Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:38

Ik heb het thuis gedaan. Vond dit voor zowel mijn pony als voor mezelf het prettigst. Ook ik woon aan de rand van een dorp langs een doorgaande weg en liep tegen hetzelfde probleem aan met ophalen. Ik heb hem uiteindelijk in de stal laten inslapen en een paar uurtjes later is hij opgehaald door het paardencrematorium. Zij hebben een hele ruime trailer met lier en zo is hij de trailer in getakeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:49

ElCamino schreef:
De rendac komt ook gewoon met een trailer, kost iets meer maar dan heb je wel een betere keuze mbt de plaats waar je laat inslapen thuis.

Heb ik dus gedaan. Heel fijn. Komen op de tijd die jou uitkomt en gaan super om met het dode paard en het verdrietige mens. En ja, ik weet dat het anders is als het paard eenmaal daar aankomt, maar voor mij was het een mooi afscheid en mijn paard is heel rustig ingeslapen op eigen wei met de andere paarden.

Cheminee
Ik ben zondag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:57

Ik ben naar de kliniek geweest en ik doe het nooit meer anders. Zoveel rust en alle tijd om afscheid te nemen en geen plekje op stal wat je doet denken aan het ellendige beeld dat je paard daar dood gelegen heeft. Het opruimen wordt geregeld en ook daar geen nare beelden van

Mijn paard was echter wel nog goed te laden dus dat speelde toen wel mee.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+1~ Springen L+17 ~ SGW B+6

Popstra

Re: Paard thuis of op kliniek laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:53

Wij hebben Vorig jaar onze pony thuis laten in slapen op het gras. We vonden dat fijn omdat het haar vertrouwde omgeving was en ze niet nog eens stress moest ervaren door te vervoeren.
Het ging heel mooi. We hebben haar zelf aan de weg gelegd met de Sjovel waar ze is opgehaald door de Rendac.

Vond het niet naar. Eigenlijk juist mooi want je zorgt echt tot het einde.

Nu moet ik er bij zeggen dat wij de paarden thuis hebben en er dus niet Jan en alleman bij stond. Wellicht als ik op een manege had gestaan ik ook liever de kliniek had gekozen. Of je moet het laten doen buiten sluitingstijd van de stal zodat het in alle rust kan gebeuren zonder pottekijkers.

Sterkte er mee

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:06

Moeilijk TS om over zulke dingen na te moeten denken, je wilt het beste voor je paard en je denkt ook aan je omgeving en dat siert je. Ik zou inderdaad ook voor thuis inslapen gaan en de mogelijkheden bekijken hoe dat uit het zicht kan. Heel veel sterkte!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:15

Ik heb mijn laatste paard in de stal op haar vertrouwde plek een roesje laten geven en daarna naar een plek gelopen waar ze op stro kon gaan liggen en tevens makkelijk kon weg worden gehaald.
Ze had daardoor weinig stress.
Niet te ver doen natuurlijk.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:16

Ik mocht mijn paard laten inslapen op een van de weides die ik huur. Het paard lag wat verder weg van de huizen en lag onder een zeil maar wel aan de ingang van de weide langs de straat. Na het inslapen naar Rendac gebeld en de ochtend erop is hij opgehaald. Hij lag in de weide waar hij van tijd tot tijd liep en is samengeweest mijn zijn paardenvrienden totdat hij overleden was.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:16

Zelf heb ik gekozen om het paard op de kliniek te laten inslapen. Ik heb paar keer een paard (van een ander) dagen onder een kleed zien liggen, dat weggesleept moest worden met een tractor en in de vrachtwagen van Rendac gehesen en gegooid werd. Vond dit vreselijk om te zien. Dus voor mij stond vast dat ik het op de kliniek wilde doen.

Voordat ik de beslissing nam om mijn paard in te laten slapen (hij was pas 7 jaar maar had zware blessure) heb ik met mijn paarden gepraat via Symone Ottenvangers. Dat had ik al eerder gedaan en dit vond ik een moment om het weer te doen. Symone heeft mijn paard die naar de kliniek zou gaan voorbereid en ook zijn moeder alles verteld en uitgelegd hoe, wat en waarom het ging gebeuren. Het was een heel bijzonder gesprek dat me nog altijd dierbaar is...Het gaf ook een extra "samen" gevoel dat de paarden wisten wat er ging gebeuren.

Toen ik die ochtend naar het weiland liep, kwamen allebei mijn paarden eraan gelopen. Ik vertelden ze nogmaals wat er ging gebeuren. Ik deed het paard dat mee zou gaan een halster om, heb hem nog gepoetst en geknuffeld en ging toen de trailer klaarmaken. Toen ik terugkwam stond hij nog steeds bij het hek te wachten, terwijl hij normaal gelijk na contact weer de wei ingaat om te grazen. Zijn moeder stond nog naast hem. Ik zei tegen haar dat ik hem mee zou nemen en dat hij niet meer terug zou komen. Ze snuffelde nog even aan hem en liep toen weg het weiland in. Normaal raakt ze volledig overstuur als haar zoon uit het weiland gehaald werd, maar ze bleef volledig kalm...Mijn andere paard ging rustig trailer in en leek zich over te geven aan zijn lot. Normaal hinnikt hij volop als we bij stal met trailer weg reden, maar het bleef stil. Op de kliniek werd hij uitgeladen en naar een ruimte gebracht waar hij zijn slaapprik kreeg. Toen hij sliep heb ik afscheid genomen en zijn we in de auto gaan zitten. Bij zijn dodelijke spuit wilde ik niet zijn, maar dat is ieder zijn keuze. Vlak voordat hij zijn dodelijke spuit kreeg kwam er nog iemand naar me toe of ik zeker wist dat ik er niet bij wilde zijn. Ik zei; nee, en een paar minuten later voelde ik ineens een heel warm gevoel door mijn lichaam gaan, heel apart. Ik zei tegen mijn man...hij is overleden, misschien is hij al wel weer bij ons. Voor de grap zei ik: Chicago stap maar in de trailer we brengen je weer naar huis. Het was een hele verdrietige dag, maar ik vond het op de kliniek mooi en respectvol gaan....

Maar..volg je eigen gevoel, dan is het nooit verkeerd...
Laatst bijgewerkt door manubres op 02-09-19 13:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita (V. Bachelor) 1996, met pensioen! Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan...je werd slechts 7 jaar. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Yvank_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:17

elnienjo schreef:
Yvank_ schreef:
Ik heb mijn pony wel op de kliniek laten inslapen. Wij konden haar thuis alleen maar aan de weg leggen waar heel veel kinderen langskomen. Dat was dus absoluut geen optie.

Waarom is dat geen optie? Je paard merkt daar toch niets meer van? Of was je bang dat de jeugd hem zou molesteren?

De rendac kan niet draaien op ons terrein daar komen ze niet op. Het paard moest dan dus op de openbare stoep. Ik vind dat je dat niet kan maken nee :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:25

Wij hebben het thuis laten doen, paard is in de paddock ingeslapen, kuddegenoten stonden ernaast achter een draadje. Daarna hebben we draadje weggehaald en haar een paar uur laten liggen zodat ze allemaal afscheid konden nemen. Een bevriende boer heeft haar daarna met onze hulp met de shovel naar de weg gebracht. Enige vervelende was dat haar bijrijdster de volgende ochtend bij het ophalen met haar auto achter de vrachtwagen stond en getuige was dat ze ingeladen werd.

Kijk voor TREC instructrie en trainingen op onze website http://www.trec-training.nl

Hoefschoenmaatje, passervice voor hoefschoenen, stuur PB voor meer info

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:36

Ayasha schreef:
ben ik dan de enige die zich echt niks zou aantrekken van kinderen die passeren? Hoort bij het leven.
Mijn dier zou echt wel voor gaan.
Hier zullen ze dus ook thuis in geslapen worden. Met zo min mogelijk stress. Geen vermoeiend vervoer, geen vreemde plek. Gewoon waar ze zich fijn voelen.

Maar in landelijk gebied liggen toch altijd overleden dieren onder afdekzeilen langs de weg.Dat probleem zie ik niet hoor.

Yvank_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:37

In landelijk gebied wel maar zoals ik woonde midden in het dorp tegenover de supermarkt :+ daar leg je natuurlijk geen dood paard op de stoep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:41

Yvank_ schreef:
In landelijk gebied wel maar zoals ik woonde midden in het dorp tegenover de supermarkt :+ daar leg je natuurlijk geen dood paard op de stoep.

Ja dat is wellicht anders.
Maar buiten de bebouwde kom vindt ik dat het geen probleem moet zijn. Hoort ook gewoon bij het leven en je dekt de dieren af dus het is niet direct een confrontatie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:54

Ibbel schreef:
In de wei laten inslapen, door een loonwerker met een shovel met een pallethef laten optillen en op de klinkers laten leggen (of aan de weg - afdekken is sowieso verplicht), en daar door de Rendac laten ophalen. Dat lijkt mij de 'mooiste' manier.
Toen mijn paard plotseling op eigen houtje in de bak overleed, heb ik hem ook door mijn loonwerker laten verplaatsen. Met een pallethef om een smalle stand gezet gaat dat heel mooi: één 'palletpoot' achter de voorbenen, en één voor de achterbenen. Het hoofd kun je tegen het bungelen even aan de pallethef vastknopen met een halster.

Ja zo heb ik dit ook meerdere malen meegemaakt. Met mijn eigen paard en met anderen.

Het verplaatsen vond ik niet eens heel naar. Maar daar hoef je natuurlijk niet zelf bij te zijn.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:07

Bij ons op de pensionstal/opfok gaat het keurig!
Bij een noodgeval heb je weinig keuze natuurlijk, dan wordt het ter plekke op de wei of in de box.Als vervoer/lopen enigszins mogelijk is gaat het paard nog richting een opfokstal, anders niet.

Wanneer er "geregeld" moet worden dat er een dier ingeslapen moet worden kies je als eigenaar een tijdstip, kan overdag, na sluitingstijd of wat je wilt. De dierenarts komt dan en de stalhouders helpen ook indien je dat wilt.
De rendac wordt dan de dag ervoor voor 12.00 gebeld en die komt dan de volgende morgen heel vroeg
Vaak gebeurt het op het land of in een lege opfokstal, die zijn echt groot.
Als je zelf je dier wilt vasthouden kan dat, hoeft niet. de stalhouder begeleidt met de arts het vallen.
Alle tijd daarna om nog afscheid te nemen.

Wanneer het bedrijf gesloten is legt de stalhouder het paard vooraan op het erf bij de mestput ( niet aan de weg) Ze hebben een erf-abbo dus de rendac mag het terrein gewoon op. Dan is het paard 's-morgens weg voordat ze open gaan en het hoeft niet aan de weg te liggen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:14

Ik heb mijn pony laten inslapen in een weilandje op de stalling waar ik sta. Ondanks dat het inslapen echt enorm verdrietig was ben ik blij dat ik het ‘thuis’ heb laten doen. De eigenaren hebben haar netjes aan de straat gelegd met een zeil (dat versjouwen hoefde ik niet te zien). En ik ben de vorige dag pas geweest toen ze was opgehaald. Moet er niet aan denken om aangereden te komen terwijl ze opgehaald werd...

Denk dat beide opties voor-/ en nadelen hebben het is maar net waar jij je prettig bij voelt. Volg je gevoel dan maak je altijd de juiste keuze. Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing Y;(

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:14

Ik had niet zoveel keus. Mijn paard was gaan liggen in de wei en kwam niet meer overeind. We hebben haar lekker in de wei laten liggen, de andere paarden hebben nog afscheid kunnen nemen en daar ter plekke laten inslapen. Het was wel savonds, De dierenarts heeft de auto ernaast geparkeerd zodat hij licht had van zijn autolampen. We hebben haar later afgedekt met een deken. De volgende morgen heeft onze staleigenaar voor mij de Rendac gebeld en haar naast stal neergelegd, zodat de andere paarden weer in de wei konden. Ik heb verder niet gezien dat ze is opgehaald. En over pottekijkers: de zoon van de eigenaar, zijn vrouw , een moeder van stal met haar dochter van 14 zijn wel in de buurt gebleven, maar netjes op gepaste afstand. Zij hadden eerder op de avond geholpen met kijken of mijn paard nog overeind kon komen. Dat vond ik heel netjes. Was ook erg lief. Voor mij ging dit allemaal erg fijn. Ik had mijn paard niet op de kliniek willen hebben, aangezien ze niet meer de trailer in wilde. het was in haar eigen weide, met haar kudde om zich heen.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:15

Lang geleden hebben we ooit een paard op de kliniek ingeslapen, maar die stond daar al een week. We hebben hem toen ook aangeboden voor de wetenschap.

In 2017 een andere ruin laten inslapen op de paddock. In zijn eigen paddock was lastig, maar daar sedatie gegeven en toen naar voorste paddock gegaan, waar we hem voor de ingang hebben laten gaan. Onze andere paarden stonden 2 paddocks verder en konden daarna afscheid nemen.
De stal eigenaar heeft hem daarna aan de weg gelegd en afgedekt. Wij hebben hem vrij laat ingeslapen en hij is vrij vroeg opgehaald, maar was geen drukke weg.

Nu hebben we oudere paarden en huren iets. Ik stond op het punt mn ene ruin in te laten slapen en dan was dat in de rijbak gedaan. De rest moet echt afscheid kunnen nemen, want ze leven al jaren 24/7 samen en zijn allemaal wat ouder.
Vervoeren en elders inslapen vind ik geen fijne laatste dag. Op zich maakt het echt weinig uit, maar ik ben een mens en moet verder kunnen leven met het afscheid.

Dan had ik de buren wel ingelicht omdat ze er met de kinderen langs gaan, maar het is zoals het is. Als je hier over een weggetje rijdt langs varkensboerderijen, liggen er elke dag wel van die bakken langs de weg. Goed afdekken is wel een must. Is niet door gegaan en meneer leeft nog.

Nu hebben we een huis met grond gekocht en houden we er wel rekening mee dat als er iets gebeurt we er door moeten kunnen.
Is iets afgelegen, maar zal ze altijd goed afdekken en het is niet anders.....ooit is de eerste keer dat je het ziet. Maar het welzijn van mijn paarden gaat wel voor en het hoort bij het leven.

Als het kan laat laten inslapen en hopen dat Rendac vroeg is. Of anders inderdaad met de trailer. Maar als je dat midden op de dag doet en mensen zien het, is het ook niet helemaal prettig als je het nooit hebt gezien allemaal.

Op steen inslapen zit ik niet zo mee. Tot nu toe zijn onze paarden altijd eerst gesedeerd en toen naar plek van inslapen gelopen. Desnoods leg je er wat neer. Mijn laatste paard is in Jan ingeslapen en had een deken op. Nemen ze zo mee.

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:40

Sterkte alvast TS.

Ik snap het hele issue kinderen die langs komen eigenlijk nooit :o
Als je hem netjes afdekt is er niets aan de hand toch?
Doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:02

Ik heb 2 paarden thuis in de paddock laten inslapen. En daarna laten ophalen door de individuele service van Rendac. Dit voelt voor mij het fijnste. Ik heb geen bezwaar tegen de happer. Maar heb zelf wel bezwaar tegen gesleep met mijn paard en het aan mijn erf een nacht laten liggen, dus ja ik ben een tutje. :o

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

rumay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:05

TS het is toch al een moeilijke keus en wat voor jouw paard en jou het meest prettig is zou ik doen. Ik heb mijn paard op een grote plaat gelegd nadien en zo naar de weg gesleept met de trekker. Paard helemaal heel en dan zeil erover en idd diezelfde dag gebeld en in de ochtend voor 7 was ze al weg.

Overleg eventueel vast met de Rendac wat mogelijk is qua ophalen het is voor jezelf fijn als je alles van te voren hebt geregeld.

Je hebt ook de trailer service van de Rendac dan wordt je paard op een soort brancard gelegd/gerold en dan met brancard en al de trailer ingelierd dit is wel behoorlijk duurder dan de gewone ophaal service.
En je moet ook voor beide manieren van ophalen volgens mij een klantnr hebben bij de Rendac.

Sterkte bij je beslissing

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:10

rumay schreef:
TS het is toch al een moeilijke keus en wat voor jouw paard en jou het meest prettig is zou ik doen. Ik heb mijn paard op een grote plaat gelegd nadien en zo naar de weg gesleept met de trekker. Paard helemaal heel en dan zeil erover en idd diezelfde dag gebeld en in de ochtend voor 7 was ze al weg.

Overleg eventueel vast met de Rendac wat mogelijk is qua ophalen het is voor jezelf fijn als je alles van te voren hebt geregeld.

Je hebt ook de trailer service van de Rendac dan wordt je paard op een soort brancard gelegd/gerold en dan met brancard en al de trailer ingelierd dit is wel behoorlijk duurder dan de gewone ophaal service.
En je moet ook voor beide manieren van ophalen volgens mij een klantnr hebben bij de Rendac.

Sterkte bij je beslissing

Voor de individuele trailer kun je gewoon bellen. Heb je geen nummer of iets voor nodig.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:15

Kijk vooral goed naar je eigen paard.
Mijn pony is dól op de trailer, als hij er een ziet wordt hij enthousiast en wil hij héél graag mee. Als het zo ver komt, en qua omstandigheden kan, neem ik hem mee naar de kliniek. Bij een paard dat moeilijker te laden is zou ik alles in het werk stellen dat te voorkomen; een harde ondergrond zachter maken met stro/zand, na het inslapen nog (laten) verplaatsen oid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:02

Blijheid schreef:
Kijk vooral goed naar je eigen paard.
Mijn pony is dól op de trailer, als hij er een ziet wordt hij enthousiast en wil hij héél graag mee. Als het zo ver komt, en qua omstandigheden kan, neem ik hem mee naar de kliniek. Bij een paard dat moeilijker te laden is zou ik alles in het werk stellen dat te voorkomen; een harde ondergrond zachter maken met stro/zand, na het inslapen nog (laten) verplaatsen oid.

Maar als je paard met anderen staat, wat te hopen is, moet je ook aan hun denken. Zij moeten daarna namelijk nog wel verder leven en het kan behoorlijk ingrijpend zijn in een kudde om er zomaar eentje tussenuit te halen.

Ik denk aan mn paard dat ik in laat slapen, maar ook aan mn andere paarden en ons zelf.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:04

Maar een paard denkt niet zoals ons. Als ik mijn paard verkoop en haal hem plots uit de kudde, kan ik ze ook niet vertellen van jongens morgen komt ie niet weer! Kijk het is mooi als het kan maar echt geen noodzaak. Hoe doe je dat dan als een paard gaat verhuizen?

Practice makes perfect, I'm still tryna learn it by heart
Fameli-melo -> Sportpredicaat project
Jillatre -> M1+2