Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Ayasha
Blogger

Re: Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:05

Niet fijn om te zien is toch ondergeschikt aan het comfort van het paard?
Met HKO en artrose vervoeren is voor het dier volgens mij ook niet echt fijn.

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:07

Heb je geen kraantje of shovel? Of iemand dit dat heeft? Want dan kan je hem in de bak of wei laten inslapen en dan met de shovel aan de weg leggen. Wel afdekken met een zeil inderdaad, dat is verplicht.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 13:19

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er nooit over nagedacht dat een loonwerker hem ook zou kunnen verplaatsen. Hebben zelf alleen een tractor en wil hem niet over de grond slepen.

Ik heb in elk geval stof dat nadenken.

Voor altijd in mijn hart, Joy

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 03:49

Op de kliniek.
Beest vond "mee" een feestje dus die was in haar nopjes.
We gingen voor foto's maar omdat de prognose nogal slecht was hadden we haar vriendje ook mee, die is erbij geweest.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 05:33

2 op de kliniek laten inslapen (1 wegens koliek. Die stond er al een paar dagen, en 1 een gescheurde baarmoeder. We waren er voor enkel een infuus maar het was wat erger...) en 1 thuis. Moet zeggen dat ik thuis 10x liever heb. Veel meer rust. En je hebt gewoon meer tijd om afscheid te nemen. Mijn merrie lag in de kliniek in zo'n operatiebox. Maar die was nat en koud door het reinigen. Heb er nog elke dag spijt van

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 06:09

Hier thuis laten doen. We hadden geen erf abonnement bij het Rendac maar ze willen best met je mee denken en zolang het goed bereikbaar is en geen blubberzooi pikten ze hem wel op in het land.
Thuis op zijn eigen landje in zijn vertrouwde omgeving was voor hem het fijnste.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:45

helaas kun je daar niet vanuit gaan Cayenne. De mijne lag op een zandpad een 50 meter van de verharde weg af, Zandpad was droog en stevig maar ze mochten er niet op
Daardoor maar achter een auto aan naar de weg getrokken. Ik zorgde er wel voor dat ik er niet bij was
maar dit was de snelste oplossing en pony leefde al niet meer dus merkt er niks van

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:58

Ik heb het op een kliniek laten doen. Ik vond dat achteraf heel fijn. Lieve begeleiding en heel veel rust. En geen gedoe met ophalen door rendac.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:07

Zeker thuis in zijn vertrouwde omgeving. Dat is het laatste wat je voor je paard kan doen. Vooraf afspreken met een boer ivm het verslepen. Dat is idd ellendig om zien, maar het paard weet er niks meer van, en dat is toch het belangrijkste.
De Rendac-meneer die bij ons geweest is zal ik eeuwig dankbaar blijven. Ons paard lag op het erf en niet aan de weg, dus niet zoals het moest. Was geen probleem. Ik vroeg of ik iets moest helepen en de Rendac meneer zei heel vriendelijk dat ik maar naar binnen moest gaan dat hij het wel ging oplossen.
Ik vond het ongelooflijk lief dat iemand die dagelijks dat werk doet zo fijngevoelig blijft en zovele begrip heeft voor het feit dat het een pijnlijk moment is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:08

yarrah schreef:
Ik heb het op een kliniek laten doen. Ik vond dat achteraf heel fijn. Lieve begeleiding en heel veel rust. En geen gedoe met ophalen door rendac.

Hier hetzelfde.

Ik ben nog steeds blij met die keuze. Ik had zijn vriendje mee op de trailer.
Ik kreeg zoveel tijd als ik nodig had en mocht daarna ook zo lang bij hem blijven zitten als ik wilde. Alles ging super respectvol en in alle rust.

.
Willem | dressuur Z+23 & vaardigheid M+2

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:17

Lynn_Nikita schreef:
helaas kun je daar niet vanuit gaan Cayenne. De mijne lag op een zandpad een 50 meter van de verharde weg af, Zandpad was droog en stevig maar ze mochten er niet op
Daardoor maar achter een auto aan naar de weg getrokken. Ik zorgde er wel voor dat ik er niet bij was
maar dit was de snelste oplossing en pony leefde al niet meer dus merkt er niks van

Het is idd ook vooral voor je eigen gevoel. Het paard of de pony merkt er zelf niets van.
Ik denk dat het ook per team er aan ligt hoe meedenkend ze zijn of wat de mogelijkheden zijn.
In de omgeving van Noord-Holland waar ik op dat moment woonde waren ze in ieder geval heel makkelijk en zolang het voor hun geen extra werk was, deden ze echt niet moeilijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:23

De rendac komt ook gewoon met een trailer, kost iets meer maar dan heb je wel een betere keuze mbt de plaats waar je laat inslapen thuis.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:33

Ik heb mijn merrie destijds in de stal in laten slapen. Omdat wij aan een weg wonen waar veel schoolkinderen langs fietsen wilde ik haar hier niet aan de weg leggen en heeft de boer van een paar deuren verderop mijn merrie opgehaald en bij hem op het erf gelegd zodat ze af kon worden gevoerd door de rendac. Sterkte!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:51

Je kunt door de rendac of door een crematorium ook individueel laten ophalen. Je kunt de afspraak met de dierenarts afstemmen op het moment van ophalen.

http://www.anamcaracoaching.nl
instructie en coaching Noord Holland
Klassieke dressuur, grondwerk, werken aan de hand

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:55

Ik had het op de kliniek laten doen, we zijn daar heen gewandeld aan de eind vd dag. Er waren dus geen andere patiënten meer.
Toen is hij in het avondzonnetje ingeslapen in de paddock. Dat was heel mooi.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:05

Hou er rekening mee dat je er nu heel anders tegen aan kunt kijken dan als het eenmaal ingeslapen is. Mijn eerste paard zou als het ingeslapen zou worden ook individueel opgehaald worden enz. Ze was 35 bij plotseling overlijden maar het scenario was al jaren voorbereid. Maar toen ze dood in de wei lag had dat paardenlichaam voor mij nog heel weinig met mijn paard te maken. Ze is gewoon door de Rendac gehaald en het hele scenario is aan de kant geschoven. Op het moment dat je paard ingeslapen is is er alleen nog een leeg "omhulsel". Het klinkt nu misschien raar wat ik zeg, maar ik weet nu uit ervaring dat ik geen moeite meer heb met verslepen enz. Terwijl ik dat vroeger zeker wel van mezelf verwacht had. Je paard is er echt niet meer, voelt niets meer, je sleept met het omhulsel.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:16

Als ik (opnieuw) zou moeten kiezen, zou ik het absoluut weer thuis doen. In de eigen vertrouwde wei tussen de vriendjes. Paardlief stond lekker te grazen, is lekker gaan slapen en heeft toen de finale spuit gehad. Zij heeft er nauwelijks iets van gemerkt en ik weet zeker dat dit voor het paard het fijnst was/is. Een bevriende boer heeft ze naar de weg gesleept met de trekker met voorlader. Wat Rizette zegt, als het paard dood is, is het nog slechts een omhulsel. Het is je paard niet meer. Dit had ik van te voren ook niet gedacht, maar is echt zo.

Dat er veel kinderen in de buurt wonen, vind ik trouwens een beetje een rare reden om het op de kliniek te doen. Het is ook maar 'gewoon' een dood dier onder een zeil, dat hoort ook bij het leven.

Sterkte met de keuze. Goed van je dat verdere leed wil besparen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:19

Ayasha schreef:
ben ik dan de enige die zich echt niks zou aantrekken van kinderen die passeren? Hoort bij het leven.
Mijn dier zou echt wel voor gaan.
Hier zullen ze dus ook thuis in geslapen worden. Met zo min mogelijk stress. Geen vermoeiend vervoer, geen vreemde plek. Gewoon waar ze zich fijn voelen.

Nee hoor, ik zou in deze situatie ook schijt hebben aan andermans kinderen. Daarbij hoort de dood bij het leven. Uiteraard wel netjes het paard afdekken maar dat lijkt me normaal.

Als het tijd voor die van mij is dan worden ze ook thuis ingeslapen. Met de andere erbij. Ten eerste omdat ze thuis zich het beste voelen met zo min mogelijk stress van vervoer en andere omgeving. En daarbij zou het voor mij veel beter aanvoelen.

RaafSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:22

Rizette schreef:
Hou er rekening mee dat je er nu heel anders tegen aan kunt kijken dan als het eenmaal ingeslapen is. Mijn eerste paard zou als het ingeslapen zou worden ook individueel opgehaald worden enz. Ze was 35 bij plotseling overlijden maar het scenario was al jaren voorbereid. Maar toen ze dood in de wei lag had dat paardenlichaam voor mij nog heel weinig met mijn paard te maken. Ze is gewoon door de Rendac gehaald en het hele scenario is aan de kant geschoven. Op het moment dat je paard ingeslapen is is er alleen nog een leeg "omhulsel". Het klinkt nu misschien raar wat ik zeg, maar ik weet nu uit ervaring dat ik geen moeite meer heb met verslepen enz. Terwijl ik dat vroeger zeker wel van mezelf verwacht had. Je paard is er echt niet meer, voelt niets meer, je sleept met het omhulsel.

Dus bij mensen sleep je op de begrafenis/ crematie ook met een omhulsel?
IK moest hier een beetje om lachen, maar dat is even niet het topic.

Zelf zou ik kiezen voor thuis inslapen en inderdaad even lak hebben aan de omgeving.
Het is zelfs nog maar de vraag of ze interesse hebben wat er onder het zeil ligt als je jou paard goed afdekt, kan van alles zijn, en mocht het toeval willen dat rendac het paard ophaalt als ze langsfietsen, dan snappen ze echt wel dat het dier inmiddels overleden is, en dat je een paard ook niet even in een doosje kan begraven.
En ja, misschien maakt het indruk, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Denk in het belang van je paard en jezelf, de omgeving doet er in zo een geval even minder om.
Heel veel sterkte in elk geval, het blijven moeilijke momenten!

Ik kom wel eens lomp over, maar de bedoeling is goed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:27

RaafSmits schreef:
Rizette schreef:

Dus bij mensen sleep je op de begrafenis/ crematie ook met een omhulsel?
IK moest hier een beetje om lachen, maar dat is even niet het topic.

Zelf zou ik kiezen voor thuis inslapen en inderdaad even lak hebben aan de omgeving.
Het is zelfs nog maar de vraag of ze interesse hebben wat er onder het zeil ligt als je jou paard goed afdekt, kan van alles zijn, en mocht het toeval willen dat rendac het paard ophaalt als ze langsfietsen, dan snappen ze echt wel dat het dier inmiddels overleden is, en dat je een paard ook niet even in een doosje kan begraven.
En ja, misschien maakt het indruk, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Denk in het belang van je paard en jezelf, de omgeving doet er in zo een geval even minder om.
Heel veel sterkte in elk geval, het blijven moeilijke momenten!

Ja. Eigenlijk wel.

Ik herken wat RS zegt heel erg. Ik dacht ook dat ik het nooit zou kunnen zien allemaal. Maar toen de eerste stierf ... eens het leven er uit had ik helemaal niks meer met het lichaam... ‘mijn’ dier was er uit.
Met mensen heb ik dat trouwens ook ja.

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:28

Ik zou zeggen, doe wat voor je paard het fijnste is..de ene vind het leuk/ fijn om mee te gaan en is dat gewend en dan is op de kliniek een prima optie. Het andere paard krijgt stress van het vervoeren en dan is thuis een betere optie.

Houd er inderdaad ook rekening mee hoe je er zelf op kan reageren, kun je tegen het aanblik van je gestorven dier? het is niet fraai wat je gaat zien.

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissingen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:30

ik zou ook thuis doen........ Voor het paard veel fijner in vertrouwde omgeving in plaats van op kliniek. En net als wat mijn voorgangers zeggen goed afdekken met zijl. De dood hoort idd bij het leven. Kinderen kun je daar maar beter direct van bewust maken zodra ze het kunnen begrijpen......

onderschriftloos
[o]
Wat ben ik toch een muts zonder kerstmuts.......

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:33

Ik heb er toen voor gekozen om hem thuis te laten inslapen, mocht ik weer voor die keuze komen te staan doe ik het weer thuis!

Hier in de omgeving liggen wel vaker kadavers langs de weg.. hoort nu eenmaal bij het leven. Wat een ander daar van vind of denkt heb jij toch verder niets mee te maken? Je hebt al verdriet genoeg.

Sterkte met de keuze maken en ook voor de periode erna

"Mi vida no es perfecta, pero tiene momentos maravillosos".

• P U C K •

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:33

Yvank_ schreef:
Ik heb mijn pony wel op de kliniek laten inslapen. Wij konden haar thuis alleen maar aan de weg leggen waar heel veel kinderen langskomen. Dat was dus absoluut geen optie.

Waarom is dat geen optie? Je paard merkt daar toch niets meer van? Of was je bang dat de jeugd hem zou molesteren?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:35

Jester_ schreef:
Ik zou het op de kliniek laten doen. Dat slepen en oppikken door rendac is ook allemaal niet fijn om te zien..

Daar hoef je toch ook niet bij te zijn.

Mijn paard is op de pensioen stal overleden. Ik heb alle tijd gehad en de eigenaren hebben de rest geregeld toen ik weg was.
Dus als je aan huis je paard laat inslapen kun je iemand vragen voor het verplaatsen naar de weg en als rendac komt blijf je even binnen.

Ik zou het ook aan huis doen.