Ervaring gekartelde ruggenwervel

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jairo

Ik kom misschien naar Horse Event

Ervaring gekartelde ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 19:44

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van mijn vorige topic is er een update en een bijbehorende vraag.

Dierenarts die uitsluitend paarden doet en bv. Ook bij Zangersheide in Belgie komt is naar Jai komen kijken.
Dit omdat ik van meerdere dierenartsen hoorde dat hij mogelijk dus patella fixatie zou hebben. Hij loopt nl. Al van sinds ik hem heb links achter licht trekkerig.. maar nooit doorzakkend mank.

Er zijn vandaag fotos gemaakt.
Zijn hele linkerbeen is op foto gezet zeker meerdere fotos van de knie. Alles was zeer goed.
En toen volgde 3 fotos van de ruggenwervels.
Er was geen kissing spines te zien. Maar 1 wervel achter het zadel was duidelijk gekarteld...

Nu moet ik hem 10 dagen op reguliere pijnstillers zetten. 2 dagen rust en dan ontspannend maar wel goed met hem aan het werk gaan. En veel rug bollende oefeningen doen (zoals ontspannen achteruit wandelen onder zadel enzv).
Daarna terugbellen voor een opvolging

Uiteraard vroeg ik me af of er nog mensen ervaring hebben met een gekartelde wervel. (Heb de fotos nog niet binnen om het te tonen). Wat moesten jullie doen?
Ik loop waarschijnlijk voor de feiten uit maar ben graag voorbereid.

Maar op deze plek is dat ongeveer.

Afbeelding

Sas_Mon

Re: Ervaring gekartelde ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:49

Hoe bedoel je 'gekarteld'? Doornuitsteeksel deels afgebroken of? welk deel van de wervel is gekarteld? Geen zwevende botstukjes of botwowkering die de kartels veroorzaken?

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 20:22

De bovenkant.
Foto is een internet vb!!
Afbeelding

Geen losse of zwevende stukjes te zien.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:43

Geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat een dergelijke plek altijd blijft irriteren? De kartels raken de rugpees immers. Is de rug ook op de echo na gelopen? Zitten er geen ontstekingen?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:12

Ik heb je vorige topic ook gelezen. Bij mij was jaren geleden het advies van de fysio met een paard met losse knieën om veel rechtuit het bos in te gaan en hem op zijn gemakje sterker laten worden. Vooral geen voltes en longeren. Van een ander paard die achter niet helemaal lekker liep zei ze hetzelfde, haal hem van die voltes af en het zal wel beter worden. Dus misschien wat je zelf al zegt daar is mee beginnen?

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 17:03

Afbeelding

Onder het rode streepje zit de “gekartelde” wervel. Je mag er op duwen enzv Jai zal niets laten merken. Zelfs zijn oren bewegen niet. Dus weet niet of het dit zal zijn. Maar tijd zal het ons leren

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:35

Mijn paard heeft meerdere gekartelde lendenwervels. Behalve dat hij licht atactisch is ( weet niet zeker of dat met elkaar te maken heeft gehad), we kwamen er bij toeval achter dat hij die wervels zo heeft. De da dacht ook niet dat hij er last van had. Hij heeft er bij mijn weten nooit pijn aan gehad en heeft z dressuur gelopen. En heeft nu in zijn early twenty’s nog steeds geen last.
Hef hoeft dus niet altijd voor ( langdurige) pijn te zorgen

Succes met jouw paardje

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 06:50

Dank jullie voor de reacties!
Ik hoop ook dat het snel betert, want ik heb altijd de neiging om te blijven zoeken tot de oorzaak gevonden is, mijn gevoel zegt nu eerder dat hij zo krom in zijn lijf is omdat hij ook aanrakingen in de spieren niet leuk vind. Ik ben begonnen met massage oefeningen en bindweefsel losmaken en het doet het best wel goed, maar sommige plekken lijken inderdaad "hoofd draaiend" pijn te doen.
ik doe ook de rug en bekken oefeningen en we zien wel, anders laat ik de osteopaat nog eens terug komen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie