Mok wil niet weg...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Hillebill

Mok wil niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 00:15

Mijn paard heeft al 2,5 week mok. Zijn nu dikke korsten maar t wil niet weg.

Hoe behandelen jullie mok en wat te doen met die korsten?
Vandaag betadine scrub gewassen en vaseline erop. Misschien dat de korsten los willen laten....

Smeer er al 2 weken sudocreme op.

T zijn echt dikke korsten, achterbenen.

xx_Irisje

Re: Mok wil niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:18

Zorg voor een echte mokzalf, geen sudocreme.
Bij echte hardnekkige mok zalf bij de da halen zoals bijvoorbeeld hydrocortiderm.

Dimens Odetta Elite Sport (v. Jazz x keur v. Ivanhoe) ZZZ
Fergievrouwe, Elite Sport(v. Bordeaux x Ster, Pref, Pres v. Ferro) ZZZ
Jeanne D'Arc, Elite (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) L2

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 00:41

xx_Irisje schreef:
Zorg voor een echte mokzalf, geen sudocreme.
Bij echte hardnekkige mok zalf bij de da halen zoals bijvoorbeeld hydrocortiderm.

Oké dan morgen even langs de dierenarts

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:53

Kaal scheren, korsten er af wassen met Betadine, goed drogen en Clindatutin en Trimcinolon er op, desnoods paar dagen met zalf onder verband om de korsten goed er af te weken. En zorgen dat er geen zonnebrand bij kan komen, dus speciale zon bescherming om.

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 01:50

Heel herkenbaar mij paard krijgt er nu ook weer een beetje last van.
Voetjes scheren helpt sowieso al.
Om mok te behandelen moet je er ten eerste voor zorgen dat alles goed schoon is, volgens mijn dierenarts. Dus dagelijks benen wassen met alleen water zonder zeep. Vervolgens uitgebreid drogen met een handdoek en dan met een handschoentje insmeren met hydrocortiderm. Als het ergste dan weg is kan je overgaan op om de dag met mokzalf en dan steeds verder afbouwen tot alles weer hersteld is.

Hydrocortiderm kan je wel ergens krijgen en mokzalf heb ik van de Epplejeck super goed spul. Let er wel op dat je handschoenen (onsteriel) aantrekt vanwege het hygiëne aspect en voor je eigen huid.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:38

Is het wel mok? Heb je een foto? Heeft je paard witte benen?

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:47

Heeft je paard ook last van loslatende haren bij de benen en zit het onderin of ook wat hogerop?
Het kunnen namelijk ook mijten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:49

ook mijn vraag, hoe weet je dat het mok is?
heb je foto?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:53

net als mijn voorgangers de vraag of het wel echt mok is.
kan het ook zonnebrand of mijt zijn?

Mijn tinker had, dacht ik, mok. Iedere keer als ik dacht dat ik het onder controle had begon het weer opnieuw, meestal naast de behandelde plek. DA erbij gehaald, bleek ze mijt te hebben.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:03

Wat voer je, en heb je daar recent wat in veranderd? Toen mijn paard flinke mok had kwam het duidelijk van binnen uit.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 11:27

Schadows17 schreef:
Heeft je paard ook last van loslatende haren bij de benen en zit het onderin of ook wat hogerop?
Het kunnen namelijk ook mijten zijn.

Geen losse haren, zit in de kootholte

Miran schreef:
Wat voer je, en heb je daar recent wat in veranderd? Toen mijn paard flinke mok had kwam het duidelijk van binnen uit.

Niets in rantsoen veranderd, musli en onbeperkt hooi.

Sabbientje schreef:
net als mijn voorgangers de vraag of het wel echt mok is.
kan het ook zonnebrand of mijt zijn?

Mijn tinker had, dacht ik, mok. Iedere keer als ik dacht dat ik het onder controle had begon het weer opnieuw, meestal naast de behandelde plek. DA erbij gehaald, bleek ze mijt te hebben.

Kunnen ze dat op kweek zetten, afschaapsel.

ellepel schreef:
ook mijn vraag, hoe weet je dat het mok is?
heb je foto?

Hij had het vorig jaar ook, maar dan 4 benen.
Ziet eruit als mok.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:30

Naast symptoombestrijding is het ook zaak om een goed stalmanagement te hebben. Een schone, droge stal waar dagelijks alle mest en urine uitgehaald wordt. Liefst zelfs op vlas, zodat je iets minder werk hebt en de bedekking relatief droger is dan met stro.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 11:32

Shenavallie schreef:
Naast symptoombestrijding is het ook zaak om een goed stalmanagement te hebben. Een schone, droge stal waar dagelijks alle mest en urine uitgehaald wordt. Liefst zelfs op vlas, zodat je iets minder werk hebt en de bedekking relatief droger is dan met stro.

Aan zijn stal ligt het niet. Deze is altijd schoon en droog.
Staat op vlas

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit was de mok bij mijn paard. dikke laag uierzalf om de korsten los te laten weken werkt het beste. daarna goed wassen met betadine en blijven smeren.

toen de korsten veel minder waren een andere zalf gebruikt.
later de tip gekregen om propoliszalf en sudocreme te mixen, dat werkte ook erg fijn

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:51

mok.... lijkt onschuldig, maar je kan er zo anderhalf jaar aan vast zitten, zeg ik uit ervaring.

korte versie:
mijn paard had luizen, die maakten wondjes, deze gingen irriteren en er ontstonden aanhoudende korstjes. Dit ging van wit been tot wit been, uiteindelijk bleef het alleen rechtsachter zitten.
van de kootholte verspreide het tot het hele onderbeen.

voeding was aangepast, stal netjes, stressfactoren zo veel mogelijk gereduceerd. En paard luisvrij gemaakt, natuurlijk.
advies gekregen te scheren, korsten eraf te halen en smeren maar. in de zomer met sudocrem afgedekt, zodat de zon minder invloed zou hebben.
hydrocortiderm veel vuldig, andere mokzalven zelfs een maand aan de prednison geweest, vanwege de dikke benen.

Het bleef na een jaar nog actief!!!

Uiteidelijk ben ik bij Steffi van der Laarse terecht gekomen.
advies:
NIET scheren, NIET korsten eraf halen!!!
met het eraf halen van de korstjes maak je een zwakke plek en een opening in de huid, waar bacterien in kunnen. dat is precies wat je NIET wil!

door een mélange van chineese kruiden van Steffi zijn we er uiteindelijk af gekomen.

ik moet alert blijven op de zonnestralen, dus bij zonnig weer smeer ik de witte kootholten in met sudocrem. Bij schaafwonden op het onderbeen rechtsachter heelt de wond slecht, door alle onderhuidse littekens. ook is de huid heel dun door al het hydrocortiderm gebruik.

Zonde dat ik door al de middelen van de dierenarts alleen maar een zwakke huid heb verkregen... pas op met wat je geeft!
Laatst bijgewerkt door driebergen op 30-08-19 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Jasper... 06-05-1999 - 04-08-2010
Welkom Caro! 04-05-2012

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:52

Hillebill schreef:
Shenavallie schreef:

Aan zijn stal ligt het niet. Deze is altijd schoon en droog.
Staat op vlas

Oké, dan is dat alvast uitgesloten. Hoe zit het met de weidegang? Is deze zompig of is er goede drainage?

Eindelijk een klein beetje boerin!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:26

Maar je hebt met dit weer van de laatste tijd toch nergens zompige weides?
Of zitten wij dan zo droog.

Mok broeit graag, haren weg scheren, 1x wassen met betadine en daarna een mokzalf van de DA is hier de beste oplossing.

Prefentief als het weer nat wordt hier gebruik ik kootholtecreme, dit werkt bij mij goed. Helpt veel en vooral erge mok voorkomen.
Dat smeer ik gewoon in de sokken (haflinger), wel vies en vet maar effectief.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:27

Shenavallie schreef:

die van mij kan weken tot zn knieën in de modder staan, nooit mok. maar 2 dagen in de felle zon en we hebben feest. dus vocht is echt niet altijd de reden van mok

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:30

Hillebill schreef:
Mijn paard heeft al 2,5 week mok. Zijn nu dikke korsten maar t wil niet weg.

Hoe behandelen jullie mok en wat te doen met die korsten?
Vandaag betadine scrub gewassen en vaseline erop. Misschien dat de korsten los willen laten....

Smeer er al 2 weken sudocreme op.

T zijn echt dikke korsten, achterbenen.

Ik ben van de school: laat de korsten met rust. (Als er wondjes ontstaan vanwege de korsten wordt het ingewikkeld, maar tot die tijd laten zitten.)
Niet wassen en ook niet scrubben, boenen en wrijven of borstelen.

Verder droog houden en de belasting van bacteriën laag houden.
Schone stal, en dingen als tea tree. (Tea tree kan verdund met zonnebloemolie op je paard, sommigen doen het ook onverdund - en een paar druppels hetzij direct na het uitmesten op de drogende vloer, hetzij ov er het stro na het dichtgooien.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:40

Die van mij heeft het ook eens zo gehad, hij is allergisch voor iets en krijgt in de zomer mok.. Ik heb het toen weg gekregen met sudo creme met een paar druppels tea tree erdoor. 1x goed wassen met betadine en dan iedere dag dat mengseltje erop. Wat je ook kan proberen is jecovitol zalf, mijn da raadde dat laatst aan bij iemand anders met een paard met mok bij ons op stal.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:41

Tea tree nooit onverdund gebruiken, dan krijg je brandwonden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:48

Mijn ruin liet zich niet behandelen.Dikke paniek.Toen begonnen met Echinaforce druppels(mensen druppels)om zijn weerstand beter te maken.Duurt wel langer maar werkt bij hem prima.Ik begin er natuurlijk mee als ik plekjes zie.Als het erg is duurt het natuurlijk te lang met genezen.Ik start altijd in september tot april ongeveer elke dag de druppels ook al heeft hij geen mok.Nu had hij deze zomer een beetje mok en nu krijgt hij het om de dag.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:53

Hier hetzelfde probleem. Volgens mijn dierenarts waren er veel gevallen van mok. Hier ook witte benen. Smeer al langer denk ik dan 14 dagen met Mesitran honingzalf. Korstjes komen er beetje af maar niet zoals het zou moeten. Dierenarts raadde aan om toch maar 1x echt te wassen met water en isobetadine of dergelijks. Daarna inderdaad goed drogen met propere doek. Ik denk dat ik eens een antibacteriële zalf ga proberen.

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:54

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:21

Ik smeerde er wat betadine op, en dan een laag vette zalf. Dan was het snel weg. Maar toen hij eenmaal niet meer op stal stond, voordroog exit en gewoon hooi, heeft hij er nooit meer last van gehad. Mok kan diverse oorzaken hebben maar de relatie met mijt, type voer, weerstand, zon e.d. maakt dat wat bij het ene paard goed werkt bij de andere amper wat doet. Aangezien de huid aangetast is, en bacteriën dan makkelijke toeslaan heb ik daarom mede betadinezalf gebruikt. Urinespetters kunnen ook de huid in de koot aantasten waardoor mok kan ontstaan.

Over de IJssel