Mok wil niet weg...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Glamorgana

Re: Mok wil niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:44

Cure Mok is inderdaad fantastisch spul. Eerste jaar dat ik mijn paard had de hele winter getobd met mok die niet weg wilde. Zo pijnlijk dat ze ervan kreupelde. Dierenarts er weet ik hoe vaak bij gehad. Tegen het voorjaar Cure Mok gaan geven en binnen twee weken was het grotendeels over. Sindsdien iedere winter als het een beetje vochtiger wordt een halve dosis preventief en in de afgelopen 5 winters ondanks hele natte paddocks nooit meer last gehad. Ik zweer er bij.

A Bonnie Lass (Abby) Tchaikovsky x Balzflug

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:50

Laatst nog een artikel in de Reiter Revue hierover gelezen.
Verhoogd eiwitgehalte in het voer geeft vaak mok.
Het gras bevat nu weer meer eiwit als een paar weken geleden.
Als het hooi van dit jaar is, kan dit ook weer meer eiwit bevatten dan hooi van vorig jaar.

Ik gebruik een hele vettige zalf tegen mok. Neo-Cutigenol ( op basis van chloorhexidine ) bij de apotheker te krijgen en kost een tientje voor een dikke tube :D
Na een week is alles weg.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:00

Ik lees allemaal dingen van smeren met dit of smeren met dat zalfje, maar soms is de oorzaak van mok een verminderde weerstand. Dus beginnen met het behandelen van binnenuit. Een kuurtje voor het afvoeren van de afvalstoffen (detox), en bijv echinacea voor het verhogen van de weerstand. Wij hadden een paard op stal en die hield maar mok aan 1 been. Steeds de dierenarts erbij en dan kreeg dat paard weer medicijnen ingespoten en antibioticapoeder maar de mok werd niet minder.
En mok kan meerder oorzaken hebben.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:07

EmptyWords schreef:
Shenavallie schreef:
Naast symptoombestrijding is het ook zaak om een goed stalmanagement te hebben. Een schone, droge stal waar dagelijks alle mest en urine uitgehaald wordt. Liefst zelfs op vlas, zodat je iets minder werk hebt en de bedekking relatief droger is dan met stro.

die van mij kan weken tot zn knieën in de modder staan, nooit mok. maar 2 dagen in de felle zon en we hebben feest. dus vocht is echt niet altijd de reden van mok

Het ging mij meer om de urine/mest. Heb daar ooit op een stal mee te maken gehad bij een paard van iemand anders. Stond de hele dag/nacht in zijn eigen ontlasting en werd één keer per week gemest. Had de kloven en narigheid in zijn holtes. Uiteindelijk zelf besloten om het paard vaker per week te mesten, uiteraard in overleg met de eigenaar. Hij was zelf niet in staat om het vaker te doen, dus op deze manier elkaar geholpen. Na een behandeling met (ben de naam even kwijt) in combinatie met beter stalmanagement was het probleem in een paar weken helemaal opgelost en ook niet meer teruggekomen.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:08

MarliesV schreef:
Maar je hebt met dit weer van de laatste tijd toch nergens zompige weides?
Of zitten wij dan zo droog.

Mok broeit graag, haren weg scheren, 1x wassen met betadine en daarna een mokzalf van de DA is hier de beste oplossing.

Prefentief als het weer nat wordt hier gebruik ik kootholtecreme, dit werkt bij mij goed. Helpt veel en vooral erge mok voorkomen.
Dat smeer ik gewoon in de sokken (haflinger), wel vies en vet maar effectief.

Toen ik nog in N-H woonde, waren de weiden nooit helemaal droog en bij één regenbui was het al een grote modderzooi... Waar ik nu woon is er veel veengrond. Wordt nogal zompig als het geregend heeft of besproeid wordt, maar is ook weer in no-time droog.

Eindelijk een klein beetje boerin!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:40

ik smeer echt overal zinkzalf op.
en voor mok is dat best wel geschikt. :j
heb nog nooit een paard de benen gewassen met mok.
ik vraag me ergens ook af of het niet ontzettend achterhaalt is om korstjes er af te wassen en dan te behandelen?

maar er zijn best wat aandoeningen die elk een andere aanpak nodig hebben.

ik heb even in de berichten van de topicstarter gesnuffeld,maar dit paard heeft al langer last van plekjes op de benen?
zou toch denken aan vasculitis en er eens een goede dierenarts bij halen, eventueel een kweek laten nemen

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 17:52

MarliesV schreef:
Maar je hebt met dit weer van de laatste tijd toch nergens zompige weides?
Of zitten wij dan zo droog.

Mok broeit graag, haren weg scheren, 1x wassen met betadine en daarna een mokzalf van de DA is hier de beste oplossing.

Prefentief als het weer nat wordt hier gebruik ik kootholtecreme, dit werkt bij mij goed. Helpt veel en vooral erge mok voorkomen.
Dat smeer ik gewoon in de sokken (haflinger), wel vies en vet maar effectief.

Wat is dat? Heb je een merk?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 17:53

ellepel schreef:
ik smeer echt overal zinkzalf op.
en voor mok is dat best wel geschikt. :j
heb nog nooit een paard de benen gewassen met mok.
ik vraag me ergens ook af of het niet ontzettend achterhaalt is om korstjes er af te wassen en dan te behandelen?

maar er zijn best wat aandoeningen die elk een andere aanpak nodig hebben.

ik heb even in de berichten van de topicstarter gesnuffeld,maar dit paard heeft al langer last van plekjes op de benen?
zou toch denken aan vasculitis en er eens een goede dierenarts bij halen, eventueel een kweek laten nemen

Huh? Waar?
Hij heeft dikke kogels gehad maar dat bleek een virus te zijn...
En een keer in t land zich aangetikt, klein wondje...
Waar had hij nog meer wonden dat jij zegt dat hij al langere tijd wonden op de benen heeft? Vasculitis?
Laatst bijgewerkt door Hillebill op 30-08-19 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 17:56

DA is geweest en korsten heeft ze eraf gehaald met jodium...
Gewoon domme pech qua weersinvloeden met witte benen.
Heb nu een spuitbus wat ik 2x of erop moet spuiten om het helemaal weg te krijgen.
Ziet er al stukken beter uit nu de korsten eraf zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:25

Nou ja omdat je een topic had geopend over een klein schaafplekje en dikke kogel.
dacht ik dat het hetzelfde was

Maar blijkbaar niet,dus heb ik niet goed gelezen.
Fijn dat het zo snel beter gaat!

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:30

https://www.horsefitshop.nl/hfs-koothol ... olorId=477

Dit merk en ook hier gekocht maar dat van mij is doorzichtig en smeerbaar als vaseline uit een pot. Geen pompje.
Kan mijn versie niet vinden, misschien is dit de vervanger?

Fijn dat de DA de behandeling heeft opgestart. Hopelijk is je paard binnenkort weer mokvrij.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:14

Hoop dat het nu beter gaat.

Ik gaf er vaak ook nog een vitamine brok naast voor de weerstand.

sylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:23

Ik behandel het altijd met toverhazelaar, ook beter bekend als witch hazel. Menselijke kwaaltjes zoals wratjes, puistjes, eczeem ed verdwijnen ook als sneeuw voor de zon ermee. Het is homeopathisch en niet veel voorkomend in Nederland. Bestel het altijd bij een reform/natuurwinkel voor mijn eigen huid en als paard een wondje of mok oid heeft gebruik ik t daar ook. Anders heb ik ook goede ervaring met Honingzalf met schimmels en mok.

Dat van de weerstand ben ik het mee eens; in pension hadden mijn paarden vaak mok of verkoudheden en andere doorgaanse dingetjes. Sinds ik ze een aantal jaren zelf in beheer heb en precies weet wat erin en eruit gaat aan voer e.d. hebben ze nooit meer last van dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door sylva op 30-08-19 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:24

Ik behandel mijn paard met mok en mijt met sebacil/neocidol. Paar keer insprayen en tis weg

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:53

De mijne had het na jaren niet gehad te hebben weer na het gebruik van hoefschoenen helaas. Ik was met betadine de korsten weg en smeer er zinkzalf met MSM-poeder op. Hoef dat maar een keer of 3 te smeren en dan is het al weg.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... d0QAvD_BwE

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:36

Cure Mok wat hier is genoemd heb ik trouwens ook gevoerd en heb wel het idee dat het helpt en ondersteund.

Van binnen uit aanpakken is altijd verstandig, samen met van buitenaf behandelen en dan beschermen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:57

Als je in de gelegenheid bent. wandelen in de zee.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:59

Zinkzalf heb ik ook gebruikt nadat ik alles al geprobeerd had incl dure zalfjes van de dierenarts. Hielp echt fantastisch en de prijs van 3.50 per tube is een lachertje.

-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:11

eerlijk denk ik dat dit geen mok is.

hier dit jaar een van mijn paarden,plots eerst 2 benen vol korsten,later ook de achterbenen erbij.
iets later ook haar neus vol kosten.

bleek ik haar geval een allergische reactie van iets van planten in combinatie met de zon....
het is zomer.
al veel gittegolven en weinig regen en minder goed weer.
wat we ook doen,het blijft aanhouden.

enige oplossing voor haar,is haar,zolang het zon is,binnen houden,maar dan krijg ik een doodnerveus en ongelukkig paard.
dus ik hou haar buiten,smeer speciale zalf die de zon volledig afblokt(blauw-zwart-achtige plakkerige zalf),en dat helpt iets,maar het gaat niet over.

DA zei,zodra het weer minder wordt,dat ze er in no-time vanaf gaat zijn.
dus hier mag het weer vlug wat minder worden.

ook zei de DA dat er dit jaar extreem veel paarden met fotosensibilisatie,door de vele uren zon en de hoge temperaturen.

heeft je paard iets van korsten of wondjes op de neus ook?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:18

TS, wat Tengeltje zegt dacht ik ook. De combi zon-witte benen-bepaald bladgroen in gras en andere planten kan een soort allergische reactie uitlokken. Hier bijna een jaar met "mok" getobt in samenwerking met een lieve dierenarts. Toch second opinion bij Paardenkliniek Wolvega. Was het dus zonne-allergie (simpel gezegd).
Remedie:
Dagelijks wassen met Betadine scrub. Eerst goed laten drogen. Dan speciale antibiotica zalf erop (doe handschoenen aan!). De zalf is prijzig, wordt ook gebruikt bij oorontsteking honden/katten trouwens. Duurt paar maanden voor alles weg is.

Dit jaar alle witte benen preventief met factor 50 ingesmeerd: niks aan de hand :D

Echt goed laten uitzoeken TS, het paard van de buurvrouw heeft na de zonne-allergie 'einschuss' (bloedvergiftiging) gekregen en is overleden.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 23:56

Vanaf vandaag kan ik zeggen: mok is weg!!!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:02

Fijn ! :D

Welk product heb je gebruikt !

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-19 17:24

Pandora2 schreef:

Wassen met betadine
Een spray vd dierenarts, weet de naam zo even niet, en mokzalf.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:33

Voor de weerstand in het najaar; all sept van Phytonics.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-19 21:38

Hillebill schreef:
Pandora2 schreef:

Wassen met betadine
Een spray vd dierenarts, weet de naam zo even niet, en mokzalf.

Dcp poederspray was het