Help! Pony schuurt staart, alles al geprobeerd...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

megasuus

Help! Pony schuurt staart, alles al geprobeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 22:47

Hoi Allemaal,

Mijn pony schuurt haar staart en ik heb echt al van alles geprobeerd hier tegen te doen maar niks lijkt te werken. Het is ook echt alleen de staart, de manen is niks mee aan de hand dus eczeem lijkt me uitgesloten. Ik zal hieronder uitleggen wat we allemaal al bedacht en geprobeerd hebben. Hopelijk is hier iemand die vervolgens nog iets weet wat ik nog niet geprobeerd heb :)*

Bijna een jaar geleden kocht ik een pony die ik al van veulen af aan ken. Dat was dus eind zomer en toen was haar staartwortel al niet helemaal mooi meer maar heel extreem geschuurd was het nou ook weer niet. De hele winter heeft ze dekens op gehad waardoor alles weer mooi platgedrukt werd en weer kon aangroeien. Rond Pinksteren dit jaar werd het staartschuren zo erg dat we besloten hebben de staartwortel te scheren omdat ze hier echt elke keer een pleeborstel van maakte. Ze heeft echt een hele dikke staart dus wellicht hielp het dat het nu wat luchtiger was. De huid was ook best droog dus ik smeerde het in met uierzalf. Dit zorgde wel dat de huid minder droog werd maar het verhielp het schuren helaas niet.

Een stalgenoot van mij raadde me aan om Leovet Manenliquid te gebruiken. Dit heb ik een tijdje geprobeerd maar hier leek het alleen maar erger van te worden. Ik deed haar op stal een vliegendeken met staartflap op zodat ze haar staart niet weer kon omtoveren tot pleeborstel en toen het mogelijk werd haar dag en nacht buiten te hebben staan heb ik dat gedaan. Aan de stroomdraad kan ze moeilijk schuren :=

Maargoed dat is natuurlijk geen oplossing want ze heeft gewoon jeuk ergens van anders zou ze niet schuren en dat moest nog wel worden opgelost. Ik ben daarom met haar naar de dierenarts gegaan om te kijken wat het kon zijn. Hij zei dat het er goed uit zag (geen wormen o.i.d.) en zei dat het misschien ook wel een soort gewoonte was geworden. Hij raadde me aan om Hydrocortiderm te proberen, een zalf om op de staart te smeren. Dit mocht je maximaal 14 dagen achter elkaar doen. Na 14 dagen was het probleem helaas nog steeds niet verholpen. Ook regelmatig wassen met tea tree shampoo lijkt niet veel te doen.

Via internet kwam ik op het idee om Oerbalans te gaan voeren. Dit is een kruidenmix die de weerstand ondersteund en die een aanvulling zijn op het gewone rantsoen van het paard. Paarden die alleen maar gras/hooi/kuil krijgen en weinig krachtvoer krijgen niet veel variatie aan kruiden in hun voeding, dit tekort wordt aangevuld door Oerbalans. Het staat er om bekend ook goed te helpen bij paarden die last hebben van zomerkriebels. Mocht het niet werken is het dus alsnog goed voor haar om te krijgen, maar natuurlijk hoopte ik hiermee de zomerkriebels te bestrijden.

Ik ben haar dit vanaf 16 augustus gaan geven. 18 augustus ging ik een week met haar naar Steenwijk voor de Paard en Ruiter instructieweken. Daar liet ik haar wel eens een poos zonder deken op stal staan en ik heb haar nooit zien schuren. Van de week weer thuis had ik haar even op stal staan om te voeren. De merrie naast haar zag ik al schuren, nog geen 5 minuten later toen ik weer terugkwam deed die van mij het ook. Kan gebeuren dacht ik, de merrie naast haar had haar vast op het idee gebracht. Het was ook nog eens de dag nadat ik één keer de Oerbalans niet gevoerd had dus ik zag het als een teken dat dat toch echt wel elke dag moet gebeuren. Nu zette ik haar vandaag op stal om te voeren, kom ik terug met haar eten staat mevrouw gewoon wéér te schuren. En dit keer geen buurvrouw naast haar die haar op het idee had gebracht...

Kortom, ik weet nu echt niet meer hoe dit kan en wat ik nog moet proberen. Zou het kunnen dat de Oerbalans nog niet helemaal goed is aangeslagen omdat ik dit dus nu net 2 weken pas voer? Of had het inmiddels al moeten werken en werkt het dus gewoon niet? En als dit niet werkt wat dan wel? Ik weet het echt niet meer.....

Bedankt alvast als je dit hele verhaal hebt gelezen. Hopelijk is er iemand hier die hier raad mee weet en een goede tip voor me heeft.

P.s. Ik hoop dat ik dit topic goed geplaatst heb, zo niet dan hoor ik het graag.

There comes a point in every single riders life that she wonders if it's all worth it.
One look at those big brown eyes and she realises - it is.

Pipodipo

Re: Help! Pony schuurt staart, alles al geprobeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:01

Dus in Steenwijk schuurde ze niet? Hoe ver is dat van je eigen woonplaats, of die van je pony?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 23:09

Pipodipo schreef:
Dus in Steenwijk schuurde ze niet? Hoe ver is dat van je eigen woonplaats, of die van je pony?

Klopt. Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Ik had haar niet de hele tijd zonder deken, alleen af en toe een paar uurtjes om te kijken of ze wat deed en dat deed ze toevallig toen niet, maar misschien wel als ze de hele dag zonder deken op stal had gestaan? :? .

Wat me wel opviel was dat daar helemaal niet veel vliegen/dazen waren, zelfs in het bos niet. Ik had expres een vliegenuitrijdeken meegenomen want normaal heeft ze er super veel last van maar daar niet. Ze staat in Marum, dat is 37 minuten vanaf Steenwijk. Dus niet heel ver weg.

There comes a point in every single riders life that she wonders if it's all worth it.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:23

Misschien zit het dan toch bij de vliegen of misschien muggen waar ze last van heeft. Ik ken de omgeving verder niet, maar misschien is er in Marum meer bos dan in Steenwijk?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:23

Klitwortel van het kruitvat. Hiermee schuurt mijn pony niet meer

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:32

Afbeelding

Dit helpt bij onze pony’s heel goed

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 23:35

Pipodipo schreef:
Misschien zit het dan toch bij de vliegen of misschien muggen waar ze last van heeft. Ik ken de omgeving verder niet, maar misschien is er in Marum meer bos dan in Steenwijk?

Nee juist niet haha, helaas. Ik betwijfel het dat het door vliegen/muggen komt, want dat is eigenlijk de oorzaak van eczeem en ze schuurt haar manen dus niet :?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 23:36

Yenni schreef:

Ik zag toevallig in een ander topic ook iets voorbij komen over Klitwortel spray. Ik kan echter op de site van Kruidvat alleen klitwortel haarlotion vinden. Is dat wat je bedoelt?
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon- ... on/p/20680

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 00:08

Smeersels zijn symptoombestrijding. Zolang de oorzaak aanwezig blijft, zal de jeuk nooit weg gaan. Meestal komt dat ook van binnenuit.

Ik zou eens goed je voer onder de loep nemen. Veel paarden krijgen bijvoorbeeld veel jeuk van suikers en/of eiwitten in het voer (gras/hooi/brok).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 04:56

Wat kreeg ze in Steenwijk aan voer? Hooi/voordroog/gras en wat krijgt ze bij jullie in Marum? En hoeveel? Ik denk toch dat je het in de voeding moet zoeken als ze daar echt die midweek niet schuurde. Voerde je daar uit hooinetten en "thuis" niet bijvoorbeeld?

Weet je zeker dat de DA ook gekeken heeft naar aarsmaden? Dat zou ook nog kunnen, hoewel het dan wel weer vreemd is dat ze in Steenwijk niet schuurde.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:15

Hier op stal is het ook typisch om in de zomer bij sommige paarden alleen de staart te schuren. Wij menen dat het toch een vlieg is. Vliegenspray en Shapelys MTG opsmeren is de oplossing.

Krijgers Sprankelende Wijn

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:32

Niet alles gelezen.

-aarswormen, geven specifiek jeuk aan de achterkant.
-viezigheid koker/uiers kunnen ook jeuk veroorzaken en willen ze ook wel eens de kont krabben.
-te veel suikers, ook in hooi en gras kan er te veel suikers voor je paard inzitten. Evt. Hooi half uur weken in water.

Die van mij staat dit jaar met graasmasker en schuurt echt veel minder. Vorig jaar had hij net een wc borstel op zijn kont en was het heel ruw. Vond het er niet uitzien. :+

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:59

Mayonaise! Heeft bij ons op stal top resultaat, paardje stond al 5 jaar ingepakt, nu niet meer nodig!

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Elbruce is hoor ik dat heel graag!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Ik ben vrijdag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:21

When life gives you kerstmuts, santa back.
[AR-ITP] Terug in de tijd met Granaat.
:D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:49

megasuus schreef:
Yenni schreef:

Ik zag toevallig in een ander topic ook iets voorbij komen over Klitwortel spray. Ik kan echter op de site van Kruidvat alleen klitwortel haarlotion vinden. Is dat wat je bedoelt?
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon- ... on/p/20680

Ja dat is de goede.. 1 x per dag in de staart of manen smeren waar die schuurt.. Kan ff paar dagen duren voor het werkt maar ik zag gelijk verschil

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 07:55

Jet schreef:
Wat kreeg ze in Steenwijk aan voer? Hooi/voordroog/gras en wat krijgt ze bij jullie in Marum? En hoeveel? Ik denk toch dat je het in de voeding moet zoeken als ze daar echt die midweek niet schuurde. Voerde je daar uit hooinetten en "thuis" niet bijvoorbeeld?

Weet je zeker dat de DA ook gekeken heeft naar aarsmaden? Dat zou ook nog kunnen, hoewel het dan wel weer vreemd is dat ze in Steenwijk niet schuurde.

Zowel thuis als daar kreeg ze kuil. Thuis staat ze dag en nacht op de wei maar hier staat bijna geen gras meer dus krijgen ze kuil bijgevoerd. Dat heeft ze vrijwel onbeperkt tot haar beschikking. Daar stond ze 's nachts op stal en overdag een aantal uren in de paddock. De ene keer in een paddock waarin gevoerd mocht worden dus dan kreeg ze ook kuil, de andere keer in een paddock waar dat niet mocht dus dan kreeg ze even niks.

Ik heb de DA gevraagd of het aarsmaden konden zijn en toen zei hij dat je dan witte strepen moest kunnen zien en dat zag hij niet. Hij heeft verder geen plakbandtest gedaan.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 07:57

puppy1128 schreef:
Niet alles gelezen.

-aarswormen, geven specifiek jeuk aan de achterkant.
-viezigheid koker/uiers kunnen ook jeuk veroorzaken en willen ze ook wel eens de kont krabben.
-te veel suikers, ook in hooi en gras kan er te veel suikers voor je paard inzitten. Evt. Hooi half uur weken in water.

Die van mij staat dit jaar met graasmasker en schuurt echt veel minder. Vorig jaar had hij net een wc borstel op zijn kont en was het heel ruw. Vond het er niet uitzien. :+

Is er ook een manier om te bepalen hoe veel suiker er in het kuil zit en of weken in water dus zin heeft?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 07:58

HarmanyL schreef:
Mayonaise! Heeft bij ons op stal top resultaat, paardje stond al 5 jaar ingepakt, nu niet meer nodig!

Haha wauw :=

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:02

Aarsmaden uitgesloten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:09

Keertje proberen paard op de paddock te houden met enkel goed hooi i.p.v. kuil. Dan kun je suikers/eitwitten uitsluiten.

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:15

Stoppen met kuil en gewoon hooi voeren. Zie zoveel problemen met het voeren van kuil :(

Wat geef je verder aan krachtvoer/muesli?

Mijne reageert al op de pavo vital kwa schuren -O- Met marstall force geen probleem. En dit is gewoon een vit brokje waarvan hij ong 100 gram per dag krijgt.
Er zit een hoop rotzooi nog in voer.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:20

Staat ze toevallig in de buurt van kippen? Misschien mijten, luis? Dan zou finecto of speciale shampoo van de DA kunnen helpen. Zou ik sowieso contact mee opnemen, want meestal maakt wassen jeuk erger omdat het de huid uitdroogd.
Van het winter hetzelfde gehad met mijn merrie en na 2x wassen knapte ze op.

Life is good, Marie mijn topper!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:22

Je kan er vanalles op smeren maar dat haalt de oorzaak niet weg. Mijn paard kan niet tegen bepaalde soorten gras. Zodra hij eraf gaat neemt de jeuk ook af.

Heb jij al zaken uit zijn voer bekeken en ook al eens aan het gras gedacht?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:50

Ik zou je voer eens onder de loep nemen, dus ook het hooi etc.

Daarnaast zou ik een manuele lymfedrainage therapeut laten komen, er kan best een ophoping van afvalstoffen zitten. Meer informatie over manuele lymfedrainage kun je vinden op mijn site: www.equinelymfedrainage.nl

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT ZZ-L+6 / Tsjikke M1+6 / Blossem / Kjeld fan 'e Boppelannen / Pellegard

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:53

Het makkelijkst en goedkoopst is om de klitwortel lotion de proberen van het kruidvat zoals al genoemd.
Ik spray het 2 dagen en dat is al voldoende. Vaak zitten er dan ook veel huidschilfers.
Hopelijk werkt dit voor jouw paard ook anders kan je de andere opties proberen.