Evaringen heftige reactie (rhino) enting

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Caatje87

Evaringen heftige reactie (rhino) enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 10:13

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een slechte reactie op de (rhino)enting? Ik doel vooral op een abces, of een harde bult die maar niet weggaat. Hoe lang duurde dit bij jullie en wat heeft jullie dierenarts geadviseerd?

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

hoogendroog

Re: Evaringen heftige reactie (rhino) enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:17

Geen abces o.i.d., maar wel erg slecht te pas, zeg maar gewoon beroerd. Ook kregen de paarden de volgende dag mok aan alle benen. De weerstand was dus kennelijk zo enorm gekelderd door die vaccinatie. Wij laten onze paarden nooit meer enten tegen rhino.

Graan is gewoon een grassoort!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:19

Hier geen slechte ervaringen met Rhino entingen, wel zulke ervaringen door een standaard enting.

Volg mijn instagram account https://www.instagram.com/jumpersbyelysa/ om mij en mijn springpaarden te volgen! :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:22

Ik heb alleen ervaring met een abces na een gewone influenza enting en dat duurde wel 4 dagen. Dat abces zakte helemaal tot onder de buik.

Ander paard van ons werd verplicht Rhino geend en die werd er ook beroerd van. Had echter geen abces

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:26

Geen abces,enkel een heel ziek paard waar de Da voor terug kon komen ,temp steeg na 41 en ze kon niet meer bewegen. nog een andere manier van enten geprobeerd ander merk maar zelfde resultaat.Dus hier komt er geen rhino meer in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:29

Ik ent niet tegen rhino, maar wel bij 2 van de 3 hier zo'n reactie na griep / tetanus.
Een bult als een sinaasappel en zo stram als een houtje.
Bij de ene duurt het gemiddeld 5 dagen, bij de merrie soms wel 14 dagen.
Laatste keer heb ik Finadyne ( in pasta ) gegeven daags na de enting en toen ging alles met 3 dagen een stuk beter.
Misschien ook voor jouw paard een oplossing?

Schijnt een reactie te zijn op de vulstoffen allemaal.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 10-02-20 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:30

Mijn paard heeft het gehad na de gewone enting. Na een paar maanden ben ik er groene leem op gaan smeren en toen kwam het abces naar buiten, ging het open en kon het netjes genezen.

www.paardennatuurlijk.com mijn blog over natuurgeneeskunde en orthomoleculaire therapie voor paarden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:36

Abcessen staan over het algemeen los van het vaccin of de vulstoffen.
Een abces is niets meer of minder dan een (bacteriële) infectie "die er niet uit kan" - maw, je hebt in de huid geprikt en je hebt pech gehad dat er (huid-)bacterieën mee naar binnen zijn gegaan (niet te vermijden, ook niet met ontsmetten) én dat die de kans hebben gehad een feestje te gaan vieren.
Kan dus bij iedere 'prik' gebeuren.

Ter verdere informatie: vaccineren 'ondermijnt' de afweer NIET. Integendeel, vaccineren activeert de afweer!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 10:41

Ibbel schreef:
Een abces is niets meer of minder dan een (bacteriële) infectie "die er niet uit kan" - maw, je hebt in de huid geprikt en je hebt pech gehad dat er (huid-)bacterieën mee naar binnen zijn gegaan (niet te vermijden, ook niet met ontsmetten) én dat die de kans hebben gehad een feestje te gaan vieren.

Ter verdere informatie: vaccineren 'ondermijnt' de afweer NIET. Integendeel, vaccineren activeert de afweer!

Dat is niet waar. Je veroorzaakt een ontstekingsreactie met de enting en dat kan een abces vormen.

Ik ben zelf ondertussen bijna 4 weken verder. Het abces is leeggehaald, maar de zwelling van de spier zit er nog steeds volop. Meerdere keren per dag koel ik en smeer ik traumeel, maar het is nog steeds keihard. Morgen voor de vierde keer controle inclusief echo. Ik ben er zo moedeloos van ondertussen.

Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:44

Ibbel Maar waarom dan wel reactie op entingen van de ene fabrikant en nooit van een andere?
En hoe kan het dan dat mijn ruintje 7 jaar nooit op iets gereageerd heeft en de laatste 4 jaar altijd prijs bij een bepaald merk ?
Zou het dan gewoon toeval zijn ? Kan het haast niet geloven.

Help mij dit mysterie te verklaren :P

Caatje Ik zou die Finadyne toch maar eens proberen bij jouw paardje als het zo lang duurt.

Edit; sorry, moest Finadyne zijn. Mijn hersens slapen nog :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 10-02-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:53

Bij mijn paard was het overigens geen abces maar oedeem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:54

Bij ons is ooit de halve stal zwaar ziek geworden na een rhino-enting. Die hadden een eigen goedkopere veearts (?) het laten doen. De rest van de stal was door de reguliere veearts geent en die hadden geen bijwerking.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 10:58

Popstra schreef:
Bij mijn paard was het overigens geen abces maar oedeem.

Ja, oedeem heeft de mijne ook. daar onder zat/zit een abces. Die is dus wel leeggemaakt. Maar het oedeem zit er nog volop.

@Pandora2: ik zal morgen bij mijn dierenarts naar Finadyl vragen! Dankjewel!

Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:00

Sorry, moet Finadyne zijn. Had het net aangepast. Mijn hersens weten van de storm :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:08

Caatje87 schreef:
Dat is niet waar. Je veroorzaakt een ontstekingsreactie met de enting en dat kan een abces vormen.

Een ontsteking is niet hetzelfde als een infectie.
Je veroorzaakt overigens ook geen ontsteking, maar je veroorzaakt een afweerreactie met een enting. Je houdt het afweerysteem voor de gek, het lichaam 'denkt' dat er een ziekte is en gaat afweerstoffen aanmaken.

Ent-reacties zijn meestal het gevolg van (ook weer afweer-) reacties op de vulstoffen en die kunnen idd voorkomen bij bepaalde merken vaccins. Maar een ent-reactie is géén abces.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 11:19

Ibbel schreef:
Caatje87 schreef:

Een ontsteking is niet hetzelfde als een infectie.
Je veroorzaakt overigens ook geen ontsteking, maar je veroorzaakt een afweerreactie met een enting. Je houdt het afweerysteem voor de gek, het lichaam 'denkt' dat er een ziekte is en gaat afweerstoffen aanmaken.

Ent-reacties zijn meestal het gevolg van (ook weer afweer-) reacties op de vulstoffen en die kunnen idd voorkomen bij bepaalde merken vaccins. Maar een ent-reactie is géén abces.

Nou goed, dat zal dan ook wel. Ik ben ook geen dierenarts/arts/bioloog/scheikundige. Maar eigenlijk maakt het me ook niet uit. Ik wil het voornamelijk graag oplossen :)

Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:09

Als het alleen nog oedeem is dan zal dat vanzelf wel weg gaan toch!?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 14:24

Popstra schreef:
Als het alleen nog oedeem is dan zal dat vanzelf wel weg gaan toch!?

Ja, maar ik had al niet verwacht dat het 4 weken zou duren..

Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:05

Ik ent die van mij niet tegen rhino.
Wel tetanus /influenza. Hier waren 2 jaar op rij er een paar slecht op, dus laatst een ander merk geprobeerd. Degene die reactie gaven op de vorige hadden niks.
Maar juist 1 die geen reactie gaf op die andere, deed t wel op deze.
Dat maakt t voor mij dat ik elk jaar de reactie met een post it in de pospoorten noteer.
Dan weet ik namelijk precies welk merk, ik voor welk paard moet laten geven.
Dierenarts vind t niet zo grappig omdat ze dan meerdere merken moet bestellen en meenemen, maar snapt mij wel volledig en vind dat meer eigenaren t beter bij moeten houden.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:32

Ik heb hier geen enkele reactie gehad op de rhino enting bij mijn paard gelukkig.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:33

Yep hier ook standaard een behoorlijke reactie op de enting. Verschillende merken geprobeerd. Van een hanbalsize bobbel op de borst tot een keer zo dikke gezwollen en ontstoken hals.

Ik ent nog 1x per 3 jr tegen tetanus

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:49

Mijn minipaardjes werden ook bijna altijd ziek van de tetanus/ influenza vaccinatie. Wisselen van merk hielp niet. Toen op advies van de dierenarts gelijktijdig metacam laten geven en sindsdien geen problemen meer. Hoorde afgelopen jaar van mijn dierenarts dat hij het steeds vaker toepast om problemen te voorkomen. Misschien werkt het ook bij de Rhino enting?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:32

Ibbel schreef:

Het activeert alleen de afweer op de geïnjecteerde ziekteverwekker.
... en over een aantal jaren komt men er dan eindelijk ook achter dat het tegelijkertijd het lichaam tijdelijk verzwakt, zodat het paard binnen een dag super vatbaar is voor mok.
Mijn allereerste paard had steevast een flinke mok-uitbraak na de influenza-vaccinatie. Nu, 30 jaar later kregen onze paarden fikse mok aan vier benen daags na de Rhino-enting (naast algehele malaise). Dus ik ben wel van mening dat een vaccinatie tijdelijk de algehele weerstand naar beneden haalt.

Graan is gewoon een grassoort!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:35

Paard van een stal genoot wordt er mega stijf van. Die spuiten ze in de borst in, dan is het minder..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:07

Er is 1 merk waar mijn pony echt flink ziek van wordt. Die krijgt hij dus niet meer. Is overigens zowel de influenza variant tezamen met de tetanus maar ook influenza alleen. Beiden van zelfde merk.

Overige merken gaan prima.