De kracht van uw metabolisme

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:09

Ah, gaat dit de nieuwe "dieet trend" van 2018 worden?

Elk jaar een nieuwe insteek, een nieuw dieet, een nieuwe guru:
intermittent fasting, body for life, cookie diet, hacker's diet, Atkins diet, Dukan diet, South Beach diet, Stillman diet, Beverly Hills diet, Juice fasting, master cleanse, gluten-free, low fat, IIFYM, high fat, low carb, high carb, keto diet, liquid diet, blood type diet, alkaline diet, low GI diet, mediterranean diet, Okinawa diet, Paleolithic diet, etc. etc .etc.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:44

Wat langer antwoord (in vergelijking met mijn eerste post):

Elk dieet dat werkt, werkt om dezelfde reden: je energiebalans gaat van een overschot naar een tekort. Als je "meer eet dan dat je verbrand" dan kom je aan, en als je "meer verbrand dan dat je eet" val je af.

Meer bewegen is goed voor je, maar relatief ineffectief om de energiebalans van een overschot naar een tekort te verschuiven. De meeste mensen hebben geen tijd om een uur per dag te sporten (om 400 kcal te verbranden), maar geen koekjes meer eten (wat snel meer dan 400 kcal is) kost je nog geen seconde; het bespaard zelfs tijd. Een aanpassing van je dieet is daarom de makkelijkste manier om een tekort te bereiken.

Hoe je dat bereikt maakt in principe weinig uit, mits je je lichaam geen schade toe doet. De meeste diëten eisen dat je een macro of productsoort weglaat (vetten, koolhydraten, processed food, suikers) of je eettijden aanpast (Intermittent Fasting). De een reageert daar goed op, terwijl het voor een ander een hel kan zijn. De een kan leven zonder koolhydraten, de ander zit de hele dag aan brood en pasta te denken. Wat voor jou werkt zal je zelf moeten uitzoeken.

Ik zou je echter wel aanraden een dieet te kiezen wat je op de lange termijn vol kan houden. Een dieet die je niet 6 maanden om je doel te bereiken, het moet een keuze voor het leven zijn. En daarom ben ik geen groot fan van de "kant-en-klare diëten" die elk jaar naar boven komen en zou je aanraden gewoon een gezond eetpatroon op te bouwen met zelf gemaakte verse maaltijden die je alle nodige voedingsstoffen geven. Iets meer werk om mee te beginnen, maar wel 50 jaar lang vol te houden.

Na een snelle google search op de auteur van je boek valt mij op dat het principe van zijn dieet nergens beschreven staat. Het is allemaal "heel simpel" dus waarschijnlijk wil hij het niet prijs geven zonder eerst een boek te verkopen. Wel komt de auteur naar voren als iemand die geschreven heeft over het weglaten van bepaalde bronnen van koolhydraten om gezonder te worden, iets dat niet nieuw is (geen brood, geen pasta, geen zoete vruchten, etc). Verder geven veel mensen een review op zijn boeken dat de onderbouwing vaak ontbreekt en het allemaal wat te simplistisch is. Ik zou het tenminste niet aanraden om te kopen.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen waarom je op zoek bent naar een "wonder dieet"?
Mogelijk zijn je verwachtingen verkeerd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie