Calcium, melk ontrekt dat?

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:25

Ik dacht dat melk (veel calcium) de verhouding tussen calcium en magnesium scheef trekt. Je hebt dan in verhouding te weinig magnesium waardoor je calcium niet goed kunt verwerken in je lichaam, want daar is magnesium voor nodig. Daardoor kun je dus een calciumtekort krijgen terwijl je juist heel veel calcium inneemt.

Helaas heb ik geen idee meer waar ik dit ooit gelezen heb.

EDIT: Ik zie dat sommige mensen het over fosfor hebben. Daarvoor kan inderdaad hetzelfde gelden als voor magnesium, maar volgens mij hebben moderne mensen eerder een magnesiumtekort dan een fosfortekort. Bovendien bevat zuivel redelijk wat fosfor. Ik dacht dat fosfortekort meer een paardendingetje was.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:29

Melk ontrekt inderdaad op zichzelf geen calcium, dus een glaasje melk is op zich niet slecht. Het gaat erom dat onze calciumopname verslechtert als we structureel te veel zuivel gebruiken. En laat dat nou net in Nederland het geval zijn.

Ik word ook pissig als ik hoor wat de huisarts aan mijn moeder adviseert. Ze is een oudere vrouw en heeft last van botontkalking. Wel eet en drinkt ze elke dag veel melk, kaas en yoghurt. Van de dokter moest ze nog maar een extra glas melk per dag gaan drinken, en calciumtabletjes slikken. Echt... 8)7
Ik weet wel, een arts heeft ervoor geleerd, maar van voedigsleer heeft de gemiddelde huisarts niet veel kaas gegeten. :D

LindyH

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:46

En vitamine D is ook belangrijk voor je botten.

LindyH

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:09

Ik weet het ook van een arts zelf :). Ze krijgen geloof ik in hun hele opleiding twee uur voedingsleer ofzo. En dat terwijl patiënten zo veel zelf zouden kunnen oplossen door aanpassingen te doen in hun voeding. Dat zou de gezondheidszorg zo veel tijd en geld kunnen schelen...
Maar ik begrijp wel dat het niet makkelijk is. Ook niet elke patiënt is er geschikt voor en het past eigenlijk niet in de manier waarop (huis)artsen werken.

Zeker een huisarts kan niet alles weten, en dat is ook helemaal niet erg, maar mensen mogen zich daar wel eens wat meer bewust van zijn. Mijn moeder is nog van de oude stempel en echt zo van: Als de dokter het zegt dan is het zo. Dus zij drinkt braaf haar extra glaasje melk elke dag. En ik wacht op het moment dat ze haar heup breekt...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:24

Volgens mij is het oorzakelijk verband wel degelijk al aangetoond. Ik vind bij even snel googelen bijvoorbeeld dit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15949902
Neemt niet weg dat er nog een heleboel andere factoren ook van invloed zijn op osteoperose. Gebrek aan zonlicht, weinig vette vis eten, etc etc.

Hier ging het er met name om dat (nog) meer zuivel in ieder geval niet de oplossing is en zelfs een negatieve invloed kan hebben. Dat is niet wat ons decennia lang is voorgehouden, en daarom worstelen mensen als de TS daar nu mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie