Wat te doen met een paard die erg snel buikpijn heeft?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

siskeh

Re: Wat te doen met een paard die erg snel buikpijn heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:07

Is het een schimmel? Dan zouden Melanomen ook de oorzaak kunnen zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:44

EarthFocus schreef:
Maar dat hij heel sober moet staan is juist voor hem niet goed. Dan heeft hij honger en dan krijgt hij buikpijn. PSSM komt bij zijn ouders niet voor, hij gaat ook niet plat liggen.

Ik denk dat je de meeste antwoorden niet goed begrijpt...

Met sober bedoelen de meeste mensen geen (of weinig) gras meer. Maar op paddock en regelmatig of onbeperkt hooi dat niet teveel voedingswaarde heeft.

Een lege maag is juist een risico voor maagzweren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Chesss
Ik ben vrijdag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:06

Ik heb ook een paard kwpn die snel last heeft van zijn maag/ darmen. Binnen de care4life zitten veel kruiden, die scherp kunnen zijn voor maag darm stelsel. Ik zou eerder kijken naar de producten van vitalbix.

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet

stick too the dam plan!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:18

EarthFocus schreef:
Superbedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga ze eens rustig doorlezen en mij meer verdiepen in de voeding.

Maar dat hij heel sober moet staan is juist voor hem niet goed. Dan heeft hij honger en dan krijgt hij buikpijn. PSSM komt bij zijn ouders niet voor, hij gaat ook niet plat liggen.

De omeprazole heb ik maar 2 dagen gegeven en daarna niet meer, omdat hij niet meer gepakt wilde worden en ik niet de ene dag wel en de andere dag niks wilde geven.

Qua muesli krijgt hij echt vrijwel niks (er staat op de zak dat er vrijwel geen suikers inzitten). Hij krijgt dit alleen voor zijn magnesium.

De 5 eigenaren in een jaar tijd is omdat hij in de handel was gegaan, te klein voor een dekhengst, dus hij is met 8 jaar gecastreerd en toen de handel ingegaan.
Vandaar dat ik de 5e eigenaar ben.
Niet omdat hij lichamelijk iets mankeert.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden! Ik ga er iets mee doen!

Sober is niet uithongeren... je moet veel hooi geven met weinig voedingswaarde
Als hij nog honger heeft, dan voer je dus te weinig hooi.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:30

Pandora2 schreef:
:oo Dat is wel heel errrug veel krachtvoer. Werd daar ook zwaar getraind met die paarden ?

Niet iedere dag, ik denk zo'n 4x per week onder het zadel en verder longeren/ stapmolen en 1 dag ( zondag) staat alles de hele dag op stal ( en soms wel vaker dan alleen zondag) ...........maar door het gebrek aan goed hooi ( lees; betaalbaar voor de gemiddelde Portugees) moeten ze toch iets. Dat soort hoeveelheden krachtvoer zijn daar vrij normaal ( en ik ken overigens zat paarden in Nederland die ook dergelijke hoeveelheden krijgen :o ).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:34

ElCid schreef:
Pandora2 schreef:
:oo Dat is wel heel errrug veel krachtvoer. Werd daar ook zwaar getraind met die paarden ?

Niet iedere dag, ik denk zo'n 4x per week onder het zadel en verder longeren/ stapmolen en 1 dag ( zondag) staat alles de hele dag op stal ( en soms wel vaker dan alleen zondag) ...........maar door het gebrek aan goed hooi ( lees; betaalbaar voor de gemiddelde Portugees) moeten ze toch iets. Dat soort hoeveelheden krachtvoer zijn daar vrij normaal ( en ik ken overigens zat paarden in Nederland die ook dergelijke hoeveelheden krijgen :o ).

Het lijkt wel of die Iberiƫrs beter overweg kunnen met zoveel krachtvoer. Geen idee hoe dat komt. Iets met meer ontwikkelde dunne darm misschien ?

Mijn PRE kreeg ook hopen krachtvoer en haver, weinig hooi en wat beschimmeld stro en die was heel normaal :+ Toen ik 'm kocht en liet castreren ook meteen gastroscopie laten doen maar was helemaal netjes binnenin.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:56

Wonderbaarlijk! Maar ik heb daar toch ook echt wel veel paarden gezien die absoluut niet goed in hun vel zaten( veel onder de "back on track" dekens, veel bezoek van DA en paarden die echt te mager waren ) en en het voerbeleid klopt wel zo'n beetje van wat ik gezien heb op sommige plekken.
Een stal werd wel heel goed hooi gevoerd, maar weinig, de stallen waren altijd brandschoon maar dus wel veel krachtvoer. Op zich was dat wel een "on-Portugese" stal; er waren nl. 2 paddocks voor de paarden en een weiland waar ze aan de hand mochten grazen. Op veel plekken was dat niet zo. Gelukkig begint het ook daar wel door te dringen dat paarden beter naar buiten kunnen, al is het dan in een kleine paddock en dat meer ruwvoer beter is maar dat gaat heeeeeeeel langzaam.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:00

Hooi nat maken. Bij maagzweren helpt dat goed (naast de omeprazol natuurlijk) even met de gieter of tuinslang erover. En niet te vaak of te snel wisselen van ruwvoer! Elke keer moet de darmflora zich aanpassen en de tijd krijgen daarvoor.
In spanje kennen ze geen grote groene weides (behalve een paar streken) en hooi is duur. De paarden daar krijgen een totaal ander menu, en het heeft tijd nodig om te wennen aan het menu hier.
Ons gras is veel te rijk, die omschakeling is best heftig. Beetje doseren kan geen kwaad; en onbeperkt hooi aanbieden, van goede kwaliteit. Heel schraal hooi hoeft ook weer niet, normale voedingswaarde is prima (dus laten testen)

Over de IJssel

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:55

Je zou ook kunnen kijken naar maag compositum van de groene os, daar heb ik goede ervaring mee. Kan gewoon door het voer. Krijgt hij wel wat voer als jij het zelf niet kan geven?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 20:21

De dierenarts is gisteren geweest voor zijn enting en hij heeft geen gas meer in zijn buik!
De dierenarts zei zelfs dat het gewoon uittest gedrag is, want hij zag mij bij hem en zijn ogen staan heel rustig als Dextro bij mij is.
Maar in de wei gaat hij om mij heen lopen dralen en iedere keer pakt die wel het stukje wortel en dan is die weer weg, terwijl hij dan dus niet boos is, zelfs blij kijkt...
Ik ben er gewoon voor een deel met open ogen ingestonken dat hij mij nu dusdanig vertrouwd, dat hij mij uit durft te testen!

De dierenarts vertelde ook dat het zeker kan zijn dat hij heel gevoelig is op zijn buik, maar dat hij geen meerwaarde ziet van een behandeling tegen een maagzweer, omdat hij geen gas heeft, vrolijk en alert is en dat zijn liggen en luchtzuigen waarschijnlijk al iets was wat hij langere tijd deed, om spanning te verminderen of als hij kramperig is.

Hij vertelde dat hoe rijk aan voedingswaardes het gras ook is en hoeveel er ook staat, ik gewoon voedingsarm hooi bij moet voeren. Hier eet hij ook van! Dit om zijn maag en darmen te neutralizeren.

Medicatie (buiten zijn magnesium om) vind hij nu niet geschikt. Pas als hij straks op stal staat na het weideseizoen en hij een standaard rantsoen heeft (onbeperkt hooi en een kwartje muesli per dag) dat ik dan pas kan kijken wat er nog over blijft aan zijn vage klachten die hij nu heeft.

Want zijn vacht glimt enorm, hij was wat ingevallen, maar dat is binnen een paar dagen al bijgetrokken. Het laten pakken is nog even een beetje drama, maar ik maak de wei gewoon heel klein met longeerlijnen en laat hem op mijn stem lopen. Want 'stap' 'draf' 'galop' doet hij gewoon in een rondje om mij heen. Ook als er geen longeerlijnen zijn en hij dus helemaal naar achter kan rennen.

Als hij er klaar mee is, dan komt die naar me toe en kan ik hem pakken.

Dus voor nu:
-opschrijven van de klachten die ik zie
-geen medicatie, geen gastroscopie
-ontwormen tegen alles als het weideseizoen afgelopen is
-hooi bijvoeren in de wei

Eigenlijk ben ik er wel blij om dat dit eruit is gekomen, want voor nu is dit beter dan er van alles in te proppen en eigenlijk niet weten wat nu wel of niet helpt.
Dit ga ik dus pas doen als het weideseizoen over is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:18

Fijn dat je meer duidelijkheid hebt, is het een luchtzuiger? wellicht is het dan ook fijn om je even in te lezen in het luchtzuigen topic. Qua voeding kun je ook al veel namelijk.

Je kunt ook colosan als standaard preventie in je kast leggen en geven als hij koliekerig/ kramperig is. Werkt zeer goed tegen gas/ kramp koliek.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 32 min geleden

Elisa2 schreef:
Fijn dat je meer duidelijkheid hebt, is het een luchtzuiger? wellicht is het dan ook fijn om je even in te lezen in het luchtzuigen topic. Qua voeding kun je ook al veel namelijk.

Je kunt ook colosan als standaard preventie in je kast leggen en geven als hij koliekerig/ kramperig is. Werkt zeer goed tegen gas/ kramp koliek.

Nee! Hij zuigt 'gelukkig' alleen lucht als hij pijn heeft of zich gespannen voelt.
Maar op stal zuigt hij geen lucht!