Mysterieus huidprobleem, help!

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

iloveDreamer

Mysterieus huidprobleem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 12:11

Afbeelding

Beste Bokkers,

Tijdje geleden begon mijn paardje wat rare plekjes te krijgen. Ze is bijna 5 jaar oud, en sinds 4/5 maanden onder het zadel.
Als ik over haar vacht aaide, voelde ik kleine bultjes.
Als ik daar dan aan krabde, kwam er een klein vettig korstje los met haar.
Waarna er kale plekjes achterbleven. Geen pus of wat dan ook.
Maar ook kale plekjes zonder dat ik die vettige kleine korstjes had gezien.
Maar die kan zij natuurlijk zelf ook al op stal of in de paddock eraf gekrabd hebben.

Deze achterblijvende kale plekjes zitten op beide wangen en beide schouderpartijen, en ook wat op de onderhals. Nu begon het ook in haar flanken. Ik had onze dierenarts geraadpleegd, die dacht dat het schimmel was. Dus ik met deze bloedkou lekker aan het wassen :brr:
Met 3/4 dagen tussenpozen in totaal 3 keer gewassen met Imaverol.
Ook alle spullen/dekens/dekjes/eigen kleding/jassen allemaal gewassen.

De kale plekjes lijken langzaam te genezen nu. Maar, nu was ik haar gister aan het borstelen, en bleken haar beide bovenbillen (vanaf haar flank zeg maar) onder diezelfde bultjes te zitten! Ik borstel haar elke dag, en die bultjes zaten er vrij plotseling.
Dus ik krabde wat los, bleek ook dat het haar enorm jeukte. Terwijl die eerdere andere bultjes naar wat ik kon beoordelen niet zozeer jeukten. Maar ze werd hier best gek van, zodra ik stopte met krabben probeerde ze zelf zo goed als t ging aan haar billen te bijten.

Heb het idee dat het geen schimmel is en dat nogmaals wassen met Imaverol dus niet gaat helpen.
Misschien een huidprobleem deels ontstaan door te vroeg begonnen met uitharen door het warme weer, en combinatie met eerste winterseizoen waarbij ze een deken draagt. Ze draagt echter wel een dure Bucas deken met stay dry voering, staat niet in stromende regen, en doe de deken pas om na het rijden als ze mooi droog en geborsteld is.

Wel had ze laatst ook schilferige manen, die ik met NAF Teatree & Mint shampoo heb gewassen. Heeft heel goed geholpen. Misschien een idee om haar helemaal met die shampoo te wassen?

Komt het iemand misschien bekend voor?
Hoor graag jullie ervaringen/mening :)

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:15

Is het geen ringvuur?

tamary

Re: Mysterieus huidprobleem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:20

Heb je met imaverol ook de deken/borstels meebehandeld en het hele paard?
En hoe dik is die vacht?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 12:23

tamary schreef:
Heb je met imaverol ook de deken/borstels meebehandeld en het hele paard?
En hoe dik is die vacht?

Vacht is niet dik! Ze is al veel wintervacht kwijt, zit praktisch bijna al in haar zomervacht. Dekens zijn professioneel gewassen bij een paardenwinkel, en de rest is thuis met een desinfectiemiddel gewassen (door moederlief <3 )

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:28

Misschien toch nog eens wassen?

Stal waar ik stond mengde de imaverol in een plantenspuit. Spoten daarmee het paard in ipv helemaal te wassen in de winter.
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 13-02-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 12:30

Geeske520 schreef:
Is het geen ringvuur?

Ringvuur is, als ik het goed heb, een andere benaming voor een schimmelinfectie. En omdat de Imaverol niet lijkt te helpen, denk ik zelf dat het geen schimmelinfectie is. Maargoed, als het zo blijft doorgaan zal er alsnog een dierenarts aan te pas moeten komen die het dmv een monstertje vast zou kunnen stellen wat het is.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:31

Lijkt me toch een schimmel of rainrot, ik zou alles nog een keer behandelen met imaverol, en als dat niet helpt de DA even laten onderzoeken wat het is en dan gericht behandelen.

1x behandelen met imaverol is nooit voldoende, dat moet je echt een aantal keer herhalen.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 12:32

twinducklin schreef:
Imaverol moet je altijd nog een keer herhalen toch? Goed kans dat het nog niet helemaal weg is.
Op stal waar ik vroeger stond werd Imaverol gemengd met water in een plantenspuit en daarmee ingespoten dan in ipv helemaal wassen in de winter.
[ [url=m/XZbkXI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ik ook gedaan > 'Met 3/4 dagen tussenpozen in totaal 3 keer gewassen met Imaverol.' :D

Volgens mijn DA mag je Imaverol niet laten zitten op de vacht en moet dit echt afgespoeld worden, het is een sterk spulletje wat kan gaan jeuken als je het niet goed uitspoelt.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 12:32

Liesje89 schreef:
Lijkt me toch een schimmel of rainrot, ik zou alles nog een keer behandelen met imaverol, en als dat niet helpt de DA even laten onderzoeken wat het is en dan gericht behandelen.

1x behandelen met imaverol is nooit voldoende, dat moet je echt een aantal keer herhalen.

Heb ik ook gedaan > 'Met 3/4 dagen tussenpozen in totaal 3 keer gewassen met Imaverol.' :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:44

Uit mijn hoofd moet je 1 deel imaverol verdunnen met 7 delen water, en gewoon laten zitten, anders werkt het niet in := als het voldoende verdund is brandt het niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:45

lijkt op regenrot. Behandelen met isobetadine en imaverol.

Born to slide, forced to work

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:01

Het kan ook luizen zijn. Mijn paard heeft vorige maand ook luizen gehad. Het jeukte ook enorm had kale plekken en korsten. Ik heb haar twee keer moeten wassen met ByeMite

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:03

rainrot, maar de aangetaste haarzakjes laten miss nu pas het haar los het dode haar en de korstjes en zo moeten er ook allemaal afkomen om plaats te maken voor nw. dus de tijd dat je er wat aan ziet/merkt kan ff duren

ik heb op fb een pagina @werken met giethars - epoxy en een webshop www.carolsshop.nl voor benodigdheden om te werken met giethars - epoxy, ik geef ook workshops, leuk om te doen maar ook om meer te weten over het werken met giethars - epoxy zonder al het materiaal aan te schaffen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:10

Waarom laat je t niet door de da onderzoeken? Dan weet je wat t is en kun je gericht behandelen.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 13:11

_San87_ schreef:
Waarom laat je t niet door de da onderzoeken? Dan weet je wat t is en kun je gericht behandelen.

- DA is er reeds bij geweest
- Imaverol voorgeschreven
- Lijkt niet te helpen
- Benieuwd of misschien andere mensen ervaring met dit huidprobleem hebben
- Mocht het zo blijven en niet verbeteren, haal ik er uiteraard een DA bij

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 13:13

Liesje89 schreef:
Uit mijn hoofd moet je 1 deel imaverol verdunnen met 7 delen water, en gewoon laten zitten, anders werkt het niet in := als het voldoende verdund is brandt het niet.

Lijkt inderdaad niet uitgespoeld te hoeven worden, staat in de bijsluiter en in andere topics over Imaverol.. Het is echter niet met 7 delen maar met 49 delen verdunnen, klein verschilletje :+ Ik denk dat ik haar dus nog maar weer 3 a 4 keer zal wassen en dan dus niet uitspoelen! Weet jij misschien of je er daarna i.v.m. de kou een zweetdeken op kan gooien?

Amber_anne
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:15

Mijn pony heeft vorig jaar winter ook plekjes gehad deze jeukte e GT super erg.

Dierenarts heeft behandeld met een spuit tegen mijt en luis en het was na 1 keer opgelost

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:24

iloveDreamer schreef:
Liesje89 schreef:

Lijkt inderdaad niet uitgespoeld te hoeven worden, staat in de bijsluiter en in andere topics over Imaverol.. Het is echter niet met 7 delen maar met 49 delen verdunnen, klein verschilletje :+ Ik denk dat ik haar dus nog maar weer 3 a 4 keer zal wassen en dan dus niet uitspoelen! Weet jij misschien of je er daarna i.v.m. de kou een zweetdeken op kan gooien?

7 of 49, wat is nou helemaal het verschil :') := :+
Zweetdeken kan prima :j

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:24

gekke gedachtegang. voer je Pavo?

ik heb ook eens zo iets gezien bij een oud verzorgpaard. die had ook erge jeuk. gestopt met pavo en alles ging weg.

DeMolenhoek
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:28

iloveDreamer schreef:
_San87_ schreef:

- Lijkt niet te helpen

Ik denk dat San bedoelt om een huidstaal te nemen en dat te onderzoeken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:29

iloveDreamer schreef:
_San87_ schreef:

- Lijkt niet te helpen

Ja, maar de DA heeft niks op de kweek gezet? Dat zou wel moeten om een correcte diagnose te stellen. Dus huidstaaltje nemen.

Behandelen terwijl je niet weet wat er aan de hand is, heeft geen zin.

DeMolenhoek schreef:
iloveDreamer schreef:

- Lijkt niet te helpen

Jup. Dacht dat dat standaard was, trouwens :=. Onze da doet dat altijd.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 13:38

- Lijkt niet te helpen
- Mocht het zo blijven en niet verbeteren, haal ik er uiteraard een DA bij[/quote]
Ja, maar de DA heeft niks op de kweek gezet? Dat zou wel moeten om een correcte diagnose te stellen. Dus huidstaaltje nemen.

Behandelen terwijl je niet weet wat er aan de hand is, heeft geen zin.

DeMolenhoek schreef:
iloveDreamer schreef:

- Lijkt niet te helpen

Jup. Dacht dat dat standaard was, trouwens :=. Onze da doet dat altijd.[/quote]

Meestal is het klinische beeld van schimmel zo overduidelijk, dat ze dat niet (eens hoeven te) doen.
Maar kan uiteraard altijd nog als het niet verbeterd! Ik ga nu in ieder geval wederom wassen, maar dan de Imaverol niet afspoelen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:41

Stal ook ontsmet?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:42

iloveDreamer schreef:
Meestal is het klinische beeld van schimmel zo overduidelijk, dat ze dat niet (eens hoeven te) doen.
Maar kan uiteraard altijd nog als het niet verbeterd! Ik ga nu in ieder geval wederom wassen, maar dan de Imaverol niet afspoelen :)

Blijkbaar niet. Je dierenarts dénkt dat het schimmel is (niet getest, dus niet zeker), imaverol heeft blijkbaar niks gedaan en je twijfelt zelf ook of het schimmel is.

Waarom dan geen huidschraapsel? Dan kan het alsnog schimmel zijn, maar weet je t wel zeker. Als t wat anders is komt dan ook naar voren. Bijvoorbeeld schurft of zo.

Suzanne F.
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:43

Heb dit al weleens eerder gezien. Zie je vaak in periodes dat ze gaan verharen. Wassen met betadine scrub helpt goed. Verder gaat het vanzelf over. Eventueel wat olie geven door het voer, lijnzaadolie.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"