Help! Pony schuurt staart, alles al geprobeerd...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

lientje5

Re: Help! Pony schuurt staart, alles al geprobeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:10

Babyolie helpt bij ons het best! Gewoon elkedag even goed inmasseren en hij lijkt geen jeuk meer te hebben. Wij zien hier het meest verband met vliegjes/mugjes/knutten. Maar hij kan nu weer zonder deken staan buiten en op stal.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:13

Mijn paard heeft in het voorjaar en zomer ook altijd jeuk aan zijn staart. In het najaar en de winter heeft hij er geen last van. Ik gebruik hiervoor MCQ spray. In de eerste twee weken spray ik her dagelijks, daarna 2-3x per week. Dit is voor hem het enige wat helpt maar het werkt perfect :) Het is geen olie dus je zit ook niet met een vette staart.

♥ Zwieb
B+11- L1+10 - L2+12

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:50

Niet bij ieder paard zie je de afscheiding rond de anus bij aarsmaden.
Op de oude stal ook een paar paarden, geen afscheiding te zien maar de plakband test toonde aan dat ze er wel last van hadden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:51

Hoe kom je van aarsmaden af?

Djali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:06

MCQ (als het inderdaad geen aarsmaden zijn :) )

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:30

SjonnieZ schreef:

Door te ontwormen met Panacur

Kerstmuts

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:32

MarlindeRooz schreef:
Keertje proberen paard op de paddock te houden met enkel goed hooi i.p.v. kuil. Dan kun je suikers/eitwitten uitsluiten.

In hooi kan ook te veel suikers zitten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:54

Djali schreef:
MCQ (als het inderdaad geen aarsmaden zijn :) )

Wat zit er in MCQ? De site is nogal vaag over ‘componenten’..

Anderhalve pony in bezit

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:56

puppy1128 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Keertje proberen paard op de paddock te houden met enkel goed hooi i.p.v. kuil. Dan kun je suikers/eitwitten uitsluiten.

In hooi kan ook te veel suikers zitten.

Maar dat is lang niet zo slecht en vet als kuil. En hooi kun je weken tegen de suikers.

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:49

Lang geleden leasde ik een pony bij een boer. Die pony schuurde zijn staart ook tot pleeborstelmodel. Die boer zei toen dat ik de staartwortel moest wassen met groene zeep en er dan een beetje op laten zitten. Dat hielp.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:11

Als ik mijn Shetty beperkt gras geef dan is zijn jeuk ook stuk minder. Mugjes zijn niet zo dol op vettigheid dus ik smeer enkel met Kokosolie.. zijn manen en staartwortel en dat werkt perfect. Is niet duur en is makkelijk uit te wassen. Koop de olie gewoon in de supermarkt.

Ik was elke week zijn manen en staart met normale verdunde shampoo en daarna weer insmeren

You can't always get what you want
But if you try sometimes well you might find
You get what you need

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:19

Pony hooi geven en niet te veel gras kan al helpen tegen de jeuk.
Hier gebruik ik ook babyolie waardoor de jeuk rustig blijft.
Beste is wel om de olie niet op te doen in de volle zon.

Django <3 Mijn lieve paardje

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:28

Mijn ruin heeft een droge huid op zijn staartwortel.Verder niet.Ik smeer het 1 keer per week in met gewone babyolie.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 31-08-19 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:28

SjonnieZ schreef:

Ontwormen met bv panacur. Maar daarnaast ook dagelijks rond de anus schoonmaken (met bv een billendoekje) daarnaast is het ook belangrijk om te plaatsen waar ze tegen schuren ook minimaal 1x per week schoon te maken. Dit kan gewoon met een sopje. Anders blijven ze zich steeds opnieuw besmetten

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:34

Onze merrie heeft ook erg last van eczeem.
Stuk minder heftig qua schuren sinds:
- Geen kuil meer voeren, wel hooi
- Fibra voeren
- Fibra smeren
- Lavendel op manenkam + bovenaan staart om de jeuk te verlichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:23

Mijn paard schuurt 1x in de zoveel tijd/jaar ook. De wondere oplossing was wassen met betadine shampoo.. De eerste keer een paar keer moeten herhalen, nu bij de eerste symptomen was ik 1x en dan kan ze minimaal weer een half jaar vooruit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:44

megasuus schreef:
Jet schreef:
Wat kreeg ze in Steenwijk aan voer? Hooi/voordroog/gras en wat krijgt ze bij jullie in Marum? En hoeveel? Ik denk toch dat je het in de voeding moet zoeken als ze daar echt die midweek niet schuurde. Voerde je daar uit hooinetten en "thuis" niet bijvoorbeeld?

Weet je zeker dat de DA ook gekeken heeft naar aarsmaden? Dat zou ook nog kunnen, hoewel het dan wel weer vreemd is dat ze in Steenwijk niet schuurde.

Zowel thuis als daar kreeg ze kuil. Thuis staat ze dag en nacht op de wei maar hier staat bijna geen gras meer dus krijgen ze kuil bijgevoerd. Dat heeft ze vrijwel onbeperkt tot haar beschikking. Daar stond ze 's nachts op stal en overdag een aantal uren in de paddock. De ene keer in een paddock waarin gevoerd mocht worden dus dan kreeg ze ook kuil, de andere keer in een paddock waar dat niet mocht dus dan kreeg ze even niks.

Ik heb de DA gevraagd of het aarsmaden konden zijn en toen zei hij dat je dan witte strepen moest kunnen zien en dat zag hij niet. Hij heeft verder geen plakbandtest gedaan.

Misschien is juist dat erg korte gras de boosdoener. Daar zal ze vast nog van eten. Kortgegeten gras noemen ze stressgras en dat zit vol met suikers. Daar werk je insuline-resistentie mee in de hand. Het zou heel goed zo kunnen zijn dat ze daar nog geen andere kenmerken van heeft, maar dat ze wel al met haar staart schuurt daardoor. Je kan proberen haar thuis ook eens een week ( of 2) op een paddock te zetten met voordroog/hooi en eens zien of het thuis dan toch ook minder wordt met het schuren.
Overigens is het ene kuil/voordroog niet het andere, dus ook daar is misschien nog wat te halen, thuis overgaan op droog hooi dat niet in plastic verpakt is. Daar zitten over het algemeen toch minder suikers in en het verteringsproces is toch ook heel anders dan verpakt "gras".

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 02:01

Wij voeren alleen hooi en een vit brokje, maar eentje schuurt toch af en toe zijn staart. Hij is ook de enige die dat doet en eigenlijk al jaren. Manen niet. Vrijwel alles is uitgesloten.

Ik smeer hem eens in de zoveel dage in met MTG van Shapley's en dat werkt super. Stinkt wel, maar werkt echt dagen en zijn staart blijft mooi. Als ik het vergeet begint hij na een tijdje wel weer, maar 1x smeren en hij doet het niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:33

Met de pavo quickscan kun je je hooi testen.
Mijn hooi van vorig jaar was erg hoog in suikers.

Van gras kunnen ze ook jeuk krijgen.
Ik heb dagen dat meerdere paarden gaan schuren na de weidegang. Dit zijn paarden zonder eczeem. Die met eczeem doet het uiteraard ook.

Daarnaast kan een goede eczeem deken helpen als mugjes het erger maken. Hoe dichter de stof geweven is, hoe minder vliegen en dazen er doorheen kunnen prikken.

Bemesten met kunstmest
Gevoelig voor voordroog
Gevoelig voor melasse of andere toevoegingen aan het voer
Wormen
Gestresst gras
Fructaan in het gras door weersomstandigheden

Veel dingen zijn al genoemd.

Als je pony zonder gras stopte met schuren zou ik het daar eerst in zoeken.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 20:51

joyce B schreef:
Met de pavo quickscan kun je je hooi testen.
Mijn hooi van vorig jaar was erg hoog in suikers.

Van gras kunnen ze ook jeuk krijgen.
Ik heb dagen dat meerdere paarden gaan schuren na de weidegang. Dit zijn paarden zonder eczeem. Die met eczeem doet het uiteraard ook.

Daarnaast kan een goede eczeem deken helpen als mugjes het erger maken. Hoe dichter de stof geweven is, hoe minder vliegen en dazen er doorheen kunnen prikken.

Bemesten met kunstmest
Gevoelig voor voordroog
Gevoelig voor melasse of andere toevoegingen aan het voer
Wormen
Gestresst gras
Fructaan in het gras door weersomstandigheden

Veel dingen zijn al genoemd.

Als je pony zonder gras stopte met schuren zou ik het daar eerst in zoeken.

Oh dat is handig zo'n quickscan! Wist helemaal niet dat dat bestond, bedankt!

There comes a point in every single riders life that she wonders if it's all worth it.
One look at those big brown eyes and she realises - it is.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 20:55

kiki1976 schreef:
SjonnieZ schreef:

Ontwormen met bv panacur. Maar daarnaast ook dagelijks rond de anus schoonmaken (met bv een billendoekje) daarnaast is het ook belangrijk om te plaatsen waar ze tegen schuren ook minimaal 1x per week schoon te maken. Dit kan gewoon met een sopje. Anders blijven ze zich steeds opnieuw besmetten

Als ik op Panacur zoek kom ik het alleen tegen voor honden en katten. Is er voor paarden een andere variant of kunnen die de honden/katten variant ook hebben? En kan het kwaad om het preventief te geven? En wat is het verschil met andere ontwormingsmiddelen waardoor dit wel helpt tegen aarsmaden en sommige andere ontwormingsmiddelen niet?

There comes a point in every single riders life that she wonders if it's all worth it.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 20:56

Bedankt voor alle reacties allemaal, er staan een aantal dingen tussen die ik wel kan/wil gaan proberen

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:00

Simpelste wat je kunt proberen en wat je zelf ook al als verschil aangaf, tussen negen en vier naar buiten en de rest op stal. En babyolie of iets anders vettigs in manen en bovenkant staart tot waar de staartwortel eindigt , daar heeft de knut een hekel aan.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:17

magasuus schreef:
Als ik op Panacur zoek kom ik het alleen tegen voor honden en katten. Is er voor paarden een andere variant of kunnen die de honden/katten variant ook hebben? En kan het kwaad om het preventief te geven? En wat is het verschil met andere ontwormingsmiddelen waardoor dit wel helpt tegen aarsmaden en sommige andere ontwormingsmiddelen niet?
[/quote]

Panacur is verkrijgbaar bij de dierenarts, er zit fenbendazol in wat de aarswormen bestrijd.
Even zoeken op Panacur paard

Kerstmuts

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:22

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet