Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Uppojono

Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 12:07

Ik heb een inmiddels 24-jarige ruin, welke al járen van zijn pensioen geniet in verband met HKO en artrose. Al die jaren was hij mooi vol, had hij veel natuurlijke bespiering en ondanks zijn beperkingen leek hij van zijn leven te genieten. In de zomer hoefde ik hem nooit bij te voeren om hem mooi rond te houden (staat in zomer 24/7 op meer dan voldoende gras).

De laatste weken wordt hij opeens mager. Ik voer hem inmiddels flink bij, maar ondanks dat groeit hij niet. Hij loopt slechter en hoewel hij nog steeds de baas in het land is, heel knuffelig is en soms nog een stukje draaft, takelt hij voor mijn gevoel beetje bij beetje af. Ik moet dus een knoop door gaan hakken vrees ik.

Ik heb mijn paarden aan huis en wij wonen aan de rand van het dorp. Wanneer ik hem voor het huis (ivm Rendac) laat inslapen, ligt hij op een plek waar mensen/kinderen dit zouden kunnen zien. Achter het huis, zou Rendac hem alleen kunnen afvoeren als ik hem op de klinkers laat inslapen. Dit vind ik zelf geen fijn gevoel.
Op een kliniek is ook een optie. Maar ik vind het ook geen fijn gevoel om hem nog te vervoeren en dat hij spanning van een andere omgeving heeft in zijn laatste momenten.

Kortom, ik vind het een héél lastige keuze. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Voor altijd in mijn hart, Joy

Yvank_

Re: Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:10

Ik heb mijn pony wel op de kliniek laten inslapen. Wij konden haar thuis alleen maar aan de weg leggen waar heel veel kinderen langskomen. Dat was dus absoluut geen optie.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:12

Sterkte met je beslissing!

Ik heb er voor gekozen om mijn paard thuis in te laten slapen. Daar voelde hij zich fijn. Gewoon in de wei met twee andere paarden en zijn eigen geit. Deze geit hield hem rustig als de andere paarden gereden werden en ze aten samen. Ik wilde hem niet in zijn laatste uren daarvan scheiden. Andere reden was dat ik hem wilde begraven op de boerderij maar ik weet niet of dat in Nederland mag.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Nouvel

Wij hebben mijn merrie bij stal gedaan, aan de rand van de parkeerplaats van de stal, daar was net een stukje gras waar het kon en het was net ver genoeg van de weg af dat je het niet kon zien, maar de Rendac kon wel zover er in rijden.

Een ander paard hebben we op de kliniek laten doen omdat we daar al waren en te horen kregen dat hij niet meer beter zou worden.
We hebben toen gelijk besloten om het daar te doen omdat we daar toch al waren.

DeMolenhoek

Thuis. Ze hebben in mijn ogen meer stress om op een niet zo gekende plaats te zijn, dan thuis bij hun vrienden. Ik laat ‘s avonds inslapen en bel de dag van inslapen Rendac al dat er een paard moet opgehaald worden. 9/10 wordt die dan de dag erop al opgehaald. Eenmaal ingeslapen leggen wij er grote zeilen/dekens over. De meeste mensen weten dus wel wat het is, maar ze zien het niet.

Laatste keer is het paard bij schemer ingeslapen en toen ik om 7.30 opstond was ze al opgehaald.
Laatst bijgewerkt door DeMolenhoek op 01-09-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:13

Ik zou het gewoon lekker thuis doen. Zowel voor jou als je paard veel prettiger.

Jammer voor de ouders en kinderen, maar zijn daar afdekzeilen voor.
Rendac haalt die eraf en (soms) vouwen ze die netjes op.

Gewoon goed zorgen voor dat je geen uitstekende lichaamsdelen hebt.

Ik wens je veel sterkte.

Ik heb mijn ruin op de stal waar hij stond laten inslapen, maar kon dit ver van de buitenwereld doen. Hij lag uit het zicht.

Death is just another path, one that we all must take ~G~

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:15

Andere optie misschien een plaatselijke boer op loopafstand waar je hem prettig en veilig kan laten inslapen?
Verplaatsen op moment dat hij is overleden is ook een optie, het "prettigste" is als hij bijvoorbeeld al op een grote rubbermat ligt.
Laat je hem door Rendac individueel ophalen? of met het gewone transport?(maakt ook nog uit wbt de mogelijkheden)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:15

Eerst en vooral veel sterkte met het komende verlies.

Ik zou hem voor het huis laten inslapen en dan gewoon goed bedekken met een groot zeil en op de zijkanten stenen oid leggen. Dan ziet niemand hem en kan hij toch gewoon op zijn vertrouwde plek blijven.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:17

Die van mij is vooraan in de wei ingeslapen (wel achter het huis/ de schuren)
, zodat ze vanaf het verharde pad door de Rendac mee genomen kon worden. Maar zo te horen is het bekend bij je dat je een erfabonnement kunt nemen bij de Rendac (was 9 jaar terug 2,50 extra). Heb je geen paddock/rijbak waar het eventueel kan en waar ze dan uit het zicht van voorbijgangers ligt,maar wel opgehaald kan worden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:18

Ik heb hetzelfde probleem met mijnmerrie alleen kan zij dus geen trailer op en moet ik het thuis oen. ik heb voor aan het huis geen optie, aan een doorgaande weg maar alleen stenen Achterom kan wel maar daar komt geen rendac ( bospad)
Mijn plan is inslapen in de wei waar het vertrouwd is en ze afscheid kunnen nemen en dan kijken of een boer haar wil verplaatsen
is dat geen optie bij jou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:19

Ik heb mijn ruin aan het eind van de werkdag van mijn DA laten inslapen.
Had daarvoor de Rendac al gebeld, omdat ik toen nog coherent was :+ maar je mag ze eigenlijk pas bellen als je paard al overleden is.
Houd daar dus rekening mee, ik moest dus terugbellen toen hij ingeslapen was.

Death is just another path, one that we all must take ~G~

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:19

En anders wel op de klinkers inslapen maar een bed van stro of dekens er onder?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:20

Wij hebben onze pony ook thuis in het bijzijn van zijn vriendje in laten slapen.
In de bak en daar is hij nog een poosje blijven liggen zodat zijn vriendje ook echt afscheid kon nemen.
Een paar uurtjes later vriendje op stal en hem naar de berm verplaatst.
Goed afgedekt met zeil zodat er niets te zien was. Helaas hoort dit bij het leven en vinden
mensen het soms moeilijk om te weten dat er onder het zeil een dood dier ligt,
maar voor mij staat een waardig rustig afscheid voorop ! Sterkte met het nemen van een beslissing Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:28

Ik heb het midden in zijn eigen wei laten doen en hem op laten halen door Rendac individueel. Kosten wel wat, maar was het me wel waard na 30 jaar trouwe dienst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:29

In de wei laten inslapen, door een loonwerker met een shovel met een pallethef laten optillen en op de klinkers laten leggen (of aan de weg - afdekken is sowieso verplicht), en daar door de Rendac laten ophalen. Dat lijkt mij de 'mooiste' manier.
Toen mijn paard plotseling op eigen houtje in de bak overleed, heb ik hem ook door mijn loonwerker laten verplaatsen. Met een pallethef om een smalle stand gezet gaat dat heel mooi: één 'palletpoot' achter de voorbenen, en één voor de achterbenen. Het hoofd kun je tegen het bungelen even aan de pallethef vastknopen met een halster.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:32

ben ik dan de enige die zich echt niks zou aantrekken van kinderen die passeren? Hoort bij het leven.
Mijn dier zou echt wel voor gaan.
Hier zullen ze dus ook thuis in geslapen worden. Met zo min mogelijk stress. Geen vermoeiend vervoer, geen vreemde plek. Gewoon waar ze zich fijn voelen.

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:34

silvia58 schreef:
Wij hebben onze pony ook thuis in het bijzijn van zijn vriendje in laten slapen.
In de bak en daar is hij nog een poosje blijven liggen zodat zijn vriendje ook echt afscheid kon nemen.
Een paar uurtjes later vriendje op stal en hem naar de berm verplaatst.
Goed afgedekt met zeil zodat er niets te zien was. Helaas hoort dit bij het leven en vinden
mensen het soms moeilijk om te weten dat er onder het zeil een dood dier ligt,
maar voor mij staat een waardig rustig afscheid voorop ! Sterkte met het nemen van een beslissing Y;(

Precies zo heb ik het ook gedaan. Een van de andere paarden ging eerst helemaal over de rooie toen hij dood was, maar hij heeft wel afscheid kunnen nemen.
Later op de avond heeft de buurman hem aan de weg gelegd. Volgende ochtend heeft de Rendac hem opgehaald.
Ik vind dat ook dat de dood erbij hoort en ik ga echt geen rekening houden met de tere zieltjes van andere mensen.
Mocht mijn paard net voor of aan het begin van het weekend ingeslapen moeten worden, dan wil ik wel de individuele service.
Hier heb ik de Rendac gebeld voor dat m’n paard dood was, geen problemen mee gehad.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:37

Ik heb het toen direct op de kliniek laten doen, maar we waren daar toen al voor röntgenfoto's, die bleken zo ernstig te zijn dat ik hem niet langer op pijnstilling nog weer mee naar huis wilde nemen.

Je moet doen wat voor jou juist voelt, niet de omgeving..

Vossie <3
B+11L1+14L2+3

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:39

Ik zou het absoluut thuis laten doen en dan met een afdekzeil aan de weg leggen.
Als kind heb ik zo heel veel paarden aan de weg gezien, daar ontkom je niet aan in boerengebied. Dan vroeg je aan je ouders wat is dat? En dan zei mijn vader: daar ligt een paard onder dat is overleden.
En dat was dan zo...
Zo simpel is dat vaak ook voor kinderen.
Dood hoort ook bij het leven, ook voor kinderen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:42

Allereerst wil ik je veel sterkte wensen :(:) Ik laat de paarden altijd in de weide inslapen. Het liefst temidden van de kudde. Een boer uit de buurt legt hem dan aan de straat. Indien mogelijk heb ik Rendac tevoren al geregeld. Onze straat is ook een doorgaande fietsroute, maar ze liggen onder een zeiltje en vraag Rendac altijd vroeg in te plannen ivm langs fietsende kinderen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:43

De dood hoort bij het leven, aan de ouders om uit te leggen waarom daar een groot stuk plastic ligt. Heel vroeger had je de krengenputten langs de openbare weg, vooral voor varkens en schapen, mijn pa vertelde dat je daar beter niet in kon kijken ivm dode dieren. Een keer gedaan met een vriendinnetje, lag er een dode shet in die voor een auto was gekomen, hard maar een goede les. Er liggen vaak dode dieren op straat , katten, egels en die zijn niet afgedekt. Het enigste vervelende moment in dit geval is de rendac, groot paard past niet in de grijper en word aan de benen in de wagen getakeld. Zou ik zelf niet eens naar kijken. Heel veel sterkte.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:48

Ook hier aan huis ‘s avonds voor in het weiland laten doen. Dat kon iedereen zien die langsrijdt. Zeil erover en klaar. Ik had wel geregeld dat ze direct ‘s morgens vroeg kwamen van de Rendac maar dat was nog meer voor onszelf dan voor anderen.

Als het laatste wat je voor je paard kunt doen geen stress bezorgen is, dan zou ik het zeker thuis doen. Je kunt er toch een zeil overheen leggen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:57

Mijn oude merrie mocht ik van mijn DA niet op de kliniek in laten slapen. Van hem moest het thuis. Hij kent mijn paarden, en wist dat in dit geval mijn andere paarden ook echt afscheid moesten kunnen nemen. Mijn oudje was pleegmoeders van de rest.
Ze is thuis in de bak ingeslapen en daarna heeft de rest afscheid kunnen nemen. Toen die geen interesse meer in haar hadden heb ik ze weggehaald en heeft mijn buurman met de trekker haar naar voren aan de weg gebracht. Ik had stroppen om haar voor en achterbenen gedaan waardoor ze zo in de hef kon hangen. Aan de weg afgedekt met dekens (dekzeil mag bij ons in Emsland Dld. niet) en de volgende dag is ze opgehaald.

Voor mij ook jammer voor de kids, maar het hoort erbij en goed afgedekt zien ze wel dat er wat ligt maar niet het dode dier.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:00

Ayasha schreef:
ben ik dan de enige die zich echt niks zou aantrekken van kinderen die passeren? Hoort bij het leven.
Mijn dier zou echt wel voor gaan.
Hier zullen ze dus ook thuis in geslapen worden. Met zo min mogelijk stress. Geen vermoeiend vervoer, geen vreemde plek. Gewoon waar ze zich fijn voelen.

Met je eens, hoort bij het leven. Daarnaast ligt het als het goed is netjes afgedekt onder een zeil. Dus niets te zien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:04

Ik zou het op de kliniek laten doen. Dat slepen en oppikken door rendac is ook allemaal niet fijn om te zien..

Practice makes perfect, I'm still tryna learn it by heart
Fameli-melo -> Sportpredicaat project
Jillatre -> M1+2