of heb je helemaal niet laten keuren?

Nou zo denk ik ook...

Bij de keuring van mijn bijrijpaard zeiden de artsen meteen dat je een karperrug had.

Voor deze rug heb je geen DA nodig om te zien dat ie weinig functioneel is. :=

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

L_Ruiterhuis

Re: karper rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:34

Ik schrik ook heel erg van de foto. Hoop voor je dat de foto erg vertekend. Anders lijkt het me dat je dit paard niet kunt gaan rijden. Zou het door een goede dierenarts of kliniek laten nakijken of dit nog genoeg bij kan trekken om te dienen als recreatiepaard. Ook paarden met hele goede papieren kunnen foutjes hebben of weinig kwaliteit, hoe beweegt en springt hij? Lijkt me namelijk met zo’n rug dat het dier niet veel kwaliteit kan tonen ondanks de goede papieren. Heel veel succes in ieder geval.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor Paard en Ruiter.
Verzending €3,95, boven de €75 GRATIS Verzending!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:07

Wat een foto... Ik hoop echt dat die een beetje een vertekend beeld geeft, want daar krijg je volgens mij geen zadel meer op laat staan echt rijden, laat dubbel staan parcours mee rijden. Mag ik vragen waarom je dit paard in godsnaam gekocht hebt? Ik heb zelf ook een heel knap paard met een hele mooie bloedlijn waar we 15 jaar ten volle van hebben kunnen genieten maar nu ook met rugproblemen zit, hij heeft ook een verdikking aan de schoft hierdoor, die kan je niet eens zien en enkel voelen en er past eigenlijk al geen zadel meer op. Is een hele dure grasmaaier nu. Er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt een paard te kopen met zo'n rug.

Diallo VW♥

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:14

Voor hetzelfde geld is dit paard altijd van hem zelf geweest en wil hij via deze weg weten of het nog wat waard is. Hoop dat ts nog antwoord op alle vragen gaat geven en betere foto’s plaatst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:17

bigone schreef:
Voor hetzelfde geld is dit paard altijd van hem zelf geweest en wil hij via deze weg weten of het nog wat waard is. Hoop dat ts nog antwoord op alle vragen gaat geven en betere foto’s plaatst.

In het bericht staat dat ie ‘m vorige week gekocht heeft.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:20

Ik zag de foto en dacht 'ik hoop dat je het bonnetje nog hebt'.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:21

Ja dat klopt. Maar vind het gewoon een beetje vreemd verhaal , zelfs wanneer je geen verstand van paarden hebt, dit dier kan nog zulke geweldige papieren hebben , dit koop je niet zomaar om dan hier even na te vragen over hoe en wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:30

bigone schreef:
Ja dat klopt. Maar vind het gewoon een beetje vreemd verhaal , zelfs wanneer je geen verstand van paarden hebt, dit dier kan nog zulke geweldige papieren hebben , dit koop je niet zomaar om dan hier even na te vragen over hoe en wat.

Tenzij je er pas over gaat denken als ze ‘m weigeren in te rijden.

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:34

bigone schreef:

Nee ik snap je, ik vind het ook een raar verhaal.

Het is de waarheid

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:55

Zo jong en nu al doorgezakt ;(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:56

Oei onbereden en jong, laat staan als je daar met 60 kilo op wilt gaan zitten..
Wat waren je beweegredenen om dit paard te kopen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:04

Blussem schreef:

Dit heeft niks met doorgezakt en of de leeftijd te maken.

Dit is een vergroeiing van de rug.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:23

Ik vraag me trouwens af of je dit als verborgen gebrek mag aanmerken.

Het is niet geheel onzichtbaar eigenlijk.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 02:04

Hoop niet dat het een garantie tot aan de deur wordt....hier wil je niet op gaan rijden zo te zien.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 07:45

Blussem schreef:

Dit is niet doorgezakt. Deze is juist bol op de rug i.p.v. hol.
Dit is een doorgezakte rug:
Afbeelding

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 07:49

Suzanne F. schreef:
troi schreef:
Foto is idd lastig te beoordelen maar het lijkt veel meer op lordose dan alleen een karperrug. Is het dier gekeurd en op heb je rontgenfotos laten nemen?

Mn het risico op kissing spines zou ik willen uitsluiten voor ik er een zadel opgooide..

Ik denk dat je kyfose bedoelt? Lordose is de bolling de andere kant op dus een extreem holle rug.

Nee lordose, zoals op deze link: https://assets.horsenation.com/wp-conte ... 40x480.jpg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 07:52

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:40

L_Ruiterhuis schreef:
Ik schrik ook heel erg van de foto. Hoop voor je dat de foto erg vertekend. Anders lijkt het me dat je dit paard niet kunt gaan rijden. Zou het door een goede dierenarts of kliniek laten nakijken of dit nog genoeg bij kan trekken om te dienen als recreatiepaard. Ook paarden met hele goede papieren kunnen foutjes hebben of weinig kwaliteit, hoe beweegt en springt hij? Lijkt me namelijk met zo’n rug dat het dier niet veel kwaliteit kan tonen ondanks de goede papieren. Heel veel succes in ieder geval.

Maar als recreatie ruiter (wat het gros van nederland is) wil je toch ook een fijn rijpaard.
Zijn mensen die ook lekker buiten willen rijden en niet al te vaak de DA op de stoep willen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:43

TS reageert niet meer. Ik vind t maar vreemd. Wie koopt zo’n paard nou, maakt een topic aan met vragen waarop je zelf t antwoord al weet?
@ L--ruiterhuis: ook een recreatiepaard moet een goede rug hebben. Geen goede rug? Geen ruiter. Springen, dressuur, het bos in, maakt niet uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:02

Als je er op wil gaan zitten moet ie een goede rug hebben. Ze zijn er al niet voor gemaakt, dan ga je ook niet nog eens er op zitten als ie voor z’n natuurlijke taken al benadeeld is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:20

TS het hangt van een aantal factoren af of ie nog te berijden valt. De Dierenarts zal de rug indelen in gradaties van 1 tot en met 4 en vanuit die gradaties wordt er een behandelplan gemaakt. Ik vind het shockerend dat men vanaf een foto weet te beoordelen dat TS zijn paard niet te berijden valt vanwege de karperrug dat soort uitspraken moet je aan de dierenarts overlaten.

Ik zou het als volgt aanpakken:

- paard naar de kliniek toebrengen voor onderzoek van de rug om te kijken of ie geen pijn heeft

- als de dierenarts hier toekomst in ziet dan zou ik hem minimaal een halfjaar aan de hand werken zodat de rug en buikspieren sterker worden

- nadat halfjaar kun je langzaam aan beginnen met het zadelmak maken mits het dier geen pijnklachten heeft vertoond met het aan de hand werken

- uit ervaring weet ik dat dit soort paarden gebaat zijn bij een licht persoon zodat de rug niet extra belast wordt met teveel ruitergewicht

- de bemerkingen op de rug zeggen niet altijd alles TS het gaat er uiteindelijk om of ze er last van hebben of niet

Ik heb zelf paardlief succesvol opgeleid met rugproblemen die momenteel de piaffe en passage beheerst. Af en toe springt paardlief onder de man. Dus geef de hoop niet op TS :D

Voortaan zou het handiger zijn dat je je eerst verdiept in wat je gekocht hebt i.p.v. achteraf vragen te stellen of er te rijden valt op een karperrug. Dat is een wijze les voor de volgende keer.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:35

rien10 schreef:
TS reageert niet meer. Ik vind t maar vreemd. Wie koopt zo’n paard nou, maakt een topic aan met vragen waarop je zelf t antwoord al weet?
@ L--ruiterhuis: ook een recreatiepaard moet een goede rug hebben. Geen goede rug? Geen ruiter. Springen, dressuur, het bos in, maakt niet uit.

Ze heeft hem al gekocht, springen ermee kan zeker niet. Hopelijk voor haar wel als recreatiepaard, al betwijfel ik dat ook.
Als iemand een recreatiepaard zoekt zou ik zeker zo’n paard niet aanraden maar een gezonde correct gebouwde. Maar ze heeft het paard al gekocht, daarmee mijn opmerking dat ze het hopelijk dan nog wel als recreatiepaard kan gebruiken in de toekomst inplv alleen als grasmaaier.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor Paard en Ruiter.
Verzending €3,95, boven de €75 GRATIS Verzending!