Oudje met beenprobleem

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

OleJon

Oudje met beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 18:28

Ik heb een 28 jarige welsh ruin. Die swinters als hij smorgens opstaat erg stijf is en dan bijna op 3 benen loopt een paar stappen verder gaat het dan weer goed. Nu zie ik regelmatig dat hij op rust staat en voorbeen naar voren strekt om te ontlasten ik ben van plan om de kliniek te bellen om Hoe en wat Door zijn leeftijd maak ik me zorgen is het een ouderdom kwaaltje? Of zou het artrose kunnen zijn

Swanzie

Re: Oudje met beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:55

Klinkt als artrose als het vooral tijdens het opstarten is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:19

kan artrose zijn.maar zou inderdaad door een kliniek eventueel foto
laten maken wat er precies aan de hand is

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 11:29

Ik denk inderdaad ook aanog artrose ;( heb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:47

OleJon schreef:
Ik denk inderdaad ook aanog artrose ;( heb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen

Je kunt er wel niet aan moeten denken maar wanneer het ernstig is en er is niet al te veel aan te doen dan mag je blij zijn dat wij als mensen de beslissing kunnen nemen voor onze dieren. Het feit dat hij eigenlijk continue het been ontlast geeft aan dat er behoorlijk veel pijn bij komt kijken. Succes, hoop dat er iets gedaan kan worden.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:50

Stel, nog los van de foto's, eens een week of twee pijnstilling voor bij je dierenarts.

Omdat ze niet kunnen praten vind ik dat de beste manier om bij dieren de mate van pijn of ongemak te meten.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:52

Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.

Ik zou nog niet gelijk denken aan inslapen hoor! Succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:02

Ik heb een Grote D-pony van 31½ jaar oud die ook artrose heeft [zou ook hoefkatrol hebben] en achter erg stijf loopt in het begin.
Eenmaal gelopen gaat hij prima,hij gaat nog mee op buitenrit en wil en mag hij gaan zo hard als hij zelf wil.En hij gaat nog behoorlijk hard,geen lange stukken natuurlijk.
Hij loopt 24\7 buiten,heeft dus altijd beweging.Hij heeft een poosje stil gestaan en dat merk je wel,hij is zijn spieren kwijt en is erg stijfjes.We gaan het weer opbouwen dat hij weer meer beweging krijgt.
Opstartproblemen en stijfheid wil niet zeggen dat een pony er ook pijn bij heeft.

Je pony elke dag beweging geven en liefst 24/7 buiten,dan kan hij nog best wat jaartjes mee.

FB Groep Second Chance.

barbaras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:34

Hier ook artrose, kijken of je hem met een supplement of bioresonantie meer pijnvrij kan krijgen is zeker een optie. Fotos zeggen voor mij niet zoveel, het ligt puur aan het paard hoe ze zich voelen vindt ik. Natuurlijk kun je wel de bevestiging dan krijgen dat het artrose is maar op deze leeftijd is de kans erg groot denk ik....beetje uitzoeken waar je hem mee kan helpen?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:54

Je hebt trouwens wel kans dat dit ene voorbeen het ergst is maar na onderzoek blijkt dat alle benen zijn aangetast.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 13:32

Bedankt voor jullie ervaringen denk dat hij het zowiezo aan beide voorbenen heefte. Hij staat alleen snachts op stal zo dat hij droog kan liggen Omdat hij voorbeen
ontlast zal hij daar pijn aan hebben maar hoeveel pijn weet ik niet vind ik moeilijk in te schatten ondanks
ik hem 24 jaar heb. Al het slecht weer is dan is hij wel wat chagrijnig. Maar hij heeft nog nooit van regen gehouden en moeilijk te pijlen. Hij schooit nog wel om lekkers.hij ziet er verder ook nog mooi uitAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 13:34

Maiske schreef:
Stel, nog los van de foto's, eens een week of twee pijnstilling voor bij je dierenarts.

Omdat ze niet kunnen praten vind ik dat de beste manier om bij dieren de mate van pijn of ongemak te meten.

Dat ga ik.zowiezo ook doen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 13:36

bigone schreef:
OleJon schreef:

Je kunt er wel niet aan moeten denken maar wanneer het ernstig is en er is niet al te veel aan te doen dan mag je blij zijn dat wij als mensen de beslissing kunnen nemen voor onze dieren. Het feit dat hij eigenlijk continue het been ontlast geeft aan dat er behoorlijk veel pijn bij komt kijken. Succes, hoop dat er iets gedaan kan worden.

Ik zou die keuze Hoe moeilijk dan ook zeker moeten nemen |(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 13:38

Verder staat hij de hele dag in de bak en wei hij word al 3 jaar niet meer bereden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:13

Mloes schreef:
Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.

Koude en vocht kan wel slecht zijn bij artrose. dan is een warme droge stal voor de nacht beter.Maar consulteer de DA als je iets zeker wilt weten.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:27

anjali schreef:
Mloes schreef:

Koude en vocht kan wel slecht zijn bij artrose. dan is een warme droge stal voor de nacht beter.Maar consulteer de DA als je iets zeker wilt weten.

Mee eens. Mijn 28 jarige KWPN'er stond eerst 24/7 buiten, want beweging is goed voor ze, maar dit jaar kon ze bijna niet meer lopen. Dus s'nachts op stal en nu gaat ze echt weer goed. De kou van de grond trekt echt in haar benen, dus paar uur rust en warmte doen haar goed. Verder stappen wij bijna elke dag met haar 20 tot 60 min, omdat ze daar ook echt losser van wordt. En ze krijgt medicijnen. Paar jaar terug had ze een soort purschuim laag als demping voor haar hoeven, maar dit raad ik af. De hoef wordt er zacht en week door.

Josefien / KWPN / 28 [ITP] Jos in het bos

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:40

Mijn pony heeft een grote inloopstal met een gigantisch dik pak stro. Vind het altijd heel grappig om te zien, mijn haflinger kiest er best vaak voor om 'op stal te gaan', zij eet het hooinet binnen helemaal leeg. Haar maatje blijft juist altijd buiten en eet daar het hooinet leeg. Maar ze scharrelt lekker rond, eten in de stal, buiten grasjes knabbelen, geloof echt wel dat dat beter is dan 10 tot 12 uur opsluiten in een stal waar ze gedwongen stilstaan.

Edit: op de vorige stal waar ik 3 jaar terug stond, stond zij in de winter 's nachts op stal, ongeveer 12 uur achter elkaar. Als ik zie hoe stijf zij uit de stal kwam elke ochtend, en als ik dat vergelijk met nu dan gaat het nu 1000x beter. Ik tref haar 's ochtends wel altijd buiten op de paddock aan, maar als ze van de wei komt gaat ze altijd direct lekker op stal beetje hooi knabbelen en uitrusten van een dag wei haha! Zwaar leven als senior :7

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:45

Mloes schreef:
Mijn pony heeft een grote inloopstal met een gigantisch dik pak stro. Vind het altijd heel grappig om te zien, mijn haflinger kiest er best vaak voor om 'op stal te gaan', zij eet het hooinet binnen helemaal leeg. Haar maatje blijft juist altijd buiten en eet daar het hooinet leeg. Maar ze scharrelt lekker rond, eten in de stal, buiten grasjes knabbelen, geloof echt wel dat dat beter is dan 10-12u opsluiten in een stal waar ze gedwongen stilstaan.

Klinkt als een heerlijke plek. Maar ik denk dat het voor elk paard of omgeving verschilt wat het beste is. Als mijn paard 24/7 buiten staat met haar vriendje, krijgt ze geen rust. Haar vriendje loopt haar constant te pushen om te blijven lopen. Lopen is goed, maar het was nu teveel voor haar. Ook gaat ze zelf niet op een lekker stro laagje staan met hooi, gras heeft nog altijd voorkeur. Had het liever anders gezien, omdat ik voorstander ben van 24/7 buiten, maar soms kan het niet anders.

Josefien / KWPN / 28 [ITP] Jos in het bos

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:01

Klopt hoor, je hebt het natuurlijk niet altijd helemaal zelf in de hand. Je ziet ook steeds vaker van die stallen met kleine uitloop-paddockjes, zoiets zou voor een paard met artrose ook al een fijne oplossing kunnen zijn. Maar nogmaals, die stallen zijn niet overal :)
Mijn pony komt over een paar weken aan huis, en heb dan eenzelfde situatie als nu (grote inloopstal, stuk verharding, paddock, en wei eraan vast maar ook af te sluiten). Ze komt dan met een nieuw maatje dus dat wordt ook nog afwachten hoe alles gaat uitvallen. Maar opsluiten op stal is voor mij geen optie meer, dan verzin ik iets anders (wat weer makkelijk gaat omdat het straks lekker aan huis is :D).

Maargoed, offtopic. @TS: ik zou sowieso glucosamine gaan geven! Dat kan nog heel veel ondersteuning bieden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie