Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Yvank_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:06

superpony schreef:
Blijheid schreef:
Kijk vooral goed naar je eigen paard.
Mijn pony is dól op de trailer, als hij er een ziet wordt hij enthousiast en wil hij héél graag mee. Als het zo ver komt, en qua omstandigheden kan, neem ik hem mee naar de kliniek. Bij een paard dat moeilijker te laden is zou ik alles in het werk stellen dat te voorkomen; een harde ondergrond zachter maken met stro/zand, na het inslapen nog (laten) verplaatsen oid.

Maar als je paard met anderen staat, wat te hopen is, moet je ook aan hun denken. Zij moeten daarna namelijk nog wel verder leven en het kan behoorlijk ingrijpend zijn in een kudde om er zomaar eentje tussenuit te halen.

Ik denk aan mn paard dat ik in laat slapen, maar ook aan mn andere paarden en ons zelf.

Nou dat lijkt me een beetje onzin toch?

Op een pensionstal kan je toch moeilijk elk paard vertellen jongen die is verhuisd/verkocht hij komt niet weer helaas pindakaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:07

Jester_ schreef:
Maar een paard denkt niet zoals ons. Als ik mijn paard verkoop en haal hem plots uit de kudde, kan ik ze ook niet vertellen van jongens morgen komt ie niet weer! Kijk het is mooi als het kan maar echt geen noodzaak. Hoe doe je dat dan als een paard gaat verhuizen?

Onze kudde is alleen van ons en vast. Mijn oudste merrie is 26 en die heeft er echt last van als ik er een paard uit ga halen. Dat risico neem ik voor haar echt niet.
Maar die van ons leven al jaren 24/7 samen.

Ik heb zelf altijd afscheid laten nemen en heb het ook bij anderen meegemaakt. Afscheid nemen in een kudde is echt wel belangrijk.

Als je paard op stal staat en alleen buiten of steeds wisselende groepen, is dat minder belangrijk. Maar wanneer je een vaste kudde hebt, is het echt een punt waar je over na moet denken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:07

Wij hebben haar 's avonds thuis laten inslapen, op het erf, waar ze ook vaak liep omdat ze niet in de wei mocht ivm hoefbevangenheid. Met haar vertrouwde mensen dieren en lekker wortels. Het ging snel. Het was alleen niet zo dicht bij de erfgrens dat Rendac erbij kon en hebben met alle mogelijke hulpmiddelen en mankracht haar zo'n 15 meter moeten verslepen wat bijna onmogelijk was. Afgedekt aan de weg gelegd.

Volgende keer zou ik het absoluut weer thuis laten doen, maar eerst een boer zoeken die met het transport kon helpen.

Het is inderdaad een naar gezicht als rendac je paard ophaalt (of welk dier dan ook). Gewoon niet gaan kijken raad ik aan.

De keuze maak je voor jouw paard, hij heeft niets in te brengen. Jij kiest of hij wordt ingeslapen, waar en hoe dat gebeurt. Het is aan jou om het hem zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het is voor jezelf altijd moeilijk.

Sterkte!

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:12

Jester_ schreef:
Maar een paard denkt niet zoals ons. Als ik mijn paard verkoop en haal hem plots uit de kudde, kan ik ze ook niet vertellen van jongens morgen komt ie niet weer! Kijk het is mooi als het kan maar echt geen noodzaak. Hoe doe je dat dan als een paard gaat verhuizen?

Mijn shet wist dondersgoed wat er aan de hand was toen ik zijn grote voorbeeld, opvoeder en maatje liet inslapen.
Heb hem afscheid laten nemen en hij heeft de hele nacht in de richting van het lichaam staan hinniken.

Ik stond op dat moment op een natuurlijke manege en alle paarden waren stil op het moment.
Leidster van de merries hield de uitkijk waar we stonden met de DA.

Inslapen is echt compleet iets anders en dat voelen ze echt wel aan.
Ik stond daar misschien 2 maanden in mn eigen kuddetje, maar toch alle paarden reageerden op de sfeer.

Death is just another path, one that we all must take ~G~

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:14

Yvank_ schreef:
Nou dat lijkt me een beetje onzin toch?

Op een pensionstal kan je toch moeilijk elk paard vertellen jongen die is verhuisd/verkocht hij komt niet weer helaas pindakaas.

Beetje vreemd dat jij iets onzin vindt. Je moet niet oordelen voor een ander.

Zoals ik zeg; staat je paard op stal, veel alleen of wisselende groepen is dat totaal anders.

Maar bij ons leven ze in een kudde en dan is dat echt geen onzin. Ik vind het onzin dat mensen daar overheen stappen en blijkbaar niet weten hoe belangrijk afscheid is. Bljkbaar ook nog nooit gezien hoe dat gaat.

TS heeft niet gezegd hoe ze haar paard houdt, dus dat is een overweging erbij.

En ook maatjes scheiden door bijv verkoop, heeft echt wel effect op paarden. Dat mensen daar schijt aan hebben, doet niks af aan het feit dat ze wel degelijk vriendschappen sluiten en een maatje echt kunnen missen.

Jessix

Re: Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:29

Mijn paarden hebben echt heel bewust afscheid genomen van mijn overleden paarden. Voorheen als ik ze scheiden om bijvoorbeeld te rijden bleef zijn maatje alsmaar hinniken en nerveus zijn, nu besefte hij heel goed dat hij dood was. Hij gaf een harde hinnik na lang te hebben gesnuffeld en is toen bij hem vandaan gelopen. Het was direct goed toen.

Dus ja, voor mij telt het afscheid nemen voor mijn andere paarden zeker wel mee in mijn beslissing. Ze staan immers hun hele leven al met elkaar samen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:42

Als het argument de kinderen/passanten is, dan zou ik daar geen rekening mee houden. Kinderen gaan meestal heel anders om met dode dieren en leggen ook heel vaak de link niet met een zeil met 'iets' eronder en dat daar een dier ligt.
Bij ons op de manege brengen ze de paarden het liefst weg omdat men het risico niet wil lopen dat er (jonge) klanten passeren als een dier wordt opgehaald, want dat is het naarste om te zien. Het zeil op het erf zegt de meeste mensen weinig, want soms kun je niet voorkomen dat een dier toch op het erf ingeslapen moet worden. Dat een zeil, of omgekeerde kruiwagen zoals je hier ook wel ziet bij de boeren, niet zoveel zegt ligt wellicht ook aan de omgeving. Ik ben opgegroeid in een dorp en weet niet beter dan dat er dan een dier onder ligt dat opgehaald moet worden door de rendac, maar ik heb al meermaals meegemaakt dat ik dat dan bijvoorbeeld 'och' zeg en ik moet uitleggen waarom als we zoiets passeren.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:52

Ik zou mijn paard laten cremeren, en dan kun je gewoon de afspraak voor transport al vooraf inplannen en ook een tijdstip afspreken. Er komt dan ook geen grote vrachtwagen, maar een paardentrailer. Ik snap dat het kostenplaatje als je ze aan huis hebt staan er anders uitziet, maar in mijn geval zou het maar 2 maanden aan stalgeld kosten, die ik dan toch al "uitspaar" door paardlief te laten inslapen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:59

Wij hebben er 2 thuis in laten slapen.

Andere paard stond al jaren samen met allebei de ponies en hij heeft niet gehinnikt. Niet gekeken, helemaal niets. :(

Enige vervelende is het gesleep erna. Ze moesten beide op een zeil naar de weg gesleept waar rendac ze een dag later heeft opgehaald en over het hek getild.

NIEUWE RAMBO STABLE HEAVY MAAT 6.9 TE KOOP. MEER INFO VIA PB.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:02

Mijn ruin is nu 28 jaar en als hij ingeslapen moet worden dan gebeurt dit thuis in de bak of wei dan kunnen de tinker en de shet afscheid nemen wij wonen achteraf aan een onverharde weg denk niet dat de rendac auto daar komt als hij aan de weg zou moeten liggen moet hij zowiezo afgedekt worden is verplicht en als daar dan kinderen langs komen jammer dan hoort bij het leven op zo'n moment niet mijn probleem heb dan wel andere dingen aan mijn hoofd
Maar het is de bedoeling dat we hem begraven in de wei

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:14

Een kudde weet inderdaad heel goed wat er gebeurt.

Ik heb november 2014 mijn oudste merrie moeten afgeven, gelukkig heeft ze mij die keuze ontnomen en lag ze s morgens plots dood in de paddock.
Mijn twee andere paarden hadden duidelijk veel aan haar liggen prullen.
Toen ik haar vond stond de jongste van mijn kudde bij haar, voorzichtig te duwen, naar mij kijken, tegen haar duwen...
Ze hebben van mij de hele voormiddag afscheid mogen nemen ( plus s nachts, ben s avonds om 23u nog bij hen gaan kijken, toen was alles nog oké).
Normaal als ik haar uit de kudde nam, om welke reden dan ook, riepen ze heel hard op elkaar.
Toen ik de anderen even binnen had gezet omdat de boer haar kwam ophalen ( hij heeft haar bij hem op t erf gelegd en rendac is haar daar komen halen) hebben de andere twee thuis geen kik gegeven...
Ze wisten dus heel goed op hun manier dat ze er niet meer was en ook nooit meer zou terug komen.
Ze denken waarschijnlijk niet zoals wij maar ze weten heel goed wat dood is.

Toen ik vroeger nog thuis woonde slachten mijn bompa soms kippen of konijnen, waar hij dat deed grensde aan de paddock. Mijn nu overleden merrie wist dat verdomd goed....ze ruiken de dood denk ik, ze kwam dan een dikke week niet meer in die hoek, ook niet als daar iemand ging staan met iets lekkers.

Ik zou dus proberen om het thuis te doen.
Sterkte!

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:26

Thuis laten inslapen, op zijn vertrouwde plek. Hem niet meer belasten met een rit naar een onbekende plaats. Zorg dat je voldoende afdekmogelijkheden hebt, en inderdaad Rendac tijdig melden, zodat je maatje niet onnodig lang hoeft te blijven liggen. Voor eventueel passerende ouders en kinderen zou ik me niet te druk maken, er bestaat immers geen leven zonder dood.....Heel veel sterkte met je beslissing...

SvS88

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:47

Ik zou het ook thuis laten doen, voor het paard lijkt me dat fijner. De omgeving zou ik me inderdaad ook niet te druk om maken. Heel erg veel sterkte met je keus

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:40

Mijn paard stond in een kudde en voordat de DA kwam en zij in de wei lag ( en niet overeind kwam) hebben de andere paarden een voor een afscheid genomen van haar. Ook de volgende dag, wilden een aantal paarden echt afscheid nemen. De ruin van mijn dochter wilde perse daar grazen waar zij lag. Dat wil hij anders nooit, maar nu wilde hij echt in haar buurt blijven. Ruim 9 jaar is het zijn vriendin geweest en de eerste week was hij heel verdrietig. Heel knuffelig, heel aanhankelijk, niet zo stoer als hij normaal is. Echt een klein hartje.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:57

Ik heb mijn paard dat thuis bang was voor de DA op de kliniek laten inslapen en zou daar weer naar toe gaan indien nodig. Ging zo mooi en rustig. Thuis raakte hij vaak over de emmer als de DA kwam, maar in Utrecht deden ze het erg goed. We hebben hem daar daarna ook ter beschikking gesteld voor een onderzoek.

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:16

Thuis!! Niks is zo fijn om hem in zijn eigen omgeving in te laten slapen. nog even naar je overleden paard toe te kunnen en zijn vriendjes afscheid laten nemen..

Bij ons komt er ook veel verkeer langs plus fietsende toeristen, maar ik vind het veel belangrijker dat mijn paard rustig ingeslapen kan worden in zijn vertrouwde omgeving en dat de vriendjes afscheid kunnen nemen..

Als rendac komt zit ik altijd binnen met harde muziek en de rolluiken dicht, daar wil ik niks van mee krijgen..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:10

Ik heb er in februari voor gekozen mijn merrie in te slapen op de weide. Daarna konden de andere merries er nog een paar uur bij. De manier waarop ze het verwerken is zo individueel en de ene had langer nodig dan de ander. Daarna is ze door mijn boer nog verplaatst tot aan de weg. Ik geef toe, dat is geen fijn beeld, maar ze was toen toch al overleden en ik wilde dat alles wat ze zelf bewust meemaakte gewoon zo stressvrij mogelijk gebeurde. Dat het daarna niet fijn is om te zien, maakte mij minder uit. Ook niet dat er mensen langs de weg rijden en het dan eventueel kunnen zien, het is nu eenmaal het leven en we zitten hier in landelijk gebied dus er kan wel eens een dood dier verplaatst moeten worden.
We hebben haar aan de rand van de weg gelegd met een zeil over en bloemen bij. Rendac is haar komen ophalen wanneer ik zelf aan het werk was, die hadden het zeiltje en de banden weer netjes weggelegd achteraf.