Slechte Dierenarts > Betalen??

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Kuggur

Re: Slechte Dierenarts > Betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:40

De vragen waren rhetorisch.
Maar ik wil het je wel uitleggen hoor.
De uitkomst van het gesprek is zeer voorspelbaar, dienst=geleverd=betalen.
En de andere da, die gaat écht zijn vingers niet branden aan deelname in een conflict van een collega met een client die het vertikt te dokken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:21

Ineke2 schreef:
Niet kundiger, dat lijkt mij niet want minstens 6 jaar studie en stages etc heeft een arts niet voor niets.

Naar mijn idee wordt de kennis van dierenartsen schromelijk overdreven. Vergeet niet: het is dierenarts, niet paardenarts. Hoelang heeft bijvoorbeeld een hartchirurg (voor mensen) gestudeerd?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:39

we lezen natuurlijk ook maar een kant van het verhaal.

het kan best zijn dat de 2e dierenarts wel behandeld heeft, vanwege berusting voor de eigenaar, of inderdaad een ernstigere toestand dier, of een manier zag een dikke rekening te kunnen sturen. hoe dan ook, dat zullen wij niet weten.

Wat ik persoonlijk had gedaan is meteen een dag later dierenarts 1 gebeld en hem de situatie uitgelegd, en dan gevraagd of en hoe met de factuur. Vaak is gewoon redelijk en fatsoenlijk blijven communiceren een betere oplossing, dan afwachten tot er een factuur komt en dan maar gewoon niet betalen.

Ik ga altijd liever voor het Hollandse poldermodel en dat is consensus bereiken met blijven communiceren en kijken waar en hoe beide partijen tot elkaar kunnen komen. Als dat echt absoluut niet mogelijk is, en je wilt niet betalen, zul je moeten aantonen dat de dierenarts in gebreke is gebleven. En dat is geen eenvoudige oplossing. Dan moet je namelijk de 2e dierenarts als deskundige laten optreden en dat is maar zeer de vraag of diegene daar aan mee wil werken. Los nog van alle kosten die daar ook mee komen kijken.

Akita Inu puppies te koop, pb voor meer info!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:40

En hoeveel denk je dat die hartchirurg aan loon/kosten rekent?zonder te rekenen wat de zorgverzekering terugbetaald.

En dan vraagt men zich af waarom er zo weinig 'goede paardenartsen' zijn. Het merendeel wil gewoon z'n vingers niet branden aan paardenvolk, die staan er om bekend het meest veeleisend te zijn en vaak ook de slechtste betalers (want voor de kundige paardenhouder zijn het allemaal veel te dure kwakzalvers).

En nee die 'goede paardenarts' heeft niet langer gestudeerd dan een gewone dierenarts.

Het is al meermaals aangegeven in het topic. Een dierenarts heeft prestatieplicht maar geen resultaatplicht. Dus een geleverde dienst moet gewoon betaald worden, ook als het niet het gewenste resultaat geeft.
Is men van mening dat de dierenarts fouten heeft gemaakt moet men de orde contacteren. Die kunnen oordelen of er idd fouten gemaakt zijn.
Niet een willekeurige dierenarts. Die zal zich er idd niet aan branden om zomaar een verklaring tegen een collega te schrijven. Mag ook gewoon niet volgens de deontologische code en hij riskeert er zelf door in de problemen te komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:54

herr_balou schreef:
Ineke2 schreef:
Niet kundiger, dat lijkt mij niet want minstens 6 jaar studie en stages etc heeft een arts niet voor niets.

Naar mijn idee wordt de kennis van dierenartsen schromelijk overdreven. Vergeet niet: het is dierenarts, niet paardenarts. Hoelang heeft bijvoorbeeld een hartchirurg (voor mensen) gestudeerd?

De kennis van de gemiddelde paarden eigenaar is heus niet zo groot als men dat vaak doet voorkomen en daarom moet ik toch enorm lachen om bovenstaande reactie :')

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:58

De gemiddelde ja. Maar ik ken er echt die vaker gelijk hebben dan de gemiddelde dierenarts.
Het ligt er dan aan hoe de houding van de da is. Ik heb wel eensgehad dat ik dacht dat het a was, maar nee dat kon niet en bovendien vond ie meedenken vervelend. 3 maanden later bij andere da in kliniek. Ik denk dat het a is en ze vinden meedenken niet erg dus waarom? Nou dat en dat. En het was a. Heb dat toen de eerste va netjes gezegd, maar die vond nog steeds dat het geen a kon zijn. Die is er later ook nooit meer geweest.
Een fout maken kan, maar het is ook hoe de va er mee omgaat.

En ja, sommige paardenhouders kennen hun paarden erg goed en weten zo soms al wat er aan de hand is.

De gemiddelde da weet minder van paarden dan sommige paardenhouders. Als je als da nooit zelf paardenhouder geweest bent, maar slechts manegeruiter, dan mis je de kennis en ervaring van de paardenhouder die al jaren paarden houdt en zelf verzorgt. Van een paardenarts verwacht ik meer dan van een da of va die paarden er bij doet.

Respect my existence, or expect resistance

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:03

Dat is een ander verhaal als waar Ts het topic mee opent.
Als je eigenaar denkt dat je paard “ A” mankeert en daarom ook kunt zeggen waarom je dat denkt is het toch niet heel raar om dat te onderzoeken als veearts.
Alleen intussen niet verzand raken in tunnelvisie.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ayasha
Blogger
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:27

Eens met Ineke2, zowel dat dat een beetje naast de kwestie van TS is, maar op de kwestie van TS is het antwoord IMO simpel; gewoon betalen voor de geleverde dienst.

Maar ik denk dat er best wel wat paarden eigenaren zijn die een goed zicht hebben op hun dier. Ik denk wel dat dat veelal de mensen zijn die ook effectief hun dier zelf verzorgen. Die dus elke dag met dat dier bezig zijn en al zijn gedragingen kennen zowel op de weide als tijdens de voer momenten en in alle omstandigheden. Ik heb hier ooit de dierenarts gebeld voor een merrie omdat ze braaf was. Mijn man die haar nog niet lang kende verklaarde me voor gek, zei dat een dierenarts nooit kwam met dat "symptoom." maar DA in kwestie kende het paard ook. Hij vroeg "wat scheelt er?" waarop ik heel droog "nou... Ik heb ze net binnen gezet en gevoerd en ze is braaf..." en de DA "ik ben over een kwartiertje bij je. :j "
Dat was nl. normaal zo'n schijtknol bij het binnen zetten en voeren.. Mijn man stond echt met open mond toen ik zei dat ie gebaseerd op die opmerking meteen kwam. Maar mijn DA weet dat ik mijn paarden door en door ken. Ik hoor het mijn man nog zo zeggen "en wat gaat ge zeggen schat, ze doet normaal?"
Eh ja, precies dat. :j

Merrie bleek flink koorts te hebben door een blaas-ontsteking maar ze was gewoon keihard, die toonde dat amper, behalve dat ze dus voor één keer normaal deed. De gemiddelde DA zou voor zo'n geval niet meteen gekomen zijn. Maar soms weet je als eigenaar beter dat het wel effectief wat fout zit ook al is het gedrag voor een gemiddeld paard niet zo heel afwijkend.

Hier dus ook een DA die me aan telefoon altijd vraagt wat ik zie. :') Hij weet dat ik meestal best een goed zicht heb op de symptomen. Tot op heden heb ik er eigenlijk ook nog niet naast gezeten maar medicatie toediening en voorschrijven is nog wat heel anders dan weten wat er mis gaat bij de knol. :)

Als ik zeg dat ik ergens "bang" voor ben dat simpel te testen is. Dan zegt ie gewoon dat ie het mee neemt in de testen. Uiteindelijk ben ik degene die die testen betaald toch?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-02-20 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:27

herr_balou schreef:
Ineke2 schreef:

Hier een student diergeneeskunde. Een paardenarts is gewoon een dierenarts die als optie paard heeft gekozen.
In BE is het zo dat de eerste 4.5 jaar voor elk student hetzelfde is en de laatste 1.5 jaar specifiek voor je gekozen richting.

Dus ik snap je vergelijking tussen een paardenarts en een hartchirurg niet. Een normale arts is ook geen chirurg, net als dat er voor dieren ook chirurgen zijn. Die studeren nog zo'n minimaal 5 jaar verder na de 6 jaar diergeneeskunde.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:36

herr_balou schreef:
Ineke2 schreef:

Waar slaat dit op? Ze kiezen na de bachelor voor de richting paard en komen dan nog maar eens een keer 6 weken in contact met GD. Ze zijn echt wel paardenarts ipv GD dierenarts hoor.
Ze hebben mss niet de jarenlange ervaring als ze net zijn afgestudeerd, maar ze krijgen een prima praktische opleiding hoor.

Bovendien die hartchirurg, die doet maar één diersoort, waar zowat alles letterlijk van is beschreven.
De dag dat mensen eens wat minder laagdunkend over dierenartsen gaan doen die ga ik denk ik niet meer meemaken.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:19

Hier zowel hele goede als hele slechte ervaringen met DA’s

Naast dat een DA een inspanningsplicht heeft mogen ze van rechtswege ook nog eens grote fouten maken. Een van mijn paarden heeft daarmee het leven gelaten, fout is aan getoond maar via de gerechtelijke weg DA vrijgesproken omdat een DA nu eenmaal fouten mag maken. De kosten van de rechtzaak én de slechte kwaliteit van de medische behandelingen alle voor mijn rekening! Les geleerd!

Vorig jaar een paard met slokdarmverstopping vanwege kans op longonsteking naar een kliniek vervoerd. Daar aangekomen trof ik een vieze bende aan, half uur staan wachten met een naar adem happend paard op een assistente die vrolijk doorging op haar facebook. Paard is geschoren maar MOEST de deken af ( bij 7 graden vorst ) grrrr. Uiteindelijk de DA aangekomen, vond paard te vet een stond al met PPID medicatie klaar. Op mijn vraag of hij eerst niet even naar de slokdarm verstopping wilde kijken kreeg ik een veeg uit de pan. Excusé!?

Mij werden twee opties geboden, slokdarm opensnijden ( huh?? ) of afwachten. Nou afwachten dan maar uiteindelijk verteert die prop wel, dus paard comfortabel houden. Eerst scopie maken, die werd gemakshalve gewoon van de grond opgeraapt ( huh? ) we hebben het hier over chirug!! Afspraak gemaakt dat hij me de volgende dag om 10 uur zou bellen wat de status was en voor die tijd géén verdere actie zou ondernemen.

Wil ik het paard naar een box brengen zegt ie doodleuk , nee ik zet em buiten op de wei? Watteh? Het vriest 7 graden, is geschoren, staat op zware longmedicatie en staat te happen naar lucht vanwege zijn slokdarm verstopping? Maar meneer de DA vond em te vet en geschoren in de wei bij 7 graden vorst was een goed idee om hem te doen laten afvallen. Dit is iemand die gestudeerd heeft toch? Hoe verzin je het!
Niet met mijn paard! Onder protest een box gekregen. Deze zat nog onder het bloed van het vorige paard!
Mijn eigen DA op de hoogte gesteld en die is om 12 uur snachts nog gaan kijken of hij toch het paard niet buiten zonder deken in de vrieskou had gezet.

Volgende ochtend geen belletje gehad dus zelf gebeld en hij had em op de tafel liggen.....pardon? Ja de prop was weg. Waarom ligt ie op de tafel dan? Ja nog maar eens kijken vond ie..

De rekening bestond uit 3 keer een scopie? 3 keer ik heug me er maar 2 en waarvoor ik er voor 1 maar toestemming had gegeven. Ik krijg medicatie mee waarbij ik bij een dubbelcheck met andere DA er achterkom dat het paard 2 x de maximale dosering voorgeschreven heeft gekregen. Maar meneer de chirug heeft gestudeerd toch?

In Belgie mag de ene dierenarts geen kritiek leveren op een andere. Dan worden ze uit het ambt gezet. Mijn DA heeft me in goed vertrouwen doorgestuurd naar deze vreselijke kliniek. Tja hij had er nooit slechte dingen over gehoord. Hij baalde als een stekker en is vreselijk geschrokken van wat er is voorgevallen. Maar hij mag geen kritiek uiten. Het systeem is zo lek als een mandje in Belgie. En dit is niet het enige geval ik kan er van collega fokkers zo tientallen opnoemen. Van sommige DA’s vraag je je af waarom ze DA zijn geworden. Alleen voor de centen?

Een vriendin van mij is recentelijk afgestudeerd richting paarden. Zoals ze zelf zegt , ik kan niks!! Allemaal theorie. We houden 1x een xray app. vast en de rest zoek je maar uit. Mogen ze hun bijscholing halen bij de fabrikanten van de machines ( lekker onafhankelijke info ) en medicatie info eveneens bij de fabrikanten. Dan krijg je dat DA’s je medicatie door de strot willen duwen op ongewensten momenten zoals hier boven beschreven.

De DA’s ( in Belgie dan toch ) moeten hun beroeps protocollen een goed tegen het licht houden.

Gelukkig ben ik al 15 jaar gezegend met een 3 tal hele fijne dierenartsen. Betrouwbaar, eerlijk naar de dieren en eigenaren toe. Maar het was even zoeken. Bevalt een DA je niet, wegwezen heel snel. Neem je verlies maar laat anderen om je heen weten wat je ervaringen zijn. Zo kunnen paarden eigenaren betere keuzes maken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:46

Oh kijk, nu komen de wildste verhalen boven.

Het is niet omdat een DA een hork is of niet wil luisteren naar de eigenaar dat hij plots niet gestudeerd heeft of onkundig is.
Gestudeerd hebben ze allemaal. In kunde kan er idd wel verschil zitten, vaak afhankelijk van ervaring.
Maar het karakter en omgang met mensen is gewoon hun persoonlijkheid, heeft niets met studies of kunde te maken. En horken heb je nu eenmaal overal, ook bij mensen die gestudeerd hebben.

Dat een eigenaar vaak z'n dier goed kent is ook gewoon logisch, die ziet z'n dier elke dag. Het is dan vaak ook wel handig dat een DA daar rekening mee houdt, als hij/zij de eigenaar goed kent gebeurt dat vaak ook wel. Zoals in het voorbeeld van Ayasha.

Die vriendin die net afgestudeerd is en zegt niets te kennen/kunnen is gewoon nog onzeker omdat ze ervaring mist. Of ze heeft niet goed opgelet tijdens de lessen. Farmacologie en medische beeldvorming behoren namelijk tot het basispakket van de opleiding. Als ze van Gent (vermits je zegt van België te zijn) afgestudeerd is, heeft ze ook wel de basis praktische vaardigheden kunnen oefenen. Utrecht zal niet anders zijn.
Ervaring zal ze nu eenmaal al doende moeten opdoen.
Bijscholingen zijn sowieso verplicht en een academisch opgeleid persoon wordt verondersteld helder genoeg te zijn om zelf te bepalen of fabrikanten interessante info geven of enkel verkooppraatjes.

Ayasha
Blogger
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:55

Eerlijk gezegd. Ik heb nog nooit een DA gehad die geen rekening hield met mijn vragen/opmerkingen.

Ik hoor van mijn huidige regelmatig waarom ik bij hem blijf want het is zo’n hork en hij neemt je niet serieus maar altijd van mensen waarvan ik ook denk ‘eerlijk gezegd zou ik het ook mer een grote korrel zout nemen...’

Als verschillende DA’s dat echt niet doen heb je of niet zoveel zicht op dingen als je denkt óf je communiceert gewoon heel beroerd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:09

Zie je in dit topic ook. De mensen die het hardste roepen dat de DA slecht was getuigen in hun woordkeuze of beschrijving van de situatie ook niet direct van een compleet begrip van de situatie.

Wil niet zeggen dat ze ongelijk hebben. Bizarre situaties of fouten kunnen gebeuren.
Maar er is een verschil tussen wat de eigenaar bizar of fout vìnd, en wat medisch bizar of fout ìs.

Pandameisje
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:17

hier ook een dierenarts die fouten heeft gemaakt bij mijn hond met medicijnen die ze helemaal niet mocht hebben achteraf.

we hebben de rekening gewoon betaald maar gaan niet meer naar die dierenarts en zijn opzoek gegaan naar andere dierenarts.

moet wel even zeggen is niet 1x fout gegaan maar ze hebben meerdere fouten gemaakt
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 10-02-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:28

Soms is het voor dierenartsen ook lastig inschatten hoor.
Mijn merrie toonde niet fit, stond opgetrokken en had wat verhoging.
Omdat ze al 2x eerder met een verstoppingskoliek had gestaan vertrouwde ik het niet.

Onze vaste da kwam met een nieuwe da. Nieuwe da net een paar maanden afgestudeerd en al ervaring opgedaan bij een goede kliniek.
Hij onderzocht mijn paard maar kon naar zijn mening niets ontdekken op wat verhoging na.
Mijn vaste da zei naar zijn oordeel "ik ken dit paard en weet dat er iets niet in orde is", ze is lang niet haar zelf.
Met op voelen kon ze voelen dat ze behoorlijk aan het knijpen was.
Nu is ze er wel eentje die niet snel iets aangeeft, keihard voor zichzelf. En blij dat onze da daar goed doorheen kan prikken.
Dat maakt de andere da geen slechte da naar mijn mening, maar hij kon niet door haar masker heen prikken om het maar zo te zeggen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:37

Ik heb wel eens zo'n meningsverschil gehad met een DA. Daarna ook nooit meer daar geweest. Ik zeg absoluut niet dat ik meer verstand van paarden / blessures en ziektes heb als een DA. Maar ik ken wel de gedragingen van eigen paard, helemaal omdat in mijn geval het dezelfde klachten waren als een jaar daarvoor waarbij blessure werd ontdekt. Maar ondanks dezelfde klachten wilde de DA niet de oude blessure plek onderzoeken, maar iets compleet nieuws behandelen waar geen blessure gevonden was. Als ik bepaald gedrag herken, zoals Ayasha met het 'braaf' zijn, dan wil ik wel serieus genomen worden. Ik hoef geen gelijk te hebben, maar leg het dan uit of start het onderzoek. Dit eindigde in een discussie waarbij ik mijn paard heb opgeladen en naar de 2nd opinion kliniek ben gereden die de blessure de 1e keer ook ontdekt hadden en daar bleek ik wel gelijk te hebben. Zowel in oude blessure als in het feit dat de plek die hij wilde behandelen echt geen behandeling nodig had, want geen afwijkingen of klachten.

Maar zelfs als je niet tevreden bent, dan moet je alsnog wel gewoon betalen. Het is ook nooit bij me opgekomen om dat niet te doen, de DA heeft toch gewoon werk verricht, misschien niet zoals je het achteraf zou willen, maar daar zou ik over in gesprek gaan. Dat heeft weinig te maken met factuur betalen of niet.

In het geval van TS, als je na de 1e keer al je twijfels had, dan had je beter meteen een andere DA kunnen bellen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:40

Lara_Silver schreef:
Kuggur schreef:
Er is geen dierenarts die zo veel van zijn vakgebied weet als de bokt kudde. Je verbaast je eigenlijk dat er überhaupt nog bokkers zijn die van hun diensten gebruik maken....

Komen die van de zelfde academie waar ook alle Achtertuin Grand Prix bokkers vandaan komen?

2x DANK! wat ik dacht schrijven jullie.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:53

Thioro schreef:
Oh kijk, nu komen de wildste verhalen boven.

Het is niet omdat een DA een hork is of niet wil luisteren naar de eigenaar dat hij plots niet gestudeerd heeft of onkundig is.
Gestudeerd hebben ze allemaal. In kunde kan er idd wel verschil zitten, vaak afhankelijk van ervaring.
Maar het karakter en omgang met mensen is gewoon hun persoonlijkheid, heeft niets met studies of kunde te maken. En horken heb je nu eenmaal overal, ook bij mensen die gestudeerd hebben.

Dat een eigenaar vaak z'n dier goed kent is ook gewoon logisch, die ziet z'n dier elke dag. Het is dan vaak ook wel handig dat een DA daar rekening mee houdt, als hij/zij de eigenaar goed kent gebeurt dat vaak ook wel. Zoals in het voorbeeld van Ayasha.

Die vriendin die net afgestudeerd is en zegt niets te kennen/kunnen is gewoon nog onzeker omdat ze ervaring mist. Of ze heeft niet goed opgelet tijdens de lessen. Farmacologie en medische beeldvorming behoren namelijk tot het basispakket van de opleiding. Als ze van Gent (vermits je zegt van België te zijn) afgestudeerd is, heeft ze ook wel de basis praktische vaardigheden kunnen oefenen. Utrecht zal niet anders zijn.
Ervaring zal ze nu eenmaal al doende moeten opdoen.
Bijscholingen zijn sowieso verplicht en een academisch opgeleid persoon wordt verondersteld helder genoeg te zijn om zelf te bepalen of fabrikanten interessante info geven of enkel verkooppraatjes.

Wilde verhalen? Excuus, het is geen verhaal maar een gedeelde ervaring op feiten gebaseerd!

Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het zijn van een hork ( laat ik het omschrijven als : sociaal niet fijnbesnaart ) en er vanuit je vakgebied een zootje van maken. Hygiëne richtlijnen niet naleven, behandelingen uitvoeren,nalaten, die op het specifieke moment van behandelen juist wel óf niet gewenst zijn. Fouten in dosering van medicatie. Zwijg ik nog even over de commerciele kant van het uiterst royaal naar zich toerekenen van “ spook “ behandelingen.

Vriendin in kwestie is alles behalve onzeker is humaan arts en heeft zich op latere leeftijd omgeschoold. Geen groentje op medisch gebied wel kritisch en stelt zo dr vragen bij sommige zaken.

Ja men mag van DA’s verwachten kritisch te zijn naar verkooppraatjes van de leveranciers. In praktijk werkt dat in vele gevallen niet zo. Men moet zich ernstig afvragen waarom medische beroepen zo vast zitten in het verkoopsysteem van de pharmaceutische industrie. Onafhankelijke bijscholing los van enig belang voor de leverancier zou zolangzamerhand verplicht moeten worden gesteld. Immers de leverancier heeft maar 1 agenda: omzet verhogen via het afzetkanaal dat dierenarts heet.

Kritiek uiten blijkt altijd wrijving op te roepen. In plaats dat DA’s direct op de achterste benen staan kunnen ze ook eens wat doen met deze kritiek. Ook ik heb kritiek gehad op mijn vertrouwde DA dat ik het niet eens was met de diagnose, symptomen sloten niet op elkaar aan. Woest was hij op mijn kritiek, stampvoetend van de dam. Maar hij is iemand die voorbij zijn ego kon denken en ivp van mij uit protest een vette rekening te sturen opnieuw om tafel kwam zitten om verder te onderzoeken en toe te geven dat zijn conclusies te voorbarig waren. Dát zijn DA’s waar je wat mee kunt. En als “ klant “ hoef ik geen gelijk. Wel een acurate diagnose en dito behandeling. Is dat teveel gevraagd?

Als DA zul je samen moeten werken met de eigenaren dan ben je in het belang van het dier bezig. Behandel eigenaren niet of ze dom zijn, die arrogantie is echt not done!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:09

Je kan sowieso niet oordelen of de eerste dierenarts het fout heeft ingeschat. Dat kun je pas zeggen als het paard de volgende dag dood had gelegen. Het kan prima zijn dat het idd allemaal wel mee viel en het met een sisser afgelopen was. Dat de tweede dierenarts zo reageerde wil niet zeggen dat hij de juiste conclusie heeft getrokken. Hij kan best een overdreven behandeling hebben gegeven om jou tevreden te stellen. Dat weet je dus allemaal niet en dus vind ik dat je niet mag oordelen en de rekening sowieso moet betalen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:57

Citaat:
Wilde verhalen? Excuus, het is geen verhaal maar een gedeelde ervaring op feiten gebaseerd!

Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het zijn van een hork ( laat ik het omschrijven als : sociaal niet fijnbesnaart ) en er vanuit je vakgebied een zootje van maken. Hygiëne richtlijnen niet naleven, behandelingen uitvoeren,nalaten, die op het specifieke moment van behandelen juist wel óf niet gewenst zijn. Fouten in dosering van medicatie. Zwijg ik nog even over de commerciele kant van het uiterst royaal naar zich toerekenen van “ spook “ behandelingen.

Vriendin in kwestie is alles behalve onzeker is humaan arts en heeft zich op latere leeftijd omgeschoold. Geen groentje op medisch gebied wel kritisch en stelt zo dr vragen bij sommige zaken.

Ja men mag van DA’s verwachten kritisch te zijn naar verkooppraatjes van de leveranciers. In praktijk werkt dat in vele gevallen niet zo. Men moet zich ernstig afvragen waarom medische beroepen zo vast zitten in het verkoopsysteem van de pharmaceutische industrie. Onafhankelijke bijscholing los van enig belang voor de leverancier zou zolangzamerhand verplicht moeten worden gesteld. Immers de leverancier heeft maar 1 agenda: omzet verhogen via het afzetkanaal dat dierenarts heet.

Kritiek uiten blijkt altijd wrijving op te roepen. In plaats dat DA’s direct op de achterste benen staan kunnen ze ook eens wat doen met deze kritiek. Ook ik heb kritiek gehad op mijn vertrouwde DA dat ik het niet eens was met de diagnose, symptomen sloten niet op elkaar aan. Woest was hij op mijn kritiek, stampvoetend van de dam. Maar hij is iemand die voorbij zijn ego kon denken en ivp van mij uit protest een vette rekening te sturen opnieuw om tafel kwam zitten om verder te onderzoeken en toe te geven dat zijn conclusies te voorbarig waren. Dát zijn DA’s waar je wat mee kunt. En als “ klant “ hoef ik geen gelijk. Wel een acurate diagnose en dito behandeling. Is dat teveel gevraagd?

Als DA zul je samen moeten werken met de eigenaren dan ben je in het belang van het dier bezig. Behandel eigenaren niet of ze dom zijn, die arrogantie is echt not done!

Samenwerking is idd een vereiste maar komt van 2 kanten en zoals anderen al zeggen, je hebt daar als eigenaar gewoon een aandeel in.

Dat er in jouw verhaal fouten zijn gebeurd en dat de communicatie niet top was wil ik best geloven.
Dat het er een smerige boel was is te betreuren.
Máár dat er een scopie gedaan wordt is normale procedure bij een hardnekkige slokdarmverstopping. Dat is geen chirurgische ingreep en heeft dus ook geen chirurgische hygiëne nodig. Paarden eten ook gewoon gras dat op de grond groeit, kan een slokdarm wel tegen. Je hebt wel gelijk dat de endoscoop tussen elk paard gereinigd zou moeten worden.
Een verstopping chirurgisch verwijderen (slokdarm opensnijden) gebeurd weldegelijk in extreme gevallen maar is een ingreep van de laatste kans. Risico op complicaties is groot. Bij te lang afwachten ook, die prop zal wel verteren, maar de slokdarm gelijk ook als het te lang duurt of je krijgt slokdarmverlamming.
En paarden stikken nìet bij een slokdarmverstopping. Ze zijn zwaar oncomfortabel en kunnen bij terugvloei voedsel inademen maar de prop op zichzelf belemmert niet de ademhaling. Als je paard echt stond de stikken had ze dat halfuur wachten op de chirurg niet overleefd.

Als je vriendin al humaan arts was weet ze dondersgoed hoe de farmaceutische industrie te werk gaat. En zal ze nu als DA ontdekken dat ze niet kan terugvallen op de zorgverzekering om kosten te drukken voor de klant. Maar ondertussen heeft ze ook gewoon een bedrijf overeind te houden dus zal ofwel haar advies en consulten correct moeten doorrekenen aan de klant, ofwel teren op medicijnverkoop. Misschien dat ooit in de toekomst dierenartsen ook gewoon correct hun advies kunnen verrekenen, zonder dat de klanten steigeren omdat het te duur is, en dus minder afhankelijk zijn van medicijnverkoop.

Maar de discussie over de bigpharma hoort hier niet thuis, ook al is ze interessant en is er idd nog veel werk aan de winkel.

De arrogantie dat men het beter weet dan een persoon die er voor gestudeerd heeft is ook not done.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:07

Er is bij werken met mensen altijd een soort wrijving, als de persoon je als persoonlijkheid niet aanstaat ben je al minder snel tevreden, en soms klikt het gewoon. Maar ik heb echt eens meegemaakt dat een VA gewoon niet wilde luisteren. Zijn inzicht was het enige juiste. Die is dus ook echt er niet meer geweest, ik heb hem nog wel laten weten dat ik uiteindelijk wel gelijk had. Dat vond hij ook niet leuk. Terwijl ik dat niet bot gezegd heb ofzo, want je kunt het ook weer zien als leermoment toch?

Ik heb ook 1 keer een VA gehad die mijn paard sedeerde voor het bijwerken van de tanden, en toen zakte mijn paard in elkaar. Die hebben we overeind moeten slaan. Die vrouw leek wel dronken zo trilde ze, al vanaf het moment dat ze kwam, dus niet door het voorval. Toen brak er met het verwijderen van de wolfstand ook nog de helft af, en dat was niet erg zei ze. Ik kon wel 2 wormenkuren die al over datum waren ter compensatie krijgen (waren gewoon bruikbaar zei ze) Die is er dus ook niet weer geweest. Gelukkig heeft een tandarts nooit iets gevonden van de afgebroken wolfstand/kies, dus dat heeft het lichaam dan waarschijnlijk uit zichzelf hersteld, hoewel mijn paard een bit nooit fijn gevonden heeft (en dat met tandartsbezoeken ook nooit verbeterd is).

Een va van Klijndijk stond gewoon open voor mijn idee en toen ik het liet zien had hij inderdaad zoiets van daar lijkt het inderdaad te zitten. Dus zo kan het ook gaan. Samenwerking. Zelfde heb ik ook al gehad met een fysio bij zowel paard als mijzelf.

Dat een VA een andere niet hoort af te kraken klopt, dat is een soort beroepsetiquette die je mist bij bijvoorbeeld paardentandartsen of gebitsverzorgers en zadelpassers. Ze kraken allemaal de voorganger af lijkt het soms.

Als je het idee hebt dat een va een fout maakt, dan moet je hem of haar er wel mee kunnen confronteren. Dat is een normale gang van zaken. Boos worden is niet de eerste stap natuurlijk. Ik heb inderdaad 1 keer minder betaald dan er op de rekening stond, dit namelijk omdat ik een prijs telefonisch had afgesproken en de rekening hoger was. Terwijl ik gewoon een behandeling had afgesproken waar niet van afgeweken was. Dat leverde wel wat gezeur op, maar is uiteindelijk goed gekomen.

DA of VA zijn is niet alleen dierenwerk, je hebt ook te maken met de baasjes en die kennen hun dier nu eenmaal vaak heel goed. En een dier kan niet praten. Arrogantie dat men het beter weet dan een ander is van beide kanten niet nodig. Je moet gewoon naar elkaar luisteren. En dan kun je beiden er van leren.

Respect my existence, or expect resistance

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:26

Ineke2 schreef:
herr_balou schreef:

De kennis van de gemiddelde paarden eigenaar is heus niet zo groot als men dat vaak doet voorkomen en daarom moet ik toch enorm lachen om bovenstaande reactie :')

Nee maar echt hè! :')

Het moet niet gekker worden. Van paardeneigenaars die zich kundiger achten dan een dierenarts naar de volgende die doet geloven dat gehele beroep overschat wordt. Hou toch op. Er zijn zeer weinig dierenartsen met specialisatie in kleine én grote dieren. Meestal maken ze de keuze aan het einde van hun studie en als specialisatie. Ik zeg ook 'veto' = 'vétérinaire' = 'dierenarts' tegen mijn paardenarts. Dus muggenziften over termen als men de diploma's van de betreffende arts niet kent is echt de kers op de taart.

Smile .. it confuses people =)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:41

SwPck schreef:
Helaas heb ik hier ook ervaring mee gehad, wel op een andere manier maar soortgelijk.
DA zou langskomen om te kijken naar een ontsteking. Ik had afgesproken met de telefoniste dat de mannelijke DA zou langs komen, omdat hij hier het meeste ervaring mee had.
De volgende dag kwam er een vrouw, wel aardig verder, ging kijken en wist niet of het nou wel of niet geopereerd moest worden. Dus gaf aan dat die andere mannelijke DA (die in eerste instantie zou komen!) langs moest komen, wat de volgende dag mogelijk was.
De volgende dag kwam de mannelijke DA, zei dat er niets geopereerd moest worden en als ik de medicatie zou blijven geven de ontsteking over zou gaan.
Alsnog hebben ze beide consults berekend terwijl ik aan 1 niks had en zelfs een ander zou krijgen.
Lang over en weer zitten mailen, uiteindelijk toch maar volledig betaald omdat ik er niet tegen kan om in de schuld te staan ergens, maar liever had ik ze geen cent over gemaakt.

Hier zou ik ook niet helemaal mee eens zijn geweest.

Laatst zelf de DA gebeld voor röntgenfoto's te laten maken van m'n paard (Hebben een mobiel röntgenapparaat). Alles fijn afgesproken met de assistente.
Komt de DA een dik uur te laat (Had mij wel even gebeld dat ze later was vanwege een spoed) én toen ze aankwam bleek ze het röntgenapparaat niet bij zich te hebben :+
Ze zei zelf al, sorry ik kwam vanuit een spoed en ben het echt vergeten, dag later kwam ze alsnog foto's maken maar er stond maar 1x consult op de rekening, dat vond ik dan wel heel netjes van haar.
Ik ben verder dan ook prima geholpen en weet dat fouten maken menselijk is, vooral als een DA vanuit een spoed komt.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, a dream came true * 01/11/'08 *

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:48

Als ik DA was sedeerde ik bij binnenkomst gelijk de eigenaar, werkt het beste denk, ik! :D ;)