Een lichte vorm van ataxie? hebben jullie advies?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

ManaChantal

Een lichte vorm van ataxie? hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 21:27

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag. Mijn paard Luciano heb ik 2 jaar in mijn bezit. Nu heeft hij al sinds dat ik hem heb soms last van zijn rechterbeen - heup. Dit houdt in dat hij met hoeven uitkrabben - rechter been op tillen, hier moeite mee heeft en deze meteen wilt neer zetten. Hij zet zijn benen dan ook vaak voor elkaar neer maar corrigeert dit meteen in 'normale' stand. Hij heeft periodes dat hij hier veel last van heeft en ook periodes waar ik niks aan hem merk. Meestal als hij last heeft, zit hij ook rechts vaster maar kan ik dit met goede elastiserende oefeningen gewoon 'er uit' rijden. Hij heeft ook wat minder spanning op de staart (staart kan ik met beetje druk gewoon op z'n rug leggen). Hij heeft in 1.5 jaar 8 behandelingen gehad van 2 verschillende (goed aangeschreven) osteopaten en een fysio-masseur. Maar dit helpt allemaal niks en hij is nu ook uit behandeld. Het lijkt een beetje op ataxie maar kreupelheid, zwalken, coördinatieproblemen, scheef dragen van staart heeft hij allemaal niet. Ik heb een filmpje toegevoegd waarin jullie zien dat hij zijn been na het optillen meteen wilt neerzetten. Het andere filmpje is met longeren (sorry voor de slechte kwaliteit). Hier zie je dat hij niet zo goed wilt buigen, naar 'binnen' valt over de schouder en abrupt stopt terwijl hij dit linksom niet doet. Als hij geen 'last' heeft dan doet hij dit ook niet met longeren. Verder is hij gezond, heeft hij geen last met rijden en merk ik het vaak alleen met het been optillen. (ik gebruik sinds een maand nu ook msm en glucosamine).

https://youtu.be/ieWQDRhaowg

https://youtu.be/YIllaQd3gIE

Het 'probleem' komt steeds terug en verdwijnt vanzelf weer maar ik weet geen raad meer en de osteopaten-fysio ook niet. Een advies wat ik heb gekregen is misschien inwendig onderzoek laten verrichten. Wat zouden jullie adviseren en wat denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:43

Dat ziet er voor mij meer uit als spat eerlijk gezegd, hij staat ook in spatstand. Ik zou beginnen met een foto van die spronggewrichten.

Edit: nu ook het filmpje gezien en denk nu nog veel meer aan spat.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-08-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ManaChantal

Re: Een lichte vorm van ataxie? hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 21:54

Dankjewel voor je reactie. Hier had ik ook al aan gedacht. Toen ik hem kocht zijn van de voorbenen foto's gemaakt waarop niks te zien was. Maar helaas toen niet van de achterbenen.... Maar bij spat is het zo dat ze meestal niet die stand (voeten voor elkaar) meteen corrigeren, dat doet hij wel. Hij blijft zo niet staan. Hij heeft ook verder geen zwelling of kreupelheid. 2 jaar geleden met buigproef was er ook niks aan de hand en is hij ook goedgekeurd. Misschien toch maar voor de zekerheid inderdaad foto's laten maken.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:57

Hoezo geen zwelling? Die sprongen zien flink overvuld uit op de foto, of vertekend dat?

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 22:02

Ik weet niet of de foto echt vertekend. Het zou kunnen zijn dat er een beetje zwelling op zit maar ik zie en voel het niet, heb het nooit anders gezien ook dan wat hij nu heeft dus lijkt 'normaal'. Osteopaat is 15 dagen geleden geweest en heeft ook niks opgemerkt.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:03

Overleg het gewoon eens met je DA, gissen geeft niet zo veel zin.
Een bekende sportfysio heeft bij iemand die ik ken over langere tijd volledig gemist dat het paard zware kissingspines en verzonken straalbeentjes had. Röntgen ogen bestaan namelijk niet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:19

Dit doet mij ook denken aan spat.
Herken het gedrag van been gelijk neer willen zetten ook van een paard met bekende problemen in de sprong.
Ook lijkt er vocht in de sprongen te zitten.

Overigens vind ik zijn voorhoeven er ook niet zo best uit zien :o

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 10:14

Volgende week komt de DA en neemt ook röntgenfoto apparaat mee dus kan eventueel meteen een foto gemaakt worden.

@MariekeS_ Wat zie je aan de voorhoeven waarvan je denkt dat dat anders moet/kan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:21

Ik vermoed ook spat. Als dat het niet is, mogelijk SI gewricht. Klinkt zeker niet als ataxi.
Persoonlijk zou mijn keuze zijn naar een kliniek. Mocht er verder gezocht moeten worden kan dat meteen.
Mobiele rontgen is kwalitatief minder dan foto's genomen op de kliniek. Rugfoto's hoef je mobiel zeker niet te doen vanwege de kwaliteit.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:26

Er zijn inmiddels voldoende klinieken waarbij mobiel even goed is als in de kliniek. Ik kan bij mijn DA gewoon op stal uitstekende rugfoto‘s laten maken.
Het is echter wel duurder (toeslag per foto).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:36

Volgens mijn veearts (die overigens ook met mobiele apparatuur rondrijdt) is het niet mogelijk om goede rugfoto's met mobiiele apparatuur te maken. Mn. de onderkant van de wervelkolom is dan slecht te zien.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:02

Blijkbaar verschillen de DA dan van mening (of investeringsmogenlijkheden), wel altijd navragen uiteraard.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:07

Ze kan de staart plat op de rug leggen, heeft toch niets met spat te maken??

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:49

Mijn paard heeft spat maar die heb ik nog nooit zo zien staan. Ook haar loopje is anders.

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:53

bigone schreef:
Ze kan de staart plat op de rug leggen, heeft toch niets met spat te maken??

Nee dat niet, maar ik keek vooral naar de vorm van de gewrichten en het gedrag op de filmpjes. Die vond ik zeer typisch door dat neerzetten en dan nog een pas op de plek.
Hoe dan ook is er geen diagnose zonder onderzoek.

Ik ben nu trouwens stiekum wel benieuwd naar een foto staart plat op de rug, want als de staartwortel plat op de rug ligt dan zou je denken dat er ook echt iets kapot is en hij ook niet meer de staart kan dragen.

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 19:22

Nee een staart plat op de rug leggen (te weinig spanning in de staart) kon een symptoom zijn die bij ataxie hoort. Maar niet bij spat inderdaad. Ik laat jullie volgende week weten wat de dierenarts zei. Verder zal ik morgen eens een foto - video maken van de staart ;)

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 22:12

https://youtu.be/wl8YqwI44Lo ik weet niet of dit 'abnormaal' is maar naar mijn mening zit er weinig spanning in de staartwortel. Met een hand het filmpje maken en met een hand daadwerkelijk de staart naar de rug toe brengen is moeilijk dus sorry voor het slechte beeld.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:17

Ah, ok.
Maar dat kan ik bij mijn paard ook, zonder kracht. Die is echter absoluut niet atactisch.
Bij jonge paarden leg ik bij de eerste keer trailerladen ook de staart op de rug zodat ze niet achteruit lopen.

Het kan een teken van ataxie zijn maar het hoeft niet. Misschien gewoon simpel beginnen met wat coordinatie testjes en een kreupelheidsonderzoek.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:21

Is er in die 2 jaar geen dierenarts bij geweest? Het doet mij niet denken aan ataxie, eerder aan het ontlasten van het linker achterbeen. Ik heb verder geen ervaring met spat.

Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:29

Babootje schreef:
Volgens mijn veearts (die overigens ook met mobiele apparatuur rondrijdt) is het niet mogelijk om goede rugfoto's met mobiiele apparatuur te maken. Mn. de onderkant van de wervelkolom is dan slecht te zien.

Hoeft niet het geval te zijn hoor. Bij mijn paard is de hele rug op de foto gezet en de kwaliteit is prima. Op de kliniek maken ze vergelijkbare foto's, naar het röntgenapparaat is wel recent aangeschaft.

TS, ok heb geen ervaring met spat, wel met ataxie. De beelden komen niet op mij over als een tactisch paard.

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 22:38

@Tessebes, nee osteopaat en fysio is geweest, dit omdat het probleem nooit zo erg is geweest. Ik merk nog steeds niks in het rijden, alleen met been optillen en het ging vaak periodes weg. Nu is het erger geworden dus vandaar dat ik advies vraag. A.s. week komt de dierenarts het beoordelen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:17

ManaChantal schreef:
@MariekeS_ Wat zie je aan de voorhoeven waarvan je denkt dat dat anders moet/kan?

Ik vind het vanaf de foto lijken alsof ze behoorlijk lange tenen heeft icm ondergeschoven verzenen.

Een beetje Donald Duck voeten als je snapt wat ik bedoel...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:37

ManaChantal schreef:
@Tessebes, nee osteopaat en fysio is geweest, dit omdat het probleem nooit zo erg is geweest. Ik merk nog steeds niks in het rijden, alleen met been optillen en het ging vaak periodes weg. Nu is het erger geworden dus vandaar dat ik advies vraag. A.s. week komt de dierenarts het beoordelen.

Zoals hij aan de longe loopt, lijkt het me knap als hij rad onder het zadel loopt.

Ik vind het bijzonder dat een fysio/osteopaat 2 jaar door blijft behandelen. Lekker aan ledematen trekken en manipuleren, terwijl er misschien wel meer kapot is. Ik hoop het natuurlijk niet, ik ben benieuwd wat de dierenarts vindt.

Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-19 17:25

Dierenarts is vandaag geweest, het is geen spat, hier vertoonde hij ook geen syptomen van (aan de longe, met buigproef en ook geen dik been aan de binnenkant waar het wel gezwollen is wanneer hij spat zou hebben). Het komt uit het heupgewricht waardoor hij last krijgt van het been. Daardoor is zijn rechterkant rug ook gevoeliger omdat hij compenseerd. Hij gaat nu 3 weken op wei en alleenmaar stappen met medicatie (ontstekingsremmers) danilon equidos en daarna finadyne. Hopelijk is hij daarna weer hersteld en kan ik weer rustig opbouwen :)

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:12

Gaf je in je opening niet aan dat hij hier al twee jaar last van heeft? Hebben ontstekingsremmers dan nog wel zin? Of is hij ook ingespoten? Heeft de DA nog advies mee gegeven voor revalideren? Ik zou zelf graag willen weten waar het precies vandaan komt, heupgewricht is een groot en complex gebied. Niet het Si of lumbale wervels?