karper rug

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:23

Maar ja, als je ongezien een zangersheide paard met goede springpapieren koopt (waarsch een koopje..) dan doe je dat natuurlijk niet voor een rondje bos, na een dure dierenarts keuring, een half jaar grondwerken en heel voorzichtig inrijden. TS wil vermoedelijk snel knallen op concours. Dat gaat nooit lukken.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:34

Wij een haflinger gehad die kreeg dit door aan halster vast te blijven hangen en toen was alles verschoten Is nooit meer goed gekomen en bij de slager beland hadden verdere fokplannen met haar helaas nooit gebeurd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:38

troi schreef:
Maar ja, als je ongezien een zangersheide paard met goede springpapieren koopt (waarsch een koopje..) dan doe je dat natuurlijk niet voor een rondje bos, na een dure dierenarts keuring, een half jaar grondwerken en heel voorzichtig inrijden. TS wil vermoedelijk snel knallen op concours. Dat gaat nooit lukken.

In de paarden zijn er geen ‘koopjes’. :D

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

olijf

Re: karper rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:49

Denk dat het verstandig is om vooral niet af te gaan op alle Bokt Da's hier...
De foto is uit een rare hoek en bergaf gemaakt, daar kan je geen soep (groentesoep) van koken.
Ga naar een goede paardenarts en laat ze daar het paard IRL beoordelen.
Dat de rug anders is , is duidelijk.
Hoe erg en of hij nog geschikt is voor jou doel, zou ik me door een arts laten vertellen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:57

Een stalgenootje van mij heeft een paard met karperrug.
Doet er alles mee dressuur, springen buitenrijden en 5 december is het het paard van Sinterklaas :)
Laatst bijgewerkt door Westerntrail op 07-08-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:59

Ayasha schreef:
troi schreef:

In de paarden zijn er geen ‘koopjes’. :D

Idd ja..

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:04

Westerntrail schreef:
Doet er alles mee dressuur, springen buitenrijden en 5 december is het het paard van Sinterklaas :)

Ik denk dat een karper rug in verschillende gradaties zijn toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:27

olijf schreef:
Denk dat het verstandig is om vooral niet af te gaan op alle Bokt Da's hier...
De foto is uit een rare hoek en bergaf gemaakt, daar kan je geen soep (groentesoep) van koken.
Ga naar een goede paardenarts en laat ze daar het paard IRL beoordelen.
Dat de rug anders is , is duidelijk.
Hoe erg en of hij nog geschikt is voor jou doel, zou ik me door een arts laten vertellen.

Heel eerlijk? Ik denk dat deze rug nog in de meest voordelige hoek gefotografeerd is.
Ik betwijfel heel ernstig dat het er beter uit gaat zien als ie netjes van opzij genomen wordt.

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:31

Paard staat niet vierkant op de foto dus dan valt het niet goed te beoordelen. Hoe ernstig deze rug nou daadwerkelijk is ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:37

Als die rug mee viel, zou ie geen account aangemaakt hebben om er vragen over te stellen. Belgen doen over het algemeen iets minder "moeilijk" over ruggen en passende zadels dan Nederlanders.. Ik gok ook zomaar dat deze niet gekeurd is, ook niet klinisch. Nog zo iets dat in België veel minder gedaan wordt dan in Nederland. Dat is eigenlijk pas sinds een tweetal jaar dat ik van mijn mede-belgen hoor dat er gekeurd wordt voor aankoop en dat is dan nog een minderheid. Veelal mensen met ambities om hoger in de sport te komen. Zeker jumpingpaarden moeten op regionaal niveau al behoorlijk krom zijn naar Nederlandse maatstaven alvorens er gevreest wordt voor de bruikbaarheid. Er is echt een wereld van verschil in mentaliteit wb zadelpassen en paarden keuren voor verkoop tussen Nederlanders en Belgen. Ik denk dat ik er niet zo heel ver van af zat toen ik zei dat deze wellicht geweigerd is door de persoon die ze aangesproken hebben om 'm zadelmak te maken.

Aan de "hoek" achter de schoft is te zien dat deze rug niet "een beetje" karperrug is. Dan zou die hoek niet zo scherp zijn achter de schoft. Punt. Ongeacht vanuit welke hoek de foto gemaakt is en of de knol al dan niet vierkant staat.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:40

Kimmie schreef:
Westerntrail schreef:

Ik denk dat een karper rug in verschillende gradaties zijn toch?

Zeker :j

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:44

Ayasha schreef:
Als die rug mee viel, zou ie geen account aangemaakt hebben om er vragen over te stellen. Belgen doen over het algemeen iets minder "moeilijk" over ruggen en passende zadels dan Nederlanders.. Ik gok ook zomaar dat deze niet gekeurd is, ook niet klinisch. Nog zo iets dat in België veel minder gedaan wordt dan in Nederland. Dat is eigenlijk pas sinds een tweetal jaar dat ik van mijn mede-belgen hoor dat er gekeurd wordt voor aankoop en dat is dan nog een minderheid. Veelal mensen met ambities om hoger in de sport te komen. Zeker jumpingpaarden moeten op regionaal niveau al behoorlijk krom zijn naar Nederlandse maatstaven alvorens er gevreest wordt voor de bruikbaarheid. Er is echt een wereld van verschil in mentaliteit wb zadelpassen en paarden keuren voor verkoop tussen Nederlanders en Belgen. Ik denk dat ik er niet zo heel ver van af zat toen ik zei dat deze wellicht geweigerd is door de persoon die ze aangesproken hebben om 'm zadelmak te maken.

Aan de "hoek" achter de schoft is te zien dat deze rug niet "een beetje" karperrug is. Dan zou die hoek niet zo scherp zijn achter de schoft. Punt. Ongeacht vanuit welke hoek de foto gemaakt is en of de knol al dan niet vierkant staat.

Waarom zo boos en waarom dan ineens meteen een knol?
Dat er iet "anders "is aan de rug van dit paard is iedereen wel duidelijk.
Hoe erg en wat kan nog wel of niet, kan je van een foto gewoon nooit beoordelen....
Hopelijk ziet de eigenaar van dit paard in dat hij\zij een arts moet raadplegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:48

Niks boos aan, als je mijn berichten leest zal je zien dat ik "knol" behoorlijk vaak gebruik. Daar bedoel ik verder niks boos of denigrerend me. :) Excuus. Dat is een stukje dialect dat er af en toe in sluipt. :)

Ik hoop inderdaad, oprecht, dat er een DA geraadpleegt wordt. Maar dat gaat niet gebeuren als iedereen gaat zeggen "dat het mee kan vallen." gezien al meerderen hem gezegd hebben (openingspost) dat het een probleem is en hij alsnog er voor gekozen heeft om het dan eerst maar op bokt te vragen met een foto die, de menselijke aard kennende, niet echt toont hóe bol die rug precies is. We proberen ons zelf altijd (ook tegen beter weten in.) wijs te maken dat het wel mee valt. :) Dus ik denk dat "relativeren" geen van de partijen een plezier doen is. Als je uit gaat van het slechtste kan het alleen maar meevallen nádat een professional er naar gekeken heeft. Andersom is vooral voor het dier wat rotter.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:56

Ayasha schreef:
Niks boos aan, als je mijn berichten leest zal je zien dat ik "knol" behoorlijk vaak gebruik. Daar bedoel ik verder niks boos of denigrerend me. :) Excuus. Dat is een stukje dialect dat er af en toe in sluipt. :)

Ik hoop inderdaad, oprecht, dat er een DA geraadpleegt wordt. Maar dat gaat niet gebeuren als iedereen gaat zeggen "dat het mee kan vallen." gezien al meerderen hem gezegd hebben (openingspost) dat het een probleem is en hij alsnog er voor gekozen heeft om het dan eerst maar op bokt te vragen met een foto die, de menselijke aard kennende, niet echt toont hóe bol die rug precies is. We proberen ons zelf altijd (ook tegen beter weten in.) wijs te maken dat het wel mee valt. :) Dus ik denk dat "relativeren" geen van de partijen een plezier doen is. Als je uit gaat van het slechtste kan het alleen maar meevallen nádat een professional er naar gekeken heeft. Andersom is vooral voor het dier wat rotter.

Meer als ons best kunnen we niet doen...
Iedereen ook degene die gezegd hebben dat het misschien vertekend of wat dan ook, hebben aangeraden om hem na te laten kijken. Wat de eigenaar er verder mee doet, kunnen we helaas niet weten.

Everty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:57

Hoelang is het al zo? Ziet er naar uit.

Hampsterdans

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:11

Als ts het zo graag wou weten waarom is ie niet meer na het openen van de topic online geweest?

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:38

trysteffy schreef:
Als ts het zo graag wou weten waarom is ie niet meer na het openen van de topic online geweest?

Mensen hebben naast bokt ook nog werk oid

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:09

Ik vraag me toch af als je dit paard nog uit laat groeien hoe het dan gaat zijn. Als hij 3 jaar is en al 1.76 zou hij dan wat ts zegt niet nog wat overbouwd zijn? En als hij nog wat groeit dat hij nog wat recht trekt? Ik zou wel de fysio laten komen om te kijken of die deuk achter de schoft wat rechter wil worden, dat scheelt misschien ook al iets. Dus misschien is het beste om er toch een dierenarts na te laten kijken om dat te beoordelen en verder evt verder na te laten kijken. En hem verder nog een tijd in de wei gooien en vooral de tijd geven om uit te groeien!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:48

Ik vraag me af waarom je zo'n dier koopt.
Leuk dat papier enzo, maar je koopt alleen maar problemen denk ik.
Tenzij je zelf weet hoe is zoiets kunt verminderen/verhelpen. Maar dan zou je die vraag hier niet stellen.

Second star to the right, straight on till morning.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:24

Er is ooit eens een topic geweest van een jonge merrie met zo'n rug, eigenaar was ervan overtuigd dat het allemaal wel mee viel en goed kwam, maar dier is uiteindelijk wel ingeslapen.
Excuses, volgens ts is dat paard verkocht.

[MD] is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

hanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:24

Ik ben wel nieuwschierig hoe dit is afgelopen,ik hoop dat het een maatje is voor een alleenstaand paard of hoe dan ook,dat hij nog een gelukkig leventje krijgt