Heftige allergische reactie!

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 10:57

Dankjewel! Heb overigens de dierenarts opnieuw gecontacteerd want ik denk dat er meer aan de hand is dan een allergische reactie... mocht sinds gisteren terug rijden en mijn paard was alles behalve aangenaam[/quote]
Als ik zie op de foto wat de bulten zitten dan kan ik me dat goed voorstellen . Singel drukt dus zijn dr plekken pijnlijk.[/quote]

Ja plekken zijn nu niet meer zoals op de foto gelukkig, maar komen wel terug. Anders zou ik uiteraard echt niet opgezadeld hebben

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 10:58

Napie schreef:
Dit zijn juist wel deplekken waar het paard als eerst gaat zweten om de warmte kwijt te raken

Ja klopt...

Fiellistro1

Re: Heftige allergische reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 10:58

Dankjewel allemaal voor de reacties! Heb zojuist een afspraak vastgelegd bij een andere dierenarts die toestellen heeft om inwendig te onderzoeken.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 13:24

Update voor misschien anderen in de toekomst te kunnen helpen:

gisteren inwendig onderzoek laten doen in een kleinschalige kliniek. Hij bleek een ontstekingsreactie te hebben over gans zijn lichaam, maar voornamelijk in de dunne darm en de maag. Mijn paard reageert allergisch op de endotoxines van die slechte bacteriƫn wat zich resulteerde in de bulten op de huid.
Binnen een weekje zou ik nu snel betering moeten zien met de medicatie hiervoor :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:45

goh wat interessant!
kun je wat meer info geven hoe het een dan met het ander te maken heeft en hoe ze ze dit zien?
die bulten komen vaker voor en is wel fijn om er wat meer over te weten.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 16:55

ellepel schreef:
goh wat interessant!
kun je wat meer info geven hoe het een dan met het ander te maken heeft en hoe ze ze dit zien?
die bulten komen vaker voor en is wel fijn om er wat meer over te weten.

Ze hebben allerlei sensoren geplaatst op mijn paard zijn lichaam en zo hadden ze een zicht op alle organen en waar de ontstekingen zich bevinden. Veel paarden reageren allergisch op de endotoxines, maar vaak kunnen ze de infecties zelf oplossen. Mijn paard zijn weerstand is zo afgezwakt dat zijn lichaam het zelf niet meer kan bestrijden en dus de bulten ook niet weg gingen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:12

en weet je ook hoe je paard aan die ontstekingen in dunne darm en maag?
is dat dan vergelijkbaar met een maagzweer en worden ze zo behandeld?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:18

TS, wat voor medicatie krijgt je paard?
Mijn pony heeft ook af en aan veel bultjes. Hij krijgt nu hooi ipv voordroeg en dat helpt veel maar alsnog is het niet weg.

[o]

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:22

Ik zie dat je paard levocetirizine heeft gehad, mijn zoon heeft hooikoorts en gebruikt dus ook levocetirizine.. Kan het niet zijn dat je paard pollenallergie heeft? Paard van een vriendin, haar paard zat ook "ineens" onder de bulten en bleek een pollenallergie te hebben. Staan er veel bomen en of struiken in buurt? Doordat het schijnbaar al "warm" is in nederland (ik woon in zweden) zijn de bomen en struiken ook al uit aan het lopen.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 17:26

flitzz schreef:
Ik zie dat je paard levocetirizine heeft gehad, mijn zoon heeft hooikoorts en gebruikt dus ook levocetirizine.. Kan het niet zijn dat je paard pollenallergie heeft? Paard van een vriendin, haar paard zat ook "ineens" onder de bulten en bleek een pollenallergie te hebben. Staan er veel bomen en of struiken in buurt? Doordat het schijnbaar al "warm" is in nederland (ik woon in zweden) zijn de bomen en struiken ook al uit aan het lopen.

Nee was geen pollenallergie, gisteren inwendige onderzoeken laten doen. Uitslag staat hierboven ergens getypt! :D

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 17:27

ellepel schreef:
en weet je ook hoe je paard aan die ontstekingen in dunne darm en maag?
is dat dan vergelijkbaar met een maagzweer en worden ze zo behandeld?

Grote boosdoener was de stress van het vuurwerk met nieuwjaar. Dan is hij beginnen sukkelen met zijn weerstand en uiteraard werd dat alleen maar erger door de cortisonen

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 17:28

Koekie73 schreef:
TS, wat voor medicatie krijgt je paard?
Mijn pony heeft ook af en aan veel bultjes. Hij krijgt nu hooi ipv voordroeg en dat helpt veel maar alsnog is het niet weg.

Hij krijgt nu proferm maar ga overschakelen op digestive EQ als de proferm op is. Schijnt heel goed spul te zijn voor darmontstekingen :) om de allergische reactie te onderdrukken kreeg hij 40 pilletjes levocetirizine per dag maar dit mag ik nu afbouwen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:34

duidelijk!
hoop dat dan de stress weg blijft,is dan dus wel een paard wat gevoelig blijft voor stress.
hopelijk straks een blij en vrolijk paard :j

SusanH
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:47

Hopelijk knapt hij nu snel op.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-20 12:45

UPDATE voor mensen die interesse hebben!
Mijn paardje was na 3 dagen al heel goed opgeknapt en staat er nu weer prachtig bij :-) we mochten sinds vorige week het werk weer oppakken en dit doet hij fantastisch!
Foto is 3 dagen na het geven van de proferm!
Bedankt allemaal voor de fijne reacties en het meedenken :j
Afbeelding

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:52

je topic even doorgelezen. Wat super fijn dat ze nu zo opgeknapt is. En dat de oorzaak toch zo ergens anders kan liggen dan verwacht!

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:29

TS, die Proferm die was tegen de darmontsteking toch? Heb je de indruk dat die allergiepilletjes ook hebben geholpen?

[o]

SusanH
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:30

Wat een verschil! Fijn om te zien.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:02

Wat een verschil! Gelukkig heb je kunnen vinden wat het is!

Don't take anything for granted

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-20 20:45

Koekie73 schreef:
TS, die Proferm die was tegen de darmontsteking toch? Heb je de indruk dat die allergiepilletjes ook hebben geholpen?

Allergiepilletjes hebben enkel de reactie onderdrukt, niet genezen uiteraard. Hij was allergisch aan de bacteriƫn die de maagdarm infectie veroorzaakten, dus logisch dat de allergie weg is nu hij genezen is *\o/*
Ondertussen krijgt hij al meer dan een week geen levocetirizine meer, stond op 40 pillen per dag.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:39

Fijn dat het beter gaat!

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:50

Fijn dat het geholpen heeft en dat de oorzaak heel ergens anders lag.

Misschien kun je die andere dierenartsen die eerst zijn geweest even op de hoogte brengen, misschien kunnen ze hier iets van leren.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-20 00:12

Deugenietje schreef:
Fijn dat het geholpen heeft en dat de oorzaak heel ergens anders lag.

Misschien kun je die andere dierenartsen die eerst zijn geweest even op de hoogte brengen, misschien kunnen ze hier iets van leren.

Ik heb inderdaad die dierenartsen op de hoogte gebracht en waren zich er niet van bewust hoe nauw de darmen samen staan met de huid. Ze waren heel blij met deze ervaring en gaan dit meenemen naar de toekomst!