Om precies te begrijpen wat voor nut een sapkuur heeft zou je de docu Fat, Sick and Nearly Dead eens moeten kijken. Erg interessant!
Het idee achter juicen is dat je veel meer vitamines en mineralen uit groente en fruit binnen krijgt dan wanneer je ze zelf moet kauwen. Met de slowjuicer drink je bijvoorbeeld met gemak een kilo groente weg als ontbijt, terwijl ik normaal al vol zal met een appel.
Veel vezels worden er inderdaad uit gefilterd, maar lang niet alles. Vezels zijn microscopisch klein, dus krijg je altijd wel binnen. Mijn slowjuicer geeft sowieso geen super gefilterd sap, het blijft wat dikker, maar wel goed drinkbaar. Ik weet niet hoe fijn andere slowjuicers filteren.
De pulp gooi ik bijna nooit weg. Soms maak ik er burgers van bijvoorbeeld. Laatst had ik wortels gejuiced en de pulp gebruikt in de risotto. Je kan er heel veel mee. En als ik het zelf niet gebruik dan geef ik het aan de kippen of paarden.
Qua gewicht blijft er weinig pulp over na het juicen, hooguit een paar honderd gram, als ik een liter sap heb.
Met slowjuicers kun je ook zelf notenmelk en sojamelk maken.
En die van mij heeft ook een sorbet-opzetstuk voor bevroren fruit

Ik ben er erg blij mee!