Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:32

Ja ik meld mij ook graag.

Ik hou er erg van om te koken. Het liefst spannende nieuwe dingen.

Mijn favoriete kookboek...toch de bijlage van de grote Larousse omdat daar toch wel alle grote klassiekers instaan. Mijn Opa was vroeger chefkok(oa de Hoefslag) en was klassiek opgeleid. Daar krijg je toch een tik van mee. :')

Maar ook Cucina Maria en diverse aziatische kookboeken zijn zwaar favoriet.

Op dit moment zijn we een beetje aan het experimenteren met de Koreaanse keuken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:47

Ik zal eerlijk zijn dat ik zelf nog geen kimchi gemaakt heb. We hebben in Utrecht een hele goede took waar je goede kimch kan kopen.
Maar straks na de vakantie ga ik me daar toch eens toe zetten.

Maar de kimchi-pannenkoeken :~ :~

En inderdaad,..het is echt een geweldig lekkere keuken.
Bulgogi maak ik wel al meer dan 10 jaar. Ik ben nog niemand tegen gekomen die dat niet lekker vind.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Floris en Sunna

NatasjavE

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:22

Wat een geniaal mens :') :')

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:51

Absoluut eens met het kaas verhaal

Kaas erover er door en onder. Kaas door een gerecht maar ook als nagerecht.
En dan graag:

blauwe kaas
oude kaas
jonge kaas
stink kaas
een loopkaasje
geraspte kaas
kaas van een buffel
schaap
of geit

Kaas!!! :~ :~ :~

ook met het gezond verhaal eens. Lekker en gezond hoeft elkaar niet te bijten

Maar ik heb echt niet altijd zin om daar op te letten.

Soms moet het alleen maar lekker zijn.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-06-18 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:58

Jans schreef:
Ik heb denk ik 50 tot 60 verschillende kruiden in huis altijd, als het er niet meer zijn en alles wordt gebruikt :D

Ohhh das wel veel.

Nooit geteld maar 50 haal ik niet.

Maar meer dan 20 zeker wel.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:19

Nachtlampje schreef:
Amandavd schreef:
Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!

Men neme een plastic tas, bezoekt den Aldi en plaatst vervolgens het naanbrood in uweren tas.
Bij het uitgaan van den Aldi geeft u te kennen dat u het naanbrood wilt ruilen tegen enkele munten :+

Ik vind de korianderversie erg lekker (en ik griezel echt van verse koriander)

:') :')

Ik hou enorm van koriander. Schijnt dat je het lekker vind of haat. En dat je het niet kan leren eten als je het niet lekker vind.

Ik zal morgen ook eens een favoriet recept plaatsen.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:05

Morgen krijgen we eters.

Ik ga saltimbocca maken. Kalfssnitzels omwikkeld met parmaham en een blaadje salie en dan de jus afmaken met Noily Prat

Na eten we peren gekookt in Limocello

Nu nog een voorgerecht....hmmmm

Ik weet alleen nog geen voorgerecht......

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:30

Vandaag word het koreaanse bimbimbap.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:07

Hmmm dat klinkt ook erg lekker.

Zeker die everzwijnenragout. Waar haal je everzwijn? Lijkt me heel leuk om te maken.

Saltimboca met kip ook lekker.

Heb nog een lekker recept met kip en Mozarella en marsalasaus...heb ik ineens ook zin in.

Hmmmm zondag misschien.

Ohhhh ik maak toch maar een borrelplankje vooraf met Italiaanse worst, olijven en dergelijke.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:53

Bij de Sligro...dan zullen ze het bij de Hannos ook wel hebben.
Ik hou hem in gedachten.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:57

Bloodymary schreef:
Wat ook leuk was daar kon je bijvoorbeeld balsamico-azijn proeven. 50 jaar op het vat gerijpt. Een klein flesje kost over de € 100. Lekker en leuk om te proeven, maar uiteindelijk maar een "minder" flesje gekocht van € 40.

Ohhh das lekker he?

Het mooie van de Italiaanse keuken. Simpelweg zeer goede ingrediënten niet verpesten.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:03

Ohh dat klinkt heel erg lekker zeg.

Heb je daar een recept van. Zeker die limoen-yogurtsaus klinkt heerlijk fris.
(en stoofvlees :9 )

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:16

Nachtlampje schreef:
Even denken, ik doe het meeste op smaak en gevoel, maar ongeveer;

- 700-1200 gr stoofvlees in stuk of poulet (net hoeveel je wilt en voor hoeveel personen het is, 700 is voor +/- 3 personen denk ik)
- 2 uien
- 2-3 teentjes knoflook
- 2-3 verse pepers
- 2 blikken gepelde tomaten
- blik mais
- blik bonen
- 700 ml kip of rundbouillon (van blokje)
- 2 laurierblaadjes
- gerookt paprikapoeder
- paprikapoeder
- korianderpoedr
- cacao/kaneel (beetje)
- chilipoeder
- komijnpoeder (beetje)
- evt kurkuma, andere goed passende kruiden
- zout en peper

Oven voorverwarmen op 120/140 °C
Stoofvlees inkerven, inwrijven met zout, peper en wat olijfolie.
Ondertussen ui en pepers snipperen, aanfruiten in wat olie in een braadpan en daarna in dunne plakjes gesneden knoflook, kruiden en laurier toevoegen. Even goed doorbakken zodat alle aroma's vrijkomen en daarna het vlees rondom bruin schroeien. De tomaten in blik in je hand gieten, stuk knijpen en toevoegen. Ook de bouillon toevoegen, alles even doorhusselen en daarna in de oven zetten met het deksel erop.

Ik spiek zo nu en dan even of er nog genoeg vocht in zit, anders voeg ik wat water of bouillon toe. Ik laat het zo'n 6-8 uur stoven en voeg in het laatste halfuurtje de bonen en maïs toe.
Voor het opdienen nog even het vlees met 2 vorken uit elkaar trekken.

Yoghurt-limoen saus is werkelijk waar gewoon Griekse yoghurt met de zest en het sap van een limoen (of twee) en eventueel een lepeltje mayonaise.

Ik eet het dan in wraps met heel fijn gesneden ijsbergsla, schijfjes tomaat en komkommer, avocado, ingemaakte jalapeno pepertjes en eventueel feta.

Dat was m denk ik zo :D

Hmmm mijn dank is groot.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:42

Nachtlampje schreef:
Leuk, laten jullie weten als jullie het een keer gemaakt hebben en of het dan smaakt? :D

Zeker...ik denk zondag. :(:)
Nu al zin in.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:32

Van het weekeinde heb ik uiteindelijk. Vietnamese springrolls gemaakt.
2 varianten.
Een kipkerrie, taugé, komkommer, munt variant
En een gehakt, munt, koriander, wortel, komkommer variant.

De kip had ik eerst laten marineren in een kerriemarinade.
Het gehakt had ik rul gebakken met een mengsel van ui, kukurma, munt en peper en zout. En lekkere een poosje laten stoven.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:17

Ohhh mijn tante heeft indische roots.

Echt haar gesmoorde kip is zo waanzinnig. :~ :~

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:36

Ik gebruik inderdaad de rijsvellen. Je moet ze voldoende laten weken.
En zijn het lekkerste als je ze direct opeet.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:07

8nnemiek schreef:
Loempia’s van rijstvellen heb ik regelmatig geprobeerd, maar die ontploffen bij mij altijd in de frituur terwijl het rijstvel gewoon zacht en flubberig blijft -O-

Filodeeg moet ik ook eens proberen. Kopen jullie dat ergens of maken jullie het zelf?

Ik frituur ze net.

Ik maak de rijstvelden met heet water zacht.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:38

DideH schreef:
Citaat:
Ik frituur ze net.

Ik maak de rijstvelden met heet water zacht.

Dan heb je vast een boel water nodig :oo

kidding :=

:') :')

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:13

Diëten doe ik ook niet aan....maar ik heb makkelijk praten.

Behalve dat we wel minder vlees eten. Maar light doe ik niet aan.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:20

Vandaag italiaanse gehaktballetjes met een salade van courgette spaghetti, rucola en tomaat.
Lekker met een stevig brood om in de jus te dippen.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:15

Ohh die gaan we zeker een keer maken.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:15

Hai, ben ik ook weer eens. 4 weken in Griekenland geweest en na een week weer opstarten super veel zin om lekkere dingen te maken.

Vanavond een vegetarische caneloni. Met spinazie en ricotta. De zelf gemaakte tomatensaus staat nu te pruttelen.

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:27

Gisteren de hele middag in de keuken gestaan. Indische rijsttafel gemaakt. Kunnen we van de week gelukkig nog een keer van eten.
Sajoerboontjes, nasi, rendang, tofu paniki, en ajam besengeh.

Die laatste had ik nog niet eerder gemaakt. En ik vind het een aanrader. In plaats van drumsticks heb ik kippendijfilet genomen.

8 kipdrumsticks, 4 sjalotjes, 2 teentjes knoflook, 3 rode pepers, 4 kemirienoten, 2 theelepels gemalen koriander (ketoembar), 1 theelepel gemalen komijn (djinten), 1 theelepel gemalen kurkuma (koenjit), 1 blik kokosmelk (400 ml), 1 serehstengel, 1 salamblad, 1 stukje laoswortel (3 cm), 1 dessertlepel tamarindepasta, 1 theelepel bruine suiker, 2 theelepels zout, 2 eetlepels olie.

Pureer in een keukenmachine of in de hakmolen van een staafmixer de in stukken gesneden sjalotjes, knoflook, rode pepers en kemirienoten.(kon ik niet vinden voor nu dus ik heb macadamia noten gebruikt, bij de took in Utrecht kan je ze wel krijgen)
Voeg hier de gemalen koriander, komijn en kurkuma aan toe. De machine nog even laten draaien. Verhit de olie in een braadpan en bak hierin de drumsticks rondom lichtbruin. Voeg het gepureerde mengsel toe en fruit dit even mee. De kokosmelk erbij doen en aan de kook brengen. Kneus de serehstengel (leg er bijvoorbeeld een knoop in, de sappen van de stengel komen zo vrij) en voeg die toe samen met het salamblad en de geschilde laos. Roer er de tamarindepasta, suiker en zout door en leg een deksel op de pan. Laat de kip in ongeveer een half uur, op een niet te hoog vuur, gaar worden.

Proef de saus en voeg zo nodig nog wat zout toe. Haal de deksel van de pan en laat de saus een beetje indikken. Verwijder serehstengel, salamblad en laoswortel.(laoswortel had ik ook niet,.ik heb door het mengsel gedroogde en gemalen laos gebruikt)

Floris en Sunna

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:43

Bloodymary schreef:
Bijvoorbeeld rundvlees laat je dan iets van drie kwartier garen op 55 graden en dan een uurtje laten rusten en dan nog alleen even kort afbakken bijvoorbeeld.

Ik leg een biefstuk 3 kwartier tot uur op 55 graden in de oven en dan afbakken in de boter. Van mijn Opa geleerd.

En iedereen vraagt zich af hoe ik hem zo mooi op tempratuur krijg en toch zo mooi rood aan de binnenkant :D

Floris en Sunna