Zandkoliek voorkomen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:46

IngridM schreef:
Mijn pony laat de brokjes nu echt staan van de paardendrogist. Soms ging het wat twijfelend maar gisteren liet hij ze nu echt staan.

Iemand ervaring met de brokjes van Synovium?

Mijn kieskeurige eter at deze goed

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet

stick too the dam plan!

IngridM

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:18

Bedankt Chess, blijft denk ik toch een kwestie van gewoon proberen....

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:54

Ik meld me hier ook even :o
Helaas zandkoliek meegemaakt bij mijn veulen van bijna 7 maanden.
Bizar hoeveel zand zo'n veulen al in zich kan hebben...

Maar hij lijkt goed op te knappen en als het goed is komen ze van het weekend naar huis.
(Staat nog met zijn moeder, was nog niet afgespeent)

Ik moet waarschijnlijk ook thuis nog even Psyllium blijven geven zodat alles eruit is.
Ik ga nog even precies vragen hoeveel en hoelang en of je het dan bijvoorbeeld nog een keer moet herhalen. Ze gaf al wel aan dat ie het niet heel lekker vind.

Het hele zandverhaal is voor mij allemaal nieuw, bij mijn ander paarden nooit gehad.

Ik lees verschillende vormen, brokjes, vezels, husk?
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is bijvoorbeeld tussen de vezels en husk?

Bedankt alvast!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:08

Jeetje, dat is jong. HOe stond ie dan, dat ie zoveel zand binnen heeft gekregen? Heb je hem ook zand zien likken ofzo?

Zijn de darmen verder in orde?

Je moet even op pit-pit.com kijken. Daar heb je 4 soorten. Ik neem altijd de bruine vlozaad en de husk en wissel het af of meng het. Ze krijgen 's avonds speedibeet met wiesencobs, dus daar doe ik het doorheen. Wel op laatste moment.

Je kan ze ook eens vragen wat daar op de kliniek gebruikt wordt? Sommige klinieken gaan voor het zaad. En je kan eens informeren naar hun ervaring of informatie over epsom zout.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:54

Hij heeft maand boxrust gehad ivm eerdere operatie en laatste 3 weken mocht ie weer paar uurtjes per dag op paddock. Ik gaf hooi in slowfeeders, maar dan lag er natuurlijk ook wel wat op de grond.
Maarja of het daar nu van gekomen is...
Waarschijnlijk van alles bij elkaar waardoor darmen toch niet helemaal goed gewerkt hebben.
Wat uiteindelijk resulteerde in serieuze koliek.

Op kliniek gebruiken ze vezels, maar ze gaf aan dat ze daar best duur zijn, dus je beter zelf kan kopen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:43

Hier helaas ook een mini meisje verloren aan zandkoliek .
Haar veulen van een jaar oud liep nog bij haar, ze vermagerde wat en lichtelijk gezwollen buik, dus extra voer gegeven, een keer extra ontwormd maar beterde niet , plannen voor afspenen gemaakt, dit helaas niet gehaald , troffen haar meer dood dan levend s’ochtends aan dat er geen andere optie was dan inslapen.
Na het inslapen komt er altijd mest uit de darmen gelopen en deze zat vol zand .
Ze heeft nooit koliekverschijnselen gehad , at altijd goed , toonde alleen wat magerder en vermoeid, maar met veulen aan de voet weten we het daaraan .
De paarden krijgen onbeperkt hooi maar zullen toch af en toe kleine grasjes eten .
Ik voel me zo ontzettend schuldig dat ik niet aan zand gedacht heb, nu zoveel schrik ervoor gekregen ...
We hebben al onze paarden incl veulen tijdelijk in pension gezet , heb even genoeg van kale weides en zo kan ons weiland ook terug wat bijtrekken straks .

Life is a great big canvas and you should throw all the paint on it you can.

- Danny Kaye

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:01

NadiaM schreef:
Hij heeft maand boxrust gehad ivm eerdere operatie en laatste 3 weken mocht ie weer paar uurtjes per dag op paddock. Ik gaf hooi in slowfeeders, maar dan lag er natuurlijk ook wel wat op de grond.
Waarschijnlijk van alles bij elkaar waardoor darmen toch niet helemaal goed gewerkt hebben.

Op kliniek gebruiken ze vezels, maar ze gaf aan dat ze daar best duur zijn, dus je beter zelf kan kopen.

Ik denk eerder een combinatie van factoren. Een beetje zand werken paarden zelf wel dagelijks naar buiten. Zand kan je namelijk nooit voorkomen en zit overal in en aan.
Het probleem is waarschijnlijk een slechte darmwerking door stress en stil staan. Dat is gewoon echt funest. Artsen moeten echt van dat boxrust voorschrijven afstappen, want het geeft altijd meer ellende.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:23

superpony schreef:
NadiaM schreef:

Ik denk eerder een combinatie van factoren. Een beetje zand werken paarden zelf wel dagelijks naar buiten. Zand kan je namelijk nooit voorkomen en zit overal in en aan.
Het probleem is waarschijnlijk een slechte darmwerking door stress en stil staan. Dat is gewoon echt funest. Artsen moeten echt van dat boxrust voorschrijven afstappen, want het geeft altijd meer ellende.

Mijn paard is ruim 6 weken geleden geopereerd aan zandkoliek. Zij heeft echt haar boxrust nodig (met 2 á 3x per dag stappen), om het risico op het scheuren van de peesplaat te voorkomen.
Ik ben zelf geen groot fan van stalrust, maar in bepaalde situaties is het toch echt nodig. ;)

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie
Gibalia, 6 jaar liefde, plezier & springen: Hos d’O x Jasper
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:02

Superpony denk dat inderdaad is zoals je aangeeft, combinatie van..
Ik ben ook echt geen fan van boxrust hoor, maar die van mij had navelbreuk operatie en dan moet ook de peesplaat dichtgroeien, is heel belangrijk. En zo’n kleintje houdt zich niet rustig ook aan de hand niet.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:08

Inge, vreselijk zeg heel veel sterkte!

Ik snap je, ik vind het ook allemaal heel spannend en je wilt het zoiezo proberen te voorkomen nu.
Maar blijft toch lastig, beweging is ook heel belangrijk.
Dus wat is wijsheid niet naar buiten of op kaal land, ik blijf het allemaal heel moeilijk vinden.
Maar ik blijf het positief inzien, die van mij lijkt er weer bovenop te komen. En proberen alles een beetje los te laten en weer te gaan genieten van mijn beestje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:50

De risico's snap ik echt wel. Maar boxrust geeft ten eerste geen garantie dat je paard niet gek doet. Heb paarden behoorlijk tekeer zien gaan in 3*3 boxen.
Met aan de hand stappen, zie ik ook mensen die hun paard als een soort vlieger in de hand hebben......

En ook al is het belangrijk dat de wond goed geneest. De algehele gezondheid gaat echt achteruit. Dus wonden genezen sowieso langzamer en ik zie paarden heel vaak van het 1 in het andere rollen door het op stal staan.

Stappen is zeker een goede vervanger, maar 2x is dan wel veel te weinig op 24uur.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:22

superpony schreef:
De risico's snap ik echt wel. Maar boxrust geeft ten eerste geen garantie dat je paard niet gek doet. Heb paarden behoorlijk tekeer zien gaan in 3*3 boxen.
Met aan de hand stappen, zie ik ook mensen die hun paard als een soort vlieger in de hand hebben......

En ook al is het belangrijk dat de wond goed geneest. De algehele gezondheid gaat echt achteruit. Dus wonden genezen sowieso langzamer en ik zie paarden heel vaak van het 1 in het andere rollen door het op stal staan.

Stappen is zeker een goede vervanger, maar 2x is dan wel veel te weinig op 24uur.

Die van mij is op stal juist heel relaxed, als ik die nu in de paddock zet dan gaat ze als een achterlijke tekeer. We hebben nu in goed 6 weken tijd 3x wat gedoe gehad met het stappen, waarvan 2x eigenlijk zo goed als niks voorstelde. In de paddock had ze dagelijks gekke uitspattingen gehad.
Overigens is de wondgenezing hier heel voorspoeding gegaan.

Zal ook gewoon per paard verschillen of ze wel of niet tegen de stalrust kunnen. Maar ik ga niet in tegen alle onderzoeken die bewezen hebben dat boxrust in deze periode echt noodzakelijk is.

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie
Gibalia, 6 jaar liefde, plezier & springen: Hos d’O x Jasper
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:25

Helemaal mee eens hoor!
Maar als je je kleintje bijna bent verloren en de artsen geven dat advies als nazorg, dan neem ik dat aan.
Nu achteraf ben ik er inderdaad wel van geschrokken wat zo'n operatie en boxrust voor gevolgen heeft voor de gezondheid. Daar wordt je dan weer niet echt voor gewaarschuwd...
Dus ik zeg kom maar op met het mooie weer, lekker weer de wei op! :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:37

Kaitlyn schreef:
superpony schreef:

Die van mij is op stal juist heel relaxed, als ik die nu in de paddock zet dan gaat ze als een achterlijke tekeer. We hebben nu in goed 6 weken tijd 3x wat gedoe gehad met het stappen, waarvan 2x eigenlijk zo goed als niks voorstelde. In de paddock had ze dagelijks gekke uitspattingen gehad.
Overigens is de wondgenezing hier heel voorspoeding gegaan.

Zal ook gewoon per paard verschillen of ze wel of niet tegen de stalrust kunnen. Maar ik ga niet in tegen alle onderzoeken die bewezen hebben dat boxrust in deze periode echt noodzakelijk is.

Dan heb je gewoon mazzel.

En welke onderzoeken? Van wanneer?

Iedereen weet inmiddels dat boxrust 9 van de 10 keer echt achterhaald is. Bij veeartsen is het een generatie probleempje en soms ook een verschil in welke omgeving je zit etc.

Het gaat erom dat je voor wond genezing een algehele gezondheid nodig hebt en die heb je nooit als een paard stil staat.
Ik weet paarden die met een peesblessure op stal zijn gezet en dood gaan aan koliek. Of andersom toevallig.......Een paard dat na koliek operatie zichzelf kapot trapte.
En weet niet hoeveel paarden hb werden door stil staan, veel vreten, niet bewegen en daarna opeens weer wel.

Ik heb nooit aan boxrust gedaan en de ene keer dat ik een paddock klein heb afgezet juist problemen.

Maar je kan altijd mazzel hebben. Wij stappen alsnog als er iets is. JUIST om te voorkomen dat ze gek gaan doen, wat ze hier 24/7 buiten amper ooit doen.
En omdat ik zeker wil weten hoeveel en hoelang ze even stappen. Maar 2x is echt heeeeeel weinig.

Ken daarnaast meerdere gevallen van blessures waar mensen hun paard bijna een jaar op stal hebben gehouden. Tja, wij hebben toen dat nodig leek ons paard van maar 8jr laten inslapen. Moet er niet aan denken om een paard een half jaar of een jaar op te sluiten. Je kan het arme beest niet uitleggen hoe en waarom.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:07

Wat zijn jullie ervaringen qua afvoer, hoe lang duurt het dat zand uit de darmen is?

Saaams
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:31

Iemand ervaring met het psylliumzaad van ecostyle?

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:05

superpony schreef:
Dan heb je gewoon mazzel.

En welke onderzoeken? Van wanneer?

Iedereen weet inmiddels dat boxrust 9 van de 10 keer echt achterhaald is. Bij veeartsen is het een generatie probleempje en soms ook een verschil in welke omgeving je zit etc.

Het gaat erom dat je voor wond genezing een algehele gezondheid nodig hebt en die heb je nooit als een paard stil staat.
Ik weet paarden die met een peesblessure op stal zijn gezet en dood gaan aan koliek. Of andersom toevallig.......Een paard dat na koliek operatie zichzelf kapot trapte.
En weet niet hoeveel paarden hb werden door stil staan, veel vreten, niet bewegen en daarna opeens weer wel.

Ik heb nooit aan boxrust gedaan en de ene keer dat ik een paddock klein heb afgezet juist problemen.

Maar je kan altijd mazzel hebben. Wij stappen alsnog als er iets is. JUIST om te voorkomen dat ze gek gaan doen, wat ze hier 24/7 buiten amper ooit doen.
En omdat ik zeker wil weten hoeveel en hoelang ze even stappen. Maar 2x is echt heeeeeel weinig.

Ken daarnaast meerdere gevallen van blessures waar mensen hun paard bijna een jaar op stal hebben gehouden. Tja, wij hebben toen dat nodig leek ons paard van maar 8jr laten inslapen. Moet er niet aan denken om een paard een half jaar of een jaar op te sluiten. Je kan het arme beest niet uitleggen hoe en waarom.

Bij ons op stal zetten ze ze dan gewoon mee buiten met de rest, maar zetten ze een individuele paddock af voor dat specifieke paard. Ze zijn meestal rustiger als ze de rest kunnen zien dan alleen op stal. (Normaal lopen ze bij ons op 300m lange weilanden en gaan ze echt wel eens tekeer, maar als we een stukje van 10 x 10 afzetten wandelen ze vooral wat rond, zeker als ze ook gewoon hooi krijgen daar)

8nnemiek
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-20 08:13

NadiaM schreef:
Wat zijn jullie ervaringen qua afvoer, hoe lang duurt het dat zand uit de darmen is?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar volgens mij is dat erg afhankelijk van het paard er de situatie. Bij sommigen lijkt een zandkuur veel te doen, bij anderen weinig.

Saaams schreef:

Volgens mij is er weinig verschil tussen die van Ecostyle en die van Pit Pit, behalve de prijs.

Jullie gaan wel erg offtopic over de boxrust. Wellicht kan een van jullie daar een apart topic over openen :)

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

AnneJ1995
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:31

Saaams schreef:

Ook Ecostyle is 100% psyllium, net als van Pit&Pit. Alleen is to duurder.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:55

8nnemiek, nou inderdaad het onderwerp boxrust heeft echt apart topic nodig... :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:09

NadiaM schreef:
8nnemiek, nou inderdaad het onderwerp boxrust heeft echt apart topic nodig... :D

In principe niet. Topic is; zandkoliek voorkomen. Er is nu al heel vaak gezegd dat het een compleet plaatje is.

Als je alleen een tovermiddeltje wil voor je eigen gemoedsrust, kom je bedrogen uit.........met alle gevolgen van dien als het mis gaat. En helaas lees je dat dus vaak genoeg op Bokt.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:56

Ja ben het met je eens hoor Superpony het is een combinatie, zeker weten daar ben ik nu ook achter.
Maar dat is achteraf, als je advies van een kliniek krijgt over nazorg en je hebt er zelf weinig ervaring mee, dan houd je je daaraan.
Ik heb dat in ieder geval gedaan.. :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:19

NadiaM schreef:
Ja ben het met je eens hoor Superpony het is een combinatie, zeker weten daar ben ik nu ook achter.
Maar dat is achteraf, als je advies van een kliniek krijgt over nazorg en je hebt er zelf weinig ervaring mee, dan houd je je daaraan.
Ik heb dat in ieder geval gedaan.. :o

Dat is ook wel echt heel lastig. Het is onwijs moeilijk dat veel veeartsen en klinieken nog vasthouden aan oude gewoonte's.

Bij mensen is dat wel ontwikkelt en weten we dat bedrust eigenlijk bijna nooit goed is. Waar ik 30jr geleden met een gebroken knie nog 4 weken in een ziekenhuid bed heb doorgebracht bijv, wordt je nu na de operatie al je bed uitgeschopt.

Ik heb 1x het advies van een veearts gevolgd bij een peesblessure om hem stil te zetten en daar dus littekenweefsel gekregen.
Waar jaren daarvoor hij aan beide achterbenen een oude peesblessure had en de veearts me div opties gaf, waaronder 24/7 op de wei ( en tildren etc )
Ik heb 24/7 buiten gekozen en meneer liep daarna goed.

Als ik nu dan op Bokt nog steeds lees dat paarden met peesblessures maanden op stal komen, de extreem dure behandelingen krijgen, af en toe eens stappen en maanden op stal, schrik ik echt. En dan na 6 maanden zeggen dat het door behandeling X beter gaat..........Ja, misschien zonder ook he?!

Maar elke keer lees je ook weer; welk middel kan ik geven. Mensen willen per se alleen maar iets kopen en erin gooien. Niks veranderen aan management, voer etc.

Maar goed, het is wel heel goed dat we nu veel meer weten en heel veel mensen zand proberen te voorkomen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:27

superpony schreef:
NadiaM schreef:

In principe niet. Topic is; zandkoliek voorkomen.

t.

Inderdaad en niet Hoe te handelen na een zandkoliek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:52

YvonneV schreef:
Inderdaad en niet Hoe te handelen na een zandkoliek

Dat vind ik echt heel kortzichtig. Daarbij is voorkomen bijna hetzelfde als hoe je daarna handelt, want je wil het niet nog een keer.

Alles heeft met elkaar te maken en zolang mensen dat niet begrijpen, hou je problemen.