Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

8nnemiek

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:39

Ik heb er sinds kort eentje, en ik vind em erg fijn.
Om precies te begrijpen wat voor nut een sapkuur heeft zou je de docu Fat, Sick and Nearly Dead eens moeten kijken. Erg interessant!
Het idee achter juicen is dat je veel meer vitamines en mineralen uit groente en fruit binnen krijgt dan wanneer je ze zelf moet kauwen. Met de slowjuicer drink je bijvoorbeeld met gemak een kilo groente weg als ontbijt, terwijl ik normaal al vol zal met een appel.
Veel vezels worden er inderdaad uit gefilterd, maar lang niet alles. Vezels zijn microscopisch klein, dus krijg je altijd wel binnen. Mijn slowjuicer geeft sowieso geen super gefilterd sap, het blijft wat dikker, maar wel goed drinkbaar. Ik weet niet hoe fijn andere slowjuicers filteren.

De pulp gooi ik bijna nooit weg. Soms maak ik er burgers van bijvoorbeeld. Laatst had ik wortels gejuiced en de pulp gebruikt in de risotto. Je kan er heel veel mee. En als ik het zelf niet gebruik dan geef ik het aan de kippen of paarden.
Qua gewicht blijft er weinig pulp over na het juicen, hooguit een paar honderd gram, als ik een liter sap heb.

Met slowjuicers kun je ook zelf notenmelk en sojamelk maken.
En die van mij heeft ook een sorbet-opzetstuk voor bevroren fruit :9

Ik ben er erg blij mee!

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:21

Zelfs rauwe bloemkool kun je erin stoppen :j Bijna alles, op rauwe bonen en rauwe aardappel enzo na dan.
De meest ideale verhouding schijnt 80% groente 20% fruit te zijn. Maar meer fruit is natuurlijk lekkerder. Hoewel je ook heerlijk zoete sapjes kan maken met bieten, wortel en andere zoete groentes.

Ik heb zelf de Panasonic MJ-L500S. Ik vind hem fijn :j
Ik ben begonnen met een gewone sapcentrifuge om te kijken of het iets voor ons was. Die zijn nl goedkoper. Maar ook wat meer werk om sapjes te maken en met meer pulp die wat natter blijft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:37

Vandaag heb ik een hele zak spinazie en een paar wortelen erin gestopt. De pulp daarvan heb ik apart gehouden om mee te koken. Erg geslaagd :j
Afbeelding
Afbeelding
Aan het sapje heb ik daarna nog wat gember en sinaasappel toegevoegd. Die pulp gebruik ik niet omdat de schil van de gember en de pitjes en velletjes van de sinaasappel erin zitten, maar het sap was erg lekker.

De pulp van de spinazie en wortel heb ik door de nasi geroerd en kort mee gebakken.
Afbeelding

Zo gaat er weinig/niks verloren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:30

Het is goed te drinken zonder sinaasappel. Niet heel zoet natuurlijk, maar ook zeker niet vies.
Ik gebruik zelf graag wat sinaasappels of ander citrusfruit vanwege de vitamine C. Goed tegen blaasontsteking waar ik vroeger last van had, maar helpt ook bij de opname van andere vitamines en mineralen.

Ik drink het af en toe als hele maaltijd, als sapkuur om wat af te vallen en een beetje als reinigingskuur, maar dan probeer ik dat ook echt een tijdje vol te houden, en eet alleen wat avondeten.
Maar de rest van de tijd drink ik het gewoon erbij, of als tussendoortje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:11

In mijn blender probeer ik eerst of het zonder iets te blenden is, maar als het te dik wordt dan doe ik er wat plantaardige melk bij. Of anders wat extra fruit waar veel vocht in zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:19

Ik heb veel reviews gelezen en veel vergeleken.. De prijs-kwaliteit verhouding was bij de mijne erg gunstig (via de duitse amazon kreeg ik nog eens flink korting), en er zit een erg handig borsteltje bij om schoon te maken. Als je dat direct doet dan ben je er hooguit een paar minuten mee bezig.

Je kan er prima groente naast eten als je graag een vol gevoel hebt. Maar een maaltijd van alleen sap kan ook prima. Het hongergevoel trekt vanzelf weg, je maag krimpt en je hebt minder snel honger, dus val je makkelijker af.

Zoals ik eerder al zei, ik drink vaak alleen sap. Dan eet ik wat vast voedsel als avondeten en de rest van de dag alleen sap. Prima te doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:48

Zo lang je wat afwisselt met groente kun je haast niet teveel ervan eten.
Je zou bv de meeste groentes kunnen juicen, en dan bv peulvruchten en groente die minder lekker is om te juicen gewoon heel eten.
En natuurlijk veel seizoensgroente kopen, scheelt veel in de prijs. Of groente van de boer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:39

Ik ben nog steeds heel erg tevreden over mijn panasonic mj-l500.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:36

Ik vind het vooral fijn dat ie redelijk compact is. Neemt niet heel veel plek in op het aanrecht. En hij is vrij makkelijk en snel schoon te maken als je hem direct na het juicen even onder de koude kraan afspoelt.
Ik zou hem zo opnieuw kopen :j

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie