Koude salade recept ideeën?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:24

Ik eet 's middags altijd een koud slaatje dat ik de avond ervoor klaarmaak.
Basis van mijn 'slaatjes' is quinoa of bruine rijst, dat combineer ik vooral met feta, maar evengoed ook met mozzarella bolletjes. Standaard voeg ik kerstomaten toe en snij ik er altijd wat rode ajuin of pijpajuin onder, samen met nog een hoop sla: gemengde sla of rucola. Als extraatjes wissel ik af met pijnboompitten, pompoenzaadjes, chiazaadjes. Als ik zin heb laat ik de kaas weg en vervang ik deze door gerookte zalm, kip of gesneden gehaktballetjes, maar grotendeels zijn mijn slaatjes wel vlees en visvrij.

Maar evengoed als ik die avond restjes over heb, zoals tomaat uit de oven of gestoomde groentjes, draai ik deze mee onder mijn slaatje. Ik varieer eindeloos. Stel dat ik geen zin heb in quinoa of rijst, durf ik ook gewoon de avond voordien een omelet te bakken met groentjes zoals paprika en tomaat, en eet ik deze koud op. Normaal doe ik er dan nog wat sla bij.

Sausjes probeer ik ook zelf te maken. Ik heb een groene dressing op basis van avocado, pijpajuin, olie, dragon en basilicum die ik heerlijk vindt. Maar ik maak evengoed ook dressings op basis van balsamico ofzo. Als er feta onderzit giet ik een beetje olie over de rijst of quinoa, is ook altijd lekker.

Wat in de zomer ook een topper is, is een grieks slaatje met paprika, feta, rode ajuin, komkommer en tomaat. Kan ik me ziek van eten.

Voor deze winter heb ik ook een voedseltermos gekocht, dan kan ik s' ochtends soep opwarmen en deze overdag meenemen.

Keuze genoeg denk ik!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie