Pony koliek(achtig) en vage klachten

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amy223

Pony koliek(achtig) en vage klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 16:15

Ik open dit topic in de hoop dat iemand dit herkent.

Vorig jaar november heb ik een manegepony gekocht. Ruintje, 13 jaar.
Eigenaresse gaf aan dat hij een keer koliek heeft gehad van eikels maar verder altijd gezond is geweest.
Toen hij net bij mij was meteen goed gestart, osteopaat erbij, zadelpasser, gebit nagekeken. Alles was goed, geen gekke dingen.

Eind juli kreeg hij koliek.
Verstoppingskoliek. Schrapen, rollen, niet mesten. Snachts de veearts erbij. Gesondeerd, darmontspanner en pijnstilling. Volgende ochtend weer gesondeerd. Tegen de middag kwam er eindelijk mest.

Toch werd hij niet echt de oude. Beetje sloom, veel op rust staan. Niet ziek maar niet zichzelf.
Daarom begin augustus de veearts er maar weer bij gehad.
Bloedonderzoek laten doen, alle waarden waren goed. Hij heeft een week op metacam gestaan en knapte toen wat op.

24 augustus weer mis. Nu erger dan vorige keer, maar wel mesten. Veel rollen in de stal, niet willen eten, schrapen... Snachts veearts er bij. Hoge hartslag. Gesondeerd (hoewel het zeer waarschijnlijk geen verstoppingskoliek was) darmontspanner, pijnstilling... Eigenlijk was het een paar uur later weer helemaal oké.

Vorige week osteopaat erbij gehad. Ze voelde een volle blinde darm waarvan de klep niet helemaal voldoende werkt. Verder geen schokkende dingen.

4 september weer niet helemaal goed... Schrapen, net niet vlug. Dmv longeren, slobber en 2x colosan heb ik hem weer 'goed' gekregen. Binnen een paar uur alles weer oké.

Vandaag voor de zekerheid ontwormd met zeer uitgebreid middel. Maand geleden ook mest onderzoek laten doen, daar kwam niets uit, maar voor de zekerheid toch ontwormd vandaag.

Mest aantal keer gecontroleerd, ietsje zand, niet veel. Maand geleden voor de zekerheid wel een psyllium kuur gedaan.

Bloedonderzoek van maand geleden is dus ook goed, kwam niets uit. Geen ontstekingswaarden, geen tekorten.

Pony is nu ook wel weer 'goed', maar niet helemaal zichzelf. Eet goed, heeft wat overgewicht. Zelfs tijdens de verstopping wou hij blijven eten.

Pony is een kruising welsh haflinger, loopt op moment zo'n 12 uur per dag buiten op een kaal land. Elke dag een klein strookje gras er bij en krijgt samen met z'n vriendin een kruiwagen hooi bijgevoerd in het land.

Sochtends op stal krijgt hij 30 gram darmbalans ecostyle.
Savonds op stal 3/4 emmer luzerne, 30 gram darmbalans, 200 gram subli mineralen bikkels, 50 ml lijnzaadolie.
Hooi in een slowfeeder wat eigenlijk nooit op is.
Hij staat op houtkrullen om weer verstoppingskoliek te voorkomen.
Op moment doe ik zeer weinig met hem omdat hij net niet helemaal is.
Eerder reed ik hem zo'n 2 a 3x per week.

Wie herkent dit?
Volgende week komt er een andere veearts die van de praktijk het meeste weet van paarden.
Ik wil zo graag weten wat het is, het is namelijk nogal slopend omdat ik bang ben dat hij weer koliek krijgt...

bobje26

Re: Pony koliek(achtig) en vage klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:25

Misschien mist hij juist de dagelijkse beweging van het rijden en longeren? Beweging is natuurlijk 9/10 keer goed. :)
Bij heftige koliek gebeurt er natuurlijk wel wat, dus het is niet gek dat hij 'niet fit' is..

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:03

Oogt hij wel happy, lekker in zijn vel? Misschien dat hij zijn vertrouwde omgeving mist of maatje. Is hij ook gevoelig op de maag? Bij ernstige maagzweren kunnen ze ook koliek krijgen. Maar als je echt dingen wil uitsluiten kan je het beste richting kliniek gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:29

Sommige paarden zijn koliekgevoelig, sowieso reageren paarden met gevoelige maag/ darmen niet altijd goed op luzerne. Dat zou ik dus weg laten.

Verder is Gastro+ van Havens heel fijn voor spijsverteringsproblemen bij paarden, eventueel vermengd met bietenpulp en lijnzaadolie.

Wat is de kwaliteit van het hooi? sommige paarden reageren ook op schimmels in het hooi, of veel nat gras eten. Temperatuurswisselingen etc. hem warm houden met een regendeken kan ook schelen.

En het is een manegepony geweest, kwam hij daar wel buiten? is hij gewend om op het gras te staan?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Amy223

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 17:35

Ja ik twijfel daar wel over. Hij loopt zo'n 12 uur buiten dus staat opzich niet stil. Ik wil met rijden of longeren niet over zn grens gaan van wat hij aankan op moment...

Hij oogt opzich wel blij en gelukkig, zeker het eerste half jaar dat ik hem had. Osteopaat heeft ook wat in zijn maag 'geprikt' en hij deed daar 0.0 op. Maar dat is nog niet onderzocht. Wel zei de veearts dat een maagzweer meestal ook naar voren komt in het bloedonderzoek.

Verder kijken op een kliniek is zeker een optie want wil graag weten wat er is. Maar heb al contact gehad met Wolvega en die komen met standaard dingen zoals opvoelen, bloed en urineonderzoek. Dat vind ik dan nog niet echt een aanvulling op wat we al gedaan hebben. Urineonderzoek heb ik nog niet laten doen maar zou mn eigen dierenarts ook wel kunnen, daar voor vind ik het onzin om naar Wolvega te gaan :)

Oké, luzerne werd me toen aangeraden na de verstoppingskoliek om de darmen te prikkelen. Maar is nu denk ik ook niet meer nodig. Ga ik minderen/weglaten. Havens ga ik naar kijken. Bietenpulp, wordt hij daar niet dik van?
Kwaliteit is redelijk van het hooi. Ruikt goed maar is niet heel droog. Af en toe een schimmelplekje maar dat gaat op de mesthoop en zoek ik secuur uit.
Regendeken krijgt hij zeker (weer) op met nat weer.
Hij kwam niet veel buiten en stond toen ook op beton/tegels met hooi/kuil voer. Maar had hij dan niet al eerder problemen moeten hebben?

Bedankt voor het meedenken alvast :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:41

Opvoelen kunnen ze zeker wat mee. Bij Wolvega voelde ze bij die van een darmlis, normaal kunnen ze dat niet voelen dus dat gaf aan dat het niet goed was. Daar hebben ze uiteindelijk, na een dik half jaar onderzoeken door Da-en etc, gevonden wat het was. Ik heb je ook PB gestuurd vd week. Probeer een Pramox en kijk na 10 uur elke drol na op lintworm.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Chesss
Ik ben vrijdag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:12

Kijk eens naar vitalbix. Als je hun mailt krijg je uitgebreid advies. Lijkt duur maar je hoeft geen grote hoeveelheden te geven om wel voldoende energie en vitamine mineralen te geven.

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet

stick too the dam plan!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:24

Wat voor hooi voer je? Sommige paarden krijgen koliek van grof hooi.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:09

Wat noem jij ietsje zand? Hoeveel mestballen had je opgelost en hoeveel zand bleef er achter? Heb je dat toen een aantal dagen achter elkaar getest of af en toe een keer? Voor mij zou het niet raar klinken als er toch zand in de dikke darm ligt. Psyllium krijgt dat er niet uit, eigenlijk is het enige dat echt goed werkt ( volgens Wolvega dit jaar) spoelen, spoelen en nog eens spoelen met paraffine en water.
Hij staat al een tijd nu 12 uur per dag op een schrale wei, heeft op de manege op het beton/tegels vast ook wel zand binnen kunnen krijgen.

Overigens, als je verpakt hooi/voordroog voert en er zit een stukje schimmel in, zou je eigenlijk de hele baal niet meer mogen gebruiken als je paard daar gevoelig voor is. Je ziet het niet, maar dat soort schimmelsporen lopen door de hele baal heen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:55

Krijgt hij hooi of kuil? omdat je schrijft dat het hooi niet heel droog is?

Bietenpulp worden ze niet dik van als je niet teveel voert, klein handje (geweekte) bietenpulp is genoeg. Maar er zit pectine in wat goed is voor het maag/ darmstelsel.
Juist dat prikkelen van de luzerne reageren paarden met gevoelige maag/ darmen op..ik zou eerder meer olie geven voor het laxerende effect dan.
Daarnaast juist beweging geven, dat is echt goed voor het darmstelsel.
Gewoon niet forceren en luisteren naar wat hij aangeeft.

Hij kan ook reageren op het gras, en dat hij daarom eerder geen problemen had...en ik denk dat hij als manegepony ook meer liep.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie